Изненади по зеления ринг на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Изненади по зеления ринг на София

Западен парк лято топло време свободно време разходка велосипедист колело колоездач

Изненади по зеления ринг на София

Общината планира в рамките му да има детска градина, като оставя възможност и за високо строителство в бъдеще

Анина Сантова
4340 прочитания

Западен парк лято топло време свободно време разходка велосипедист колело колоездач

© Георги Кожухаров


Темата накратко
  • Подробният устройствен план за първите 3 км от линейния парк вече е готов, а реалното му изпълнение ще започне през 2022 г.
  • Той трябва да свързва "Изгрев" и "Слатина" чрез пешеходна зона през Борисовата градина до "Арена Армеец".
  • Общината обаче планира в рамките на зеления ринг да има и детска градина, като оставя възможност и за високо строителство в бъдеще

Един от дежурните предизборни лозунги на Йорданка Фандъкова в кметските надпревари за София е проекта за т. нар. Зелен ринг. Той се появява за първи път през 2011 г., след това бе обещан през 2015-а, а миналата есен отново бе лансиран като идея, която едва ли не ще се реализира ей сега. Реалността обаче е друга. Изграждането на велосипеден пръстен върху старите железопътните линии, който минава през почти всички паркове в града и свързва квартали и индустриални зони, е чудесна идея, зад която обаче няма конкретни планове и срокове за осъществяване.

Причината за това според Фандъкова е в собствеността - притежател на железопътното трасе, за което общината има планове, е Национална компания "Железопътна инфраструктура". Миналата есен жп компанията заяви, че ще дари над 60 дка на Столичната община за целите на този проект, като условието беше да се направи Подробен устройствен план (ПУП) за първите три километра от велоалеята - от гара "Пионер" да минава през ул. "Самоков", "Тинтява", зад зала "Арена Армеец", естакадата на "Шипченски проход" и да стига до ВТУ "Тодор Каблешков" в район "Слатина".

Половин година по-късно планът е вече готов, но вместо да даде отговори представянето му предизвика редица въпроси.

Една от най-големите изненади е, че в рамките на бъдещия линеен парк

Ще има детска градина

За нея се говори отдавна, но едва сега общината излиза с официални документи и предложения. На фона на нерешения от години проблем с местата в детските заведения това би следвало да е добра новина, но всъщност градината ще е точно там, където в първоначалния план на общината беше предвидено място за озеленяване. И на практика на гражданите се казва: Или детска градина или парк.

Има обаче и няколко други неясноти. Теренът за детска градина се намира точно до гара "Пионер" и е в доста неподходяща форма заради принципното си предназначение за линеен парк - в най-широката си част е 30 м. Освен това околните сгради хвърлят сянка върху терена, което не е добре за малките деца.

Обяснението на общината е, че ако не там, няма къде другаде. "Ние сме в ситуация, при която терените, които са останали, са с неправилна форма. В града има и достатъчно свободни терени към съществуващи детски градини и затова с кметовете сме започнали да работим по възможността при съществуващи детски градини да се изградят нови групи", коментира главният архитект Здравко Здравков. Но в същото време Здравков пропуска да спомене, че преди три години общината е дарила имот в непосредствена близост до намиращата се на 200 метра от гара "Пионер" 49-та детска градина "Радост" на главния редактор на в."Труд" Петьо Блъсков срещу междублоково пространство и доплащане от 1.4 млн. лв. Този терен е можело да се ползва за разширение на ОДЗ-то и да не се налага сега строителство в Зеления ринг, и то на спорна като параметри сграда за детска градина.

Доста е вероятно настилката на велоалеята да е асфалтова.

Жители на района, които се свързаха с "Капитал", твърдят, че новият проект за детска градина в ринга нарушава законовите изисквания към такива обекти и затова са изпратили жалби. Причината е, че докато в представения сега ПУП за Зеления ринг е включен имотът за детска градина, същият липсва в подробния устройствен план за "Дианабад" от 2009 г., който е променен последно през 2018 г. Там мястото е предвидено именно за велосипедно трасе, както е и според Общия устройствен план на София. По този начин се нарушават Законът за устройство на територията и Законът за устройството и застрояването на Столична община, твърдят хората.

Кметът на София Йорданка Фандъкова обаче заяви, че не разбира защо има противници на идеята за детски заведения и припомни, че това е един от основните ѝ приоритети. "Представете си една малка детска ясла с две групи в паркова среда, кой не би искал да предложи това на децата? Какво по-прекрасно има, след като го позволява мястото?", попита тя по време на представянето на проекта пред журналисти миналия четвъртък. Главният архитект Здравко Здравков пък заяви, че е имало опасност преди години теренът, предвиден за детско заведение, да стане частна собственост, но кметът го е "спасила", без да даде повече конкретика.

Колко абсурдно е точно там да се строи детско заведение показва и фактът, че преди два месеца Фандъкова поиска

Промяна в изискванията

за строеж на градини и ясли. "В момента действащия норматив ни задължава да се съобразяваме с отстояния от север и юг, при които реално няма да остане възможност за никакво застрояване", коментира главният архитект Здравко Здравков. По принцип това е заложено, за да няма засенчване на детските градини, както и самите те да не пречат с шума си на околните сгради

Сега се чакат промени в наредбите на Министерството на здравеопазването, които да позволят строежа и при по-неблагоприятни условия, каквито са в случая. Освен това в предоставения сега ПУП детската градина е планирана единствено като сграда за обществено обслужване. Затова и ще се изгражда с отделни процедури, за които кметът Фандъкова каза, че ще зависят от районния кмет, който ще "има възможност да работи - да проектира и строи". Така, ако се спазват сроковете за изграждането на зеления ринг, които по прогноза на кмета са през 2022 г., детска градина ще има поне след още три години или през 2025-а.

Това може да не е единственото

Застрояване върху ринга

По време на общественото обсъждане, което се проведе миналата седмица в зала "Универсиада", стана ясно, че съществува възможност да се издигнат високи жилищни и офис сгради в 3-те декара, които остават собственост на НКЖИ. Според Общия устройствен план (ОУП) зоната там е смесена мултифункционална и позволява строеж на сгради до 75 метра. Главният архитект Здравко Здравков обаче твърди, че това ще се регулира с конкретните проекти, които ще бъдат с ниски параметри на застрояване. "В проекта влизат зони за жилищно и мултифункционално строителство, но това не пречи в ПУП да се прецизират параметрите като кота корниз и максимални параметри за плътност и интензивност. Посочените в ОУП параметри са като максимална точка, а ролята на ПУП е да прецизира", заяви той.

За да не се стига изобщо дотам, Филип Симеонов, който е активист от район "Изгрев" и председател на инициативата "Зелен Дианабад", предлага парцелите да се раздробят на по-малки. "Само така инвеститорите няма да ги поискат. Днес може да пише иначе, че са за обществено обслужване, но след шест години ще поискат нов подробен устройствен план (ПУП) и ще стане нещо друго. Аз това го виждам да се случва ежедневно", коментира той. А отговорът на главния архитект показа, че наистина има вероятност за такъв сценарий. "Това ще зависи от бъдещия главен архитект", каза той.

Андрей Зографски, който е член на гражданската организация "Спаси София", пък поиска да се направят

Няколко отчуждения

понеже в сегашния си вариант велоалеята се стеснява на няколко места. Пречка е например "един доста грозен паркинг" при пресечката на ул. "Жетварска" и "Самоков", който стопява зеленината. "Основната цел трябва да е един горе-долу еднакъв габарит, така че моята препоръка да се включи в рамките на парка и въобще да се включат възможно най много терени. Не смятам, че е голямо усилие или разход", каза той.

Освен това, според Зографски, велосипедното трасе трябва да е сенчесто, за да се посещава и пример за неуспех в тази посока е необитаемият през лятото парк "Възраждане", който бе създаден с млади фиданки и на практика е един напечен от слънцето площад. Друга негова идея е стесняването на ул. "Самоков" и преобразуването й в квартална улица с 6 м пътно платно, която да бъде направена като "успокоена зона" в близост до алеята.

Арх. Светослав Александров от фондация "Зелена линия София" пък предлага пешеходната и велосипедната алея да бъдат обединени, вместо да се разделят от растителна ивица, тъй като така велосипедистите няма да достигат до местата за отдих и ще има разделение. Той настоя и по някакъв начин да бъде запазена историята на железопътните релси, както е при редица чуждестранни примери от този вид.

Сега предстои всички идеи да бъдат разгледани на експертен съвет, като заключителната дискусия е насрочена за 18 юли. После планът ще трябва да се гласува от Столичния общински съвет, като вероятно това ще стане през есента. При всички тези неясноти обаче остава под въпрос дали реализирането на проекта ще прилича на иначе красивата илюстрация на софийски зелен път.

Какво предвижда проектът

За първите три километра от Зеления ринг между гара "Пионер" и ВТУ "Тодор Каблешков" се предвижда 3-метрова велосипедна алея и пешеходна от 2.5 м, разделени от растителна ивица. Предвидени са зони за отдих, детски и спортни площадки с фитнес уреди, както и зона за разходка на кучета. Къде какво ще има ще стане ясно от идейния проект, който тепърва ще се изработва. Тогава ще се разбере и каква ще е стойността на проекта. "Проектантът трябва да предвиди местата за площадки и да направи съответните обезопасявания, да се реши осветлението на алеята, което трябва да е денонощно, да има видеонаблюдение и охрана. Поискали сме и места за питейна вода", коментира арх. Бойка Къдрева, директор на дирекция "Териториално планиране".

Темата накратко
  • Подробният устройствен план за първите 3 км от линейния парк вече е готов, а реалното му изпълнение ще започне през 2022 г.
  • Той трябва да свързва "Изгрев" и "Слатина" чрез пешеходна зона през Борисовата градина до "Арена Армеец".
  • Общината обаче планира в рамките на зеления ринг да има и детска градина, като оставя възможност и за високо строителство в бъдеще

Един от дежурните предизборни лозунги на Йорданка Фандъкова в кметските надпревари за София е проекта за т. нар. Зелен ринг. Той се появява за първи път през 2011 г., след това бе обещан през 2015-а, а миналата есен отново бе лансиран като идея, която едва ли не ще се реализира ей сега. Реалността обаче е друга. Изграждането на велосипеден пръстен върху старите железопътните линии, който минава през почти всички паркове в града и свързва квартали и индустриални зони, е чудесна идея, зад която обаче няма конкретни планове и срокове за осъществяване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK