Chariot Motors ще доставя 30-те нови бързозарядни електробуса на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Chariot Motors ще доставя 30-те нови бързозарядни електробуса на София

Chariot Motors ще доставя 30-те нови бързозарядни електробуса на София

След близо година търгът на Столичния електротранспорт за 30 млн. лв. се финализира

Анина Сантова
6549 прочитания

© Юлия Лазарова


Китайско-българският консорциум "Чериът моторс - Хайгър", в който участва българската компания Chariot Motors, спечели търга за доставка на 30 нископодови бързозарядни електробуса. Той е предложил сумата 34.95 млн. лв. при прогнозна сума 38.4 млн. лв. Те са осигурени по оперативна програма "Околна среда" като мярка за справяне с мръсния въздух.

Особеното в изискванията беше да се използва бързозарядна технология, при която електробусите се зареждат на крайните спирки за около пет минути и така могат да се използват денонощно. Това е и основната разлика с батерийните автобуси, които изминават по-голямо разстояние, но е нужно да се зареждат най-често цяла нощ.

Кандидатите

Обществената поръчка беше обявена през миналото лято, като участниците бяха общо пет. Китайската Sichuan Xinzhu Tonggong Motor Vehicle и българската компания, произвеждаща компоненти и системи за сепариране на битови отпадъци, "Драк ЕКО" обаче не подадоха ценови предложения и затова са отпаднали от надпреварата. Румънската "Алстом транспорт" пък беше отстранена, тъй като не отговаря на критериите за подбор.

Така до финалната права стигнаха две оферти - тази на "Чериът моторс - Хайгър" и на полската Solaris Bus. Тъй като оценката на техническото предложение на Chariot Motors е възможно най-високата - 100 т., докато тази на полския производител е 83.5 т., китайско-българският консорциум спечели надпреварата. Освен това ценовото предложение на Solaris също е по-високо - 38.3 млн. лв.

Избраният от "Столичен електротранспорт" изпълнител всъщност вече е доставял електробуси за столицата. Това се случи с търг от пролетта на 2019 г., в който Chariot Motors се яви в българо-китайският консорциум ""Хайгър - Аоуей" (Higer-Aowei). Той беше на стойност 8.37 млн. евро без ДДС и включваше 15 електробуса и 6 зарядни станции. Средствата бяха осигурени чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Сега въпросните бусове се движат по линии 123, 84 и 184.

Идват още

Тази година по улиците на цяла България се очаква да започнат да се движат близо 300 превозни средства на ток. Средствата за тях бяха пренасочени, след като стана ясно, че парите за ВиК проекти по оперативна програма "Околна среда" няма да могат да се усвоят навреме. Така общо 510 млн. лв. отидоха за справяне с мръсния въздух чрез закупуването на електрически автобуси, трамваи и тролеи.

Търгове проведоха и общините Бургас, Варна, Враца, Перник, Плевен, Русе, Сливен, Стара Загора и Хасково, като резултатите от тях скоро би трябвало да станат ясни.

Тези дни Бургас всъщност избра изпълнител за две от общо три обособени позиции в поръчката за доставка на 56 батерийни и нови електробуса на обща стойност 64.4 млн. лв. Това е консорциум "Ел Бус България", която е между майката на певицата Гери-Никол - Ирена Георгиева, и местния бизнесмен Павлин Бошнаков. Георгиева участва с фирмата си "Бест брокърс", като друга нейна фирма е нашумялата с ремонта на Ларгото "Финанс груп 2013", заради която гръмна скандала "Ало, Банов" с министъра на културата Боил Банов.

"Пожарна сигурност" пък доставя специализирано пожарно оборудване (лични предпазни средства, пожарни автомобили и оборудването им) и оказва долекарска помощ на обектите на "Лукойл Нефтохим Бургас", която е основна площадка на завода, и пристанищен терминал "Росенец".

Консорциумът всъщност беше единственият класиран кандидат в търга от общо 11 участника, вкл. чуждестранни производители и победителят в софийския търг Chariot Motors. Затова и се очакват много жалби по процедурата.

Китайско-българският консорциум "Чериът моторс - Хайгър", в който участва българската компания Chariot Motors, спечели търга за доставка на 30 нископодови бързозарядни електробуса. Той е предложил сумата 34.95 млн. лв. при прогнозна сума 38.4 млн. лв. Те са осигурени по оперативна програма "Околна среда" като мярка за справяне с мръсния въздух.

Особеното в изискванията беше да се използва бързозарядна технология, при която електробусите се зареждат на крайните спирки за около пет минути и така могат да се използват денонощно. Това е и основната разлика с батерийните автобуси, които изминават по-голямо разстояние, но е нужно да се зареждат най-често цяла нощ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 2
    historama avatar :-|
    historama

    Китайски?
    Отстранени са 2 европейски производители, за да внесат някакъв китайски боклук?
    Разбира се, ГЕРБ в действие!

  • 3
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Чериът са българо-китайска фирма, колкото Грейт Уол.

  • 4
    lji25617358 avatar :-|
    simChо

    Други производители на кондензатори автобуси, освен китайци няма на Земята.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK