Бързият влак от Бургас ще пристигне през 2027 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бързият влак от Бургас ще пристигне през 2027 г.

България ще използва три програмни периода от членството си в Европейския съюз, за да успее да модернизира една-единствена линия: Драгоман - София - Пловдив - Бургас.

Бързият влак от Бургас ще пристигне през 2027 г.

Държавата осигури гаранции от 640 млн. лв. за големите търгове за жп строителство. Предстои подписване на договори с "ВДХ", "Джи Пи груп" и свързани с Ковачки компании

Калина Горанова
6068 прочитания

България ще използва три програмни периода от членството си в Европейския съюз, за да успее да модернизира една-единствена линия: Драгоман - София - Пловдив - Бургас.

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Държавата осигури гаранции от 640 млн. лв. за големите търгове за жп строителство.
  • Сега предстои да се подпишат и договорите с победителите - "ВДХ", "Джи Пи груп" и свързани с Ковачки компании.
  • Единствената модернизирана жп линия в страната, Бургас - София, няма да бъде завършена поне до 2027 г.

Ако приемем, че едно поколение е средно 25 години, както казват социолозите, спокойно можем да заключим, че цяло едно поколение българи се е родило и ще израсне, без да види бърз влак по линията София - Бургас. Единствената жп линия в страната, която получава европейско финансиране за модернизирането ѝ, няма да бъде завършена и в този програмен период и би трябвало да бъде пусната до 2027 г.

Това отдавна е ясно, но беше потвърдено миналата седмица по време на заседание на правителството, когато бяха одобрени държавни гаранции за 640 млн. лв., с които се обезпечават всички договори по участъка Елин Пелин - Костенец. Причината да се наложи държавна гаранция е, че предвидените в европейската програма пари няма да стигнат, а проектът няма да бъде свършен в този програмен период и фирмите искат да им се гарантира, че ще получат финансиране в следващия, който продължава до 2027 г.

Така България ще използва три програмни периода от членството си в Европейския съюз, за да успее да модернизира една-единствена линия: Драгоман - София - Пловдив - Бургас. Съдейки по досегашния опит обаче, дори това е съмнително.

Обичайните заподозрени

Обявените през 2017 г. търгове на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) първоначално бяха спечелени от чужди компании, но затънаха в дългогодишни обжалвания от страна на добре познати местни играчи като Христо Ковачки, "ВДХ" и "Джи Пи груп" и бяха буквално пренаредени от Комисията за защита на конкуренцията. Близки до търговете консултанти още преди две години изказаха тезата, че пласирането на определени фирми вече се случва по по-сложна за улавяне от Брюксел схема - не директно от комисиите на бенефициента, а посредством последващо пренареждане при обжалванията. В крайна сметка търговете приключиха, както се очакваше.

Остана само един проблем за решаване - намирането на средства за обезпечаването на всички договори, тъй като сумите по тях надвишават бюджета на програмата. Това се случи миналата сряда, като на заседанието на Министерския съвет по предложение на транспортния министър Росен Желязков беше решено държавата да гарантира 640 млн. лв. за обезпечение на всички договори, които предстои да бъдат сключени.

Толкова е и недостигът по сегашния програмен период на оперативна програма "Транспорт" в оста за железопътен транспорт, обясниха неофициално от НКЖИ пред "Капитал". Очакването беше заради огромното забавяне на подписването на договорите да има фазиране на проектите, т.е. част от дейностите и финансирането за тях да останат за след 2021 г. Тъй като този процес по фазиране още не се е случил, се наложи държавата да става гарант, че няма да се подпишат необезпечени договори. А когато се договори следващият период в Брюксел, тази гаранция за 640 млн. лв. да отпадне.

На същото заседание на МС бяха отпуснати и 126.6 млн. лв. допълнителни финансови средства за проекта "Развитие на железопътен възел София" и участъка София - Волуяк, като от тях само 82 млн. лв. са реално допълнителни, а останалите щели да бъдат само гарантирани, обясниха от НКЖИ. Отпуснати са и 41.5 млн. лв. за жп възел Пловдив, като той е разделен на два проекта и за единия има подписан договор, а за втория все още не (виж карето).

В резултат на тези решения на правителството за подписването на договорите с близки до Ковачки кандидати, "ВДХ" и "Джи Пи груп", беше дадена зелена светлина.

Най-скъпата отсечка

Това, което предстои сега, е бързо подписването на договорите с обичайните заподозрени. Единственият чужд участник, който успя да се промъкне на големите търгове за нови жп проекти, е турски кандидат, който ще изгражда лот 1 на Елин Пелин - Костенец, като договорът с него вече е подписан. Това беше и най-сложният и скъп участък, като общо цялата Елин Пелин - Костенец беше предвидено да струва около 1 млрд. лв.

Предстои да се сключат договорите и по другите два лота - за лот 2 с "ВДХ" и за лот 3 с "Джи Пи груп" и "Щрабаг", което ще се случи съвсем скоро, обясниха от НКЖИ.

За лот 2 за победител беше избрано обединението между италианската "Салчеф" и софийската "Гигастрой", което предложи цена 126.3 млн. лв. без ДДС при прогнозна стойност 116.1 млн. лв. без ДДС. След обжалване в КЗК кандидатът "Евро път", в който участва ВДХ (преди носеща името "Водстрой 98" и свързвана с Делян Пеевски), се върна в процедурата и офертата ѝ беше разгледана. При въпросното обжалване КЗК и НКЖИ сблъскаха познанията си коя дейност как и кога се извършва при ремонт на жп път, коловози и стълбове като надделя експертизата на антимонополния орган.

За лот 3 бяха предвидени 354 млн. лв. без ДДС. Първоначалният избор на НКЖИ беше в полза на китайската Сhіnа Соmmunісаtіоnѕ Соnѕtruсtіоn Соmраnу, която заедно с "Tpeйc - Coфия" предложи 283.8 млн. лв. без ДДС. След обжалване на класираното на второ място обединение "Щрабаг - Джи Пи рейл 2017", китайският кандидат отпада, като аргументът е, че Сhіnа Соmmunісаtіоnѕ Соnѕtruсtіоn Соmраnу били участвали и по първия лот, въпреки че не са победител. Тъй като вторите предлагат 394.5 млн. лв., тази промяна в класирането струва на държавата 110.7 млн. лв.

И 250 млн. лв. за Ковачки

През юли и август предстои да се сключат и договорите със свързаните с Христо Ковачки кандидати за строителство на жп. Договорите за строителството и сигнализацията на "коловозно развитие на Централна гара София и жп участък Централна гара София - Волуяк" са на обща стойност 250 млн. лв. без ДДС. Ковачки спечели по-малкия търг за системите за сигнализацията на София - Волуяк през "Атоменергоремонт" като част от консорциум "ИРТМС КА Волуяк". Предложената цена беше колкото прогнозната - 48 млн. лв. без ДДС. Договорът обаче не е подписан все още, тъй като се чакаше да се разбере съдбата на по-големия търг - този за строителството на отсечката.

Очакванията на НКЖИ за този търг беше той да излезе 170 млн. лв. без ДДС. Първоначално НКЖИ избра испанско-полското обединение Comsa - Trakcja с предложена цена 189.9 млн. лв. без ДДС. Тук отново се намеси по-висша сила. Кандидатът, свързан с Ковачки - "ЗГОП България", обжалва пред КЗК и Върховния административен съд и без особена изненада успя да се върне в търга.

Въпреки че при отварянето на ценовото му предложение на 24 април е станало ясно, че предложената от него цена е с 10 млн. лв. по-висока от избрания първи - 199.8 млн. лв. без ДДC, от НКЖИ неофициално коментираха пред "Капитал", че техническата оферта на въпросния кандидат "ЗГOΠ Бългapия" е по-добра, тъй като консорциумът бил предложил "по-добро време за прекъсване на движението". Остава само въпросът ще има ли ново обжалване на избора или всички местни компании ще могат да се похвалят с договори.

За договорите, които ще бъдат подписани със свързаните с Ковачки фирми, имаше два варианта - прекратяването на търговете поради недостиг на средства или намиране на финансово обезпечение от страна на държавата по тях. Държавата избра второто, като проектите са по Механизма за свързване на Европа, т.е. за тях не може да има фазиране.

Идват още

Очакванията са през следващия програмен период в жп проекти да бъдат инвестирани 6.5 млрд. лв., съобщи Нели Андреева, директор на дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ. Това обяснява и защо сегашните търгове са толкова важни. Те бяха важна стъпка за доказване на опит за следващата порция поръчки, която предстои.

И жп възел Пловдив

С близо 40 млн. лв. са оскъпени и проектите по жп възел Пловдив, които са два. Национална компания "Железопътна инфраструктура" вече подписа първия от тях за 89 млн. лв. без ДДС с обединението "Проект Пловдив", в което участват строителят "Трейс груп холд" и "Балкантел", специализирана в доставката на телекомуникационно и навигационно оборудване за граждански и военни цели. Цената е с 10 млн. лв. над индикативната стойност.

Изпълнителят на втория проект по възела - Модернизация на жп път и сигнализация в участъците Пловдив - Крумово и Пловдив - Скутаре, също беше избран. Това е обединението "Геострой - Лантания", което предложи 132.5 млн. лв. без ДДС. Това е с 26.8 млн. лв. над индикативната стойност.

Автор: Капитал
Темата накратко
  • Държавата осигури гаранции от 640 млн. лв. за големите търгове за жп строителство.
  • Сега предстои да се подпишат и договорите с победителите - "ВДХ", "Джи Пи груп" и свързани с Ковачки компании.
  • Единствената модернизирана жп линия в страната, Бургас - София, няма да бъде завършена поне до 2027 г.

Ако приемем, че едно поколение е средно 25 години, както казват социолозите, спокойно можем да заключим, че цяло едно поколение българи се е родило и ще израсне, без да види бърз влак по линията София - Бургас. Единствената жп линия в страната, която получава европейско финансиране за модернизирането ѝ, няма да бъде завършена и в този програмен период и би трябвало да бъде пусната до 2027 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK