ЕК: главният прокурор, ВСС, корупцията и медийната среда са основните проблеми в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Брюксел спира да пази ГЕРБ

ЕК: главният прокурор, ВСС, корупцията и медийната среда са основните проблеми в България

Reuters

ЕК: главният прокурор, ВСС, корупцията и медийната среда са основните проблеми в България

Брюксел публикува първия доклад за върховенството на закона във всички 28 държави - членки на ЕС

6275 прочитания

Reuters

© Reuters


Статутът на главния прокурор, спорната независимост на Висшия съдебен съвет и Инспектората към него, антикорупционната комисия и медийната среда. Това са основните проблеми пред България, които Европейската комисия отчита в първия си доклад по новия механизъм за върховенството на закона, в рамките на който се прави оценка на ситуацията във всички 28 държави-членки.

Новият механизъм не заменя т.нар. мониторинг, който беше наложен над България и Румъния при присъединяването им към ЕС и който остава за двете държави. Констатациите в сегашния доклад обаче могат да станат основание на ЕК да започне оценка на отделни държави, в които има заплаха за върховенството на закона. В основния доклад, който прави преглед на всички държави членки, България се споменава общо 13 пъти, а на първо място е посочен нерешеният проблем с въвеждането на механизъм за ефективна отчетност на главния прокурор.

"Израснала съм в комунистическа Чехословакия и знам какво е да живееш в страна без върховенство на закона. ЕС беше създаден и като противоотрова на тези авторитарни тенденции, а Комисията има важна роля в този процес. Върховенството на закона не е за това дали си десен или ляв, а за това дали си прав или грешиш", коментира Вера Йоурова в интервю за Politico в сряда. По-късно тя повтори думите си при представянето на доклада, като допълни, че знае какво е съдиите да с политически назначени, а единственият източник на независима от правителствената пропаганда информация да е радио "Свободна Европа".

Статутът на главния прокурор

ЕК отчита, че България е сред държавите, които трябва да въведат механизъм за ефективна отчетност на главния прокурор. В доклада се акцентира на необходимостта тези мерки да са съобразени със становището на Венецианската комисия по този отдавнашен проблем за страната, идентифициран в решение на Европейския съд по правата на човека в Страсбург още през 2009 г. В действителност законовите промени по тази тема все още не са приети, нещо повече - към настоящия момент няма нито един внесен законопроект, който да отговаря на множеството препоръки за въвеждането на механизъм, даващ гаранции за отчетност и независимо разследване на главния прокурор. Последният проект, представен от правителството, беше критикуван от Венецианската комисия и Комитета на министрите към Съвета на Европа, на чиито позиции се базират и заключенията на ЕК в доклада.

Висшият съдебен съвет не осигурява адекватна реакция на атаките срещу съда

Настоящата структура и функционирането на Висшия съдебен съвет и Инспектората към него поставят съществени въпроси, свързани с тяхната ефективност и независимост и дебатът следва да продължи, става ясно от доклада. Тази оценка също се базира на констатацията на Венецианската комисия, че в кадровия орган на съдиите (Съдийската колегия към ВСС) няма мнозинство на съдии, които са избирани от съдии, какъвто е стандартът на Съвета на Европа. В този контекст се отбелязва засилването на атаките срещу съда без адекватна реакция на компетентните власти.

Борбата срещу корупцията остава на ниво реформа, без резултати и при ниско обществено доверие

За работата на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество ЕК констатира, че макар и на законодателно ниво да е било подобрено взаимодействието между институциите, остават "сериозни предизвикателства преди тези институции да изградят солидна репутация на безпристрастност, обективност и независимост." Сочи се, че въпреки промотираната през 2017 и 2018 г. широкомащабна реформа в законовата и институционална рамка за борбата с корупцията нивото на общественото доверие в инситутиците, ангажирани с тази дейност, остава критично ниско. Липсата на резултати от борбата с корупцията е една от основните мотиви на настоящите протести, започнали през лятото, се сочи в доклада. От ЕК отчитат и нуждата от серия окончателни решения по дела за корупция по високите етажи на властта.

Медийната среда

Независимостта на медиите е тема, на която ЕК отделя специално внимание при анализа на всички държави от съюза. България е поставена в група от държави (Гърция, Люксембург, Румъния и Словения), за които се коментира, че има съмнения в ефективността на медийните регулатори.

Според констатациите на ЕК липсата на прозрачност в медийната собственост е проблем за България. Собствеността на някои медии в България е свързана с политици, макар и те да не са официални собственици. Редица български журналисти са споделили, че политическата намеса в медиите е често срещано явление.

България е сред държавите, в които ЕК открива проблеми със защитата на журналисти от заплахи и нападения (физически и кампанийни).

Европейският комисар по правосъдие Дидие Рейндерс коментира, че констатациите в доклада са известни, защото са публично достъпни, а приносът на ЕК, че е ги е събрала на едно място.

Министър Ахладова: Докладът е положителен, ще чакаме и становище на Венецианската комисия

Малко след обявяването на доклада, правосъдният министър Десислава Ахладова изненадващо го оцени като "положителен, обективен и ясно очертаващ постигнатите резултати". Нещо повече, Ахадова обяви новина: България е изпратила на Венецианската комисия за становище и проекта на ГЕРБ за нова конституция. Не стана ясно как това се съвместява със заявеното намерение при обявяването на проекта до началото на ноември да има яснота дали той ще получи подкрепа и зелена улица към Велико народно събрание или не.

В контекста на основната критика на ЕК за липсата на механизъм за отчетност на главния прокурор, която е посочена още през 2009 г. в решението на Съда в Страсбург по делото "Колеви срещу България" Ахладова също така потвърди, че правителството е твърдо решено да изпълни ангажиментите си, но и по този въпрос ще чака становището на Венецианската комисия по проект за промени в Наказателно-процесуалния кодекс и в Закона за съдебната власт, с които се създава специална процедура за разследване на тримата големи в съдебната власт - главния прокурор и двамата председатели на върховните съдилища. Само преди две седмици Комитетът на министрите, който също е орган към Съвета на Европа, както и Венецианската комисия, публикува доста остро становище по повод на продължаващото неизпълнение на решението "Колеви", в което ясно се заявява, че представеният от българските власти законопроект не представлява адекватна мярка за създаване на механизъм за независимо разследване на главния прокурор и за отчетност в прокуратурата.

Румъния: Спорната съдебна реформа на предишното правителство и трудното й преодоляване

Един от основните акценти в доклада за Румъния е спорната съдебна реформа на предишното правителство на социалистите, проведено със серия законови промени и извънредни правителствени постановления, които доведоха до силни протести сред румънските магистрати. В този контекст в доклада се отбелязва, че новото правителство на либералите в малцинство, през 2020 г. е продължило да утвърждава "своя ангажимент да възстанови пътя на съдебната реформа след обратите на 2017-2019", което е довело до значително намаляване на напрежението в съдебната система. Отбелязва се обаче, че тази законодателна реформа е забавена от пандемията и от предстоящите парламентарни избори. Отбелязва се, че все още се прилагат "противоречивите мерки с отрицателно въздействие върху съдебната независимост", а именно създаденият нов спецотдел в прокуратурата през 2018 г. за разследване на престъпленията в съдебната власт, извършени от съдии и прокурори, което изключително увеличава несигурността в системата.

И пак с реформата от 2017-2019 г. са свързани предизвикателствата пред борбата с корупцията, възникнали "въпреки постиженията на Румъния в борба с корупцията през последното десетилетие" и въпреки всеобхватната национална стратегическа рамка за борба с корупцията.

Повече по темата очаквайте в новия брой на "Капитал"

Статутът на главния прокурор, спорната независимост на Висшия съдебен съвет и Инспектората към него, антикорупционната комисия и медийната среда. Това са основните проблеми пред България, които Европейската комисия отчита в първия си доклад по новия механизъм за върховенството на закона, в рамките на който се прави оценка на ситуацията във всички 28 държави-членки.

Новият механизъм не заменя т.нар. мониторинг, който беше наложен над България и Румъния при присъединяването им към ЕС и който остава за двете държави. Констатациите в сегашния доклад обаче могат да станат основание на ЕК да започне оценка на отделни държави, в които има заплаха за върховенството на закона. В основния доклад, който прави преглед на всички държави членки, България се споменава общо 13 пъти, а на първо място е посочен нерешеният проблем с въвеждането на механизъм за ефективна отчетност на главния прокурор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Брюксел им обяснява в прав текст, че България е затънала в корупция, а от ГЕРБ се поздравяват за "положителния доклад".

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Нищо неочаквано! Докладът е по брюкселски "балансиран", та всеки да намери каквото да му свърши работа за пред електората, който изобщо няма да го чете. Властниците го харесват, защото отчитал направеното, а опозицията го харесва, защото чете и критични нотки.


    Всъщност това е поредната брюкселсща пунта мара.
    Оттам в прав текс ни казват, че хич не им е зор ни за върховенство на правото, ни докъде сме го докарали с корумпетата.
    Ни Брюксел, който иска спокойствие, ни Вашингтот, който иска послушание, ни Москва, която си гони тръбите ще махнат мутрите ни.
    Видимо ще трябва да ги изчегъртаме сами. Напук на Брюксел, Вашингтон и Москва.

  • 3
    b.manchev avatar :-P
    b.manchev

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Протестите у нас се посочват като гаранция за демократичност на страната ни, от която винаги ще има какво още да се желае.

    Поредek еврочиновнически доклад, от който нищо не би могло да последва за управляващите в страните членки.

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Г-н b.manchev, благодаря за репликата.

    Брюкселската гл.т. към протестите в БГ е като на баба германка, която пие ракия с бира на Слънчака и гледа нестинарски танц: някакви идиоти ходят по жарава, че и пеят... Поглежда, поглежда и й става скучно, защото в белия свят такива неща никой не прави, пък се завърти и си отива в петте звезди...

    На ЕС камарилата протестите са определено вповече, защото й искат отношение, действие. Брюксел как реагира на битките на жълтите жилетки във Франция, а на антиимигранстките в Изт.Германия? С приказки.

    Протестите били форма на демокрация! Ами съвсем същото ни го каза и посланик Ахмед на тръгване от МС, когато беше натискала тиквата да спре руския газопровод и ако не я бяха питали на улицата, нямаше и това шаблонче да каже.

    Мониторинг, доклади - това е книжната форма на демокрацията! Абсолютни безсмислени глупости! И какво произтича от тях? Натинг!

    Защото ЕС не може да взема решение да се спрат европарите, с които ЕС реално възпроизвежда БГ мафията! Трябва всичките 27 премиери да гласуват единодушно. И мутрата - също, и Орбан, и ставеникът на Качински! Е, кога ще стане това?! Никога! Щото пичовете знаят, че направят ли го, мечката ще заиграе и в техния двор.

    ЕС е мумия. Някаква имперско-чиновническа формация, която прекрасно би функционирала, ако всичко върви по мед и масло, но няма механизми за реакция, ако не върви така.
    И защото няма как да си признае, че реално нищо не може да стори, Брюксел пише дебели безсмислени доклади.

    И тъй като занапред проблемите очаквано ще стават все повече и по-остри, в този си вид ЕС ще се обезсмисли дори и за най-върлите днешни еврофили.
    Аз не съм сред тях.

  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Росен, така, просто превеждайки от брюкселски новоговор, нищо не правите.
    Тъй като вероятно ще пишете по темата и в петък, искам да ви помоля да се погледнете в огледалото, да си спомните фамилията, която носите и да решите дали можете (и смеете) да опитате да помогнете на народа си в съдбовен момент.

    Ако не сте готов - не четете надолу.

    Много ми се ще високоинтелигентната публика на Капитал да може да прочете този път не преразказ, а нещо, от което ще има смисъл. И позиция.

    1. Статутът на гл. прокурор
    Ясно ви е, че могат да се уредят 1-2 "изслушвания" на каскета в НС за година-две и темата с отчетността е запушена.
    Още повече в Ръбълското съчинение са отделени 1-2 изречения на каскетурата. Демек: работи се усилено.
    А, и препоръките на Съвета на Европа са си просто препоръки. Нищо повече.

    2.ВСС
    На всеки в БГ е повече от ясно, как стават "изборите" - на предварително съгласувани където трябва лица. Как иначе ще обясните, че всички от квотата на опозиционната БСП гласуваха с правителствено назначените за Гешев?
    Не е проблемът в "демократичността" на вдигането на ръце при избора, а кой (и как) реди листите.

    3. Корупцията
    Тя вече е в латента фаза, защото е заразила и най-ниските етажи на държавното управление. И за всинца ни е много по-лесно да платим исканото, отколкото да събираме снопове документи, в които винаги нещо няма да е у ред.

    4. Медийната среда

    Истинският проблем не е нито в неясната собственост, нито в мръсното финансиране. Той е в страха и в неспособността нещата да се наричат с истинските им имена.

    А сега, Росен, си прочетете горния текст, за да се убедите в това.

  • 7
    deputat241 avatar :-P
    Депутат 241

    Някои хора очакваха докладът да подейства като оплакване до учителката, която да накаже непослушното дете.
    Е, не познаха. Демокрацията работи с избори, осъзнати избори, а не със спонтанни изблици на безотговорност и яйцехвърляне...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK