Метрото през "Хаджи Димитър" до "Левски Г" ще бъде готово най-рано в средата на 2024 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Метрото през "Хаджи Димитър" до "Левски Г" ще бъде готово най-рано в средата на 2024 г.

Метрото през "Хаджи Димитър" до "Левски Г" ще бъде готово най-рано в средата на 2024 г.

"Трейс", "Джи Пи груп" и "Монолит София" ще изградят трите станции на третия лъч срещу 220 млн. лв. без ДДС

Анина Сантова
12980 прочитания

© Юлия Лазарова


След като тази година пусна първите станции от третия метродиаметър, Столичната община вече е избрала и строители за следващите три спирки по него, които свързват кварталите "Хаджи Димитър" и "Левски Г". Последната част на третия лъч трябва да бъде завършена според документацията най-рано в средата на 2024 г.

Въпреки че в търга с прогнозна стойност 220 млн. лв. участваха единадесет кандидата, победителите са познатите "Трейс груп холд" и "Джи Пи груп", които построиха новата отсечка. Тяхно предимство най-вероятно е било именно това, че имат опит в изграждането на подобни съоръжения.

В същото време впечатление прави, че за едната позиция общинското "Метрополитен" е избрало не толкова голям строител - "Монолит София". Системите за контрол и управление на влаковете пък пак ще се извършват от германската Siemens, става ясно от решенията на оценителната комисия към търга на "Метрополитен".

Може би 2024, но по-вероятно 2025

Това, което предстои да се прави, е всъщност продължението на столичното метро с още малко над 3 км с три станции, разположени под бул. "Владимир Вазов". Целта е да се свържат кварталите "Хаджи Димитър" и "Левски Г" и да се осигури транспортната им връзка с центъра и последната станция в обратната посока - "Красно село". Срокът това да се случи след подписването на договор е 39 месеца, което означава, че всичко ще е готово най-рано през средата на 2024 г. Това обаче надали ще бъде крайният срок.

С пускането на третия метродиаметър например имаше доста голямо забавяне заради проблеми с подпочвените води, както и заради извънредното положение и пандемията. Вирусът стана причина и за отлагане на отварянето на четирите метростанции до "Овча купел", които трябваше да бъдат пуснати този месец, но в крайна сметка срокът се промени до март 2021 г.

София трябва да извади повече пари

Предизвикателството пред изпълняването на плановете за продължението на метрото сега са новите условия при кандидатстване за еврофинансиране. Сега Столичната община ще трябва да изплати от бюджета си половината от средствата (около 110 млн. лв.), защото съфинансирането на проектите се увеличава от сегашните 10 на 50% от стойността им при новия програмен период от 2021 г.

Въпреки че обикновено по това време тя вече е представила проектобюджета си за следващата година и тези неща стават ясни, този път той все още не е готов и вероятно ще бъде обявен през януари. Тогава ще се разбере как и дали в условията на криза ще бъдат отделени нужните средства за продължението на метрото. За десетина транспортни обекта например София реши да вземе заем от Европейската инвестиционна банка за 120 млн. лв.

Очаква се новите три станции да обслужват пътници от кварталите "Хаджи Димитър", "Сухата река", "Левски В", като в близост до последната станция има и четири училища.
Вместо през декември, новите четирите метростанции до "Овча купел" ще бъдат отворени през март 2021 г.
Фотограф: Юлия Лазарова

Кой какво ще прави

Първата метростанция, която ще бъде разположена на кръстовището на бул. "Владимир Вазов" с ул. "Станислав Доспевски", ще бъде изградена от "Монолит София", която участваше в консорциум с "Х.С.С" ЕООД. Конкуренцията за позицията всъщност беше доста силна - за нея се бореха "Геострой", обединението "Метро Враждебна" и "Метро Вазов" с участието на "Трейс груп холд", но само предложението на "Монолит" е получило максималните 100 т. Фирмата е предложила сумата от близо 63 млн. лв. без ДДС, което е с над 10 млн. лв. по-ниско от прогнозната стойност от 75 млн. лв.

В съвета на директорите ѝ са Христо Стефанов, Иван Иванов и Пенка Стефанова. Като размер "Монолит София" е значително по-малка в сравнение с конкурентите си - капиталът ѝ е в размер на 50 хил. лв., а печалбата за 2019 г. възлиза на едва 177 хил. лв. През последните години "Монолит София" не е печелила по-големи обществени поръчки. Единствено наскоро взе участие в тази на Столичната община за ремонта на релсите на трамвай №5, която впоследствие беше спечелена от наследника на "Водстрой 98".

"Трейс груп холд" се състезаваше за втората позиция единствено с обединение между фирмите "Виа Конструкт груп" и КМС. Нейното предложение обаче е получило близо 9 точки повече от това на конкурента и достига максималните 100. Така фирмата ще трябва да построи станцията между ул. "Витиня" и ул. "Бесарабия" срещу предложените 75.08 млн. лв., които са с 10 млн. лв. повече от прогнозните 65 млн.лв. Тази година "Трейс" беше избрана от общината за ремонта на булевардите "Тодор Каблешков" и "България"

Третата метростанция се планира да бъде разположена встрани от коритото на р. Перловска и в непосредствена близост до ул. "Левски Вековен". Тя ще се прави от прочулата се с неуспешния ремонт на ул. "Граф Игнатиев" "Джи Пи груп". Фирмата е предложила сумата от 48.180 млн. лв. при прогнозните 50 млн. лв.

Системите за контрол и управление на влаковете отново ще бъдат доставени и управлявани от германската Siemens. В поръчката тя участва под българската регистрация "Сименс мобилити" и е предложила сума, равна на прогнозната от 30 млн. лв.

След като тази година пусна първите станции от третия метродиаметър, Столичната община вече е избрала и строители за следващите три спирки по него, които свързват кварталите "Хаджи Димитър" и "Левски Г". Последната част на третия лъч трябва да бъде завършена според документацията най-рано в средата на 2024 г.

Въпреки че в търга с прогнозна стойност 220 млн. лв. участваха единадесет кандидата, победителите са познатите "Трейс груп холд" и "Джи Пи груп", които построиха новата отсечка. Тяхно предимство най-вероятно е било именно това, че имат опит в изграждането на подобни съоръжения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • plamenss

    Честито на печелившите отново. Някой трябва не чекмеджета ами направо ракли да монтират.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK