"Шок в Мрежата: Водил ли е Карбовски плеймейтки във вила "Калина" - под това заглавие в началото на месеца се появи публикация, в която се твърдеше, че президентът Румен Радев "правил "бунга-бунга" партита във вила "Калина" също като италианския политик Силвио Берлускони". И още: "Анонимни свидетели са готови да разкажат пред широката публика пикантни истории за българския президент Румен Радев, който организирал сходни празненства в резиденция "Калина", твърди изданието, като се позовава на сигнали от известни с лековатото си поведение жени."
Статията е от сайта tribune.bg, а като източник се цитират Vestonosec.net, ПИК и Lifeonline. След малко публикацията се появява в ПИК, където за източник е посочен tribune.bg. В третия посочен първоизточник - lifeonline, пък цитират ПИК. В следващите часове статиите тръгват из социалните медии, като буквално през минути, вероятно координирано, се публикуват във фейсбук групи, подкрепящи правителството, ГЕРБ, главния прокурор или такива с пропаганда срещу Румен Радев.
С изключение на жълтия проправителствен сайт ПИК нито едно от другите издания не е изпълнило задълженията си да декларира действителен собственик пред Министерството на културата. Примерът с разпространението на очевидно фалшивата новина за президента Радев, който е основен политически опонент на управляващите, е само един от многото подобни. Практика, която показва, че след превземането на мейнстрийм медиите политическият елит се е насочил към по-мащабно навлизане в интернет през анонимни или полуанонимни сайтове. Тази тенденция може да се обясни с вече изхабения ресурс на контролираните вестници, телевизии и "стари" сайтове.
Рекламни агенции, изолации и един спортен министър
Официално сайтът tribune.bg е собственост на рекламната агенция "Никадвертайзинг", чийто управител и собственик Милен Койчев потърсихме на посочения за връзка мобилен телефон, но не открихме. Редакционната политика на изданието е видимо проправителствена. Техническите характеристики на сайта (хедъри, дата на издаване на сертификатите, използвана система за качване на съдържанието) и хостингът са идентични със страницата lifeonline. Последният домейн се води на дружеството "Алтернатив медия груп", което до 2014 г. е собственост на спортния министър Красен Кралев. На сървъра, на който е качен lifeonline, са и сайтовете от групата "Утре", които се издават от "Маг комюникейшънс", която според Търговския регистър е еднолична собственост на министъра на спорта.
Всъщност в tribune почти всеки ден има публикация, посветена на Кралев, а в instagram акаунта на сайта има повече снимки на Кралев, отколкото на премиера Борисов.
На сайта tribune могат да се видят реклами на спортния тотализатор (през платформата google ads), а преди два месеца там имаше банер на проект, финансиран от управляваната от Министерството на младежта и спорта програма за превенция на зависимостите.
Сайтът "Вестоносец" e на сървър в САЩ, където пък е посочен адрес в Малко Търново. Страницата обаче има брат близнак - novinarnik.net (имат еднакъв CMS, а освен това vestonosec.net има поддомейн novinarnik, който отваря другия сайт). Сайтът novinarnik.net също е качен на сървър в САЩ.
Има също така и сайт novinarnik.bg. Собственик на домейна е варненската фирма "Изолации" ЕООД на Светослав Жеков, който също беше потърсен за коментар, но не върна обаждан. Сайтът излиза като администратор на фейсбук страницата "Няма такава държава!" (редактирано в 21:05 на 27 ноември 2020 г.)
Анализ на съдържанието на тази група от сайтове показва, че те имат съвсем ясна редакционна политика, която е в синхрон с интересите на управляващата коалиция и в частност ГЕРБ.
През лятото в сайта tribune.bg беше публикувана статия, в която се твърдеше, че британски журналист и анализатор от уважавания център за международни изследвания Royal United Services Institute Джон Кампфнер е направил изследване, според което тайните служби в Русия използват Румен Радев и евродепутатката Елена Йончева, за да свалят правителството на Бойко Борисов. От RUSI отговориха на запитването на "Капитал", че подобно изследване няма.
Новината се появява за пръв път сутринта на 7 август в жълтия сайт "Блиц", а три часа по-късно и в Tribune. Седмица по-късно фалшивата новина се появява и в ПИК (цитирайки tribune). В началото на септември информацията е претоплена. Този път румънският Romania libera цитира blitz.bg, което става повод на редица медии да напишат, че румънските медии са разкрили за иначе несъществуващото проучване. Сред тях например е лоялният към ГЕРБ "24 часа", който обаче спестява да уточни, че статията в Romania Libera всъщност преразказва публикация от жълтия български сайт blitz.bg.
Ако може да се вярва на броячите на страниците в сайтовете на 24chasa, ПИК и blitz.bg, операцията по разпространяването на фалшивата новина има общо над 350 хил. прочитания.
За лов на покемони
Употребата на публикации като горните не свършва с появата им в съответната интернет страница. Напротив - те заживяват собствен живот, веднъж попаднали във фейсбук. Тъй като сайтове като цитираните по-горе приличат на съвсем реални медии, публикуваното в тях се възприема като чиста монета от потребителите на социалните мрежи. Дори по-критичните читатели да отворят източника на новината, ще видят, че на страницата преобладават нормално списани статии, а не "шок и ужас" и потоци от конспиративни теории или жълтини
Статиите за "бунга-бунга" партитата в резиденция "Бояна" и тази в несъществуващото британско проучване, пратило Радев и Йончева на работа при Путин, имат сходна съдба във facebook. Малко след публикуването им, в рамките на часове, а понякога и на минути те се появяват в групи като "Аз ще гласувам за Бойко Борисов и ГЕРБ!", "Импийчмънт за президента Радев", "Народът е с ГЕРБ, напук на Русофилите", "Аз ще гласувам за Бойко Борисов и ГЕРБ!", "В подкрепа на Борисов и ГЕРБ за всеки техен мандат!", "Народът с Гешев". Някои от споделянията са от видимо фалшиви профили.
От другата страна
Информационната война, разбира се, се води не само от управляващите. През юли 2018 г. сайтът informiran.net обяви, че министър-председателят си е купил остров в Гърция. Тази и още няколко новини за Борисов и ГЕРБ намериха сериозен институционален отпор. През март сайтът ПИК подаде сигнал до Върховна касационна прокуратурата, че сайтът informiran разпространява "редица клевети, за които политици и обществени фигури не могат да си търсят правата", както и "опасни за обществото новини".
Месец по-късно в ПИК се появиха документи от проверка, извършена от ГДБОП, сред които и справка от масивите на МВР, от които можеше да се предположи, че сайтът е свързан със PR експерта (редактирано в 15:31 на 27 ноември 2020 г.) Арман Бабикян.
Informiran.net е сред малкото (общо пет) сайтове, за които Министерството на културата, което поддържа регистър на собствеността на медиите, е поискало съдействие от МВР за разкриване на собственика.
Обект на сериозен интерес от страна на "24 часа" е друг анонимен сайт - narod.bg, който поддържа сериозна анти-ГЕРБ линия. Страницата е собственост на фирма на руски гражданин, който признава пред изданието, че е подставено лице. В неподписана статия в "24 часа" от юни четем следното за narod.bg: "Какво показва контент анализът на публикациите - много често се пише за разцепление и напускане на структури на ГЕРБ. Рядко има позитивни публикации - например "Възкръсването на Цветан Цветанов в политиката", "Новият живот на Цветан Цветанов" и "Цветан Цветанов се разходи по порта във Варна и събра тълпа от фенове". Според "24 часа" Narod.bg се свързва с Русислав Димитров, който заявява пред медиата, че е продал сайта на чужденци. Русислав Димитров е собственик на фирмата "Хот Арена" (на едноименния сайт) заедно със Светослав Кантарджиев, който беше съдружник с Васил Божков в "Джей моделс".
Narod.bg, разбира се, има свое мнение за антагонистите си - сайтове, подкрепящи управлението. Така например изданието отразява "новината" за бунга-бунга партитата в резиденция Бояна така: "В ранния следобед медийни рупори на хунтата ГЕРБ предприеха нелепа атака по президента Румен Радев, че бил участвал в "бунга-бунга" партита по примера на Силвио Берлускони, гарнирани с леки момичета и тежки алкохоли."
Цялата мрежа от анонимни сайтове, които подкрепят ГЕРБ и атакуват неговите противници, е активизирана някъде през късното лято на тази година, когато протестите срещу правителството и главния прокурор бяха в пика си. Каква е била причината да се появят може само да се гадае, но е ясен ефектът от тях - властта вече има в арсенала си и фабрика за създаване и разпространение на фалшиви новини. По всичко личи, че първите залпове в тази нова информационна война са дали някои противници на Борисов, но сега вече е възможно да се води истинска кална война. Това, което страда, е доверието на хората към медийната среда. От свободни и професионални медии имат нужда всички, но към момента за властта, изглежда, е важно точно обратното.
"Шок в Мрежата: Водил ли е Карбовски плеймейтки във вила "Калина" - под това заглавие в началото на месеца се появи публикация, в която се твърдеше, че президентът Румен Радев "правил "бунга-бунга" партита във вила "Калина" също като италианския политик Силвио Берлускони". И още: "Анонимни свидетели са готови да разкажат пред широката публика пикантни истории за българския президент Румен Радев, който организирал сходни празненства в резиденция "Калина", твърди изданието, като се позовава на сигнали от известни с лековатото си поведение жени."
Статията е от сайта tribune.bg, а като източник се цитират Vestonosec.net, ПИК и Lifeonline. След малко публикацията се появява в ПИК, където за източник е посочен tribune.bg. В третия посочен първоизточник - lifeonline, пък цитират ПИК. В следващите часове статиите тръгват из социалните медии, като буквално през минути, вероятно координирано, се публикуват във фейсбук групи, подкрепящи правителството, ГЕРБ, главния прокурор или такива с пропаганда срещу Румен Радев.
11 коментара
Не знам какво да кажа. Модерирането на форума и редакционната политика се разминават. Много. Пишете статии срещу фалшивите новини, а толерирате (мненията на) партийните тролове, които вършат същата работа. И триете мнения на хора, които им се противопоставят.
До коментар [#1] от "Николай Колев":
Без излишна скромност припознавам себе си в констатацията ти. Статията обяснява на културен език репортажите ми от висшите етажи на властта, където всяко изречение на тема пиар започва с "Бате к*ре ..." и завършва със самодоволното "Алелелеле батко, тия 7 милиона пърдела че ги кендзиме у модзъко яко!"
и като резултат - модераторът постоянно ме трие.
Учуден съм, че Росен Босев, един от двамата същностни автори в Капитал, си е избрал тази беззъба тема за купищата гумени сайтове, които блъскат 24/7 глупости.
Нормалният човек и без да чете тия размишления има своите осмислени и проверени канали за информиране. И с това се различава от другия човек, който в душевната си празнота цъка наред. И всъщност с това не би трябвало да се занимава качествената публика. Ако е останала, де...
Въпросът опира до културата, образованието, средата, интересите. Както във всичко. А тия неща по вестниците не се учат. Трябвало е преди години мама и татко да се се позанимавали.
След като сега Росен е решил да изкара едни пари, като громи гумени сайтове, значи ли, че следващия петък ще размаха меч в битка с чалгата, а по-следващия ще намери решение за станалите емблематични за Капитал реклами за проститутки?
Нов Дон Кихот ли?
Цинично е да ви преписва информиран нет https://www.informiran.net/ ексклузивно-разследване-разкрива-мр
Човек започва да се замисля кой за какво се бори?!
До коментар [#4] от "D-r D":
Част от възхода на "жълтата" журналистика е че точно "качествените" медии се превърнаха в канали за пропаганда а не в медии. Ето конкретен пример от моето ежедневие - започнах да преглеждам ПИК понеже бяха единствената медия с актуални снимки от протестите. Не близки кадри, не "архив" а актуален далечен кадър който да ми позволи да преценя за себе си колко е масов протеста. И ако либералните медии не бяха загърбили дори минималния професионализъм и имаха подобни кадри, сега щях да си плащам абонамент в икономедия примерно.
До коментар [#7] от "m17":
Абсолютно споделям тази гл.т: някогашните сериозни медии ги продадоха и ги превърнаха в пропагандни институции.
Капитал беше качествена медия - единствената качествена - преди да подгонят Иво Прокопиев за дългове и той да се скрие в Сингапур. За да гарантира сигурността си, г-н Прокопиев през 2013-14 г продаде медията си на властващия Национален демократически институт на САЩ и взе да получава милионни грантове от дъщерната му Америка за БГ.
Капитал оттогава престана да е медия, стана куче на верижка и се превърна в някакъв проамерикански ПИК.
Така Прокопи, за да сложи ламарина на задника си, продаде и унищожи едно явление в БГ журналистиката.
Всички загубихме надежда, но червенобузестото момче спечели вечна ЮЕс индулгенция.
И тук е въпросът: собственикът на национална медия може ли по своя воля да й ... майката?
Явно може...
До коментар [#7] от "m17":
"...сега щях да си плащам абонамент в икономедия примерно."
Аха, а сега някой друг Ви плаща абонамента, за да можете да пишете глупости в Икономедия.
До коментар [#9] от "evpetra":
Ами не, сега НЕ си плащам абонамент и даже не се информирам предимно от Икономедия. Просто ползвам форума да се забавлявам със смартбютитата дето са си повярвали че да каймака на човечеството.