Как се плаща "синя" и "зелена" зона в София чрез Viber
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как се плаща "синя" и "зелена" зона в София чрез Viber

Как се плаща "синя" и "зелена" зона в София чрез Viber

Не е ясно обаче защо по същия начин не може да се купува и билет или да се зарежда карта за градския транспорт

Анина Сантова
13964 прочитания

© Цветелина Белутова


Обявената преди дни съвместна инициатива на Rakuten Viber и Центъра за градска мобилност (ЦГМ) за плащането на "синята" и "зелена" зона чрез чат платформата показва, че общинското дружество може да модернизира услугите си бързо, стига да има желание. Само за сравнение - от повече от две години се изпълнява проект за почти 100 млн. лв. за електронното таксуване в градския транспорт, който все още е доникъде. През декември трябва да стартира само услугата за плащане на превозен документ с безконтактна карта.

Досега ЦГМ дори избягваше да предприеме стъпки към дигиталната посока - например през 2019 г. не предостави информация за разписанията си на Google, за да ги обвърже с Google Maps, и това стана чрез украинска фирма. Точно затова партньорството с Viber е повече от изненадващо. Но в същото време от ЦГМ не отговарят на въпроса защо през този канал потребителите например не мога да си купуват почасови билети за ползване на градския транспорт или да си зареждат абонаментните карти за пътуване.

Как се плаща с Viber

Плащането за престой в "синя" и "зелена" зона ще става чрез чатбота на Центъра за градска мобилност, който може да бъде намерен в търсачката на приложението Viber. След като се абонира за него, всеки потребител трябва да се регистрира в портала на ЦГМ (появява се директен линк през Viber) или да продължи със съществуващ вече профил. При регистрация, новите потребители трябва да въведат име, имейл адрес, телефон и парола. Те имат възможност да добавят една или повече дебитни или кредитни карти, с които да се плаща за паркирането, както и едно или повече превозни средства, обясниха от Viber за "Капитал". След първоначалната регистрация информацията се пази в системата и шофьорите могат лесно и бързо да платят зона само с натискането на няколко бутона.

Потребителите ще могат да плащат със запаметените си карти или да зареждат наведнъж депозит за бъдещо ползване. Цената на синя и зелена зона остава непроменена - 1 лв. за "зелена" и 2 лв. за "синя" зона, но няма допълнителни такси както е при SMS-те към мобилните оператори. Потребителите с карти на Mastercard пък ще бъдат допълнително стимулирани като при четири платени паркирания в сини или зелени зони, ще получат съответно 2 лв. или 1 лв. депозит като подарък от Mastercard, който може да бъде използван за паркиране. Или, казано иначе, всяко пето паркиране ще е безплатно. Това обаче ще важи за първите шест месеца от пускането на услугата.

Абонатите на чатбота на ЦГМ могат да извършват плащания чрез банкови карти Mastercard, Maestro, VISA International и VISA Electron, издадени в България или чужбина.

Освен възможност за плащане чатботът на ЦГМ във Viber предлага информация за разписания и маршрути, като препраща към сайта на градска мобилност, както и обянснения как се осъществява контрол по редовността на пътниците, къде има пунктове за продажба на документи, актуални новини и др. Интересна е и опцията, която може да определи в каква зона за паркиране се намирате според локацията.

И с електронно билетче от А1

На въпрос от "Капитал" дали е мислено чрез Viber да се плаща и билетът за градския транспорт от компанията и ЦГМ не отговориха нищо конкретно. "Това е първото съвместно партньорство между Rakuten Viber и ЦГМ и се надяваме в бъдеще да имаме още множество съвместни инициативи. Viber не спира да се стреми да доставя добавена стойност на потребителите си посредством полезни решения, които улесняват ежедневието им, а партньорството с ЦГМ е именно такова и вярваме, че поставяме едно ново и добро начало в тази посока", отговориха от Rakuten Viber.

В същото време подобна услуга от 1 октомври започна да предлага мобилният оператор A1. Тя е само за електронно билетче за метрото, като покупката става чрез сайта на оператора или чрез мобилното му приложение, като сумата от 1.60 лв. се начислява към месечната абонаментна такса или се приспада от предплатена услуга, ако се ползва такава.

След онлайн закупуването на билета се издава QR код, валиден в рамките на 30 минути. Той може да бъде сканиран на турникетите на входа на всяка метростанция и може да се показва при проверки от контрольори, тъй като на него пише кога е купен и кога е използван.

Така, иронично, услугата на A1 изпреварва тази, която се обещава от години от Столичната община, която ще струва почти 100 млн. лв. На въпроса кога ще заработи тя изцяло така и все още няма отговор. А ако питате новия чатбот във Viber, той е програмиран да отговори с типичния за общината несигурен тон - че тя още е в процес на изграждане и се очаква да бъде пусната в експлоатация в края на 2020 г.

Нов паркинг в "Надежда"

След половин година се очаква да бъде изграден обещаваният паркинг в квартал "Надежда", на ъгъла на улиците "Георги Войтех" и "Кирил Дрангов". Той ще е наземен и ще се състои от 151 паркоместа, от които 86 за наказателен паркинг. Изпълнител ще бъде фирмата, която отговаряше и за строителството на паркинга при метростанция "Стадион Васил Левски" - "Калистратов груп". Тя е избрана на пети октомври от ЦГМ и е предложила цена от 959 хил. лв. без ДДС при прогнозна 965 хил. лв. без ДДС.

Скица на частта от паркинга в "Надежда", която ще бъде за платено паркиране




Частта на паркинга в "Надежда", която ще служи за наказателен паркинг


Обявената преди дни съвместна инициатива на Rakuten Viber и Центъра за градска мобилност (ЦГМ) за плащането на "синята" и "зелена" зона чрез чат платформата показва, че общинското дружество може да модернизира услугите си бързо, стига да има желание. Само за сравнение - от повече от две години се изпълнява проект за почти 100 млн. лв. за електронното таксуване в градския транспорт, който все още е доникъде. През декември трябва да стартира само услугата за плащане на превозен документ с безконтактна карта.

Досега ЦГМ дори избягваше да предприеме стъпки към дигиталната посока - например през 2019 г. не предостави информация за разписанията си на Google, за да ги обвърже с Google Maps, и това стана чрез украинска фирма. Точно затова партньорството с Viber е повече от изненадващо. Но в същото време от ЦГМ не отговарят на въпроса защо през този канал потребителите например не мога да си купуват почасови билети за ползване на градския транспорт или да си зареждат абонаментните карти за пътуване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

80% загуби

80% загуби

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK