КЗК не одобри увеличаването на първоначалната цена на такситата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

КЗК не одобри увеличаването на първоначалната цена на такситата

КЗК не одобри увеличаването на първоначалната цена на такситата

Според комисията увеличаването на тарифата трябва да е индивидуално решение и да се отчитат пазарните принципи на търсене и предлагане

Калина Горанова
6617 прочитания

© Велко Ангелов


Комисията за защита на конкуренцията излезе с решение, с което се обявява против корекциите на цените на таксиметровите превози. Заключението на комисията е, че "евентуално увеличение на първоначалната такса би трябвало да стане на база на индивидуалното решение на всеки участник на пазара, отчитайки търсенето и предлагането, а не в резултат на регулация".

Така в редките си смислени включвания регулаторът защитава пазарна позиция в казуса с таксита. Остава и управляващите да не предприемат алогични стъпки под заплаха от протести на превозвачите.

Таксиметровите компании се опитаха през министерството на транспорта и промяна в Наредбата за таксиметров превоз на пътници да си издействат увеличаване на първоначалната тарифа, за да се оскъпят кратките курсове. Корекциите предвиждат от 1 януари тя да бъде в размер от двоен до троен на цената на километър пробег, като сега първоначалната цена не може да надвишава с повече от 50% цената на километър. Другата промяна е за цената на километър извън населеното място, за която е предложено да не надвишава повече от 50% цената на километър в населеното място. Към момента тя просто трябва да е посочена при другите цени.

Зад фиксирането на минимални прагове от години прозират желанията на таксиметрови компании да се гарантира, че всички ще вдигнат цените, без да рискуват, че ще бъдат обвинени в картел или че ще има по-ниска ценова конкуренция на пазара, от което в крайна сметка страда клиентът.

Промените в наредбата минаха на обществено обсъждане, но новите текстове не са одобрени окончателно и не са минали през Министерския съвет. Сега най-вероятно транспортното министерство ще трябва да се съобрази с позицията на КЗК и да преработи текстовете. Досега е имало няколко решения на комисията, с които се противопоставя на ценовата регулация в този сектор.

КЗК: Почти еднакви цени

"КЗК отчита факта, че повечето таксиметрови компании предоставят услугите си на почти еднакви цени, равни или много близки до минималните, като индикация за липса на ценова конкуренция. В същото време максималните цени са изпълнили регулаторната цел да защитят потребителите", гласи заключението на КЗК.

Според комисията допълнителната регулация на първоначалната такса за таксиметров превоз на пътници от двоен до троен размер от минималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място би спомогнала за продължаване на практиката на прилагане на сходни първоначални такси на различните таксиметрови компании, с което би затвърдила липсата на ценова конкуренция. Прилаганата от таксиметровите компании първоначална такса е значително под максимално позволената от действащата регулация, което поставя под въпрос необходимостта от допълнително регулиране на първоначалната такса, което би довело до нейното увеличение.

Евентуално увеличение на първоначалната такса би трябвало да стане на база на индивидуалното решение на всеки участник на пазара, отчитайки търсенето и предлагането, а не в резултат на регулация да бъде увеличена за всички участници на пазара. Комисията отбелязва също и това, което явно не се отчита от част от водачите, а именно, че пазарната логика предполага, че при увеличение на цената, ще се намали търсенето, което в крайна сметка може да се окаже в ущърб и на таксиметровите превозвачи.

Относно въвеждането на максимална цена за таксиметров превоз извън населено място, която не може да надвишава цената за един километър пробег по съответната тарифа за населено място с повече от 50%, КЗК счита, че това може да има положителен ефект по отношение на защитата на потребителите, но обръща внимание на това, че тази цена не е резултат от естествените пазарни механизми на търсенето и предлагането.

И сега е възможно

Комисията за защита на конкуренцията е събрала становищата на няколко засегнати страни. Според това на Сдружение "Национален таксиметров синдикат" редакцията на въпросната наредба дори "не защитава в достатъчна степен рентабилността на труда на търговците, занимаващи се с таксиметров превоз на пътници, и ги принуждава да работят на загуба на пазар, който е концентриран ценово по изкуствен регулаторен път върху стойности, близки или под себестойността на труда на търговеца". От сдружението не са съгласни първоначалната цена да е в "размер от двоен до троен", а да е директно "в троен размер от минималната цена на километър", за да не се доведе до фиксиране на тази цена на долната граница, т.е. да е само два пъти по-голяма.

На практика обаче и сега таксиметровите превозвачи могат да вдигнат въпросната цена. В София при масово прилаганата минимална цена от 0.77 лв./км дневна тарифа и 0.88 лв./км нощна тарифа, първоначалната такса не може да надхвърля съответно 1.15 лв. при дневна тарифа и 1.32 лв. при нощна тарифа. Въпреки това почти всички големи таксиметрови компании в София са определили първоначална такса в размер на 0.70 лв., отчита КЗК. Или първоначалната цена и сега може да се увеличи от желаещите превозвачи, и то без да се увеличава цената на километър пробег.

"Това поставя под въпрос необходимостта от допълнително регулиране на първоначалната такса, което би довело до нейното увеличение, при положение че прилаганата от таксиметровите компании първоначална такса е значително под максимално позволената от действащата регулация", пише КЗК.

Комисията за защита на конкуренцията излезе с решение, с което се обявява против корекциите на цените на таксиметровите превози. Заключението на комисията е, че "евентуално увеличение на първоначалната такса би трябвало да стане на база на индивидуалното решение на всеки участник на пазара, отчитайки търсенето и предлагането, а не в резултат на регулация".

Така в редките си смислени включвания регулаторът защитава пазарна позиция в казуса с таксита. Остава и управляващите да не предприемат алогични стъпки под заплаха от протести на превозвачите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    mvn51595132 avatar :-|
    Кум Лисан

    Бих се учудил ако го одобри, това си е чист картел. Такситата и сега могат да си вдигнат тарифата, но не искат някой да вози по-тънко.

  • 3
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Комунизмът си отиде отдавна, другари Бакшиши. Работете, а недейте стоя по седянките по цял ден, люпейки семки и плювайки по клиентите. Защото колкото пъти съм се опитвал да хвана такси за 2-3 км, толкова пъти сте ми отказвали (питай колегата, много е близо, не работя в момента). Не заслужавате и малкото клиенти, които са ви останали...

  • 4
    techops avatar :-?
    Андерсен

    Живеем в пазарна икономика и цените трябва да се определят от търсенето и предлагането. Хората биха плащали по-висока цена за по-качествена услуга, чисти коли, чисти и опитни шофьори, непушачи, които не закъсняват, не отказват курс, има онлайн плащания и като цяло е една съвременна услуга.

  • 5
    s0rc3r avatar :-|
    s0rc3r

    До коментар [#3] от "geordgeo":

    Само да ти кажа, че в Мюнхен например цените са фиксирани за всички от общината! Там не е имало комунизъм! Цените трябва да са фиксирани за всички компании, а конкуренцията става на база качество на обслужване, не на база цени! А ти на цената на билетчето за градския можеш да се возиш 1 км. с такси, кажи за какво ти е да чакаш рейса? Много ясно, че ще ти отказват "бакшишите". Купи си ти кола за 50-60 хиляди и ходи на стоянката да возиш за 2 лв.

  • 6
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    АХ, Бойко как се наигра.

    Едно е уважаван вестник да говори за послушния му КЗК. Съвсем друго е "армията" конспиратори в жълти коли да го разказва на всеки клиент.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK