Колела, канали и могат ли старите автомобили да са електрически

Колела, канали и могат ли старите автомобили да са електрически

Няколко от десетките интересни предложения за новия План за възстановяване и устойчивост

Огнян Георгиев, Ивайло Станчев
5357 прочитания

Отварянето на Плана за възстановяване и устойчивост, по който България ще получи 12 млрд. лв. от ЕС, за обществено изслушване обаче показа, че извън министерствата идеи имат почти всички. На strategy.bg са внесени 45 официални становища на близо 100 организации, граждани и дори държавни институции като президентството. Има поне още толкова, които са пратени директно до офиса на вицепремиера. Те предлагат множество промени в плана или направо лансират алтернативни решения. "Капитал" показва някои от най-любопитните проекти.

Топлина от каналите

Канализацията в градовете може да е сериозен източник на топлина. Само се замислете - при 180-200 домакинства в един панелен блок разходът на топла вода в баните и кухните е почти постоянен, но цялата тази топлина изчезва в каналите, без да носи никакви допълнителни ползи. Според анализи от САЩ само американците губят 350 хил. гВтч енергия в канализацията всяка година, което е достатъчно за захранването на цяла България в продължение на 8 години.

За България такива данни (не изненадващо) няма. Точно затова от Агенцията за регионално икономическо развитие на Стара Загора предлагат в Плана за възстановяване да се включи възможност за финансиране на проекти за оползотворяване на топлината в отпадъчните води като част от мерките за енергийна ефективност при жилищни и промишлени сгради.

В становището, подписано от Румяна Грозева, е посочено, че между 7 и 10% от общата енергия, изразходвана в целия градски воден цикъл в големите градове, се губи в канализационните системи. "Голяма част от тази енергия е под формата на топла вода от домакинствата и от промишлени процеси. В домакинствата топлата вода е необходима за хигиена, измиване или приготвяне на храна и нейното потребление е повече от 80% от цялото използване на вода, което води до средна температура на отпадъчните води 28°C. В канализационната система температурата на отпадъчните води показва стабилна температура от 10 - 20°C през цялата година", обясняват още от организацията.

За да се използва въпросната енергия от отпадъчните води, могат да се използват топлообменници, съчетани с термопомпи в канализационната система, които могат да се използват за отопление на сградите през зимата и охлаждане през лятото. Посочва се още, че има над 500 термопомпи за отпадни води с топлинна мощност между 10 и 20 мегавата, които работят в световен мащаб, най-вече в Швейцария и Германия. Важно е, че за разлика от другите възобновяеми източници като слънце, вятър, вода и биомаса използването на топлинната енергия от отпадъчната вода не изисква нови ресурси и не засяга природата, а просто може да бъде внедрена в съществуващата инфраструктура.

Малки енергийни инспектори

За една година училищата в България използват средно общо 700 000 мВтч енергия за отопление, осветление и други уреди. Това количество енергия е равно на една трета от отчетеното производство на ТЕЦ "Марица-изток" за първите девет месеца на 2020 г. Общата цена, която публичната образователна система заплаща за тази енергия, е над 77 милиона лева годишно. Емисиите на парникови газове пък са 235 хил. тона. При намаляване на потреблението на енергия само с 2%, спестяванията за една година ще са 14 хил. мВтч енергия, 1.5 млн. лв. и съответно 4700 тона СО2.

Националният доверителен екофонд предлага в Плана за възстановяване да се включи проект за пестене на енергия в детските градини и училищата. Но не чрез саниране или нови крушки, а чрез практическо обучение на децата. "Без оптимизация на поведението на ползвателите на тези сгради трудно могат да се постигнат целите за енергийна ефективност", посочват от фонда и обясняват, че предложението им вече е представено и обсъдено в работна група през август 2020 г.

Националният доверителен екофонд работи по прототипа на такава програма още от 2015 г. с експертната и финансова подкрепа на Федералното министерство на околната среда, опазване на природата и ядрената безопасност на Германия. "Създаденият и приложен вече в 50 училища и детски градини модел даде своите отлични резултати. Децата и учениците под ръководството на свои учители съставят енергийни екипи и стават енергийни мениджъри на сградите на своите детски градини и училища. След съответната подготовка тези екипи поемат грижата за промяна на поведението в цялото училище - правят своите енергийни обиколки, за да открият какво може да се промени, грижат се за поддържане на оптимална температура в съответните помещения, регулиране на осветлението, проветряване на помещенията по подходящ начин, осигуряване на информация за необходимостта от дребни подобрения и т.н.", казват от фонда и отчитат, че до момента в учебните заведения има постигнато намаление на потреблението на енергия в резултат на тези дейности между 2 и 8%.

Изчислено е, че разходът за прилагане на инициативата в продължение на пет години в едно училище или детска градина няма да надвиши 50 хил. лв. при гарантирана възвращаемост в рамките на 5 - 10 години. Или за 1000 учебни заведения биха били нужни 50 млн. лева.

Електрическият ми опел

Неочаквано предложение дойде от Машиностроителната камара. Тя поиска да бъдат заделени средства за създаването на Лаборатория за електромагнитна съвместимост на цял автомобил. Според предложението тази лаборатория може да се помести в Техническия университет в Габрово, а целта е сертифициране на стари автомобили, които са превърнати в електромобили. "Имаме много стари автомобили и имаме фирми, които имат възможност да превръщат тези автомобили в електрически", обясни ръководителят на камарата инж. Илия Келешев. Според него лабораторията е ключова част, защото без нея преправеният автомобил не може да получи разрешение за ползване.

Една от компаниите, които се занимава с подобна дейност - "Капрони" - Казанлък, има няколко тестови модела - например Opel Corsa. Оттам потвърдиха, че е възможна преработката на автомобили от стария парк в България в електрически, въпреки че цената към момента е към 20 хил. лева за модел с 80 км пробег. Това обаче е пазарна възможност, предвид че такава кола би струвал три пъти по-евтино от нова, а би могла да служи за градски дейности на различни компании. За да се появи такъв интерес, разбира се, е необходимо регулациите за автомобилите да се затегнат, което вероятно ще се случи след няколко години.

Ректорът на ТУ - Габрово, проф. Илия Железаров обаче уточнява, че това е само една от възможностите на подобна лаборатория. Тя може да се ползва за сертифициране на всякакви продукти, съдържащи бобини например. Една от възможностите е сертифициране на новите клетки на мобилни оператори. На практика всичко, което трябва по регулация да гарантира, че различните му електроелементи могат да оперират заедно без проблеми, трябва да мине през подобна лаборатория. Железаров посочва, че тя има и сериозно приложение в науката и обучението, като може да се ползва от студенти, техникуми и изследователи. Подобни лаборатории например има в много престижни европейски университети и в Европейската космическа агенция.

А някой кара колело

Инвестиции във велосипедни политики, инфраструктура и популяризиране на колоезденето. Това е предложението към Томислав Дончев на организациите "Велоеволюция", "Вело-Русе", варненския велоклуб "Устрем", Българската асоциация по алтернативен туризъм и фондация "ЕкоОбщност". Те изчисляват, че за целта трябва да бъдат заделени около 10% от капиталовите инвестиции в транспорт.

Причините са видими и сега с просто око. Докато общественият градски транспорт загуби клиенти, пандемията с COVID-19 даде допълнителен тласък на придвижването с автомобили, което е най-лошият възможен изход за всичко в един град - от градска среда до замърсяване. Велосипедът е добра алтернатива, която например стана широко използвано средство в доставките на храна. То, освен екологично и бързо, помага в борбата със здравните проблеми като затлъстяването и др. "Колоезденето е новото нормално", обобщава предложението.

Според авторите трябват инвестиции във велосипедна мрежа на национално, регионално и местно ниво. Не става дума за нищо революционно: насърчаване на модалните решения, като например изграждане на съоръжения за паркиране на велосипеди в центровете за обществен транспорт и по-специално при жп гарите. Обособяване на места за превозване на велосипеди във влаковете и въвеждане на схеми за споделяне на велосипеди в подходящи градове. Всичко, което съществува в развития свят от десетилетия.

Предложението включва още субсидии за купуване на велосипеди, включително електрически, карго велосипеди, служебни велосипеди, ваучери за велосипеди при бракуване на стари автомобили.

Предлага се да има насърчаване на велосипедния туризъм, което ще даде тласък на селския туризъм. За целта е необходимо осигуряването на висококачествени, безопасни и директни велосипедни маршрути. Насърчаване на развитието на градове и региони като дестинации за велотуризъм, включително като част от трансевропейските веломаршрути.

Отварянето на Плана за възстановяване и устойчивост, по който България ще получи 12 млрд. лв. от ЕС, за обществено изслушване обаче показа, че извън министерствата идеи имат почти всички. На strategy.bg са внесени 45 официални становища на близо 100 организации, граждани и дори държавни институции като президентството. Има поне още толкова, които са пратени директно до офиса на вицепремиера. Те предлагат множество промени в плана или направо лансират алтернативни решения. "Капитал" показва някои от най-любопитните проекти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Covid 19

Научавайте най-важното, без ненужна емоция и шум. Обобщение на информацията и най-важното, което засяга средата, бизнеса и вашите пари.


1 коментар
  • 1
    lji25617358 avatar :-|
    simChо

    Не могат, старите коли да са пълноценни електрически, защото батериите тежат и трябва да се сложат още метални греди - лонжерони ..
    Ако колата стане по-тежка, спирачните дискове трябва да са по-големи..

    Също и окачването трябва да е друго. И гредите за окачването да се променят ..

    Но по-малка батерия , с тегло което да се вписва в характеристики на сегашната конструкция - може да се сложи без проблем ..

    То и бутилки за газ се слагат и колата не се променя, кой знае колко ..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход