София избира между две оферти за бързозареждащи се електробуси за 30.3 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София избира между две оферти за бързозареждащи се електробуси за 30.3 млн. лв.

София избира между две оферти за бързозареждащи се електробуси за 30.3 млн. лв.

Българската Chariot Motors и полската Solaris се състезават за доставката на 30-те електробуса

Анина Сантова
4841 прочитания

© Юлия Лазарова


Два са кандидатите, успели да се класират на финала в търга на общинската компания "Столичен електротранспорт" за доставката на 30 електрически бързозарядни автобуса и 10 електрически станции към тях. Това са българската Chariot Motors и полската Solaris.

Процедурата е с прогнозна стойност 30.3 млн. лв., осигурени по европейската програма "Околна среда" като мярка за справяне с мръсния въздух. Особеното в изискванията беше да се използва бързозарядна технология, при която електробусите се зареждат на крайните спирки за около пет минути и така могат да се използват денонощно. Това е и основната разлика с батерийните автобуси, които изминават по-голямо разстояние, но е нужно да се зареждат най-често цяла нощ.

Въпреки че обществената поръчка беше обявена през миналото лято, едва този понеделник оценителната комисия отвори ценовите предложения на кандидатите.

"Чериът моторс" срещу полската Solaris

По информация на "Капитал" българската "Чериът моторс - Хайгър" е предложила цена 34.9 млн. лв. без ДДС, което е с близо 5 млн. лв. повече от прогнозната, докато полската Solaris Bus & Coach S.A е поискала дори повече - 38.3 млн. лв. без ДДС. Оценките на техническите показатели на двете компании също са в подобна пропорция - Chariot Motors е получила 44 точки, докато Solaris - 32.4 т. Предвид това по-възможният избор изглежда българската компания, която всъщност вече е доставяла от бързозарядните си автобуси на столицата.

Тя участваше в българско-китайския консорциум "Хайгър-Аоуей", който през май 2019 г. спечели търг на столичния електротранспорт за доставка на 15 електробуса и 6 зарядни станции за 8.37 млн. евро без ДДС, осигурени чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Три от новите електробуси се движат по линия 123, а останалите съвсем отскоро обслужват и линиите 84 и 184.

Любопитно е, че автобусите с ултракондензатори се зареждат директно от контактна мрежа - чрез пантограф на покрива, както е при трамваите например. Това е и причината доста да наподобяват тролеи (виж снимката).

Фотограф: Юлия Лазарова

От друга страна, утвърденият на пазара полски производител на автобуси, тролейбуси и трамваи наскоро спечели мегатърг за доставката на 130 електрически автобуса във Варшава, съобщи Sustainable Bus. Превозните средства са оборудвани с батерии Solaris High Power, 150 кВтч, и също се зареждат с пантограф. Solaris & Coach е печелила търгове за доставка на електробуси, използващи тази технология, в Брюксел и Барселона. Има и доставки на превозни средства за софийския градски транспорт.

Дългоочаквани резултати

В търга за доставката на електробусите всъщност участваха общо 5 кандидата. Два от тях - китайската Sichuan Xinzhu Tonggong Motor Vehicle и българската "Драк ЕКО" с управител Йохан Петков, специализирана в производството на компоненти и системи за сепариране на битови отпадъци, обаче не са подали ценови предложения и затова са отпаднали от надпреварата. Румънската "Алстом транспорт" пък е отстранена заради пропуски в документацията.

Два са кандидатите, успели да се класират на финала в търга на общинската компания "Столичен електротранспорт" за доставката на 30 електрически бързозарядни автобуса и 10 електрически станции към тях. Това са българската Chariot Motors и полската Solaris.

Процедурата е с прогнозна стойност 30.3 млн. лв., осигурени по европейската програма "Околна среда" като мярка за справяне с мръсния въздух. Особеното в изискванията беше да се използва бързозарядна технология, при която електробусите се зареждат на крайните спирки за около пет минути и така могат да се използват денонощно. Това е и основната разлика с батерийните автобуси, които изминават по-голямо разстояние, но е нужно да се зареждат най-често цяла нощ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    kgoranov avatar :-|
    Климент Горанов

    Нещо много се е вдигнала цената.
    Миналата година 15 автобуса и 6 станции за 8 милиона, сега 30 автобуса и 10 станции за 35 милиона. Почти 100% увеличение.

  • 2
    julianm avatar :-|
    Европеец

    "Населението на София се е увеличило с над 10% за последните десет години"

    "Населението в област София (столица) е 1 291 591 души към 1 февруари тази година, достигайки най-големия си брой в историята на преброяванията. Това показват данните на Националния статистически институт (НСИ), разпространени по случай празника на София.

    За периода между преброяванията през 2001 и 2011 г. населението в София се увеличава със 120 749 души, или с 10,3%. През този период населението на страната намалява с 564 331 души, или със 7,1%, основно поради отрицателен естествен прираст. С отрицателен естествен прираст през последните десет години (- 27 495 души) е и столицата, но вследствие предимно на механичния приласт населението се увеличава."

    В този ред на мисли, какво правим с останалата територия на държава ни от 111 хил. кв. км, ?????

  • 4
    orchis avatar :-|
    orchis

    До коментар [#1] от "Климент Горанов":

    Лева vs Евро


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK