От днес: ЦГМ глобява при неправилно паркиране в София и в отсъствието на шофьора
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От днес: ЦГМ глобява при неправилно паркиране в София и в отсъствието на шофьора

В столичния район "Люлин" често се паркира по булевардите и в тревните площи

От днес: ЦГМ глобява при неправилно паркиране в София и в отсъствието на шофьора

Санкциите стигат до 200 лв. и ако не бъдат платени, ще се начисляват към данъците

Анина Сантова
7294 прочитания

В столичния район "Люлин" често се паркира по булевардите и в тревните площи

© Надежда Чипева


Специално звено на столичния Център за градска мобилност вече следи за неправилно паркирали автомобили не само в платените зони, но и по булеварди, по които се движи градски транспорт, тротоари, зелени площи или кръстовища. А инспекторите имат право да пишат фишове и в отсъствието на водача, като сумите на глобите ще варират между 20 и 200 лв. - според Закона за движение по пътищата.

С тази нова политика София може да изпълни препоръката от екипа на датския архитект Ян Геел от преди три години и да премахне антипаркинг колчетата от тротоарите и вместо тях да се налагат сериозни глоби за паркиране. Засега обаче фокусът на общината е да освободи от коли трасетата на градския транспорт, тротоарите, по които няма колчета, както и зелените площи.

Дългоочаквана стъпка

Това със сигурност не е някаква "иновация" в контрола по паркирането - такава практика съществува от десетилетия в редица европейски градове и е предвидена в българското законодателство още през 2017 г. Въпреки това в София нямаше политическа воля за подобна мярка.

Сега дейността по контрола на паркирането ще започне с 10 служители от Центъра за градска мобилност (ЦГМ), които ще покриват целия град. "Фокусът ни на този етап са основните пътни артерии, по които се движи градски транспорт, както и тротоарите с голям пешеходен трафик", обясни за "Капитал" зам.-кметът по транспорта на София Кристиан Кръстев миналия месец. Целта е така да се постигне по-добро качество и бързина на градския транспорт, както и по-лесно преминаване за майки с колички, инвалиди и други, които не могат просто да заобиколят спрелия автомобил.

Ключовото в случая е, че издаването на фишове ще се съставя чрез нови таблети, с които ще се въвеждат регистрационният номер и снимка на нарушението. Той ще се поставя върху предното стъкло и ще бъде от термоустойчива хартия, която няма да се поврежда при дъжд или сняг. В рамките на работния ден информацията от устройствата на контрольорите ще се обработва в ЦГМ и на нарушителите ще се изпраща и неприсъствен фиш и до адрес. Сокът за плащането на глобите е 7-дневен, като те автоматично ще постъпват в данъчното, което до голяма степен прави плащането им неизбежно заради годишния технически преглед.

Предвижда се възможност за онлайн проверка през сайта на ЦГМ чрез въвеждане на регистрационния номер, както и интеграция на системата на Столичната община със системата КАТ

Какво ще се промени?

Специалното звено от ЦГМ, което ще отговаря за контрола върху неправилното паркиране, е създадено със заповед на кмета Йорданка Фандъкова още през 2018 г. Досега принудително се преместваха неправилно паркирани автомобили след разпореждане както от инспекторите от службата за контрол при ЦГМ, така и от служителите на Общинска полиция, а в случаите на паркиране в зелени площи - след разпореждане от Столичния инспекторат.

"Заради голямата територия на Столичната община и ежедневното извършваните многобройни нарушения контролът върху паркирането чрез принудително преместване не е достатъчен", посочват от Центъра за градска мобилност пред "Капитал".

Предизвикателството тук е, че първата стъпка на общината да въдвори малко ред в иначе превзетата от автомобили София трябва да бъде обвързана с цялостна политика. За да се усети някакъв ефект, например трябва да се помисли за регулирането на паркирането в кварталите, по-високи цени в зоните за платено паркиране, които са запълнили капацитета си, както и да се осъществи бързо идеята за строежа на паркинги на общинска земя. Всичко това пък трябва да се прави успоредно и с реформи в системата на градския транспорт, така че да бъде бърз и удобен.

Специално звено на столичния Център за градска мобилност вече следи за неправилно паркирали автомобили не само в платените зони, но и по булеварди, по които се движи градски транспорт, тротоари, зелени площи или кръстовища. А инспекторите имат право да пишат фишове и в отсъствието на водача, като сумите на глобите ще варират между 20 и 200 лв. - според Закона за движение по пътищата.

С тази нова политика София може да изпълни препоръката от екипа на датския архитект Ян Геел от преди три години и да премахне антипаркинг колчетата от тротоарите и вместо тях да се налагат сериозни глоби за паркиране. Засега обаче фокусът на общината е да освободи от коли трасетата на градския транспорт, тротоарите, по които няма колчета, както и зелените площи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    antibg avatar :-|
    Dick Dickerson

    В това начинание има толкова глупост и правни "дупки", че провала ще бъде епичен. "Учителката по руски от Самокофф", 489 епизод.

  • 2
    crusible avatar :-P
    crusible

    Напълно одобрявам и им пожелавам успех!

  • 3
    thescarface avatar :-|
    equity

    А дали не е редно, първо да ни направите паркинги, както е по тия страни, от които се учите да глобявате и след това да започнем с глобите?
    Знаем, че може да застроявате, ама паркинги не можете да строите. Паркираме по локви и дупки, по зелени площи и тротоари, щото имаме светли и приветливи паркинги с много места в междублоковите пространства, ама се правим на интересни и не щеме да ги ползваме!

  • 4
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    До коментар [#3] от "equity":

    И да се вдигнат данъците и местните такси на автомобилите, нали? Все трябва да се финансира от някъде това.

  • 6
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Да започват веднага, ако не знаят от къде - ще им кажем. Сутрин по Александър Стамболийски не може да се кара нормално, по Константин Величков - също. Най ме кефят бакшишите на аварийни, които притичват само за едно кафенце до павилионпето срещу НОИ и правят трета колона на булеварда... А само там ли е... Яки глоби, веднага, по 200 лева на всеки автоталибан, който си мисли, че може да се паркира навсякъде и по всяко време...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK