Нерегламентираните автомобилни превози все пак ще се наказват със затвор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нерегламентираните автомобилни превози все пак ще се наказват със затвор

Нерегламентираните автомобилни превози все пак ще се наказват със затвор

От туристическия бранш са недоволни от новите регулации на бусовете

Калина Горанова
4121 прочитания

© Юлия Лазарова


Парламентът преодоля ветото на президента Румен Радев и окончателно прие нерегламентираните автомобилни превози да се наказват със затвор, но вместо от 3 до 5 години сега наказанието е намалено на от една до три.

Финално текстът, прокаран през преходните и заключителни разпоредби на Кодекса на търговското корабоплаване, гласи, че: "Който без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз, извършва по занятие обществен превоз на пътници, се наказва с лишаване от свобода от една до три години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е".

Ако деянието е извършено от две или повече лица, сговорили се предварително, лишаването от свобода е от 2 до 5 години, като предишният текст предвиждаше до 10 години, а глобата е от две до 10 хил. лв.

Направена е и лека корекция в определението за "обществен превоз" в Закона за автомобилните превози, а именно превоз, извършван за чужда сметка или "срещу заплащане и икономическа облага". Предишната редакция предвиждаше, че това е превоз "срещу заплащане или икономическа облага".

Силното лоби

Предложените от ГЕРБ промени бяха приети като възможност да се атакуват споделените пътувания в ползва на автобусните превозвачи, въпреки че официалната позицията беше, че се цели да се спрат обявявани неофициални маршрути, най-често от бусове в даден час за дадена сума, което се повтаря периодично, от които отдавна се оплакват превозвачите. На практика обаче така се обявяват и споделени пътувания в социалните мрежи, като единствената разлика е по линия на генерираната печалба и ритмичност.

Президентът Румен Радев наложи вето върху първоначално гласуваните текстове, като промените бяха прокарани от ГЕРБ чрез промени в преходните и заключителни разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване. При повторното им приемане в парламента заради ветото срещнаха подкрепата само на депутатите от партията на премиера Борисов. ГЕРБ не успя да постигне необходимото мнозинство от 121 народни представители за преодоляването на президентското вето и спорният текст, който предвиждаше до 10 години затвор, глоба до 15 000 лв. и конфискация на половината имущество, трябваше да бъде променен.

Промени не по същество

Промените сега са само по отношение на размера на санкциите, като от Национално сдружение случаен превоз и Българската регионална туристическа камара днес изпратиха съобщение, в което изразяват недоволството си. "Ако бъдат приети наказателните състави, без да се предвиди възможност и правила за законно превозване на пътници с автомобили до 8 места, много хотели и туроператори a priori ще попаднат под наказателна отговорност, без да са извършили нещо нередно", пише в становището им.

От сдруженията поясняват, че немалък дял от туристическите трансфери и превози се извършват с такива превозни средства, тъй като употребата на автобуси при индивидуални клиенти и малки групи е нерентабилна и искат регулиране на този необхванат от нормативната уредба пазар.

Парламентът преодоля ветото на президента Румен Радев и окончателно прие нерегламентираните автомобилни превози да се наказват със затвор, но вместо от 3 до 5 години сега наказанието е намалено на от една до три.

Финално текстът, прокаран през преходните и заключителни разпоредби на Кодекса на търговското корабоплаване, гласи, че: "Който без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз, извършва по занятие обществен превоз на пътници, се наказва с лишаване от свобода от една до три години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov

    Всичко опира до морал. В крайна сметка, споделени пътувания се практикуват от десетилетия в други страни, но на никой не му е минало през ум да кара нерегламентиран транспорт, без документи, без да спазва правила, без да плаща данъци и т.н. Както и (почти) никой германец няма да си плати, за да прекосява Европа с нелегален транспорт - защото това застрашава собствения му живот. Малко ли тарикати заспаха на волана и убиха хора по магистрлите на Европа. Ама ние, щото сме много хитри в сметките, пак ползваме тая "услуга".
    Трябва ни не закон, а акъл.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK