Министерството на транспорта ще намали автобусните линии с една трета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Министерството на транспорта ще намали автобусните линии с една трета

Министерството на транспорта ще намали автобусните линии с една трета

Промените ще засегнат населените места с жители под 30 хил. души

Калина Горанова
5729 прочитания

© Надежда Чипева


Държавата ще ограничи междуградските автобусни линии с една трета. Това става ясно от промените в наредбата за условията и реда за утвърждаване на транспортните схеми, публикувани за обществено обсъждане и обясненията на ръководството на "Автомобилна администрация" пред медиите.

През годините автобусните компании нееднократно са се оплаквали, че благодарение на определяне на нови начални точки на тръгване се появяват автобусни линии, дублиращи основната част от маршрута на други превозвачи. Например линията Пловдив - София, се дублира, но с начална точка Раковски през Пловдив за София и така се привличали нелоялно клиенти.

Корекциите в наредбата предвиждат условието директни автобусни превози до областен център на съседна област да има само от градове с над 30 хил. души. Или пътниците от по-малките населени места първо ще трябва да отидат до областния град и оттам да хванат транспорт за друг град извън областта. При силна необходимост, например за директна линия, тя ще се утвърждава от министъра на транспорта, но без автобусът да спира в областния център. Или например населено място в област Перник ще има директен автобус за София, но без той да минава през Перник. Това безспорно ще ограничи в известна степен възможностите за транспорт на част от населението, които сега са се възползвали от възможностите на тези дублиращи линии.

Какво предвижда наредбата

Според доклада към промените в наредбата се "цели ограничаване на необосновано разрастване на транспортните схеми при липса на достатъчно пътници и съответно ограничаване на нерентабилността на автобусните линии". Или ще доведе до орязване на автобусни линии.

Въвежда се нова т.нар. междуобластна транспортна схема, която ще включва автобусните линии, свързващи населени места от две съседни области, които не правят връзка между двата областни центъра. Предложенията за откриване на нови линии, както и промени в съществуващи линии от междуобластната транспортна схема ще бъдат обсъждани от комисията и по реда от наредбата, които до момента засягаха единствено републиканската транспортна схема. Или ще се утвърждава от министъра на транспорта.

И още облекчения

Промените в наредбата идват малко след като в края на миналата година въпреки ветото на президента Румен Радев парламентът прие нерегламентираните превози да се наказват със затвор, за което от доста време настояват от автобусния бранш. И малко след като бяха отпуснати помощи за автобусните превозвачи в размер на 30 млн. лв.

Паралелно Министерство на транспорта се опитва да подпомогне и таксиметровите шофьори с промени в наредбата за таксиметровите превози, завишавайки размера на първоначалната тарифа, въпреки че таксиметровите шофьори и сами могат да направят това. Промените в наредбата обаче се правят, за да се елиминира възможността някой да предлага по-ниска цена от разписаната. Въпреки че промените не бяха одобрени от Комисията за зашита на конкуренцията и министерството ще трябва да коригира текстовете, министър Росен Желязков преди дни заяви, че таксиметровият превоз може да поскъпне с 1 лев и че им го дължим.

Държавата ще ограничи междуградските автобусни линии с една трета. Това става ясно от промените в наредбата за условията и реда за утвърждаване на транспортните схеми, публикувани за обществено обсъждане и обясненията на ръководството на "Автомобилна администрация" пред медиите.

През годините автобусните компании нееднократно са се оплаквали, че благодарение на определяне на нови начални точки на тръгване се появяват автобусни линии, дублиращи основната част от маршрута на други превозвачи. Например линията Пловдив - София, се дублира, но с начална точка Раковски през Пловдив за София и така се привличали нелоялно клиенти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    И транспортната фирма Лионтурс 1991, която вози чуждестранните работници за Турски поток, и за която БОЕЦ съобщи, че е катастрофирал техен микробус с чужденците, също е намазала европари:
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10159633636716189

  • 2
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    БОЕЦ" Прокуратурата и Гешев прикриват катастрофа с три жертви свързани с „Турски поток“ край Монтана!
    http://www.boec-bg.com/archives/3623
    Фирмата собственик на буса е чипровската ЛИОНТУРС 1991

  • 3
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Не одобрявам намаляване(орязване) на атобусни линии, което ще създаде проблеми на гражданите. Пазара е този, който да ги ореже. Като няма хора те сами ще спрат дейност - защо министър ще ги спира ?
    Ще расте споделеното пътуване, което е една добра възможност.

  • 4
    deaf avatar :-|
    deaf

    До коментар [#3] от "coffee.bean":

    Не четох статията защото ми писна от ДЪЛГИ статии. Нещо което е дълго написано,не си струва да се чете.
    Та въпросът е как така министър ще спира (!) автобусни линии,след като те са частни? Не знам да има държавен транспорт. Освен БДЖ.

  • 5
    Silverman avatar :-|
    silverman

    А защо не оставят пазарът да елиминира ненужните автобусни линии???


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK