Пускането на тикет системата в градския транспорт на София се отлага за май 2021 г.

Устройствата в градския транспорт все още стоят в "тестов режим".

Пускането на тикет системата в градския транспорт на София се отлага за май 2021 г.

Причината е, че третият метродиаметър не е бил интегриран в нея

Анина Сантова
11836 прочитания

Устройствата в градския транспорт все още стоят в "тестов режим".

© Юлия Лазарова


В края на 2020 г. чудото "електронен билет" в София все още не е познато. Системата в градския транспорт, която кметът на София Йорданка Фандъкова многократно обещаваше да бъде пусната този декември и за която бе вложена респектиращата сума от 83 млн. лв., все още в стои в познатия на всички "тестов режим". Оказва се, че пускането ѝ се отлага за май 2021 г., като конкретна дата още не може да се посочи. И този път пандемията от коронавирус можеше да е удобно оправдание за изместването на сроковете, но всъщност истината за забавянето е по-тривиална.

Забравихме метрото!

В отговор по заявление за достъп до обществена информация на "Капитал" новият изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Димитър Дилчев казва, че причината за забавянето е, че на този етап третият метродиаметър не е интегриран в системата. Това звучи доста странно, предвид че изграждането на новото метро върви от години и е логично при изработката на документацията то да бъде включено и да се осигури техническа подготовка, за да може да се реагира бързо при пускането му. От друга страна, грешките и забавянето не са особена изненада - в София са малко нещата, случващи се по план и в предварително обявените срокове.

"Към настоящия момент системата се тества в пълна функционалност и след интегриране на третия метродиаметър на софийското метро за постигане на пълно обслужване на градския транспорт ще се премине в оперативен режим при съответно съобразяване с въведените ограничения за овладяване на разпространението на COVID-19", казва се в отговора на ЦГМ. Друго съображение е пускането в експлоатация на самия трети метродиаметър. По последна информация останалите четири метростанции, водещи до "Овча купел", би трябвало да бъдат отворени за гражданите през март.

От ЦГМ обръщат внимание и на това, че пускането на системата ще бъде съобразен с новите ограничения заради коронавируса, но не става ясно по какъв начин пандемията има общо със забавянето. Всъщност "спрялото време" през пролетта и по-малкото пътници бяха дори възможност за по-бързо оборудване с валидатори и бордови устройства на превозните средства. Освен това безконтактното чекиране с електронен билет е в синхрон с препоръките за ограничение на вируса и по-бързото пускане на системата щеше да е от полза.

През 2017 г. Столичната община избра изпълнител за внедряване на системата фирмата "Си Ен Ес-София тикет систем" . Впоследствие кметът Фандъкова даде като срок за пускането ѝ декември 2020 г.

Не се знае и как ще се таксуваме

Освен пропуските с третия метродиаметър друга основна пречка системата да заработи в срок най-вероятно е и че няма избран начин на таксуване. Той може да е за време, разстояние или според зоните на пътуване. От Центъра за градска мобилност обясняват, че Столичният общински съвет е този, който трябва да определи кой да бъде начинът, но до момента не е взел такова решение.

В същото време, за да преценят кое е най-добре за София, общинските съветници би трябвало да са запознати с предимствата и недостатъците на всеки от вариантите, както и да стъпят на експертна оценка. Такъв анализ трябва да изготви именно общинското дружество. То обаче се оправдава, че това ще е възможно едва след като се съберат достатъчно актуални данни за натовареността на линиите и нуждите на пътниците. Но не е ясно дали такива въобще се събират.

Докато се чака да се вземе това решение, ще работи само опцията за плащане на билет с безконтактна карта. При нея пътникът трябва да приближи банковата си карта до валидатора, за да отбележи пътуване. В края на деня системата извършва еднократно таксуване според броя пътувания, като единичната цена е 1.60 лв. Сумата за общия им брой обаче няма да надвишава 4 лв., колкото е и цената за еднократна карта. Така например, ако един пътник е ползвал 5 пъти градски транспорт за деня и е таксувал 5 билета през електронната система за обща сума 8 лв. (5 билета по 1.60 лв.), системата ще удържи от картата му само 4 лв.

Колко плаща общината

Тикет системата в столичния градски транспорт се изпълнява от обединението "Си Ен Си-София тикетинг систем", в което партньори са "Тикси", "Компютърнет сървисиз" и турската "Асис електроник ве билишим системлери". Българските дружества по принцип се занимават с разработка на приложения, сайтове, информационни системи, видеонаблюдение и т.н. Турската компания "Асис електроник" пък предлага решения за електронно таксуване в градския транспорт.

Столичната община ще изплаща месечни вноски на "Си Ен Ес-София тикетинг систем" в следващите девет години, докато не достигне общата цена по договора за доставката и интегрирането на системата - 73.2 млн. лв. без ДДС. Консорциумът ще получи и още до 10 млн. лв. като процент от брутните приходи от системата след въвеждането ѝ в експлоатация.

Контрольорите спират да продават билети и възобновяват проверките

Контрольорите в обществения транспорт в София започват да следят редовни ли са пътниците и имат ли превозни документи от 4 януари 2021 година. От тази дата обаче те няма да продават билети от 1.60 лева, а ще таксуват нередовни пътници с билет на цена 30 лева.

Водачите на превозните средства също няма да продават билети. Това съобщиха от Центъра за градска мобилност и призовават всички, които ще пътуват с градски транспорт, да се снабдят предварително с необходимите документи - карти или билети.

В края на 2020 г. чудото "електронен билет" в София все още не е познато. Системата в градския транспорт, която кметът на София Йорданка Фандъкова многократно обещаваше да бъде пусната този декември и за която бе вложена респектиращата сума от 83 млн. лв., все още в стои в познатия на всички "тестов режим". Оказва се, че пускането ѝ се отлага за май 2021 г., като конкретна дата още не може да се посочи. И този път пандемията от коронавирус можеше да е удобно оправдание за изместването на сроковете, но всъщност истината за забавянето е по-тривиална.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Аз мисля, че в новите трамваи има апарати за безконтактно плащане с банкови карти. Или греша?

  • 2
    promokod avatar :-|
    Ivan Ivanov

    До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":

    Да, има от доста време, но за съжаление не работят все още и явно няма да заработят скоро…


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход