Само един кандидат е класиран в търга за нови електробуси в Бургас за 64 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Само един кандидат е класиран в търга за нови електробуси в Бургас за 64 млн. лв.

Само един кандидат е класиран в търга за нови електробуси в Бургас за 64 млн. лв.

Консорциумът "Ел Бус България" между майката на Гери-Никол и местен бизнесмен, спечели две позиции в търга на "Бургасбус"

Анина Сантова
4046 прочитания

© Георги Кожухаров


Търгът за доставка на 56 електробуса в Бургас за 64.4 млн. лв без ДДС се раздвижи в разгара на лятото. За две от общо трите обособени позиции общинското транспортно дружество "Бургасбус" вече е избрало победител - консорциум "Ел Бус България". Той включва фирмите "Бест Брокърс" и "Пожарна сигурност" като ще доставя електрически автобуси с марка Irizar, испанско производство. Това всъщност се оказва и единствения класиран кандидат, след като, по преценка на комисията, останалите единадесет участници са отстранени по сходни причини. Все още обаче не е сключен договор.

Ако процедурата, която се финансира по европейската програма "Околна среда", приключи успешно, обединението ще трябва да достави по 10 нови 18-метрови електробуси и станциите към тях, както и 34 броя 12-метрови с допълнително оборудване по втората. След договаряне с общинския превозвач, общата сума за 10-те автобуса е намалена до 15.542 млн. лв, което е с 60 хил. лв. по-малко от първоначално предложената. За втората част от поръчката стойността е с 200 хил. лв. по-ниска и достига до 36.5 млн. лв.

Търгът имаше и третата обособена позиция, включваща 12 броя 9 метрови автобуса с прогнозна стойност 12.12 млн. лв. Тя обаче е прекратена, тъй като двамата кандидат за нея не са отговорили на изисквания. Впоследствие търгът беше обявен наново и в момента е в ход.

Irizar Group e испанска компания с международно присъствие, която е фокусирана върху обществения транспорт и електромобилността. Моделът, който "Ел Бус България" предлага да достави по първата позиция, е от новата генерация ie bus, 18NG.



Всички срещу един

Именно заради това, че само един участник успя да стигне до финала, се очакват много жалби от останалите кандидати, които са известни чуждестранни фирми като полската Solaris Bus, консорциум "Традекс Икарус" и няколко китайски играча. За втората и третата позиция кандидатства и наскоро спечелилата търга за 30 бързозарядни електробуса в София Chariot Motors. Тя участва чрез българско-китайския консорциум "Хайгър-Аоуей", както и "Джи Джи Ей".

За първата позиция оферти бяха подали Solaris, китайската "Бонзакайа Отомотив Макине Ималйат Итхалйат Ве Ихраджат" и обединението "Ел Бус България". Заради несъответствия с исканите от комисията разяснения относно измерването на стойността на времето за заряд и с изискванията за батерия двамата чуждестранни кандидати обаче бяха отстранени.

При втората позиция всички шестима участника (с изключение на "Ел Бус") също са изключени по сходни причини - не са предоставили исканите разяснения за определени параметри. Става дума например за липса на дефинирана стойност на времето за заряд и разминавания на данните в габарити, общ брой места, врати за пътници, липса на резултати от проведени задължителни тестови изпитания, включително за пробег, време за заряд енергийна ефективност на зарядната станция.

По информация на "Капитал" почти всички участници ще обжалват процедурата, като някои от тях дори се съмняват, че документацията по търга е направена така, че да спечели въпросният кандидат. Според източници на "Капитал" консорциумът "Ел Бус България" е предложил най-неизгодната оферта за гаранцията на батерията - три години, докато средно за брашна в момента е осем години. А колкото по-често се сменя батерията, толкова по-неизгодно е в дългосрочен план. Освен това "Ел Бус България" е поискало 540 дни за доставка, при положение, че средните срокове на другите кандидати са били между шест и 12 месеца.

Кой е победителят?

Двете фирми, от които се състои спечелилият консорциум, са български. "Бест Брокърс" ЕООД се управлява Ирена Георгиева, която е и едноличен собственик. Доскоро фирмата е била притежание на Михаил Монев, който е в съвета на директорите на "Българската стокова борса". Георгиева всъщност е майка на певицата Гери-Никол. Тя участва в множество фирми, като популярност придоби с "Финанс груп 2013", която изграждаше Ларгото в центъра на София, заради което гръмна скандала "Ало, Банов" с министърът на културата Боил Банов. "Финанс груп 2013" е и един от доставчиците на храна за затворите, като договорът там е за 55 млн. лева.

Любопитна е връзката на Георгиева с фирмата "Ибиза Бийч", занимаваща се с туризъм, ресторантьорство и хотелиерство. В момента нейни управители са мениджърът на софийската дискотека "Планет клуб" Владимир Вишански, който притежава няколко кафенета и заведения, както и Стефан Акрабов.

Другият участник в консорциума "Ел Бус България" е бургаската фирма за специализирано оборудване "Пожарна сигурност". Тя е собственост на Павлин Бошнаков, който е и неин управител. Дейността ѝ всъщност е доста специфична - освен че доставя специализирано пожарно оборудване (лични предпазни средства, пожарни автомобили и оборудването им), оказва долекарска помощ на обектите на "Лукойл Нефтохим Бургас", която е основна площадка на завода, и пристанищен терминал "Росенец".

Един от проектите на "Пожарна сигурност" включва рециклирането на два пожарни автомобила на възраст над 25 години, които са собственост на АЕЦ "Козлодуй" и "Нефтохим Бургас". Въпросната компания е доставяла пожарни коли на "Лукойл", както и Karsan дизелови бусове на "Бургасбус", твърдят източници на "Капитал". Според публикации в интеренет Бошнаков е близък с Валентин Златев.

Иначе той притежава и "Бургас трак сервиз" - специализирана в доставка и продажби на лекотоварни и тежки автомобили. Дружеството е официален дилър на Iveco за регион Бургас, както и партньор на "Ауто Италия" за Югоизточна България.

От общинската компания "Бургасбус" засега не коментират официално процедурата, тъй като все още няма подписани договори с изпълнители.

Търгът за доставка на 56 електробуса в Бургас за 64.4 млн. лв без ДДС се раздвижи в разгара на лятото. За две от общо трите обособени позиции общинското транспортно дружество "Бургасбус" вече е избрало победител - консорциум "Ел Бус България". Той включва фирмите "Бест Брокърс" и "Пожарна сигурност" като ще доставя електрически автобуси с марка Irizar, испанско производство. Това всъщност се оказва и единствения класиран кандидат, след като, по преценка на комисията, останалите единадесет участници са отстранени по сходни причини. Все още обаче не е сключен договор.

Ако процедурата, която се финансира по европейската програма "Околна среда", приключи успешно, обединението ще трябва да достави по 10 нови 18-метрови електробуси и станциите към тях, както и 34 броя 12-метрови с допълнително оборудване по втората. След договаряне с общинския превозвач, общата сума за 10-те автобуса е намалена до 15.542 млн. лв, което е с 60 хил. лв. по-малко от първоначално предложената. За втората част от поръчката стойността е с 200 хил. лв. по-ниска и достига до 36.5 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Поредният нагласен търг, с който ГЕРБ раздават държавни пари на свои хора.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK