"Левски" срещу футболния тв модел на Домусчиев
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Левски" срещу футболния тв модел на Домусчиев

"Левски" срещу футболния тв модел на Домусчиев

БФС подписа по инерция нов договор с "Нова броудкастинг груп" за излъчването на първенствата. Синият клуб се надява да получи или по-голям дял от постъпленията, или дигиталните права за своите мачове

Георги Филипов
3475 прочитания

Притиснат до стената от финансови проблеми, "Левски" повдигна една от най-нелицеприятните теми в българския футбол - споразумението за телевизионните и маркетингови права на Първа лига. Сините поискаха да получават повече от това перо, което в световен мащаб е основен източник на средства за издръжката на футболните клубове. В България не е така по много причини и няма да бъде, ако самите клубове не поискат повече за продукта си. А "Левски", както и "ЦСКА-София" имат пълното основание да смятат, че има нещо гнило.

В последните години въпросът оставаше в сянка, но с обявяването на новия договор между БФС и "Нова броудкастинг груп", както и със смяната на собствеността в "Левски" дойде време то да се сложи отново на масата.

Тайно и полека

Миналата седмица изпълнителният комитет на Българския футболен съюз (БФС) съобщи, че "предвид дългогодишните коректни взаимоотношения между всички заинтересовани страни и значително предимство на финансовите параметри" ще продаде правата за следващите пет години на "Нова броудкастинг груп". Сумата по договора е 6.5 милиона лева на година. След уточняващи въпроси стана ясно, че са получени още две оферти от неизвестни източници - една за 3 милиона лева на сезон и една за 200 хиляди лева. В медийните среди не е известно БФС да е обявявал търг за продажбата на правата, така че не е ясно как се е стигнало до отхвърлените две оферти. Новост е, че отпада формалният посредник при продажбата на тв правата - фирмата"Футбол про медиа", която е изцяло собственост на Кирил Домусчиев. Тя беше създадена преди години в съдружие с Тодор Батков и тогавашните собственици на ЦСКА от "Титан", за да търсят по-добра реализация на продукта. Сега купувач от БФС е друга компания на Домусчиев - "Нова броудкастинг", която и до момента излъчваше футболните мачове от Първа и Втора професионална лига. Според изявления на представители на БФС съюзът вече няма да задържа 10% от сумата, а 5%, което предполага в клубовете да останат още 325 хиляди лева на година. В последните години ситуацията се разви така, че Домусчиев беше на входа, по средата и на изхода на сделката, тъй като неговият клуб "Лудогорец" е участник в Първа лига, самият той е член на изпълкома на БФС, а също така е посредник и купувач на въпросните права. Той обяви, че сега не е участвал в гласуването на изпълнителния комитет, за да избегне формално конфликта на интереси.

Пазар без пазар

Проучване на "Капитал" показва, че реално няма други сериозни кандидати за правата. Пазарът е толкова е свит, че трудно може да се постигне наддаване за най-гледания футбол в българския телевизионен ефир. Мачовете се излъчват по платените канали от пакета Diema Extra, чиято цена вече е 9 лв. "Нова броудкастинг" плаща допълнително още около 2 милиона лева за производството на сигнала. Според източници на "Капитал" в разговори по темата от "Нова" твърдят, че са на загуба от спортния пакет, в който се включват още английската Висша лига, Купата на Германия по футбол, Формула 1, НБА, испански баскетбол и др. Това, което не се обявява гласно, е фактът, че "Нова броудкастинг" получава всички телевизионни и дигитални права върху първенството, както и правото да продава името на шампионата (сега се нарича "efbet лига"), както и рекламни пана по стадионите в страната.

Ако БФС искаше да оптимизира приходите, можеше да раздели в пакети отделните видове права и да опита да продава на различни медийни компании, така че да събере допълнително средства от други източници. В Германия от няколко години е задължително правата да се продават поне на две компании, а правата за седмичния обзор се държат от трета телевизия. Пак там преди дни като притежател на част от правата за Бундеслигата влезе т.нар. "спортен Netflix" - платформата DAZN.

(Отново) сам срещу всички

В ситуация, която има нужда от свеж ресурс, "Левски" единствен надигна глас на недоволство срещу така оформилото се статукво. Обявяването на новия договор съвпадна с намерението на новия мажоритарен собственик Наско Сираков да се повишат приходите от телевизия. Още на първата си пресконференция той обяви, че клубът му заслужава между 2 и 4 милиона лева на година. При тези нива на договора за тв правата и при настоящата схема на разпределение на средствата това няма как да се постигне. В момента сините получават малко над 600 хиляди лева на година. За да се промени това, или сумата по договора с "Нова" трябва да се промени, или да се промени схемата на разпределение. Появиха се и закани за спиране на камерите до стадион "Георги Аспарухов" в знак на протест, което би могло да доведе до санкции като отнемане на точки или дори изпращане на клуба в по-долна група.

"Левски" и ЦСКА са двата отбора, които имат национална фенска маса и които са най-гледани в каквото и състояние да се намират. Те не могат да бъдат сравнявани с нововъзникнали проекти с по няколко стотин души публика и да получават сходни средства. Сега е моментът да се заговори за тази тема и да се постави ребром въпросът. Без "Левски" и ЦСКА не може да има гледано първенство", коментира за "Капитал" Васил Колев, основател на тръст "Синя България" и платформата levski365.com и силен радетел за промяна на статуквото. По тази причина в "Левски" разчитат и "ЦСКА-София" да се включи в темата. Миналата година собственикът на червените Гриша Ганчев отказа да подпише споразумението, като твърдеше, че е готов да подпише индивидуален договор за продажбата на друга телевизия. Според Закона за спорта тв правата са притежание на клубовете, които имат правото да ги предоставят на съответните федерации за колективна продажба. Тогава ЦСКА не получи подкрепа от "Левски" и в крайна сметка подписа с БФС, след което всички клубове си получиха парите.

Поглед в бъдещето

Според информация на "Капитал" вече са се провели няколко срещи между Наско Сираков и Кирил Домусчиев, като целта минимум е сините да се преборят за дигиталните права. Васил Колев потвърди насоката на разговорите и философията зад тях. "Левски" може да печели от излъчването на мачовете в онлайн пространството, като предлага продукт, специално насочен към своите запалянковци - със свое допълнително съдържание, което задоволява интереса на нашите фенове. Това, което телевизиите произвеждат, е неутрално като отношение към клубовете и е за масовата публика. Сините запалянковци имат други нужди, които бихме могли да задоволим, ако договорът между БФС и "Нова" не включва всички възможни права за излъчване", коментира той. В претенциите на "Левски" има логика с поглед към бъдещето. От една страна сините биха могли да се възползват от евентуално развитие на онлайн телевизионното излъчване и да продават на платформи от типа на DAZN. Но по-прагматичната насока е клубът да получи още един канал за комуникация със своите фенове и за реклама на своите партньори. "Надявам се съвсем скоро да се реализира една платформа за корпоративно сътрудничество, а ако имаме силен онлайн продукт, това ще бъде още една възможност за рекламодателите да достигат до феновете и да се възползват от милионната маса лоялни потребители", коментира Васил Колев. Това е само една част от мерките, набелязани в "Левски" за стабилизиране на финансите на клуба и неутрализирането на модела "бащица". Но той е свързан с прекъсването на зависимостта "Лудогорец" - БФС - "Нова телевизия", която минава през един и същи човек.

Колективно или индивидуално

Историята в световен план показва, че колективната продажба на правата и относително равномерното разпределение на постъпленията водят до по-равнопоставено и конкурентно футболно първенство. Допреди пет години "Реал" (Мадрид) и "Барселона" продаваха правата си индивидуално и получаваха лъвския пай от средствата за сметка на по-малките и непопулярни клубове. През 2014/2015 г. двата колоса получаваха общо 40% от приходите, докато за миналия сезон този процент спадна до под 23%. В същото време обаче приходите на Ла Лига се повишават непрекъснато и съответно сумите за "Барса" и "Реал" също се увеличават. За последната година "Барселона" е получил 166.5 млн. евро, а "Реал" - 155.3 млн. от общо 1.42 млрд. евро. В същото време клубове като "Атлетико" (Мадрид) имат ръст от 115% на приходите в сравнение с периода на индивидуална продажба.

Притиснат до стената от финансови проблеми, "Левски" повдигна една от най-нелицеприятните теми в българския футбол - споразумението за телевизионните и маркетингови права на Първа лига. Сините поискаха да получават повече от това перо, което в световен мащаб е основен източник на средства за издръжката на футболните клубове. В България не е така по много причини и няма да бъде, ако самите клубове не поискат повече за продукта си. А "Левски", както и "ЦСКА-София" имат пълното основание да смятат, че има нещо гнило.

В последните години въпросът оставаше в сянка, но с обявяването на новия договор между БФС и "Нова броудкастинг груп", както и със смяната на собствеността в "Левски" дойде време то да се сложи отново на масата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    tigervi avatar :-|
    tigervi

    "...вече са се провели няколко срещи между [човека с празните джобове] Наско Сираков и [милиардера] Кирил Домусчиев...". Защо ли не са се разбрали двамата, ами определено не са от една категория.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK