Новата трибуна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новата трибуна

След като амортизира традиционните медии, властта реши да мине онлайн

Новата трибуна

Политическата война вече минава през анонимни и полуанонимни сайтове

15649 прочитания

След като амортизира традиционните медии, властта реши да мине онлайн

© Юлия Лазарова


"Шок в Мрежата: Водил ли е Карбовски плеймейтки във вила "Калина" - под това заглавие в началото на месеца се появи публикация, в която се твърдеше, че президентът Румен Радев "правил "бунга-бунга" партита във вила "Калина" също като италианския политик Силвио Берлускони". И още: "Анонимни свидетели са готови да разкажат пред широката публика пикантни истории за българския президент Румен Радев, който организирал сходни празненства в резиденция "Калина", твърди изданието, като се позовава на сигнали от известни с лековатото си поведение жени."

Статията е от сайта tribune.bg, а като източник се цитират Vestonosec.net, ПИК и Lifeonline. След малко публикацията се появява в ПИК, където за източник е посочен tribune.bg. В третия посочен първоизточник - lifeonline, пък цитират ПИК. В следващите часове статиите тръгват из социалните медии, като буквално през минути, вероятно координирано, се публикуват във фейсбук групи, подкрепящи правителството, ГЕРБ, главния прокурор или такива с пропаганда срещу Румен Радев.

С изключение на жълтия проправителствен сайт ПИК нито едно от другите издания не е изпълнило задълженията си да декларира действителен собственик пред Министерството на културата. Примерът с разпространението на очевидно фалшивата новина за президента Радев, който е основен политически опонент на управляващите, е само един от многото подобни. Практика, която показва, че след превземането на мейнстрийм медиите политическият елит се е насочил към по-мащабно навлизане в интернет през анонимни или полуанонимни сайтове. Тази тенденция може да се обясни с вече изхабения ресурс на контролираните вестници, телевизии и "стари" сайтове.

Рекламни агенции, изолации и един спортен министър

Официално сайтът tribune.bg е собственост на рекламната агенция "Никадвертайзинг", чийто управител и собственик Милен Койчев потърсихме на посочения за връзка мобилен телефон, но не открихме. Редакционната политика на изданието е видимо проправителствена. Техническите характеристики на сайта (хедъри, дата на издаване на сертификатите, използвана система за качване на съдържанието) и хостингът са идентични със страницата lifeonline. Последният домейн се води на дружеството "Алтернатив медия груп", което до 2014 г. е собственост на спортния министър Красен Кралев. На сървъра, на който е качен lifeonline, са и сайтовете от групата "Утре", които се издават от "Маг комюникейшънс", която според Търговския регистър е еднолична собственост на министъра на спорта.

Всъщност в tribune почти всеки ден има публикация, посветена на Кралев, а в instagram акаунта на сайта има повече снимки на Кралев, отколкото на премиера Борисов.

На сайта tribune могат да се видят реклами на спортния тотализатор (през платформата google ads), а преди два месеца там имаше банер на проект, финансиран от управляваната от Министерството на младежта и спорта програма за превенция на зависимостите.

Сайтът "Вестоносец" e на сървър в САЩ, където пък е посочен адрес в Малко Търново. Страницата обаче има брат близнак - novinarnik.net (имат еднакъв CMS, а освен това vestonosec.net има поддомейн novinarnik, който отваря другия сайт). Сайтът novinarnik.net също е качен на сървър в САЩ.

Има също така и сайт novinarnik.bg. Собственик на домейна е варненската фирма "Изолации" ЕООД на Светослав Жеков, който също беше потърсен за коментар, но не върна обаждан. Сайтът излиза като администратор на фейсбук страницата "Няма такава държава!" (редактирано в 21:05 на 27 ноември 2020 г.)

Анализ на съдържанието на тази група от сайтове показва, че те имат съвсем ясна редакционна политика, която е в синхрон с интересите на управляващата коалиция и в частност ГЕРБ.

През лятото в сайта tribune.bg беше публикувана статия, в която се твърдеше, че британски журналист и анализатор от уважавания център за международни изследвания Royal United Services Institute Джон Кампфнер е направил изследване, според което тайните служби в Русия използват Румен Радев и евродепутатката Елена Йончева, за да свалят правителството на Бойко Борисов. От RUSI отговориха на запитването на "Капитал", че подобно изследване няма.

Новината се появява за пръв път сутринта на 7 август в жълтия сайт "Блиц", а три часа по-късно и в Tribune. Седмица по-късно фалшивата новина се появява и в ПИК (цитирайки tribune). В началото на септември информацията е претоплена. Този път румънският Romania libera цитира blitz.bg, което става повод на редица медии да напишат, че румънските медии са разкрили за иначе несъществуващото проучване. Сред тях например е лоялният към ГЕРБ "24 часа", който обаче спестява да уточни, че статията в Romania Libera всъщност преразказва публикация от жълтия български сайт blitz.bg.

Ако може да се вярва на броячите на страниците в сайтовете на 24chasa, ПИК и blitz.bg, операцията по разпространяването на фалшивата новина има общо над 350 хил. прочитания.

За лов на покемони

Употребата на публикации като горните не свършва с появата им в съответната интернет страница. Напротив - те заживяват собствен живот, веднъж попаднали във фейсбук. Тъй като сайтове като цитираните по-горе приличат на съвсем реални медии, публикуваното в тях се възприема като чиста монета от потребителите на социалните мрежи. Дори по-критичните читатели да отворят източника на новината, ще видят, че на страницата преобладават нормално списани статии, а не "шок и ужас" и потоци от конспиративни теории или жълтини

Статиите за "бунга-бунга" партитата в резиденция "Бояна" и тази в несъществуващото британско проучване, пратило Радев и Йончева на работа при Путин, имат сходна съдба във facebook. Малко след публикуването им, в рамките на часове, а понякога и на минути те се появяват в групи като "Аз ще гласувам за Бойко Борисов и ГЕРБ!", "Импийчмънт за президента Радев", "Народът е с ГЕРБ, напук на Русофилите", "Аз ще гласувам за Бойко Борисов и ГЕРБ!", "В подкрепа на Борисов и ГЕРБ за всеки техен мандат!", "Народът с Гешев". Някои от споделянията са от видимо фалшиви профили.

От другата страна

Информационната война, разбира се, се води не само от управляващите. През юли 2018 г. сайтът informiran.net обяви, че министър-председателят си е купил остров в Гърция. Тази и още няколко новини за Борисов и ГЕРБ намериха сериозен институционален отпор. През март сайтът ПИК подаде сигнал до Върховна касационна прокуратурата, че сайтът informiran разпространява "редица клевети, за които политици и обществени фигури не могат да си търсят правата", както и "опасни за обществото новини".

Месец по-късно в ПИК се появиха документи от проверка, извършена от ГДБОП, сред които и справка от масивите на МВР, от които можеше да се предположи, че сайтът е свързан със PR експерта (редактирано в 15:31 на 27 ноември 2020 г.) Арман Бабикян.

Informiran.net е сред малкото (общо пет) сайтове, за които Министерството на културата, което поддържа регистър на собствеността на медиите, е поискало съдействие от МВР за разкриване на собственика.

Обект на сериозен интерес от страна на "24 часа" е друг анонимен сайт - narod.bg, който поддържа сериозна анти-ГЕРБ линия. Страницата е собственост на фирма на руски гражданин, който признава пред изданието, че е подставено лице. В неподписана статия в "24 часа" от юни четем следното за narod.bg: "Какво показва контент анализът на публикациите - много често се пише за разцепление и напускане на структури на ГЕРБ. Рядко има позитивни публикации - например "Възкръсването на Цветан Цветанов в политиката", "Новият живот на Цветан Цветанов" и "Цветан Цветанов се разходи по порта във Варна и събра тълпа от фенове". Според "24 часа" Narod.bg се свързва с Русислав Димитров, който заявява пред медиата, че е продал сайта на чужденци. Русислав Димитров е собственик на фирмата "Хот Арена" (на едноименния сайт) заедно със Светослав Кантарджиев, който беше съдружник с Васил Божков в "Джей моделс".

Narod.bg, разбира се, има свое мнение за антагонистите си - сайтове, подкрепящи управлението. Така например изданието отразява "новината" за бунга-бунга партитата в резиденция Бояна така: "В ранния следобед медийни рупори на хунтата ГЕРБ предприеха нелепа атака по президента Румен Радев, че бил участвал в "бунга-бунга" партита по примера на Силвио Берлускони, гарнирани с леки момичета и тежки алкохоли."

Цялата мрежа от анонимни сайтове, които подкрепят ГЕРБ и атакуват неговите противници, е активизирана някъде през късното лято на тази година, когато протестите срещу правителството и главния прокурор бяха в пика си. Каква е била причината да се появят може само да се гадае, но е ясен ефектът от тях - властта вече има в арсенала си и фабрика за създаване и разпространение на фалшиви новини. По всичко личи, че първите залпове в тази нова информационна война са дали някои противници на Борисов, но сега вече е възможно да се води истинска кална война. Това, което страда, е доверието на хората към медийната среда. От свободни и професионални медии имат нужда всички, но към момента за властта, изглежда, е важно точно обратното.

"Шок в Мрежата: Водил ли е Карбовски плеймейтки във вила "Калина" - под това заглавие в началото на месеца се появи публикация, в която се твърдеше, че президентът Румен Радев "правил "бунга-бунга" партита във вила "Калина" също като италианския политик Силвио Берлускони". И още: "Анонимни свидетели са готови да разкажат пред широката публика пикантни истории за българския президент Румен Радев, който организирал сходни празненства в резиденция "Калина", твърди изданието, като се позовава на сигнали от известни с лековатото си поведение жени."

Статията е от сайта tribune.bg, а като източник се цитират Vestonosec.net, ПИК и Lifeonline. След малко публикацията се появява в ПИК, където за източник е посочен tribune.bg. В третия посочен първоизточник - lifeonline, пък цитират ПИК. В следващите часове статиите тръгват из социалните медии, като буквално през минути, вероятно координирано, се публикуват във фейсбук групи, подкрепящи правителството, ГЕРБ, главния прокурор или такива с пропаганда срещу Румен Радев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    bajhuj avatar :-|
    Николай Колев

    Не знам какво да кажа. Модерирането на форума и редакционната политика се разминават. Много. Пишете статии срещу фалшивите новини, а толерирате (мненията на) партийните тролове, които вършат същата работа. И триете мнения на хора, които им се противопоставят.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "Николай Колев":

    Без излишна скромност припознавам себе си в констатацията ти. Статията обяснява на културен език репортажите ми от висшите етажи на властта, където всяко изречение на тема пиар започва с "Бате к*ре ..." и завършва със самодоволното "Алелелеле батко, тия 7 милиона пърдела че ги кендзиме у модзъко яко!"

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    и като резултат - модераторът постоянно ме трие.

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Учуден съм, че Росен Босев, един от двамата същностни автори в Капитал, си е избрал тази беззъба тема за купищата гумени сайтове, които блъскат 24/7 глупости.
    Нормалният човек и без да чете тия размишления има своите осмислени и проверени канали за информиране. И с това се различава от другия човек, който в душевната си празнота цъка наред. И всъщност с това не би трябвало да се занимава качествената публика. Ако е останала, де...

    Въпросът опира до културата, образованието, средата, интересите. Както във всичко. А тия неща по вестниците не се учат. Трябвало е преди години мама и татко да се се позанимавали.

    След като сега Росен е решил да изкара едни пари, като громи гумени сайтове, значи ли, че следващия петък ще размаха меч в битка с чалгата, а по-следващия ще намери решение за станалите емблематични за Капитал реклами за проститутки?

    Нов Дон Кихот ли?

  • 6
    all_bundi avatar :-|
    Petur Vapcarov

    Цинично е да ви преписва информиран нет https://www.informiran.net/ ексклузивно-разследване-разкрива-мр
    Човек започва да се замисля кой за какво се бори?!

  • 7
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#4] от "D-r D":

    Част от възхода на "жълтата" журналистика е че точно "качествените" медии се превърнаха в канали за пропаганда а не в медии. Ето конкретен пример от моето ежедневие - започнах да преглеждам ПИК понеже бяха единствената медия с актуални снимки от протестите. Не близки кадри, не "архив" а актуален далечен кадър който да ми позволи да преценя за себе си колко е масов протеста. И ако либералните медии не бяха загърбили дори минималния професионализъм и имаха подобни кадри, сега щях да си плащам абонамент в икономедия примерно.

  • 8
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#7] от "m17":

    Абсолютно споделям тази гл.т: някогашните сериозни медии ги продадоха и ги превърнаха в пропагандни институции.
    Капитал беше качествена медия - единствената качествена - преди да подгонят Иво Прокопиев за дългове и той да се скрие в Сингапур. За да гарантира сигурността си, г-н Прокопиев през 2013-14 г продаде медията си на властващия Национален демократически институт на САЩ и взе да получава милионни грантове от дъщерната му Америка за БГ.
    Капитал оттогава престана да е медия, стана куче на верижка и се превърна в някакъв проамерикански ПИК.
    Така Прокопи, за да сложи ламарина на задника си, продаде и унищожи едно явление в БГ журналистиката.
    Всички загубихме надежда, но червенобузестото момче спечели вечна ЮЕс индулгенция.

    И тук е въпросът: собственикът на национална медия може ли по своя воля да й ... майката?
    Явно може...

  • 9
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#7] от "m17":

    "...сега щях да си плащам абонамент в икономедия примерно."

    Аха, а сега някой друг Ви плаща абонамента, за да можете да пишете глупости в Икономедия.

  • 10
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#9] от "evpetra":

    Ами не, сега НЕ си плащам абонамент и даже не се информирам предимно от Икономедия. Просто ползвам форума да се забавлявам със смартбютитата дето са си повярвали че да каймака на човечеството.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK