София пуска пет автобуса "втора ръка" до Витоша
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София пуска пет автобуса "втора ръка" до Витоша

София пуска пет автобуса "втора ръка" до Витоша

Те струват на Столичната община 1.2 млн. лв. без ДДС. В същото време съдбата на нощния транспорт остава неясна

Анина Сантова
4401 прочитания

© Анина Сантова


От тази събота по линии 63 и 66 от София към планината Витоша ще се движат пет употребявани полутуристически автобуса марка "Мерцедес". Те струват близо 1.2 млн. лв. без ДДС и са купени със средства от общинския бюджет, като задължително условие към поръчката беше да отговарят на стандарт Евро 6. "Автобусите са употребявани и са на пет години, тъй като са произведени през 2015 г. Купени са от Франция. Километражът им е 80 хил. км, което значи, че не са много използвани преди това", обясни за "Капитал" изпълнителният директор на Столичния автотранспорт - дружеството, провело процедурата, Слав Монов.

Отново същата фирма

Търгът беше обявен точно преди една година и е спечелен от компанията "Бускар", регистрирана в село Глухар, област Кърджали. Единственият друг участник - "Лукс бус" ЕООД, е бил отстранен от комисията поради несъответствие в техническото предложение. Собственик и управител на избраната за изпълнител фирма е Ферди Адем Мехмед, като преди 2013 г. тя е била притежавана от бившия общински съветник от ДПС Адем Мехмед. Тогава "Бускар" е печелила и поръчки от община Кърджали. В края на 2018 г. "Бускар" също беше избрана да достави на Столичната община първите 10 автобуса до Витоша. Те пак са "Мерцедес", със стандарт Евро 5, поясни Монов.

Така "новите" автобуси втора ръка от утре стават общо 15, докато старите такива са на средна възраст над 25 години. По този повод кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че те няма да бъдат спирани, а ще се използват като резерв. Надеждата сега е, че транспортът до планината ще се подобри, след като от години управляващите търпят критики за дългите интервали на движение, старите автобуси и спирането на превоза през работните дни.

"Новите автобуси са климатизирани, с тапицирани седалки и плюшен салон, като разполагат и с багажници за улеснение на туристите. Те ще се използват за по-голяма достъпност и комфорт до Витоша, тъй като пътят е доста пресечен, с много завои и чисто градските автобуси не са много удобни за изкачване на терена", коментира изпълнителният директор на Столичния автотранспорт. Местата в новите автобуси са 55 за седящи и 21 за правостоящи.

Засега новата придобивка на общината обаче изглежда като малка стъпка в правилната посока, която сама по себе си обаче не е напълно достатъчна - лифтовете до планината например все още не работят (с изключение на кабинковия лифт в Симеоново). Заради това в началото на годината общински съветници от "Демократична България" предложиха мерки за по-добър транспорт, които включват и възстановяване на старата линия 61, обща начална спирка и обвързване на автобусите с метростанция НДК. Предложението им обаче не беше прието.

Нощен транспорт под въпрос

В същото време съдбата на нощния транспорт в столицата остава неясна. Общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера, който е председател на постоянната комисия по транспорт в общината, заяви, че през следващите две седмици общинският съвет ще обсъжда дали нощните линии ще продължат да функционират. Има вариант и само някои линии да останат, но при всички положения се налага реорганизация.

"Самият аз на този етап нямам еднозначно решение, но пътникопотокът е чувствително намалял - нямаше особен интерес към нощните линии, а цифрите показват, че преди епидемията атрактивна беше само една - тази в "Студентски град". Най-големият проблем е, че засега приходите от продажба на еднократните карти покриват едва около 20% от разходите и общината плаща останалото", коментира Контрера.

Все пак общинските съветници от всички политически групи ще трябва да стигнат до консенсус за бъдещето на нощните линии и, ако те продължат да работят, да предложат идеи за реорганизация съвсем скоро. Изглежда обаче, че базата за вземането на решението е доста неясна, тъй като няма никакви данни за използването на нощния транспорт за 2020 г., защото той беше преустановен след обявяването на извънредното положение. Така на този етап има вероятност решение да бъде взето по-скоро по лични убеждения, а не на база изготвен анализ.

От тази събота по линии 63 и 66 от София към планината Витоша ще се движат пет употребявани полутуристически автобуса марка "Мерцедес". Те струват близо 1.2 млн. лв. без ДДС и са купени със средства от общинския бюджет, като задължително условие към поръчката беше да отговарят на стандарт Евро 6. "Автобусите са употребявани и са на пет години, тъй като са произведени през 2015 г. Купени са от Франция. Километражът им е 80 хил. км, което значи, че не са много използвани преди това", обясни за "Капитал" изпълнителният директор на Столичния автотранспорт - дружеството, провело процедурата, Слав Монов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    telqk avatar :-?
    telqk

    А защо не пуснаха елктрически бързозареждащи се?

  • 2
    mvn51595132 avatar :-|
    Кум Лисан

    До коментар [#1] от "telqk":

    Не са подходящи за планината. Както и автобуси автоматик.

  • 4
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Като цяло апелирам пестеливостта на общината с тези използвани, но качествени автобуси. След огромното натрупано недоверие не съм сигурен дали мога да повярвам, че сделките наистина са това, което се публикува.

    Ще е хубаво да оправят и пътищата в планината. Това също е вид достъпност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK