Срокът за оферти за концесията на летище Пловдив отново е удължен с три месеца

Това е поредният опит за отдаване на аерогарата, след като държавата по неясни причини през 2018 г. не подписа с кандидат от Пловдив

Летище Пловдив
Летище Пловдив    ©  Анелия Николова
Летище Пловдив
Летище Пловдив    ©  Анелия Николова

Крайният срок за подаване на оферти за концесията на летище Пловдив отново е удължен. Той изтече на 10 юли, като плановете на министерството на транспорта бяха да се приключи с процедурата до края на август. Това е второто удължаване на процедурата, след като първоначално срокът за оферти изтече през април, но заради кризата с COVID - 19 беше удължен.

Това е поредната процедура летището в Пловдив да бъде концесионирано, като при предходната министерството имаше възможността да го отдаде, но след като спечелилият китайски кандидат се отказа, държавата не подписа с втория класиран - местни пловдивски компании. Причините за това не станаха известни и всичко започна отначало.

Летището е проблемно от години, като не успява да генерира нужния трафик, въпреки че преди повече от 10 години държавата инвестира в него 40 млн. лв. за нов пътнически терминал. Беше направен опит, посредством обединение на общините във фонд индиректно да се субсидират полетите на Ryanair, но и тази схема имаше проблеми.

Процедура поредна

Настоящата процедура започна през февруари. От победителя се иска еднократно плащане от 150 хил. лв. без ДДС в началото на концесията. Той ще трябва да повиши носимоспособността на пистата и на пътеките за рулиране, за да могат да кацат по-големи и тежки самолети. Както и да построи карго терминал с перон и поне 3 стоянки, да разшири съществуващия паркинг, страничните ивици на безопасност на пистата, да построи нова ограда с видеонаблюдение на нея, нова отводнителна система, хангари и т.н.

Прогнозната стойност на концесията за 35 години, т.е. всички приходи на концесионера, е 100 млн. евро, като с възможните удължавания може да достигне 132 млн. евро при 4% дисконтов процент. От кандидатите се изисква да са оперирали поне едно международно летище с минимум 450 хил. души пътникопоток за не по-малко от 5 години през последните 10. Да са с регистриран капитал от поне 1 млн. лв., а балансовата стойност на дълготрайните активи за последните 3 години да е поне 40 млн. лв.

Без китайци и без местни

За една бройка държавата щеше да подпише договор за концесия през лятото на 2018 г. с китайската HNA Airport Group. Компанията предложи инвестиции от 79 млн. евро. Китайските планове предвиждаха полети от Китай, както и през летището да минават по 1 млн. пътници на година и по 50 хил. тона товари. С китайската компания обаче се случиха проблеми на местна почва и компанията се отказа от подписването на договора.

Така вниманието се насочи към втория кандидат - пловдивското обединение между "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК с тяхната инвестиционна оферта за 65.5 млн. евро.

До подписване на договор така и не се стигна, тъй като от министерството на транспорта се оправдаха, че процедурата се е провела преди приемането на новия Закон за концесиите и че имало "съществена разлика в офертите на участниците, класирани съответно на първо и второ място", и процедурата беше прекратена през октомври 2018 г.