София ще експериментира с пешеходни улици през летните уикенди

Общински съветници предлагат затварянето на 10 улици в центъра за автомобили и свързването им с парковете

Арх. Елица Панайотова, която е координатор на инициативата "Зелена София", представи проекта "Зелени улици" заедно с вносителите Малина Едрева и Зафир Зарков и районният кмет на "Средец" Трайчо Трайков
Арх. Елица Панайотова, която е координатор на инициативата "Зелена София", представи проекта "Зелени улици" заедно с вносителите Малина Едрева и Зафир Зарков и районният кмет на "Средец" Трайчо Трайков    ©  Юлия Лазарова
Арх. Елица Панайотова, която е координатор на инициативата "Зелена София", представи проекта "Зелени улици" заедно с вносителите Малина Едрева и Зафир Зарков и районният кмет на "Средец" Трайчо Трайков
Арх. Елица Панайотова, която е координатор на инициативата "Зелена София", представи проекта "Зелени улици" заедно с вносителите Малина Едрева и Зафир Зарков и районният кмет на "Средец" Трайчо Трайков    ©  Юлия Лазарова

Тесните тротоари в центъра на София, които оставят пренебрежително малко място за разминаване на пешеходци, със сигурност не са най-безопасният начин за разходки в условията на пандемия, а и по принцип. На практика в столицата пешеходните улици се броят на пръсти, докато пешеходците са десетки хиляди.

Именно за това общински съветници от ГЕРБ предлагат поне за лятото да бъдат затворени десет улици в града, но само през уикендите. Идеята е базирана на проект на инициативата "Зелена София", като целта е временно пешеходните улици да се свържат с парковете и да осигурят зелена линия за разходки.

Планира се улиците да бъдат затворени за коли десет уикенда поред (от 17 юли до 22 септември) в петък от 18 ч. до неделя, 18 ч.

Пешеходна победа

Макар и временно, затварянето на улиците за автомобили е обнадеждаваща стъпка в правилната посока за София и може да разруши нейния принципен консерватизъм в тази област. Подобни промени стават все по-належащи за градовете по света, които се готвят за различна мобилност по време на пандемията и след нея.

Преобладаващото пешеходно движение по десетте улици също е показателно за подхода, който трябва да се предприеме. "Локациите, които избрахме, са такива, при които преброяването ни дава основание да предприемем бързо и по-леко решение за освобождаването от коли. При тях пешеходното движение е 70-80%", коментира председателят на комисията по култура в общинския съвет Малина Едрева, която е един от вносителите на доклада.

Първите три улици, които ще се освободят от коли, са "Сан Стефано" в частта от "Цариградско шосе" до "Янко Сакъзов", ул. "Шишман" от "Юрий Венелин" до "Граф Игнатиев" и "Ангел Кънчев" от пл. "Гарибалди" до "Гладстон". Целта е да се осигури и свързаност с парковете, така, че да може да се стигне от парк "Заимов" през "Докторската градина" до Борисовата градина, а после да се мине през "Граф Игнатиев" до пл. "Св. Седмочисленици".

Това обаче ще стане, при положение че предложението получи подкрепата на мнозинството в общинския съвет на сесията на 9 юли. Така затварянето на улиците ще започне от 17 юли и ще продължи до 22 септември, когато е последният ден от инициативата "Европейска седмица на мобилността". Тогава историческия център се затваря за коли в определено каре, а по думите на арх. Елица Панайотова, която е координатор на "Зелена София", то може да се разшири още тази година с обявяването на пешеходна част от бул. "Мария Луиза". "22 септември ще е кулминацията на проекта", коментира тя.

Как ще се случва

Организацията на движението и осведомеността на живеещите на въпросните улици ще са най-голямото предизвикателство при осъществяването на проекта. Столичната община планира със съдействието на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) да уведоми хората, които обикновено паркират колите си в зоните. Ако това не стане, по някои улици автомобилите ще се вдигат с паяк, но няма да има глоби, уточни Румяна Милова, която е член на Съвета на директорите в ЦГМ. Гражданите с винетен стикер пък ще бъдат помолени да паркират в съседни улици и ще имат възможност да използват буферния паркинг на "Метростанция Стадион Васил Левски" безплатно.

Паркирани автомобили няма да се премахват по всички улици. Зафир Зарков, който е зам.-председател на комисията по транспорта, заяви, че по ул. "Сан Стефано" автомобилите на живущите ще останат, но участъкът ще е затворен за преминаване.

Освобождаването от коли на ул."Ангел Кънчев" пък ще е по-лесно заради по-малкия брой паркоместа там. Същото очаква и "Шишман", който от няколко месеца се готви за пешеходното си бъдеще. Наскоро кметът на район "Средец" Трайчо Трайков публикува и резултатите от анкета сред живущите, която показва, че близо 53% са готови за тази промяна.

"Аз смятам, че докладът за десетте пешеходни улици е едно от най-добрите решения в тази посока и че е много добър експеримент, който да ни даде стабилна база за изводи за по постоянни решения или други по-мащабни такива", коментира Трайков. Според него сега е постигната оптималност, защото по негово предложение ще се регулира работното време на заведенията и шума, а улиците ще се почистват.

Готови за промяна?

С тази стъпка София ще има възможност да помисли и за по-смели планове, тъй като проектът е пилотен и може да се допълва и променя на база направени изводи. Още преди месеци много градове по света решиха да затворят улиците си за коли и да освободят повече места за пешеходци и велосипеди заради нуждата от социална дистанция. Това всъщност е много важно, защото е индикатор за настъпващи промени в мобилните мрежи, от които столицата не бива да се плаши и да изостава.

Освен по-малко вредни емисии и условия за спазване на социална дистанция, ограничаването на колите означава развитие за градовете, защото ги превръща в места за хората, а от това най-печеливши са градските икономики.