София избира между две оферти за бързозареждащи се електробуси за 38.4 млн. лв.

Българската Chariot Motors и полската Solaris се състезават за доставката на 30-те електробуса

Два са кандидатите, успели да се класират на финала в търга на общинската компания "Столичен електротранспорт" за доставката на 30 електрически бързозарядни автобуса и 10 електрически станции към тях. Това са българската Chariot Motors и полската Solaris.

Процедурата е с прогнозна стойност 38.4 млн. лв., осигурени по европейската програма "Околна среда" като мярка за справяне с мръсния въздух. Особеното в изискванията беше да се използва бързозарядна технология, при която електробусите се зареждат на крайните спирки за около пет минути и така могат да се използват денонощно. Това е и основната разлика с батерийните автобуси, които изминават по-голямо разстояние, но е нужно да се зареждат най-често цяла нощ.

Въпреки че обществената поръчка беше обявена през миналото лято, едва този понеделник оценителната комисия отвори ценовите предложения на кандидатите.

"Чериът моторс" срещу полската Solaris

По информация на "Капитал" българската "Чериът моторс - Хайгър" е предложила цена 34.9 млн. лв. без ДДС, което е с близо 5 млн. лв. повече от прогнозната, докато полската Solaris Bus & Coach S.A е поискала дори повече - 38.3 млн. лв. без ДДС. Оценките на техническите показатели на двете компании също са в подобна пропорция - Chariot Motors е получила 44 точки, докато Solaris - 32.4 т. Предвид това по-възможният избор изглежда българската компания, която всъщност вече е доставяла от бързозарядните си автобуси на столицата.

Тя участваше в българско-китайския консорциум "Хайгър-Аоуей", който през май 2019 г. спечели търг на столичния електротранспорт за доставка на 15 електробуса и 6 зарядни станции за 8.37 млн. евро без ДДС, осигурени чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Три от новите електробуси се движат по линия 123, а останалите съвсем отскоро обслужват и линиите 84 и 184.

Любопитно е, че автобусите с ултракондензатори се зареждат директно от контактна мрежа - чрез пантограф на покрива, както е при трамваите например. Това е и причината доста да наподобяват тролеи (виж снимката).

От друга страна, утвърденият на пазара полски производител на автобуси, тролейбуси и трамваи наскоро спечели мегатърг за доставката на 130 електрически автобуса във Варшава, съобщи Sustainable Bus. Превозните средства са оборудвани с батерии Solaris High Power, 150 кВтч, и също се зареждат с пантограф. Solaris & Coach е печелила търгове за доставка на електробуси, използващи тази технология, в Брюксел и Барселона. Има и доставки на превозни средства за софийския градски транспорт.

Дългоочаквани резултати

В търга за доставката на електробусите всъщност участваха общо 5 кандидата. Два от тях - китайската Sichuan Xinzhu Tonggong Motor Vehicle и българската "Драк ЕКО" с управител Йохан Петков, специализирана в производството на компоненти и системи за сепариране на битови отпадъци, обаче не са подали ценови предложения и затова са отпаднали от надпреварата. Румънската "Алстом транспорт" пък е отстранена заради пропуски в документацията.