Грешка за 3 млн. лв. за сметка на софиянци
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Грешка за 3 млн. лв. за сметка на софиянци

Грешка за 3 млн. лв. за сметка на софиянци

Столичната община се канеше да плати 5 млн. лв. на превозвача "МТК гроуп", а сега се оказва, че дължимата сума може да е значително по-малко

Анина Сантова
7892 прочитания

© Анелия Николова


Няколко дни след като Столичният общински съвет обсъждаше възможността да даде 5 млн. лв. на "МКТ гроуп", която е концесионер на няколко линии от градския транспорт, се оказа, че има грешки в сметките. Сумата трябваше да се доплати заради две клаузи в договора с фирмата от 2016 г. за концесията на 17 автобусни линии на градския транспорт за 141 млн. лв. - отчитащи инфлацията и промяната в цените на горивата.

Оказа се обаче, че изчисленията са базирали на неправилни данни за цените на газа и в крайна сметка дължимата сума беше намалена с 3 млн. лв. В резултат на това общинският съвет прие на фирмата да бъде изплатена само разликата от 2 млн. лв. - заради натрупаната през годините инфлация.

Внимавай къде гледаш

Според договора на "МТК гроуп" с общината минималната индексация върху цената за километър пробег (3 лв.) е 2.5% за всеки 20% ръст в цената на газа спрямо тази от 2016. В същия договор е посочено, че въпросните данни за цените трябва да са взети от Националния статистически институт (НСИ). Вместо това обаче като източник на данните в предложението за компенсации са използвани данни от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), забелязаха общинският съветник от "Демократична България" и съпредседател на "Зелено движение" Владислав Панев и независимият Борис Бонев. Разликата е съществена, тъй като енергийният регулатор определя само тарифата на обществения доставчик на природен газ "Булгаргаз", а превозвачът зарежда метан от газстанция, върху чиято крайна цена има начислени ДДС, акцизи и т.н.

Обяснението на наетия от Столичната община консултант, който е правил сметките, пък е било, че НСИ не предоставя данни за измененията в цените на метана. Съветникът Панев обаче е поискал въпросната информация от НСИ и е получил подробна справка за само 34 минути. От нея става ясно, че поскъпването на газа спрямо декември 2016 г. е максимум 23%, като само 8 месеца цената е била с повече от 20% над базовата от 2016 г. "За сравнение, поскъпването на самия природен газ достига и над 60%. Това е все едно петрола да се покачи двойно и да кажем, че и бензинът се в вдигнал с толкова. Всички знаем, че не става така. По договор цената на км се изменя, когато цената на гориво-смазочните материали според НСИ нарасне с над 20% и това е логично. Автобусите се движат на метан, както и леките коли зареждат бензин или дизел. В цената влизат различни компоненти - акциз, труд, пренос и т.н. Затова и отклоненията спрямо тези при газа са по-малки", коментира той.

Промяна в плана

След като тези нередностите станаха известни, председателят на финансовата комисия Георги Георгиев от ГЕРБ предложи на "МТК гроуп" да бъде изплатено единствено обезщетение за натрупаната инфлация, което е 1.8 млн. лв. Общината ще води дела в съда с"МТК гроуп" за разрешаването на спора по цената на газа.

Вносители на доклада, който се базираше на сметки от КЕВР, бяха общинските съветници Карлос Контрера (ВМРО), Прошко Прошков и Радослав Влахов (ГЕРБ-СДС), Иван Таков и Альоша Даков (БСП). Впоследствие от ГЕРБ-ВМРО признаха за грешката, а от БСП рязко промениха позицията си, като оттеглиха подкрепата си към доклада. В сряда парламентарната група на партията дори заплаши, че ще сезира прокуратурата, ако предложението бъде одобрено в стария му вид.

В същото време се оказва, че общинското дружество "Столичен автотранспорт", от станцията на което зарежда "МТК гроуп", е получило средства от "Булгаргаз" заради намаляването на цената на газа с 40% със задна дата през пролетта. "Затова ще следим дали от своя страна то не е превело част от тези пари на "МТК гроуп" и дали по този начин няма да платим два пъти за едно и също нещо", коментира за "Капитал" общинският съветник от ДБ и съпредседател на "Зелено движение" Владислав Панев.

Връзката на общината с МТК

Договорът, към който сега общината ще доплати 2 млн. лв., е следствие от съдебните искове на МТК заради друг, неслучил се договор. Става въпрос за скандала с изтеклите записи от преди десетилетие, в който се чува как тогавашният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов се договаря кои линии да разпредели с три транспортни фирми - "Юнион трейд къмпани", "Карат-С", както и с МТК. Следва оставката на Стоилов, както и два подписани договора с "Юнион" и "Карат-С", но не и с МТК. Заради което фирмата счита, че е дискриминирана.

Нейни собственици сега са Велизар Илиев и "Джей Ар инвест", а управител е Росен Илиев. До 2011 г. сред собствениците е бил и Йордан Илиев. По информация на "Капитал" той е първи братовчед на покойните братя - основатели на застрахователната компания ВИС-2, Георги и Васил Илиеви. Освен това Илиев е бил управител на фирмите "Волф", ДИТЦ и "Чистота" на Румен Гайтански-Вълка.

Няколко дни след като Столичният общински съвет обсъждаше възможността да даде 5 млн. лв. на "МКТ гроуп", която е концесионер на няколко линии от градския транспорт, се оказа, че има грешки в сметките. Сумата трябваше да се доплати заради две клаузи в договора с фирмата от 2016 г. за концесията на 17 автобусни линии на градския транспорт за 141 млн. лв. - отчитащи инфлацията и промяната в цените на горивата.

Оказа се обаче, че изчисленията са базирали на неправилни данни за цените на газа и в крайна сметка дължимата сума беше намалена с 3 млн. лв. В резултат на това общинският съвет прие на фирмата да бъде изплатена само разликата от 2 млн. лв. - заради натрупаната през годините инфлация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK