Тройно по-нисък данък ще плащат таксиметровите шофьори в София от 2021 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тройно по-нисък данък ще плащат таксиметровите шофьори в София от 2021 г.

Тройно по-нисък данък ще плащат таксиметровите шофьори в София от 2021 г.

Очакванията са държавата да компенсира с над 3 млн. лв. от бюджета за услугите в столицата

Анина Сантова
4484 прочитания

© Велко Ангелов


След като миналия месец от министерството на транспорта заявиха, че държавата има готовност да плати по-голямата част от алтернативния данък на таксиметровите водачи, който те дължат към общините за догодина, София направи първата крачка да се възползва от това. По предложение на общинските съветници Карлос Контрера от ВМРО и Зафир Зарков от ГЕРБ бе решено от следващата година превозвачите да плащат само 300 лева от патентния данък за 2021 г., който по принцип е 850 лева. Разликата от 550 лева ще се поеме от държавата.

Мярката е заложена в Закона за държавния бюджет за 2021 г., но все още не може да се каже колко ще плати държавата, тъй като зависи от решенията на съответните местни власти в общините какви отстъпки ще поискат за такситата. По неофициални данни на година секторът плаща около 16 млн. лв. патентен данък.

"Очаквам общинските съвети в партньорство с държавата да инициират максимално бързо реализирането на мярката за подпомагане на таксиметровите превозвачи", заяви министъра на транспорта Росен Желязков след среща с таксиметровия бранш през октомври.

Ефектът в София

"Прогнозната сума, която очакваме да се компенсира от държавата, е около 3.2 млн. лв. при регистрираните сега в столицата 6 хиляди таксита. Предстои да видим поетапно през следващите месеците колко от тях ще се регистрират през 2021 г.", обясни по време на заседанието в четвъртък общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера, който е и председател на транспортната комисия в общината.

Той обясни, че се налага докладът да се гласува сега, защото започват административните процедури за разрешителни за 2021 г. и водачите трябва да се подготвят. Очакванията са броят на регистрациите да е без особена разлика спрямо 2020 г.

Основен аргумент за нуждата от това облекчение е, че въпреки коронавируса такситата не са спрели услугите си, макар и да превозват значително по-малко пътници. Освен това те са "на първа линия", посочи Контрера. Предложението беше прието единодушно от всички политически групи.

В преговори

Именно заради коронавируса и по-малкото клиенти още през пролетта таксиметровите шофьори поискаха намалението на данъка в София от следващата година до минималната му стойност по закон - 300 лв. Още тогава те заплашиха с протест, като поискаха още замразяване на лизингите на автомобилите, намаляване наполовина на таксата за използването на системата, през която получават адреси, а също и съдействие от полицията при проблеми и др.

През годините държавата е доказала, че реагира бързо на оплаквания и заплахи от бранша, като например за формиране на цени или елиминиране на конкуренция от типа на Uber. Така и сега първото им искане, изглежда, ще бъде уважено. В момента продължават да текат дискусии с министерството на транспорта и за промени в наредбата за таксиметров превоз на пътници, с които таксиметровите шофьори искат тройно увеличаване на първоначалната такса при курс.

След като миналия месец от министерството на транспорта заявиха, че държавата има готовност да плати по-голямата част от алтернативния данък на таксиметровите водачи, който те дължат към общините за догодина, София направи първата крачка да се възползва от това. По предложение на общинските съветници Карлос Контрера от ВМРО и Зафир Зарков от ГЕРБ бе решено от следващата година превозвачите да плащат само 300 лева от патентния данък за 2021 г., който по принцип е 850 лева. Разликата от 550 лева ще се поеме от държавата.

Мярката е заложена в Закона за държавния бюджет за 2021 г., но все още не може да се каже колко ще плати държавата, тъй като зависи от решенията на съответните местни власти в общините какви отстъпки ще поискат за такситата. По неофициални данни на година секторът плаща около 16 млн. лв. патентен данък.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    popovster avatar :-|
    Петел88

    Е деборе, а защо не разрешат на Uber, Lift и т.н. да работят ? Почти всеки софианец се оплаква, че не може да си поръча такси удобно...

  • 2
    Silverman avatar :-|
    silverman

    Това трябваше да бъде обвързано с екологичната категория на автомобила!!!

  • 3
    Silverman avatar :-|
    silverman

    До коментар [#1] от "Петел88":

    Защото таксиметровата олигархия има лоби!

  • 4
    demokoko18 avatar :-P
    demokoko18

    Сега остава и двете бус ленти да махнат и е готово всичко :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK