10 години затвор за нерегламентиран превоз на пътници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

10 години затвор за нерегламентиран превоз на пътници

10 години затвор за нерегламентиран превоз на пътници

Промените бяха прокарани в преходните и заключителни разпоредби между първо и второ четене на Кодекса на търговското корабоплаване

Калина Горанова
5895 прочитания

© Надежда Чипева


Десет години затвор за нерегламентиран превоз на пътници. Това одобри мнозинството в парламента на второ четене. Криминализирането на нерегламентираните превози, беше вкарано от депутата от ГЕРБ Иглика Събева в преходните и заключителните разпоредби между първо и второ четене на Кодекса на търговското корабоплаване.

Текстовете предвиждат от две до пет години лишаване от свобода и отнемане на моторното превозно средство в полза на държавата на всеки, който извършва обществен превоз на пътници без регистрация, разрешение и лиценз. Когато деянието е извършено от две или повече лица или чрез фалшив документ, наказанието е лишаване на свобода от пет до десет години или санкция от 5 до 15 хил. лева, като съдът може да постанови конфискация до половината от имуществото на виновния.

Така в разгара на COVID епидемията по скрит начин управляващите от ГЕРБ успяха да прокарат тяхно старо намерение, което преди срещна силна обществена съпротива заради съмнението, че цели да ограничи споделеното пътуване.

Позиции

Според депутатите от БСП, които гласуваха против, промените ще обхванат и хора, които "плащат по два лева за бензин на съседа да вози децата на училище сутрин", т.е. може да засегнат и споделеното пътуване. Социалистите смятат още, че санкциите са много високи и не отговарят на деянието, а прокуратурата ще се нагърби с още една дейност.

За ГЕРБ целта е да се съберат пари в кризата. Те отрекоха и, че ще засегне споделеното пътуване, тъй като то не е обществен превоз и за него няма облага, а се вземат пари за бензин. В правния мир обаче няма определение за споделено пътуване.

Към момента за нарушението нерегламентиран превоз са предвидени административни санкции - глоба от 2000 лв. и спиране на автомобила от движение за 6 месеца. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" обаче няма правомощия да спира леки автомобили с до 7+1 места, като това може да се случи само съвместно с МВР, тъй като е необходимо разпитването на пътниците. Доказването на този тип нарушения е трудно, като обикновено се разчита на свидетелски показания.

Старата песен на нов глас

Намеренията са стари, като през февруари 13 депутати от ГЕРБ и един независим внесоха предложения за промени в Наказателния кодекс, предвижващи до 10 години затвор, глоба до 10 хил. лева и конфискация на цялото имущество за извършване на нелегален обществен превоз на пътници.

Текстовете веднага породиха съмнението, че са насочени срещу споделените пътувания, но от ГЕРБ се опитаха да обяснят, че не това е целта. Поправките тогава дойдоха малко след като управляващите започнаха инициатива по максимално усложняване на услугата Airbnb, като страната е и една от малкото, в които беше забранен и Uber.

Предложението стига до правна и до транспортна комисия, но не бе гледано и няма доклади по него. Сега явно нещата се финализират.

Благодарности и подкрепа

От Конфедерацията на автобусните превозвачи не закъсняха и разпространиха благодарностите си до премиера Бойно Борисов и до транспортния министър Росен Желязков за предприетите от тях мерки в борбата срещу нерегламентираните превози в страната и тяхното инкриминиране. Те благодариха и за оказаната им подкрепа и за преодоляване на последствията от COVID-19, като автобусните компании се очаква да получат 30 млн. лв. помощ.

"Вярваме, че ще окажете необходимата ни подкрепа и в предстоящия тежък за всички ни период за справяне с последствията от пандемията с COVID-19", завършва писмото.

Десет години затвор за нерегламентиран превоз на пътници. Това одобри мнозинството в парламента на второ четене. Криминализирането на нерегламентираните превози, беше вкарано от депутата от ГЕРБ Иглика Събева в преходните и заключителните разпоредби между първо и второ четене на Кодекса на търговското корабоплаване.

Текстовете предвиждат от две до пет години лишаване от свобода и отнемане на моторното превозно средство в полза на държавата на всеки, който извършва обществен превоз на пътници без регистрация, разрешение и лиценз. Когато деянието е извършено от две или повече лица или чрез фалшив документ, наказанието е лишаване на свобода от пет до десет години или санкция от 5 до 15 хил. лева, като съдът може да постанови конфискация до половината от имуществото на виновния.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    deputat241 avatar :-?
    Депутат 241

    Само че защо не е в НК?

  • 2
    malart avatar :-|
    malart

    От десетилетия бусове возят нелегално за Италия. Някого да са глобили, арестували?

  • 3
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Е-ей, то това "престъпление" било по-страшно дори и от убийство или изнасилване!

  • 6
    ss avatar :-P
    SS

    Тъй удариха сивия сектор в автопревозите , че чак порозовя ...

  • 7
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Ето затова, депутатите не трябва да пишат законите, а трябва само да ги гласуват. Писането трябва да е от специалисти.

    Ненормална работа е този закон. Меко казано.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK