Държавата помага на такситата да вдигнат цените си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата помага на такситата да вдигнат цените си

Един от протестите на таксиметрови шофьори срещу интернет приложението "Максим", извършващо превози.

Държавата помага на такситата да вдигнат цените си

Това ще стане през увеличаване на първоначалната тарифа, която ще бъде два или три пъти над цената на километър от догодина

Калина Горанова
6637 прочитания

Един от протестите на таксиметрови шофьори срещу интернет приложението "Максим", извършващо превози.

© Цветелина Белутова


Първоначалната цена на таксиметровите превози от 1 януари ще бъде в размер от двоен до троен на цената на километър пробег. Това предвиждат промените в Наредбата за таксиметров превоз на пътници, които се подготвят от транспортното министерство и са пуснати за обществено обсъждане на Strategy.bg.

Според сега действащите текстове в наредбата първоначалната цена не може да надвишава с повече от 50% тарифата на километър.

Увеличаването на първоначалната цена е стара цел на таксиметровите организации и компании, които често заплашват и прибягват до протести. В разгара на пандемията и разфокусираното внимание явно са успяли да прокарат поправката. Основната идея е така да се оскъпят кратките курсове, които били 25-50% от бизнеса.

Зад фиксирането на минимални и максимални прагове от години прозират желанията да се гарантира, че всички ще вдигнат цените, без да рискуват, че ще бъдат обвинени в картел, а на пазара ще има и по-малка ценова конкуренция, от което в крайна сметка страда клиентът.

С "грижа" за клиента

Другата ценова промяна в наредбата засяга цената на километър извън населеното място, която не можело да надвишава повече от 50% от цената на километър пробег в населеното място. Към момента в наредбата изскването е цената просто да е посочена при другите цени. "С цел защита на потребителите на таксиметрови услуги", пише в доклада си зам.министърът на транспорта Ангел Попов.

От бранша са обяснявали и желанията си за вдигане на първоначалната тарифа с грижа за клиента, като така от бранша искали да се решат оплакванията на клиенти, свързани с отказ на кратките курсове. А с промяната на тарифата цената им ще се повиши и проблемът щял да изчезне. С промените първоначалната цена може да стане например 2.37 при цена 0.79 лв. на километър.

И други подаръци

С друга промяна в наредбата при административната тежест при регистрация отпадат някои от изискуемите досега документи - копие на удостоверение за извършен периодичен преглед на пътно превозно средство, копие на свидетелство за регистрация на пътно превозно средство, свидетелство за съдимост за български граждани. Кметовете на общини или оправомощените от тях длъжностни лица се предвижда да извършват служебна проверка на тези обстоятелствата.

Отделно държавата планира да плати и по-голямата част от алтернативния им данък, който те дължат към общините за догодина. Съгласно Закона за местните данъци и такси данъкът върху таксиметровия превоз на пътници е в границите от 300 до 1000 лева. Това, което се планира е такситата да платят 300 лв., а останалото да го покрие държавата. На година секторът плаща около 16 млн. лв. патентен данък. Най-висок е той в София и останалите големи градове.

Първоначалната цена на таксиметровите превози от 1 януари ще бъде в размер от двоен до троен на цената на километър пробег. Това предвиждат промените в Наредбата за таксиметров превоз на пътници, които се подготвят от транспортното министерство и са пуснати за обществено обсъждане на Strategy.bg.

Според сега действащите текстове в наредбата първоначалната цена не може да надвишава с повече от 50% тарифата на километър.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Абе вдигнете цените и си се возете сами, баси наглеците. При толкова алтернативни възможности за придвижване из града, няма начин да не ви пълним гушите. И недейте са оплаквайте после от конкуренцията на "Максим", "Юбер" и останалите знайни и незнайни конкуренти, защото освен, че ви бият с цени, ви бият и с отношение, и с възпитание, с всичко. За мен "бакшиш" означава нечистоплътен, нагъл индивид, обикновено облечен с анцунг. Затова - дерзайте, ще ревете за клиенти, но такива няма да има...

  • 2
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Първо спряха навлизането на Юбер, а сега спират и нощния градски транспорт в София. Възмутен от подкрепата за този сектор, който предлага ниско качество на услугата и яко укрива данъци и осигуровки.

  • kiro1234

    Погледнете цвета на бакшиша на снимката - анцуг, очила слънчеви дигнати на главата, "умни" лица, абе убавци!
    И нагли, нагли, бакшиши.

  • 4
    telqk avatar :-P
    telqk

    При геп е така тренда винаги е нагоре. А иначе просто опит за покупка на гласоподаватели. Утре ще ви сурвакат с новото поскъпване на природния газ.

  • 5
    selofia avatar :-|
    Селофия

    Таксиджиите са едни от тия, които ПОТЕНТНО могат да ОТРЕЖАТ опашката на КОЙ октопода....
    Да си спомним един предишен техен протест пред НС...

    Да се рекламира УБЕР е политика на КАПИТАЛ.,... Гадно... и курвенско..

    Убер е гадна неолиберастиска пасмина, забранена отдавна в държави със здрав умисъл = сваляне на номерата, глоба и затвор!
    ... в Скандинавия, Испания, ОК, Полша, Латвия, Чехия и Словакия, Хърватска, ... 95% в Европа. В Китай им биха шут в гъза още преди това..
    Но след като си плащат... Той и Пеевски е дарител...

  • 6
    xyl1462697396496341 avatar :-|
    Lubomir Gavrilov

    UBER е технологична компания която революционизира таксиметровия транспорт, пък и не само. Не съм забелязал някой да я забранява във Франция. За другаде не знам, всеки си е башкъ луд.
    До коментар [#5] от "Селофия":

  • 7
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#5] от "Селофия":

    "Таксиджиите са едни от тия, които ПОТЕНТНО могат да ОТРЕЖАТ опашката на КОЙ октопода...."

    "ПОТЕНТНО "?! Не употребявайте чуждици, когато нямате езикова култура. Също така преди да пишете, че октоподът има опашка, можехте поне да го погледнете на картинка (четенето явно Ви затруднява).

  • 9
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    До коментар [#5] от "Селофия":

    Човече, много си зле, честно. И ще е много по-добре за всички читатели, ако не пишете изобщо тук, моля...

  • 10
    obj1604205335690752 avatar :-|
    Adelina Nikolova

    До коментар [#1] от "geordgeo":

    Тарифите не са вдигани от 8 години,а живота като цяло поскъпна доста от тогава!Елате да Ви повозя в моята кола и вижте дали се возя с анцунг и на какво мирише вътре и тогава говорете!А за такива като от Максим,които не плащат данъци,цдп,апарати и тн...държавата се произнесе-чака ги 10 год затвор!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK