Законов опит за спиране на манипулациите с качеството на строежите

Консултантите и надзорът вече няма да могат да са свързани с изпълнителя и няма да се правят тестове в свързани лаборатории

Качеството на материалите в строителството е една от основните причини за феномена "ремонт на ремонта".
Качеството на материалите в строителството е една от основните причини за феномена "ремонт на ремонта".    ©  Надежда Чипева
Качеството на материалите в строителството е една от основните причини за феномена "ремонт на ремонта".
Качеството на материалите в строителството е една от основните причини за феномена "ремонт на ремонта".    ©  Надежда Чипева

На втората годишнина от трагедия с автобуса край Своге, в която загинаха 20 души и заради некачествения асфалт на пътното платно, правителството внесе законови промени за контрола на качеството на строежите. Най-общо текстовете, включени в Закона за устройство на територията, повишават изискванията към консултантите и надзорниците по инфраструктурните проекти, като ключовото е, че вече няма да могат да изпитват материали в свързани със строителя лаборатории, каквато е масовата практика в момента.

За случая край Своге например тогавашният министър на регионалното развитие (и пряк надзорен ръководител на АПИ) Николай Нанков обяви, че асфалтът по трасето е некачествен, защото в него е вложен недопустим според изискванията варовик. По документи обаче материалите са съответствали на заложените стандарти, но пробите от настилката са направени в лаборатория от структурата на изпълнителя - "Трейс груп холд". А съмненията на експертите бяха, че именно некачественият асфалт е в основната на пътния инцидент.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се