Наследникът на "Водстрой 98" ще ремонтира трасето на трамвай №5 в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Наследникът на "Водстрой 98" ще ремонтира трасето на трамвай №5 в София

Старите релси често повреждат трамваите, а пътниците излизат на пътя, без да знаят кога ще продължат пътуването

Наследникът на "Водстрой 98" ще ремонтира трасето на трамвай №5 в София

Цена на проекта е 40.5 млн. лв., които са осигурени по европейската програма "Региони в растеж"

Анина Сантова
7076 прочитания

Старите релси често повреждат трамваите, а пътниците излизат на пътя, без да знаят кога ще продължат пътуването

© Георги Кожухаров


Столичната община е избрала строителната фирма ВДХ (преди "Водстрой 98") за извършването на ремонта на релсите по маршрута на трамвай №5, който върви по бул. "Цар Борис III" от кв. "Княжево" до Съдебната палата. Ценовата оферта на компанията от 40.5 млн. лв без ДДС не е най-ниската, но според оценителната комисия техническо ѝ предложение е най-добро.

Офертата на ВДХ е оценена с 86.35 точки. На второ място се нарежда консорциум с българското крило на строителната Strabag с 81.80 т., а на трето - обединение между "Трейс груп холд" и "Парсек груп" със 78.57 т., което предложи и най-ниската цена - 39.9 млн. лв.

Срокът за изпълнение на ремонта е две години, което значи, че трасето ще е готово в началото на 2023 г., и то ако няма обжалвания.

Нови релси, нови трамваи и парк

ВХД ще трябва да ремонтира 16 км от трамвайното трасе, което сега причинява много аварии и шум. Освен това е предвидено да се правят и "зелени релси" в частта между Руски паметник и пл. "Македония". Около площада се предвижда да има и линеен парк с множество пешеходни пространства и велоалея.

Това всъщност е един дълго чакан ремонт за София - трамвайното трасе по бул. "Цар Борис ІІІ" е построено през 1988 г. и оттогава са правени само няколко поддържащи ремонта. Общината се опитва да го реконструира от близо четири години, като обяви две обществени поръчки. Те обаче не завършиха с успех. Сега предстои развръзката по третия й опит - подписването на договор ВДХ.

Това всъщност е и последният шанс на кметството да изпълни обещаното. В противен случай рискува да загуби средствата за проекта, осигурени по европейската програма "Региони в растеж". Те са част от т.нар. втора фаза на проекта за интегриран градски транспорт в София на стойност 125 млн. лв., 107 млн. от които са безвъзмездна финансова помощ. В тях освен ремонта на трасето на трамвай №5 е включено закупуването на 13 нови трамвайни мотриси за 44.8 млн. лв. и надграждане на интелигентната система за управление на трафика.

Трамваите се доставени полската компания PESA, която сключи договор със "Столичен електротранспорт". Засега те пътуват по маршрута на линия 18 и ще сменят старите 5-ици след ремонта на трасето.

Новият стар ВДХ

ВДХ е новото име на "Водстрой 98", което през годините от 2010 до 2016 г. от средно по размер провинциално дружество беше напомпано с обществени поръчки за близо 900 млн. лв., поради което се смяташе за близко до депутата от ДПС Делян Пеевски. След това голямата строителна варненска компания "Хидрострой" го купи и то се преструктурира.

Участие във ВХД има и "ПМ контрол" на Иван Мирински. Името на Мирински отново се появи в медиите тази година, когато бизнесменът Васил Божков го посочи като координатор на грабежа в дома му и наблегна на връзката му с Пеевски. "Грабежът се координира от човека на Шиши, отговарящ за краденето на пари от обществените поръчки - Иван Мирински. Той се разпорежда с действията на прокуратурата и с полуграмотните чиновници, участващи в разграбването", заяви тогава Божков.

ВДХ скоро не е печелило поръчки в София. В момента работи по възстановяването на път "Беклемето" и прави дребни рехабилитации на пътища в Зимница, Стралджа и Ловеч. Печалбата на фирмата за 2019 г. възлиза на 1.7 млн. лв.

Столичната община е избрала строителната фирма ВДХ (преди "Водстрой 98") за извършването на ремонта на релсите по маршрута на трамвай №5, който върви по бул. "Цар Борис III" от кв. "Княжево" до Съдебната палата. Ценовата оферта на компанията от 40.5 млн. лв без ДДС не е най-ниската, но според оценителната комисия техническо ѝ предложение е най-добро.

Офертата на ВДХ е оценена с 86.35 точки. На второ място се нарежда консорциум с българското крило на строителната Strabag с 81.80 т., а на трето - обединение между "Трейс груп холд" и "Парсек груп" със 78.57 т., което предложи и най-ниската цена - 39.9 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Крайно време беше тази линия да се изгради отново, защото е ад от доста време, а е по-натоварена и от линия на метрото. Дано се получи успешен ремонта, че както всички знаем идеята не е да се ремонтира веднъж за винаги, а отгоре-отгоре, та да се лапат кинти после и от ремонти на ремонтите...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.