Последният лъч на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Последният лъч на София

Последният лъч на София

Първата част от третия метродиаметър е последната голяма инвестиция в подземната железница за следващото десетилетие

Анина Сантова
14701 прочитания

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Тази седмица беше пусната първата част от третия метродиаметър между "Красно село" и "Хаджи Димитър", като в началото на 2021 метрото ще стигне и до "Горна баня".
  • Това обаче е последната голяма инвестиция в подземната железница за следващото десетилетие.
  • Посоката за развитие в момента е неясна, като няма и сигурни източници на финансиране.

"Спокойно, още малко и тук ще има метро." Това изречение обясняваше редицата разкопани кръстовища и улици в София през последните години, но в бъдеще ще има все по-малко поводи да се използва. Причината е, че откритият тази седмица трети лъч на метрото е последното толкова значимо и мащабно разширение, което можем да очакваме в близките десетилетия.

След като от 2005 г. насам бяха инвестирани почти 3 млрд. лв. в подземната железница на столицата и дължината ѝ достигна 53 км, през следващите години са планирани единствено скромни разширения с до няколко станции. Най-близко е идеята към третия лъч да бъдат добавени още девет такива, но и това ще стане на два етапа. После посоката за развитие е неясна.

Инвестиции в метрото 1998-2020 г.
Автор: Капитал
Източник: "Метрополитен" ЕАД

Трансформация след един милиард

Пуснатият сега участък с осемте станции от "Красно село" до бул. "Владимир Вазов" в квартал "Хаджи Димитър" всъщност закъсня с близо година. Очакваше се той да бъде отворен за гражданите още през есента на 2019 г., после покрай изборите се появи обнадеждаващото "преди Нова година" и накрая заради проблеми с подпочвените води срокът се измести за пролетта на 2020 г. Карантината и ограниченията около коронавируса отложиха още пускането.

Всъщност това е само една част от третия лъч, като в началото на 2021 г. предстои пускането на още 4 станции до кв. "Овча купел". Общо за тези 12 станции на метрото са дадени 398.2 ми л. евро без ДДС, от които 321.8 ми л. евро са безвъзмездна финансова помощ от оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Прогнозата е третият лъч от "Хаджи Димитър" до "Овча купел" да привлече още 90 хил. нови пътници.

"Прогнозата е през първата година натоварването по третия лъч да е 50%, през третата - 75%, а след това да достигне над 90%", твърди инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД
Фотограф: Надежда Чипева

Преди промяната на общия устройствен план на столицата през 2009 г. от Столичната община всъщност искаха третия метродиаметър да бъде изграден като наземно леко метро. В самия план по-късно обаче беше предвиден "скоростен трамвай". Следват години на спорове и недомлъвки, като най-накрая след настояване от страна на инициативата "Спаси метрото" и след осигуряване на финансиране от ЕС е взето решение метрото да е класическо. "Това е нормално метро със същия капацитет. Единственото "леко" в него е подвижният състав, който е алуминиев", обясни директорът на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев за "Капитал".

По пътя на железницата

Метрото се представя като визитна картичка на ГЕРБ, но реалният дял на общината във финансирането му е доста малък.
Фотограф: Надежда Чипева

Новото метро ще промени значително движението в града, защото минава през основни централни части, които досега не са били обвързани с подземния транспорт. Така до ключови локации ще може да се стига значително по-бързо и ще се избегне нуждата от прекачване от метрото на наземен транспорт. Големият бонус ще е за квартали като "Красно село" и "Хаджи Димитър", чиито жители ще могат за първи път да "почувстват" реалната си близост до сърцето на града. Осен това "Овча купел" и "Горна баня" най-накрая ще бъдат на фокус, което пък се очаква да повлияе на инвестициите в инфраструктура там и впоследствие да доведе до поскъпването на имотите. Въпреки това общината не трябва да разчита, че метрото ще развие от само себе си тези райони, а следва да работи целенасочено за по-доброто качество на живот в тях. В противен случай единствената функция на подземната железница остава транспортирането на граждани от един неприветлив участък до друг.

"Цялата трета линия ще допринесе за намаляване с до 25% трафика в зоните, където ще минава подземната железница. Вредните газове ще спаднат с 18 хил. тона годишно, а времето за пътуване ще се намали с около 90 хил. човекочаса. Очакваме пътниците в метрото да достигнат 650 хил. на ден", заяви Братоев.

Всички станции от третия метродиаметър имат автоматични перонни предпазни врати, а 30-те нови влака са модел Siemens Inspiro, произведени през 2016 г.

Завой към ИКЕА

След пускането на третия лъч посоката за развитие на метрото обаче става все по-неизвестна. Това, с което общината разполага засега, са няколко проекта и надежди за осигуряване на финансиране. Най-близо е идеята за продължението на третия метродиаметър от "Хаджи Димитър" до квартал "Левски-Г". "Метрополитен" вече пусна поръчката за предвидените три метростанции на стойност 220 млн. лв., като през юни стана ясно, че в търга са участвали единадесет кандидата. Другото планирано разширение е значително по-голямо - шест станции от "Военна академия" до кварталите "Гео Милев" и "Слатина". По думите на Братоев документацията за този участък вече е готова и "съвсем скоро ще бъде обявен търг". Трудното в случая е, че за да осъществи тези намерения, общината ще трябва да кандидатства по новия програмен период, който обаче предвижда по-голям процент собствено финансиране.

От друга страна, общината разполага с изработен план за продължаване на метрото от Бизнес парка в кв. "Младост 4" до Околовръстния път с връзка със Симеоновския лифт. То предвижда две метростанции и голям буферен паркинг при новата лифтова спирка. Проектът беше задвижен за пореден път през май тази година, когато регулационният план беше представен в комисии в общинския съвет, но в крайна сметка не беше приет заради опозиционния натиск от страна на съветници от "Демократична България" и независимия Борис Бонев. Основният контрааргумент тук е, че така с общински средства ще се обслужват ограничени частни интереси - зоната е наситена с търговски центрове, но за сметка на това е доста слабо населена и именно тук идва въпросът за чие удобство се мисли. Ден преди пускането на третия лъч изпълнителният директор на "Метрополитен" обаче отстъпи крачка назад, когато каза в ефира на БНТ, че метрото може и да не продължи в тази посока. Той посочи, че следва да се направят проучвания кои участъци на столицата са най-натоварени, за да се направи продължение именно там.

И "Люлин"

Другият проект, за който вече са дадени средства за изработка, е за удължаване на първата линия в "Люлин". Идеята е да има ново трасе с две метростанции, което да минава под бул. "Царица Йоанна" и да стига до Околовръстния път. Целта е пристигащите коли от автомагистрала "Струма" да не влизат в града, а да спират там на буферен паркинг. Това обаче е на много ранен етап и тепърва ще има дискусии.

И макар че новите разширения на метрото винаги водят до въпроса "а кога и при нас", а има и смели надежди за продължения до Банкя, Божурище или дори Перник, столицата не може да разчита единствено на това. Близките години, през които не се очакват повече големи инвестиции в метрото, могат да се използват за подобряване на наземния транспорт. София например може да наблегне върху трамваите, каквато беше препоръката и на датския архитект Ян Геел, а освен това трябва да се фокусира върху периферните квартали, които нямат бърз достъп до центъра.

Откриването на европарите

Преди 22 години в София имаше само пет метростанции - от "Сливница" през "Люлин" до "Константин Величков". След това през 2006 г. се стига до продължение към пл. "Св. Неделя" и бул. "Драган Цанков", а малко по-късно и до кв. "Младост". Сериозното развитие идва с осигуряването на средства от ЕС. Това става през 2009 г., когато "Метрополитен" получава финансиране за изграждане на втората линия на метрото и значително разширение на първата. Така през 2012 г. са пуснати 13 метростанции от "Надежда" до "Джеймс Баучер". Към днешна дата в метрото са инвестирани към 420 млн. долара в началото на новия век и над 967 млн. евро по оперативни програми за втората и третат линия и удължения на първата.
Темата накратко
  • Тази седмица беше пусната първата част от третия метродиаметър между "Красно село" и "Хаджи Димитър", като в началото на 2021 метрото ще стигне и до "Горна баня".
  • Това обаче е последната голяма инвестиция в подземната железница за следващото десетилетие.
  • Посоката за развитие в момента е неясна, като няма и сигурни източници на финансиране.

"Спокойно, още малко и тук ще има метро." Това изречение обясняваше редицата разкопани кръстовища и улици в София през последните години, но в бъдеще ще има все по-малко поводи да се използва. Причината е, че откритият тази седмица трети лъч на метрото е последното толкова значимо и мащабно разширение, което можем да очакваме в близките десетилетия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Следваща станция - Оставка.

  • 3
    tulup avatar :-|
    tulup

    В София трамваите имат лоша репутация поради много бавната си скорост, но реално това не е задължително да е така и е възможно средната скорост да е много по-висока (по подобие на трасето на трамвай 7 по бул. България, а може и дори по-бързо да се движи, ако се синхронизира разписанието със светофарите). Предвид, че разстоянията в София не са чак толкова големи, то това всъщност е много подходящ транспорт. Както и обособени трасета за автобуси.

  • 4
    itl1531670427571089 avatar :-|
    Stanislav Stoyanov

    На схемата сте разменили имената на бъдещите станции Тракия и Мизия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK