Грешка за 3 млн. лв. за сметка на софиянци

Грешка за 3 млн. лв. за сметка на софиянци

Столичната община се канеше да плати 5 млн. лв. на превозвача "МТК гроуп", а сега се оказва, че дължимата сума може да е значително по-малко

Анина Сантова
8613 прочитания

© Анелия Николова


Няколко дни след като Столичният общински съвет обсъждаше възможността да даде 5 млн. лв. на "МКТ гроуп", която е концесионер на няколко линии от градския транспорт, се оказа, че има грешки в сметките. Сумата трябваше да се доплати заради две клаузи в договора с фирмата от 2016 г. за концесията на 17 автобусни линии на градския транспорт за 141 млн. лв. - отчитащи инфлацията и промяната в цените на горивата.

Оказа се обаче, че изчисленията са базирали на неправилни данни за цените на газа и в крайна сметка дължимата сума беше намалена с 3 млн. лв. В резултат на това общинският съвет прие на фирмата да бъде изплатена само разликата от 2 млн. лв. - заради натрупаната през годините инфлация.

Внимавай къде гледаш

Според договора на "МТК гроуп" с общината минималната индексация върху цената за километър пробег (3 лв.) е 2.5% за всеки 20% ръст в цената на газа спрямо тази от 2016. В същия договор е посочено, че въпросните данни за цените трябва да са взети от Националния статистически институт (НСИ). Вместо това обаче като източник на данните в предложението за компенсации са използвани данни от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), забелязаха общинският съветник от "Демократична България" и съпредседател на "Зелено движение" Владислав Панев и независимият Борис Бонев. Разликата е съществена, тъй като енергийният регулатор определя само тарифата на обществения доставчик на природен газ "Булгаргаз", а превозвачът зарежда метан от газстанция, върху чиято крайна цена има начислени ДДС, акцизи и т.н.

Обяснението на наетия от Столичната община консултант, който е правил сметките, пък е било, че НСИ не предоставя данни за измененията в цените на метана. Съветникът Панев обаче е поискал въпросната информация от НСИ и е получил подробна справка за само 34 минути. От нея става ясно, че поскъпването на газа спрямо декември 2016 г. е максимум 23%, като само 8 месеца цената е била с повече от 20% над базовата от 2016 г. "За сравнение, поскъпването на самия природен газ достига и над 60%. Това е все едно петрола да се покачи двойно и да кажем, че и бензинът се в вдигнал с толкова. Всички знаем, че не става така. По договор цената на км се изменя, когато цената на гориво-смазочните материали според НСИ нарасне с над 20% и това е логично. Автобусите се движат на метан, както и леките коли зареждат бензин или дизел. В цената влизат различни компоненти - акциз, труд, пренос и т.н. Затова и отклоненията спрямо тези при газа са по-малки", коментира той.

Промяна в плана

След като тези нередностите станаха известни, председателят на финансовата комисия Георги Георгиев от ГЕРБ предложи на "МТК гроуп" да бъде изплатено единствено обезщетение за натрупаната инфлация, което е 1.8 млн. лв. Общината ще води дела в съда с"МТК гроуп" за разрешаването на спора по цената на газа.

Вносители на доклада, който се базираше на сметки от КЕВР, бяха общинските съветници Карлос Контрера (ВМРО), Прошко Прошков и Радослав Влахов (ГЕРБ-СДС), Иван Таков и Альоша Даков (БСП). Впоследствие от ГЕРБ-ВМРО признаха за грешката, а от БСП рязко промениха позицията си, като оттеглиха подкрепата си към доклада. В сряда парламентарната група на партията дори заплаши, че ще сезира прокуратурата, ако предложението бъде одобрено в стария му вид.

В същото време се оказва, че общинското дружество "Столичен автотранспорт", от станцията на което зарежда "МТК гроуп", е получило средства от "Булгаргаз" заради намаляването на цената на газа с 40% със задна дата през пролетта. "Затова ще следим дали от своя страна то не е превело част от тези пари на "МТК гроуп" и дали по този начин няма да платим два пъти за едно и също нещо", коментира за "Капитал" общинският съветник от ДБ и съпредседател на "Зелено движение" Владислав Панев.

Връзката на общината с МТК

Договорът, към който сега общината ще доплати 2 млн. лв., е следствие от съдебните искове на МТК заради друг, неслучил се договор. Става въпрос за скандала с изтеклите записи от преди десетилетие, в който се чува как тогавашният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов се договаря кои линии да разпредели с три транспортни фирми - "Юнион трейд къмпани", "Карат-С", както и с МТК. Следва оставката на Стоилов, както и два подписани договора с "Юнион" и "Карат-С", но не и с МТК. Заради което фирмата счита, че е дискриминирана.

Нейни собственици сега са Велизар Илиев и "Джей Ар инвест", а управител е Росен Илиев. До 2011 г. сред собствениците е бил и Йордан Илиев. По информация на "Капитал" той е първи братовчед на покойните братя - основатели на застрахователната компания ВИС-2, Георги и Васил Илиеви. Освен това Илиев е бил управител на фирмите "Волф", ДИТЦ и "Чистота" на Румен Гайтански-Вълка.

Няколко дни след като Столичният общински съвет обсъждаше възможността да даде 5 млн. лв. на "МКТ гроуп", която е концесионер на няколко линии от градския транспорт, се оказа, че има грешки в сметките. Сумата трябваше да се доплати заради две клаузи в договора с фирмата от 2016 г. за концесията на 17 автобусни линии на градския транспорт за 141 млн. лв. - отчитащи инфлацията и промяната в цените на горивата.

Оказа се обаче, че изчисленията са базирали на неправилни данни за цените на газа и в крайна сметка дължимата сума беше намалена с 3 млн. лв. В резултат на това общинският съвет прие на фирмата да бъде изплатена само разликата от 2 млн. лв. - заради натрупаната през годините инфлация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход