"Трейс" е най-вероятният изпълнител за ремонта на трасето на трамвай №5 в София

Четири са кандидатите в търга на Столичната община с прогнозна стойност 40.5 млн. по програма "Региони в растеж"

Старите релси често повреждат трамваите, а пътниците излизат на пътя, без да знаят кога ще продължат пътуването.
Старите релси често повреждат трамваите, а пътниците излизат на пътя, без да знаят кога ще продължат пътуването.    ©  Георги Кожухаров
Старите релси често повреждат трамваите, а пътниците излизат на пътя, без да знаят кога ще продължат пътуването.
Старите релси често повреждат трамваите, а пътниците излизат на пътя, без да знаят кога ще продължат пътуването.    ©  Георги Кожухаров

След две провалени процедури третият опит на Столичната община за ремонта на релсите по маршрута на трамвай №5 по бул. "Цар Борис" III от "Княжево" до Съдебната палата засега има шанс да приключи с избран изпълнител. В сряда бяха отворени ценовите предложения на шестте участника, от които най-добро е това на "Трейс груп холд". Фирмата, която прави забавилата се заради лошата координация със Столична община реконструкция на бул. "Тодор Каблешков" в частта между "Луи Айер" и бул. "България", е предложила да изпълни ремонта за 39.9 млн. лв., което е малко под прогнозния бюджет от 40.5 млн. лв.

А тъй като основен критерий за избора на общината е именно по-изгодната оферта, това ѝ дава предимство спрямо другите кандидати, дали дори надвишаващи прогнозната стойност предложения. Други важни компоненти, от които ще зависи изборът, са техническото предложение и мерките, свързани с опазването на околната среда.

Релсите ще се ремонтират 2 години, което значи, че реконструкцията най-вероятно ще бъде завършена през 2023 г.

Последен шанс

Проектът предвижда ремонт на 16 км от трамвайното трасе, както и "зелени релси" в частта между Руски паметник и пл. "Македония". Около площада ще има и линеен парк с множество пешеходни пространства и велоалея. Притеснителното в случая е, че това е последният шанс на кметството да изпълни обещаното. В противен случай рискува да загуби средствата, осигурени по европейската програма "Региони в растеж" за проекта. Те са част от т.нар. втора фаза на проекта за интегриран градски транспорт в София на стойност 125 млн. лв., 107 млн. от които са безвъзмездна финансова помощ.

"Това е най-важният търг за ремонт на трамвайно трасе в София, който трябваше да се случи преди много години. Неразбориите и липсата на организационен капацитет в общината ни докараха до ситуация, при която, ако и този търг се провали, както се случи с предишния, ще загубим 40 млн. европейско финансиране, а най-натовареното трамвайно трасе на практика ще бъде опасно за придвижване", коментира за "Капитал" независимият общински съветник и основател на гражданската инициатива "Спаси София" Борис Бонев.

Той припомни фиаското с ремонта на ул. "Граф Игнатиев", при което общината беше неколкократно глобявана заради некачествено изпълнение и неспазени срокове. Скорошен пример пък е закъснелият с две години ремонт на Западен парк, където отново има опасност да се повторят стари грешки и да не бъдат усвоени средствата по европрограмата. "Ако и при този ремонт се допуснат същите гафове, вече не трябва да става дума за оставки, а за затвор", категоричен е Бонев.

Предложенията

В търга за ремонта на трамвайното трасе участваха общо шест кандидата - освен "Трейс груп холд" това са австрийската "Щрабаг" чрез българския си клон "Страбаг", консорциум "Геострой-Юнайтидгруп-Трансремонстрой", "Трамвай 5 - 2017" с участието на "Монолит София" и Х.С.С, "ПСТ груп" и ВХД (бившето "Водстрой 98"). Само на четири от тях обаче са отворени ценовите предложения. Офертата на ВХД е колкото прогнозната - 40.5 млн. лв., докато тези на ПСТ и "Страбаг" са по-високи - за 45.3 и 43.2 млн. лв. Предложението на "Трейс груп холд" е единственото под прогнозната черта със сумата от 39.89 млн. лв. Фирмата участва заедно със средната по размер строителна компания "Парсек груп", която наскоро спечели търга за ремонт на старозагорската жп гара за близо 12 млн. лв.

Според Бонев условията в по-големите обществени поръчки на общината изглеждат направени така, че да не се допускат нови играчи. "Всеки път кандидатстват едни и същи фирми и всеки път имаме проблеми с качеството на ремонтите", коментира той пред "Капитал".