Столичната община прави опит да сложи край на практиката "ремонт на ремонта"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Столичната община прави опит да сложи край на практиката "ремонт на ремонта"

През май бяха открити поредните дефекти вследствие на ремонта на "Графа" - пропаднали и разбити плочки. Тогава се оказа, че заради проектантска грешка настилката не била пригодена за преминаване на автомобили.

Столичната община прави опит да сложи край на практиката "ремонт на ремонта"

Инициираните от кмета Фандъкова промени в Закона за устройство на територията предвиждат солидарна отговорност и задължителна застраховка

Анина Сантова
5284 прочитания

През май бяха открити поредните дефекти вследствие на ремонта на "Графа" - пропаднали и разбити плочки. Тогава се оказа, че заради проектантска грешка настилката не била пригодена за преминаване на автомобили.

© Надежда Чипева


Кой е виновен за некачественото изпълнение при инфраструктурни проекти - проектантът, изпълнителят или надзорникът? Отговорът на този въпрос винаги досега бе обвит в мъгла и създаваше възможност за т.нар. колективна безотговорност. След няколко големи скандала от наложилите се ремонти на ремонтите в София обаче местната власт предлага промени в Закона за устройство на територията и две наредби към него, които ясно и категорично да разпишат отговорността на всеки по веригата.

Текстовете бяха представени миналия петък от кмета на София Йорданка Фандъкова, главния архитект Здравко Здравков и общинския съветник и адвокат от ГЕРБ Георги Георгиев и тепърва предстои да се обсъждат и внесат в парламента. В тях най-общо се предлагат процедура за откриване на скрити дефекти в гаранционните срокове и задължителна застраховка между общината, проектанта и строителя, която да покрива отговорността от неизпълнение и вредите върху строежа.

Какво научихме от "Графа"

Досега все ставаше така, че общината се оказваше с вързани ръце, когато трябваше да санкционира някого за некачествено изпълнение. Такъв пример е фиаското с ремонта на "Графа" през 2018 г. Тогава след масово недоволство кметът Фандъкова успокояваше със санкции за изпълнителя "Джи Пи груп", но в крайна сметка след запитване от "Капитал" се оказа, че общината е успяла да наложи единствено две глоби за неустойки по договора на обща стойност 389 хил. лв., докато стойността на поръчката беше 24 млн. лева.

Оказа се още, че дори фирмата да продължи да поправя дефекти по реализацията на проекта след крайния срок на договора, в крайна сметка няма да бъде санкционирана за забавянето на ремонта. Като причина беше посочен подписаният акт 15, според който основните дейности по ремонта вече са приключили. Така беше оставена възможността фирмата да бъде санкционирана единствено за "некачествено извършена дейност".

През май тази година обаче бяха открити поредните дефекти по ремонта на "Графа" - пропаднали и разбити плочки. Тогава се оказа, че заради проектантска грешка настилката не била пригодена за преминаване на автомобили, въпреки че на няколко места улицата се пресича от автомобилен трафик. Нередностите бяха отстранени за сметка на "Джи Пи груп".

Какво ще се промени

Според юриста Георги Георгиев, който е изработил новите текстове, прехвърлянето на топката от строител на проектант, на надзорник и т.н., докато изтекат сроковете за гаранционна отговорност, е един от ключовите проблеми. Затова идеята е да се въведе т.нар. солидарна отговорност при проявили се скрити дефекти след приемане и въвеждане в експлоатация на обекта. Тя ще обхваща проектанта, строителя, консултанта, физическото лице, упражняващо технически контрол за част "Конструктивна", техническия ръководител и доставчика на машините, съоръженията и технологичното оборудване.

Целта е общината да може да търси отговорност у всеки един от участниците и по-бързо ще може да получава обезщетения.

"Сега поради липсата на нарочен орган или комисия, които да изследват кой от участниците в строителството е отговорен за проявлението на скрития дефект в рамките на гаранционните срокове, често възникват проблеми в успешното търсене и реализиране на гаранционната отговорност. Така например по време на извършване на конкретните строително-монтажни работи, оценяването на съответствието на инвестиционните проекти и упражняването на строителен надзор се осъществява от консултанта. Наред с това отново той извършва проверка и контрол на доставените и влагани в строежа строителни продукти, с което се осигурява изпълнението на основните изисквания към строежите", коментира Георгиев за "Капитал"

Конфликтната точка се оказва това, че след приемането на строежа няма кой да установи дали проявил се след въвеждането в експлоатация дефект се дължи на погрешно проектиране на строежа, дали на некачествено извършени строителни дейности или на някаква друга причина. "Невъзможно е да се създадат и нарочни извънсъдебни институции и механизми, които да установят виновният участник в строителството по един задължителен и непререшаем начин. В тази връзка липса и специална нормативна уредба относно пределите на гаранционната отговорност, от и спрямо кого се носи", допълва Георгиев.

Идеята за солидарна отговорност на всички участници в процеса всъщност е заимствана от френското право
"Необходимостта от предприемането на подобни действия цели излизането от този порочен кръг, в който законът урежда носенето на отговорност, но не е предвиден ефективен начин за нейното търсен", казва общинският съветник от ГЕРБ и председател на комисията по финанси и бюджет - адвокат Георги Георгиев.
Фотограф: Велко Ангелов

И задължителна застраховка

Друг текст в законопроекта е свързан с определяне на минимални застрахователни суми за всеки конкретен участник в строителството, съобразно прогнозната стойност на конкретния обект. Целта е да се гарантира качествено строителство, като се покрие отговорността от неизпълнение на сключения договор, както и тази за вреди върху строежа, материалите, строителната механизация и оборудването на строителната площадка, настъпили в срока на строителството, в случай че те са заплатени от възложителя или са негова собственост.

По думите на главния архитект Здравков сега застраховката е 300 хил. лв. за проектанти и надзорници и 600 хил. лв. за фирмата строител за обекти с обществено предназначение. "Не може общината да инвестира 15-20-50 млн. лева в даден проект, а после той да е изпълнен некачествено и санкцията за това да е несъразмерно по-ниска", посочи той.

От Столичната община не отговориха на въпроса на "Капитал" за кои големи проекти през последните пет години кметството е търсило отговорност за изпълнението през застраховател.

Втора порция несигурни промени в ЗУТ

Това всъщност е втората инициатива за промяна на текстове в Закона за устройство на територията от страна на Столичната община. През ноември миналата година главният архитект Здравков поиска да се спре строителството на сгради с намален брой паркоместа и отстояния, прекратяване на практиката да се крият жилищни сгради зад фиктивни нежилищни, премахването на формулировката "ателие", въвеждане на изискване за по един гараж или паркомясто за всеки апартамент и др. Въпросните промени обаче така и не бяха обяснени на обществото и засега не изглежда, че да бъдат осъществят скоро. "Сформирана е работна група към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, която още работи", обясниха от пресцентъра на общината.

Сега новият пакет промени тепърва се пуска по дълъг административен път. Най-напред ще трябва да се направят предварителна оценка на въздействие и обсъждане в различните държавни институции. "После законопроектът следва да се вкара за гласуване в Народното събрание от народни представители или Министерски съвет, които съгласно КРБ имат право на законодателна инициатива", обясни Георгиев.

Кой е виновен за некачественото изпълнение при инфраструктурни проекти - проектантът, изпълнителят или надзорникът? Отговорът на този въпрос винаги досега бе обвит в мъгла и създаваше възможност за т.нар. колективна безотговорност. След няколко големи скандала от наложилите се ремонти на ремонтите в София обаче местната власт предлага промени в Закона за устройство на територията и две наредби към него, които ясно и категорично да разпишат отговорността на всеки по веригата.

Текстовете бяха представени миналия петък от кмета на София Йорданка Фандъкова, главния архитект Здравко Здравков и общинския съветник и адвокат от ГЕРБ Георги Георгиев и тепърва предстои да се обсъждат и внесат в парламента. В тях най-общо се предлагат процедура за откриване на скрити дефекти в гаранционните срокове и задължителна застраховка между общината, проектанта и строителя, която да покрива отговорността от неизпълнение и вредите върху строежа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie

    Докато кмет е обикновена даскалица без никакъв мениджърски опит ще има ремонт на ремонта на ремонта. Нищо учудващо.

  • 2
    b_mitov avatar :-|
    b_mitov

    И в момента застраховка професионална отговорност може да се сключи във връзка с конкретен обект. Също така ЗУТ казва, че в случаите, когато предоставената застраховка или гаранция покрива само частично рисковете, държавните органи или възложителят могат да изискват допълнителна застраховка или гаранция, която да обхване непокритите рискове.

    На крива ракета, космоса и крив. Май целта е друга и ще я разберем скоро.

  • 4
    Clint_Eastwood avatar :-|
    Clint_Eastwood

    Ама верно ли ѝ трябваха 11 години да забележи проблема в наредбата?

    А защо си мисля, че проблемът изобщо не е там и че клаузи за отговорност могат при добро желание да се предвидят във всеки договор? А да, мисля си още, че има едни общински комисии, които приемат разни обекти без забележки - и това ли е проблем от наредбата?

  • 6
    deo25598025 avatar :-|
    deo25598025

    Целият екип в общината, отговарящ за капитално строителство и ремонтни дейности трябва да бъде разкаран и подменен с нов.
    Да започнат оттам - има разни несменяеми "инженери", "специалисти" и "експерти" там, които трябва да си заминат.
    Всичко друго е гола вода и прах в очите.

  • 7
    uhh12616952 avatar :-|
    Vasil Angelov

    До коментар [#6] от "deo25598025":
    и аз тъй го виждам, наблюдавах ремонта на бул. Дондуков отблизо преди 2 години (живея в района) и помня много добре представителите на общината какво представляваха - един безгласен чичка, който само цокаше кафенца по цял ден и не се показа от контейнера.
    Всичкото контрол се извършваше само от отговорниците на строителя и в някаква степен от активни граждани.
    Само дето, ти им казваш "е може ли толкова калпава да е тази шахта, тя ще хлътне след една зима" - те ти се смеят в лицето и отговарят "аз 15 години само шахти правя, ти не ме учи"...

  • sfasaf

    Когато трябва да се смени Изборния кодекс преди изборите, и за седмица ще се свършат.

    Когато става въпрос за смислени предложения (визирам предимно тези на Здравков) - тогава текат обществени обсъждания, работни групи, другарски съд, гласуване в 3 партийни централи и 3 месеца чесане по гениталиите.

    И кога ще спре практиката да се продават паркинги? Строят се блокове с паркинги, които никой не си купува. Като резултат пак паркират на тротоара. На всички тротоари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK