Законов опит за спиране на манипулациите с качеството на строежите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Законов опит за спиране на манипулациите с качеството на строежите

Качеството на материалите в строителството е една от основните причини за феномена "ремонт на ремонта".

Законов опит за спиране на манипулациите с качеството на строежите

Консултантите и надзорът вече няма да могат да са свързани с изпълнителя и няма да се правят тестове в свързани лаборатории

Ивайло Станчев
5608 прочитания

Качеството на материалите в строителството е една от основните причини за феномена "ремонт на ремонта".

© Надежда Чипева


На втората годишнина от трагедия с автобуса край Своге, в която загинаха 20 души и заради некачествения асфалт на пътното платно, правителството внесе законови промени за контрола на качеството на строежите. Най-общо текстовете, включени в Закона за устройство на територията, повишават изискванията към консултантите и надзорниците по инфраструктурните проекти, като ключовото е, че вече няма да могат да изпитват материали в свързани със строителя лаборатории, каквато е масовата практика в момента.

За случая край Своге например тогавашният министър на регионалното развитие (и пряк надзорен ръководител на АПИ) Николай Нанков обяви, че асфалтът по трасето е некачествен, защото в него е вложен недопустим според изискванията варовик. По документи обаче материалите са съответствали на заложените стандарти, но пробите от настилката са направени в лаборатория от структурата на изпълнителя - "Трейс груп холд". А съмненията на експертите бяха, че именно некачественият асфалт е в основната на пътния инцидент.

Какво още

Според предложените промени консултантите вече няма да могат да сключват договор за строителен надзор, както и за оценяване на съответствието на проекта, за който той или свързани с него физически лица са строители и/или доставчици на машини, съоръжения, технологично оборудване, предвиждат още промените.

Завишават се и изискванията към лицата, които кандидатстват за удостоверение за оценяване на съответствието на инвестиционните проекти или упражняване на строителен надзор. Вече ще е необходимо управителят на такава фирма да е техническо правоспособно лице. А членовете на органите на юридическото лице или едноличния търговец, както и наетите от тях лица трябва да са специалисти със завършено виеше образование с образователно-квалификационна степен "магистър", както и да имат най-малко 5 години стаж по специалността и да не са допуснали или извършили повече от две нарушения по Закона за устройство на територията и нормативните актове по прилагането му през последните три години.

Окончателният доклад за приемането на даден обект пък няма да е само формалност, а ще трябва да бъде съставен и подпечатан не само от фирмата консултант, но и от всички квалифицирани специалисти, определени за надзор на строежа по съответните части. А в самия доклад трябва да бъдат включени редица елементи, включително такива за съответствие на материалите със заложените стандарти.

Спазването на всички тези правила е поверено на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), което обаче на фона на всичките проблеми и скандали в сектора не вдъхва особени гаранции.

Повече глоби

В законопроекта е предвидено още да се разшири кръгът на участниците в строителството, които могат да бъдат лично санкционирани.

Предвиждат се и нови наказания за проектанти и лица, упражняващи технически контрол по част "Конструктивна", които не са изпълнили законовите си задължения. Глоби ще могат да се налагат и на правоспособните физически лица, чрез които се осъществяват дейностите по оценяване съответствието на проектите или строителен надзор. Това значи, че освен фирмата и нейните служители ще са персонално отговорни за одобрените проекти.

На втората годишнина от трагедия с автобуса край Своге, в която загинаха 20 души и заради некачествения асфалт на пътното платно, правителството внесе законови промени за контрола на качеството на строежите. Най-общо текстовете, включени в Закона за устройство на територията, повишават изискванията към консултантите и надзорниците по инфраструктурните проекти, като ключовото е, че вече няма да могат да изпитват материали в свързани със строителя лаборатории, каквато е масовата практика в момента.

За случая край Своге например тогавашният министър на регионалното развитие (и пряк надзорен ръководител на АПИ) Николай Нанков обяви, че асфалтът по трасето е некачествен, защото в него е вложен недопустим според изискванията варовик. По документи обаче материалите са съответствали на заложените стандарти, но пробите от настилката са направени в лаборатория от структурата на изпълнителя - "Трейс груп холд". А съмненията на експертите бяха, че именно некачественият асфалт е в основната на пътния инцидент.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    По приемането на закони ги бива, но не ги спазват!

  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Ако наистина са искали да спират манипулациите, досега да са го направили. Не тепърва да приемат закони. Неслучайно само при намека за независимо изследване на новопостроените пътища всички транспортни фирми се обединиха и реваха на умряло!

  • 4
    alexander97 avatar :-|
    Alexander97

    Тези строителни фирми си правят отчисленията. Естествено, че качеството ще го определим като най-добро! Винаги виновен е водачът на МПС то!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK