Проблемът с подпочвените води при метрото е стар, но очевидно не е бил решен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проблемът с подпочвените води при метрото е стар, но очевидно не е бил решен

Докато се реши проблемът, метровлакове няма да се движат между съседните станции "Театрална" и "Хаджи Димитър"

Проблемът с подпочвените води при метрото е стар, но очевидно не е бил решен

Въпреки забавеното пускане на участъка между станциите "Театрална" и "Хаджи Димитър" заради допълнителните мерки по отводняването релсите все пак се надигнаха

Анина Сантова
9032 прочитания

Докато се реши проблемът, метровлакове няма да се движат между съседните станции "Театрална" и "Хаджи Димитър"

© Юлия Лазарова


Тежката авария с разместването на релсите в новия участък на софийското метро между спирките "Театрална" и "Хаджи Димитър" очаквано повдигна въпроса как са изградени тунелите и има ли опасност от други инциденти в бъдеще. Засега обаче отговорите липсват. Един ден след затварянето на пуснатото само преди 5 месеца трасе все още не може да се посочи точната причина за това. Най-вероятният отговор изглежда са подпочвените води заради близостта на Перловската река, чието ниво се е покачило след обилните валежи през миналата седмица. За тях обаче се знаеше още при проектирането, а по време на строителството уж бяха предприети допълнителни мерки за обезопасяване на участъка, заради които именно се забави и пускането на третия метродиаметър.

Засега е известно само, че отстраняването на проблема ще продължи "неопределено време", което със сигурност означава поне няколко месеца. Днес изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев посочи, че само за да се установи причината ще трябва да се направи пълен демонтаж на релсовия път, както и да се премахне цялата бетонна подложка на тунела. "След това ще трябва да се почисти, ще видим и какво ще предпишат експертите", заяви той пред медии.

"Трейс груп холд" беше избрана през 2016 г. да построи 630-метровия двупътен тунел под жп гара Подуене и метростанция "Хаджи Димитър" срещу 29.82 млн. лв. без ДДС.

Проблемът е в липсата на подготовка

Ако хипотезата с подпочвените води се окаже вярна, добрата новина е, че разходите за отстраняването на щетите ще са за сметка на изпълнителя, тъй като обектът все още е в гаранционен срок. Лошата е, че за този проблем се знаеше още преди пускането на метрото, но въпреки това явно не е направено нужното, за да бъде решен. Именно близостта до реката беше причината да се забави пускането на новите метростанции с няколко месеца - нужни бяха бетонни инжекции за заздравяването на почвите. Това предизвика промяна в графика на тунелопробивната машина и удължаване на сроковете.

През есента на 2019 г. инж. Стоян Братоев обясни, че подземните води затрудняват работния процес, особено при метростанции "НДК" и "Патриарх Евтимий"
Източник: Метрополитен

През есента на 2019 г. стана ясно, че за ограничаването на достъпа на вода към новите метростанции е било нужно използването на нова технология и изграждането на 2800 колони. Тогава Братоев обясни, че тя се прилага в тежки случаи, но не е допълнително платена, тъй като по договор изпълнителите се задължават да се предприемат необходимите мерки за изграждане на конструкциите.

Точно за това по-скоро изглежда, че основната причина за случилата се авария е липсата на добра подготовка или некачественото изпълнение. Още повече, че и на други места в София метрото е близо до реки, а да не говорим за подобни примери от света.

Евтиното излиза скъпо

Отсечката между метростанциите "Театрална" и "Хаджи Димитър" трябваше да се строи по нов австрийски тунелен метод (на отделни малки участъци под земята) и затова беше обявена като отделна поръчка преди шест години. За изпълнител беше избрана фирмата "Трейс груп холд", която често е печелила поръчки на "Метрополитен" и дори наскоро беше избрана да строи продължението на метрото с изграждането на станцията между ул. "Витиня" и ул. "Бесарабия" към квартала "Левски-Г", срещу 75 млн. лв.

Премахването на релсите вече е започнало.
Фотограф: Фейсбук профил на Йорданка Фандъкова

Когато е кандидатствала за изграждането на участъка между метростанциите "Театрална" и "Хаджи Димитър" компанията е предложила цена от 29 млн. лв. която е с 16 млн. лв. по-ниска от прогнозната от 45 млн. лв. Изборът ѝ беше спорен, защото на техническото си предложение "Трейс" получи по-малко точки от конкурентите си "ГБС" и "Станилов", които тогава се явиха в обединение.

Предстои да се отстранят и траверсите.
Фотограф: Фейсбук профил на Йорданка Фандъкова

Ниската цена на "Трейс груп холд" беше мотивирана с факта, че по това време компанията строеше съседната метростанция при парка "Заимов" заедно с "Евро алианс тунели" и техниката й бе съвсем близо до обекта.

Тежката авария с разместването на релсите в новия участък на софийското метро между спирките "Театрална" и "Хаджи Димитър" очаквано повдигна въпроса как са изградени тунелите и има ли опасност от други инциденти в бъдеще. Засега обаче отговорите липсват. Един ден след затварянето на пуснатото само преди 5 месеца трасе все още не може да се посочи точната причина за това. Най-вероятният отговор изглежда са подпочвените води заради близостта на Перловската река, чието ниво се е покачило след обилните валежи през миналата седмица. За тях обаче се знаеше още при проектирането, а по време на строителството уж бяха предприети допълнителни мерки за обезопасяване на участъка, заради които именно се забави и пускането на третия метродиаметър.

Засега е известно само, че отстраняването на проблема ще продължи "неопределено време", което със сигурност означава поне няколко месеца. Днес изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев посочи, че само за да се установи причината ще трябва да се направи пълен демонтаж на релсовия път, както и да се премахне цялата бетонна подложка на тунела. "След това ще трябва да се почисти, ще видим и какво ще предпишат експертите", заяви той пред медии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    yaroslav.1 avatar :-|
    yaroslav.1

    Турците прокопаха босфора и направиха тунел да се минава за чудо и приказ, който в минавал от там, знае. Отидете и вижте за какъв лукс и качество става дума. Тунел на границата на две морета, свързващ 2 континента!!! Ами пак турци построиха станцията на метрото на Лъвов мост. Любимата ми станция! Там река няма ли? Не е мръднала конструкцията. Ама на машината за грабежи на герб (трейс) проблем била Перловската река. Каква река я това бе нещастници, едно дере дето лятото пресъхва. Не ви е срам!!!!

  • 2
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Шефът на пропадналия Метрополитен Стоян Братоев е бил ортак с младоженеца от скандала #КъщаВБарселона Йордан Христов
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10159635235421189

  • 3
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    ❗Братоев и Христов са в УС на "Химмаш" от 2004 до 2010 г.
    ❗В този период дружеството е собственост на няколко офшорки.
    ❗Едната от офшорките - Gordon Holdings е представлявана от осъдената за пране на пари Белинда Ланион.
    ❗Gordon Holdings и кипърската Palms Enterprises са съакционери в Спортни Имоти - Приморско.
    ❗Palms Enterprises е представлявана от предишната съпруга на Йордан Христов и е инвестирала милиони в бутика и луксозния живот на манекенката Борислава Йовчева в Барселона.
    ❗За Борислава Йовчева - Мис Бикини се твърди, че има интимна връзка с Борисов, за което той ѝ купил луксозна къща в Барселона.
    ❗След разкритията, че испанската прокуратура разследва Йовчева, Йордан Христов се ожени за Йовчева, а бутикът беше прехвърлен на съпругата на личния хиромант на Борисов.
    Гордостта на Борисов - Софийското Метро, всъщност е една машина за изсмукване на обществени и европейски средства. Това води до течове и пропадания от една страна, а от друга до необясним луксозен живот на приближени на Борисов и пълни чекмеджета.

  • 4
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Гарантирано от ГЕРБ!

  • 5
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    "Професор" Стоян Братоев - почетен гражданин на София!

  • 6
    lal12575638 avatar :-|
    lal12575638

    "ще трябва да се направи пълен демонтаж на релсовия път, както и да се премахне цялата бетонна подложка на тунела." Току го откриха и почна епичният ремонт на ремонта. Пропадат нови тротоари, камъни затрупват път дни след като Бойко отпразнува резултатите от ремонта му... Какво излиза - всичкото голямо строене не издържа на един дъжд! Откриваме-ремонтираме. Ужас!

  • vmware18

    Гарантирано от Трейс по-скоро

    Тая фирма е за закриване - където пипнат, след тях е за основен ремонт.

  • 8
    demokoko18 avatar :-P
    demokoko18

    Има малка грешка в статията:
    "29 млн. лв. която е с 6 млн. лв. по-ниска от прогнозната от 45 млн. лв"

    Или пък съм аз нещо зле с Герб-О-матиката, реално само коментирам на сухо, те хората метро строят...пък го развалят...пък го строят наново...ехей на таквиз корифей верно не можем стените да им боядисаме....навреме преди да паднат.

    От друга страна е хубаво да има дъжд, нали иначе ще има режим на водата,,,

  • 9
    deaf avatar :-|
    deaf

    За сведение,в Париж също има подпочвени води,но на метрото там не му пука за тия води...

  • 10
    drkskwlkr avatar :-|
    Иван Арнаудов

    До коментар [#9] от "deaf":

    Не само в Париж...
    Лондон, Виена, Прага, Будапеща, Букурещ...

    Почти всяка европейска столица е голям град благодарение на това, че се е зародил до плавателна река. И въпреки това проблеми с подпочвените води има само тук, понеже все сме с нещо специални...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK