Депутатите подкрепиха ветото на президента срещу поправките за нерегламентирания превоз
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Депутатите подкрепиха ветото на президента срещу поправките за нерегламентирания превоз

Депутатите подкрепиха ветото на президента срещу поправките за нерегламентирания превоз

Само представителинте на ГЕРБ гласуваха отново за тежките наказания, които заплашваха и участниците в споделено пътуване

Велина Господинова
2517 прочитания

© Цветелина Белутова


Наложеното от президента Румен Радев вето върху законовите промени, с които се предвиждаше затвор за нерегламентиран превоз, мина успешно при гласуването в пленарната зала. Поправката беше прокарана от ГЕРБ чрез промени в преходните и заключителни разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване, но при повторното им приемане в парламента заради ветото срещнаха подкрепата само на депутатите от партията на премиера Борисов. Срещу спорния текст, който предвиждаше до 10 години затвор, глоба до 15 000 лв. и конфискация на половината имущество за лица, които превозват пътници без лиценз, гласуваха от БСП, а колегите им от "Обединените патриоти", "Воля" и по-голямата част от независимите депутати се въздържаха. Депутатите от ДПС не присъстваха на заседанието.

Така в пленарната зала ГЕРБ не успя да постигне необходимото мнозинство от 121 народни представители за преодоляването на президентското вето и сега ще трябва да промени спорния текст.

Това е третото вето на държавния глава, с което парламентът се съобразява. Първият път беше през юли 2018 г., когато Радев оспори прокараните от мнозинството лобистки промени в Закона за приватизацията и следприватизационния контрол, с които се даваше възможност на собственици на приватизирани дружества да не плащат неустойки за неизпълнение на приватизационните си договори. През март тази година депутатите преразгледаха и оспорени от президента текстове в Закона за извънредното положение, свързани с наказанията за разпространение на невярна информация в условията на епидемия, както и фиксирането на цените на стоки и услуги.

Как се стигна дотук

Приетата от ГЕРБ промяна за криминализиране на нерегламентирания превоз на пътници в края на октомври предизвика скандал и обвинения към управляващите, че прокарват лобистки текст. Първо, защото това стана по, меко казано, доста странен начин - чрез вкарването на текст за промяна на Наказателния кодекс (НК) от депутата от ГЕРБ Иглика Събева в преходните и заключителни разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване между първото и второ му четене в пленарната зала. Още повече че първият опит на ГЕРБ да прокара същите промени през февруари се провали. Тогава депутати от управляващата партия внесоха същите промени в НК, след като премиерът Борисов, заплашен от заявката за протести на превозвачите, пое ангажимент към тях за премахване на нерегламентираните превози. Текстовете обаче предизвикаха съмнението, че са насочени срещу споделените пътувания, въпреки уверенията на ГЕРБ, че не това е целта им. Възмущение предизвикаха и прекалено високите наказания. След разразилото се обществено недоволство от партията на Борисов бяха принудени да ги оттеглят тогава, но няколко месеца по-късно отново се опитаха да ги прокарат.

Мотивите за ветото

В мотивите си за ветото президентът Радев посочва, че не оспорва проблема, който представлява нерегламентираният превоз на пътници за конкуренцията в сектора. Той уточнява обаче, че това и сега е квалифицирано като административно нарушение по Закона за автомобилните превози. Според държавния глава промяната повдига въпроса как ще се преценява кои случаи да бъдат преследвани по административен път и кои - по наказателен. Другият му аргумент за оспорването на поправката е, че управляващите не са уточнили критериите, по които нерегламентираният обществен превоз на пътници ще се разграничава от т.нар. споделено пътуване.

При обсъждането на ветото в пленарната зала депутатът от БСП Георги Свиленски огласи статистика, според която при близо 13 000 проверки за нерегламентиран превоз на пътници, направени през миналата година, има само 29 влезли в сила постановления. "За тези 29 нарушители ли променяте Наказателния кодекс?", попита той и обвини в ГЕРБ, че са поели "ангажименти към някого".

Макар че се въздържаха при повторното гласуване на текста в НК, срещу него се обявиха и от коалиционния партньор на ГЕРБ - "Обединените патриоти". Депутатът Искрен Веселинов заяви, че НК е специфична материя и не може "да се пипа така лековато". "Текстовете трябва да бъдат прецизирани", добави той.

След гласуването в подкрепа на ветото на президента тези текстове ще трябва да бъдат преработени и гласувани отново.

Наложеното от президента Румен Радев вето върху законовите промени, с които се предвиждаше затвор за нерегламентиран превоз, мина успешно при гласуването в пленарната зала. Поправката беше прокарана от ГЕРБ чрез промени в преходните и заключителни разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване, но при повторното им приемане в парламента заради ветото срещнаха подкрепата само на депутатите от партията на премиера Борисов. Срещу спорния текст, който предвиждаше до 10 години затвор, глоба до 15 000 лв. и конфискация на половината имущество за лица, които превозват пътници без лиценз, гласуваха от БСП, а колегите им от "Обединените патриоти", "Воля" и по-голямата част от независимите депутати се въздържаха. Депутатите от ДПС не присъстваха на заседанието.

Така в пленарната зала ГЕРБ не успя да постигне необходимото мнозинство от 121 народни представители за преодоляването на президентското вето и сега ще трябва да промени спорния текст.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Аз в автобус не съм стъпвал от поне 6 г. Не е безопасно, шофьорите карат като таксиджии, няма колани, а си натъпкан като скарида. Ад е за по-дълги пътувания.

    Даже БДЖ е по-добре: сядаш и си четеш книга, колкото време - толкова.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK