Проблемът с подпочвените води при метрото е стар, но очевидно не е бил решен

Въпреки забавеното пускане на участъка между станциите "Театрална" и "Хаджи Димитър" заради допълнителните мерки по отводняването релсите все пак се надигнаха

Докато се реши проблемът, метровлакове няма да се движат между съседните станции "Театрална" и "Хаджи Димитър"
Докато се реши проблемът, метровлакове няма да се движат между съседните станции "Театрална" и "Хаджи Димитър"    ©  Юлия Лазарова
Докато се реши проблемът, метровлакове няма да се движат между съседните станции "Театрална" и "Хаджи Димитър"
Докато се реши проблемът, метровлакове няма да се движат между съседните станции "Театрална" и "Хаджи Димитър"    ©  Юлия Лазарова

Тежката авария с разместването на релсите в новия участък на софийското метро между спирките "Театрална" и "Хаджи Димитър" очаквано повдигна въпроса как са изградени тунелите и има ли опасност от други инциденти в бъдеще. Засега обаче отговорите липсват. Един ден след затварянето на пуснатото само преди 5 месеца трасе все още не може да се посочи точната причина за това. Най-вероятният отговор изглежда са подпочвените води заради близостта на Перловската река, чието ниво се е покачило след обилните валежи през миналата седмица. За тях обаче се знаеше още при проектирането, а по време на строителството уж бяха предприети допълнителни мерки за обезопасяване на участъка, заради които именно се забави и пускането на третия метродиаметър.

Засега е известно само, че отстраняването на проблема ще продължи "неопределено време", което със сигурност означава поне няколко месеца. Днес изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев посочи, че само за да се установи причината ще трябва да се направи пълен демонтаж на релсовия път, както и да се премахне цялата бетонна подложка на тунела. "След това ще трябва да се почисти, ще видим и какво ще предпишат експертите", заяви той пред медии.

"Трейс груп холд" беше избрана през 2016 г. да построи 630-метровия двупътен тунел под жп гара Подуене и метростанция "Хаджи Димитър" срещу 29.82 млн. лв. без ДДС.

Проблемът е в липсата на подготовка

Ако хипотезата с подпочвените води се окаже вярна, добрата новина е, че разходите за отстраняването на щетите ще са за сметка на изпълнителя, тъй като обектът все още е в гаранционен срок. Лошата е, че за този проблем се знаеше още преди пускането на метрото, но въпреки това явно не е направено нужното, за да бъде решен. Именно близостта до реката беше причината да се забави пускането на новите метростанции с няколко месеца - нужни бяха бетонни инжекции за заздравяването на почвите. Това предизвика промяна в графика на тунелопробивната машина и удължаване на сроковете.

През есента на 2019 г. стана ясно, че за ограничаването на достъпа на вода към новите метростанции е било нужно използването на нова технология и изграждането на 2800 колони. Тогава Братоев обясни, че тя се прилага в тежки случаи, но не е допълнително платена, тъй като по договор изпълнителите се задължават да се предприемат необходимите мерки за изграждане на конструкциите.

Точно за това по-скоро изглежда, че основната причина за случилата се авария е липсата на добра подготовка или некачественото изпълнение. Още повече, че и на други места в София метрото е близо до реки, а да не говорим за подобни примери от света.

Евтиното излиза скъпо

Отсечката между метростанциите "Театрална" и "Хаджи Димитър" трябваше да се строи по нов австрийски тунелен метод (на отделни малки участъци под земята) и затова беше обявена като отделна поръчка преди шест години. За изпълнител беше избрана фирмата "Трейс груп холд", която често е печелила поръчки на "Метрополитен" и дори наскоро беше избрана да строи продължението на метрото с изграждането на станцията между ул. "Витиня" и ул. "Бесарабия" към квартала "Левски-Г", срещу 75 млн. лв.

Когато е кандидатствала за изграждането на участъка между метростанциите "Театрална" и "Хаджи Димитър" компанията е предложила цена от 29 млн. лв. която е с 16 млн. лв. по-ниска от прогнозната от 45 млн. лв. Изборът ѝ беше спорен, защото на техническото си предложение "Трейс" получи по-малко точки от конкурентите си "ГБС" и "Станилов", които тогава се явиха в обединение.

Ниската цена на "Трейс груп холд" беше мотивирана с факта, че по това време компанията строеше съседната метростанция при парка "Заимов" заедно с "Евро алианс тунели" и техниката й бе съвсем близо до обекта.