София отново няма да прилага строги мерки за справяне с мръсния въздух
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София отново няма да прилага строги мерки за справяне с мръсния въздух

София отново няма да прилага строги мерки за справяне с мръсния въздух

Промени в механизма с ограничителни мерки предвиждат единствено по-ниски прагове и по-лесно въвеждане на зелен билет

Анина Сантова
4181 прочитания

© Юлия Лазарова


Мерките срещу замърсяването на въздуха в София ще влизат в сила дори при по-ниска концентрация на фините прахови частици. Вместо да се чака запрашването да достигане 200 мг/куб.м при допустими норми от 50 мг/куб.м, зелен билет ще се въвежда още при 150 мг/куб.м. Пак при достигането на този праг ще се преустановяват и занимания с деца на открито в градините и училищата. Още при преминаване на границата от 100 мг/куб.м прахови частици във въздуха пък общината ще започне допълнително машинно метене и миене.

Тези промени в механизма с оперативни мерки за намаляване на замърсяването на въздуха в София е предложила създадената още миналата година работна група в общината, която имаше за цел да въведе повече рестрикции и контрол за предотвратяване на замърсяването. Новите мерки обаче едва ли ще доведат до желания ефект, защото не предвиждат по-сериозни ограничения за автомобилите и отопляващите се на твърдо гориво.

В момента Брюксел съди България заради несправянето с проблема с мръсния въздух.

Отново пожелания

Общината залага главно на призиви, с които да препоръчва на гражданите да използват обществен транспорт или да не се отопляват с дърва и въглища. Контрол за влизането на замърсяващи автомобили в центъра, какъвто са въвели редица европейски градове и какъвто се прилага вече и в съседен Букурещ, обаче няма скоро да бъде въведен. Не се предвиждат и твърди забрани за отопляващите се с твърдо гориво.

Дори кампанията за подмяна на старите печки буксува. След като през 2019 г. получи 77.3 млн. лв. по две европейски програми за безплатна подмяна на 20 хиляди печки с по-екологични уреди, общината отчита едва 5506 записали се кандидати, писа "Дневник".

Нискоемисионни пречки

Причината идеи като забрана за движението на строителни машини и автомобили, както и за паркиране на основни улици, въвеждане на безплатен градски транспорт и увеличаване на цената на платеното паркиране да не се въвеждат с новия механизъм е в това, че изискват законодателни промени, обясни зам.-кметът по екологията Десислава Билева.

Програмата за качеството на въздуха в София за периода 2021 - 2026 г. все още се разработва и няма да е готова и приета до началото на следващата година
Фотограф: Цветелина Белутова

Такива обаче се готвят от години и затова не би трябвало все още да се използват от общината като оправдание. "За втори път участвам в такава група, тези предложения ги направих преди три години, тогава нямаше смелостта да бъдат приети. Сега пак се отхвърлят. Тогава оправданието беше същото - за законодателни промени. Отново сме ситуация, в която правим твърде малко, твърде късно. Всички сме наясно, че това е механизъм на изпуснатата работа, защото това са мерки, след като въздухът вече се е замърсил", коментира общинският съветник от БСП Иван Таков.

Сега общината ще прави нов анализ на всяка мярка в Програмата за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Общинският съветник от ГЕРБ и зам.-председател на комисията по транспорт Зафир Зарков пък се ангажира до две седмици да бъде представен проект за създаване на нискоемисионни зони.

"Трябва да се съобразяваме с националното законодателство, да имаме ясен и точен регламент за нискоемисионните зони. Новото стикиране ще ни позволи да разгърнем една такава зона и да има съответен контрол", коментира той, като уточни, че това е инициатива в национален мащаб.

Още идеи

Според независимия общински съветник Борис Бонев не за всички предложени мерки са нужни промени в закона. "От становището на дирекция "Транспорт" стана ясно, че за забрана за паркиране или навлизане в определени улици е нужна само промяна в общинската наредба за организация на движението", обясни той.

Предложения за по-строги мерки направи общинския съветник от "Демократична България" Тома Белев - намаляване интервалите на движение по линиите на масовия градския транспорт и приоритетност за линиите, довеждащи до метростанции, проверки за нерегламентираното изгаряне на отпадъци, ограничаване на употребата на определени видове горива или уреди за отопление от граждани и юридически лица. "Ако останем на нивото само на пожеланията, нищо няма да променим, ще продължаваме да се давим с прах и да не действаме", заяви той.

Мерките срещу замърсяването на въздуха в София ще влизат в сила дори при по-ниска концентрация на фините прахови частици. Вместо да се чака запрашването да достигане 200 мг/куб.м при допустими норми от 50 мг/куб.м, зелен билет ще се въвежда още при 150 мг/куб.м. Пак при достигането на този праг ще се преустановяват и занимания с деца на открито в градините и училищата. Още при преминаване на границата от 100 мг/куб.м прахови частици във въздуха пък общината ще започне допълнително машинно метене и миене.

Тези промени в механизма с оперативни мерки за намаляване на замърсяването на въздуха в София е предложила създадената още миналата година работна група в общината, която имаше за цел да въведе повече рестрикции и контрол за предотвратяване на замърсяването. Новите мерки обаче едва ли ще доведат до желания ефект, защото не предвиждат по-сериозни ограничения за автомобилите и отопляващите се на твърдо гориво.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    demokoko18 avatar :-|
    demokoko18

    И за да се въртят далавери с близки фирми също не им трябват законодателни промени...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK