Биг Батко: Новата схема на ГЕРБ да заобикалят контрола на Брюксел през "Автомагистрали"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Биг Батко: Новата схема на ГЕРБ да заобикалят контрола на Брюксел през "Автомагистрали"

Биг Батко: Новата схема на ГЕРБ да заобикалят контрола на Брюксел през "Автомагистрали"

Според основните опозиционни партии тайните около финансирането на пътните строежи е за да се отклоняват публични средства

Деян Димитров, Велина Господинова
16518 прочитания

© Цветелина Белутова


Огромни суми за строителството на магистрала "Хемус" и други приоритетни проекти се раздават без никакъв публичен контрол през държавната фирма "Автомагистрали" на частни компании. Тази практика води до почти двоен ръст на разходите за строеж и неясни критерии за качество. Това са накратко изводите от разследване на "Капитал", публикувано миналата седмица, което показа, че "Автомагистрали" незаконно използват подизпълнители (няма право при "ин хаус" процедури), а e изплатила досега внушителни суми - понякога достигащи над 200 млн. лв., на строителни компании, без да е ясно как са избрани и какво вършат.

Традицията да се отклоняват публични средства за пътно строителство и поддръжка е от много преди ГЕРБ. Още през 2008 г. разследването на "Капитал" "120 милиона от Батко" показа една подобна практика. Сегашните мащаби обаче се несравними с тогавашния "Батко" - към "Автомагистрали" до момента са насочени 4.6 млрд. лева.

"Капитал" потърси позициите на четирите основни опозиционни партии по казуса:

  • БСП като най-голямата парламентарно представена опозиционна партия
  • "Демократична България"
  • Гражданската платформа "Изправи се.БГ" на Мая Манолова
  • "Има такъв народ" на Слави Трифонов. Единствено от партията на Трифонов не пожелаха да коментират темата.

Пълните им мнения може да видите по-долу. Накратко, представителите и на трите отзовали се партии смятат, че строежът на "Хемус" и други инфраструктурни проекти минава през държавни фирми и холдинги именно с цел да се отклоняват публични средства при пълна липса на прозрачност на процесите. Според зам.-председателя на ПГ на БСП Георги Свиленски във възлагането на инфраструктурни проекти на държавни дружества по принцип няма проблем, стига въпросните държавни дружества да имат реалния капацитет да реализират подобна дейност и при пълна прозрачност кой какво строи и кой носи отговорността за обектите - фактори, които тотално отсъстват в случая с "Автомагистрали". Според съпредседателя на "Демократична България" Христо Иванов вътрешното възлагане трябва да бъде ограничено до минимум и да се прилага само по изключение, като при идване на власт обединението ще направи пълен преглед на действащите договори и при констатирани нарушения ще ги прекрати. Подобна е позицията и на Манолова, която призовава за преосмисляне на досегашния "ин хаус" модел, който тя определя като "начин за пълнене на черни и партийни каси", и пълна ревизия на всички проекти, направени по този модел. И трите партии обещават прозрачност и обществен достъп до договорите за възлагане, които в момента са недостъпни за граждани, журналисти и депутати поради "търговска тайна".

Фотограф: Георги Кожухаров


Георги Свиленски, БСП, зам.-председател на ПГ на "БСП за България", зам.-председател на парламентарната комисия Комисия по транспорт и член на Изпълнителното бюро на НС на БСП

Според Вас този начин на финансиране на строежа на пътища - през държавна фирма, която превъзлага на частни без търгове и обществени поръчки, защитава ли интересите на данъкоплатците?

В това да се правят пътища с държавни фирми няма нищо лошо, когато държавата застава зад държавната фирма и прави необходимата инвестиция, за да има необходимата техника, необходимия персонал и технически капацитет, за да може наистина държавното дружество да може да извършва такива дейности. Това предполага по-ниски цени и би трябвало и по-добро качество. Проблемът е, когато това се прави от ГЕРБ. Както с всяко нещо, в което се опитват да се намесят, ГЕРБ опорочават цялата дейност.

Защо според Вас строежът на "Хемус" и други инфраструктурни проекти минава през държавни фирми?

В случая управляващите използват претекста, че държавата се ангажира и чрез този член в Закона за обществените поръчки допускат да се възлага на "Автомагистрали" такава дейност, а те от своя страна да я превъзлагат чрез подизпълнители или чрез наеми за механизация, наеми за хора, наеми за доставка на материали. Тоест една добра идея, опорочена типично по герберски с една-единствена цел - отклоняване на средства, оскъпяване на обекта и липса на информация съответно кой носи след това ясна отговорност по гаранция и по качеството на изпълнение на обектите.

От БСП бяхме внесли законодателна промяна в Закона за обществените поръчки, в която ясно се казва, че такъв тип възлагане може да бъде извършвано единствено когато фирмата, независимо дали е държавна или общинска, има необходимия капацитет да извърши дейността. Даже бяхме записали 90% от дейността да може да извърши със собствен ресурс и само 10%, ако фирмата се нуждае от някакви специфични работи, които не предполагат целогодишно или непрекъснато поддържане на експерти и капацитет. По този начин ще се защити интересът на данъкоплатците.

Какви са съществуващите политически и институционални инструменти за изсветляване на процесите в "Автомагистрали"?

От БСП се опитваме да ги изсветляваме, като внесохме предложение за одит от Сметната палата на това дружество. Другият инструмент, който би трябвало да се използва и активизира в такъв случай, е българската прокуратура. Това са органите, които, стига да имат желание, могат да предотвратят такъв тип договори. Защото, правейки проверка, те ще установят всички тези неща, за които разговаряме. И за превъзлагането на по-високи цени, и за липсата на конкурентен принцип, и за липсата на изискване за качество, и за липсата на възможност да извършваш дейност, а да си получил такава, възложена от държавата.

Срокът, който Народното събрание е дало за одита, е 31 март. В рамките на това Народно събрание одитът няма да може да бъде докладван в НС, но трябва да бъде внесен след 31 март, а следващото Народно събрание ще има доклада. По-важното е наистина Сметната палата да направи един независим одит, който да констатира всичко, което намери в това дружество, след като влезе.

На този етап не сме внесли жалби към прокуратурата, тъй като сме искали нееднократно от министъра на регионалното развитие тези договори за превъзлагане. До този момент не ни е предоставен нито един такъв договор, като ни се обяснява, че са търговска тайна, въпреки че народните представители би трябвало да имат достъп до всяка една такава информация, а също и медиите, чиято работа е да упражняват обществен контрол над тези дружества. На тази база наистина трябва прокуратурата да бъде сезирана или да се самосезира. Тя вероятно ще изчака Сметната палата, тъй като те са длъжни като открият нарушения, да ги предадат на прокуратурата.

В заключение, на "Автомагистрали" няма да им се размине среща с прокуратурата. Ако след изборите БСП дойде на власт, ще ускорим този процес.

Ако след изборите БСП дойде на власт, ще промените ли този механизъм на финансиране на строежа на пътища и ако да, по какъв начин?

Ние не можем да разделим субектите на държавни и частни - едните да работят, другите не. Напротив, те натрупаха доста капацитет и потенциал през последните години, построиха се доста неща. Въпросът е, че бяха поставени в условия, в които строят некачествено, тъй като непрекъснато бяха притискани именно с тези уж високи цени, които им се плащат, но в крайна сметка ниски цени, които остават в тях, за да могат да реализират дейността си. Ние не отписваме частните фирми, които така или иначе работят. Ясно е, че държавната фирма не може да построи всички пътища в България - трябва да се знае кой обект от кого се строи и кой носи отговорност за него при едно конкурентно начало.

Самият механизъм на финансиране е ясен. Проблем е, че не се събират парите.След въвеждането на тол системата се очакваше в системата да влязат от 700 млн. до 1.2-1.3 млрд. лв. В крайна сметка ГЕРБ опорочиха и тази система. На практика се оказа, че влизат по-малко от 400 млн. лв. на година, които са крайно недостатъчни за финансиране. Още повече че се сключват още договори за даване на допълнителни средства на фирмата, която оперира тол системата, в размера на 140 млн. лв. допълнително за 5 години. Тези неща трябва да бъдат прекратени, тол системата да работи.

От БСП сме представили нашите проекти и виждания, когато се приемаше и тарифната политика, конкретно за всяко превозно средство, автобуси, камиони, кои пътища да бъдат таксувани и кои не, така че да бъдат събрани минимум тези 700 млн. лв. За съжаление ГЕРБ направиха така, че нито парите ще бъдат събрани, нито тол системата ще работи в полза на българските граждани. В момента тя по-скоро работи в полза на чуждите превозвачи, които преминават през България на абсолютно занижени цени.

Kак ще гарантирате прозрачност и отчетност за изразходването на държавни пари за изграждането на Хемус, пътя Видин - Ботевград и изобщо работата на "Автомагистрали"?

Като спечелим изборите, това ни е един от основните ангажименти за прозрачно и честно управление с грижа за хората. Резултатите ще се видят много бързо, когато има такова управление. Иначе другите резултати ги виждаме вече 10 години. Това ще се случи с контрол. Когато вие задавате въпрос на агенция "Пътна инфраструктура" и на министерството да ви предоставят договорите, те не го правят. Ние ще ви ги предоставим. Когато я има тази прозрачност, обществен контрол и отговорни хора на тези позиции, всички тези проблеми ще бъдат предотвратени.
Христо Иванов
Фотограф: Велко Ангелов


Христо Иванов, съпредседател на обединение "Демократична България"

Според Вас този начин на финансиране на строежа на пътища - през държавна фирма, която превъзлага на частни без търгове и обществени поръчки, защитава ли интересите на данъкоплатците?

Очевидно е, че интересите на данъкоплатците не са защитени. Няма и как да бъдат, тъй като при директното възлагане липсва прозрачност на процедурите, липсва състезателен елемент, липсват гаранции, че публичните средства ще бъдат изразходвани в публичен интерес, а не в интереса на шепа фирми, посочени от властта - на тъмно, по неясни критерии, безочливо.

В конкретния случай правителството се позовава на възможностите в Закона за обществените поръчки и Директива 2014/24/ЕС за пряко възлагане на конкретни дейности. Наблюдаваме абсурдна ситуация властта да използва закона, за да заобикаля закона. Хипотезата за т.нар. вътрешно възлагане на обществени поръчки се допуска в европейското законодателство и оттам - в българското, с цел да позволи възложителите да изпълняват различни дейности със собствени ресурси, при стриктни условия, които да не водят до изкривяване на публичността, прозрачността и лоялната конкуренция в съответния сектор. Очевидно е обаче, че "Автомагистрали" ЕАД не изпълнява със собствени ресурси строежа на автомагистрала "Хемус" и други пътни отсечки.

На практика при прякото възлагане на договори на "Автомагистрали" не е налице нито една гаранция за ефективно, ефикасно и прозрачно разходване на публичните средства. Например не е ясно кой точно изпълнява възложените дейности, как се избират тези изпълнители, как се формира цената на тези дейности и пр. Агенция "Пътна инфраструктура" е длъжна да формира цената при прякото възлагане на договори при спазването на определена методика. Но спазва ли се тя и как точно се прилага? Това е един от многото въпроси без ясен отговор, защото вместо конкретни разчети "Автомагистрали" предоставя само Декларация по спазване на изискванията на тази методика - т.е. само думи, без конкретни числа.

В резултат на тези алабалистики е разрушена и конкуренцията в областта на пътното строителство. А това ще има дълготрайни неблагоприятни последици върху цял сектор от строителния бранш.

Защо според Вас строежът на "Хемус" и други инфраструктурни проекти минава през държавни фирми?

Отговорът е ясен - за да се заобиколи режимът на обществените поръчки и да се захранват обръчите от фирми на властта.

Какви са съществуващите политически и институционални инструменти заизсветляване на процесите в "Автомагистрали"?

В края на миналата година парламентът възложи на Сметната палата извършването на одит за съответствие на изпълнението на обществените поръчки, възложени на "Автомагистрали" от 1 януари 2016 г. до 31 декември 2020 г. Сметната палата следва да внесе в парламента окончателния си доклад до 30 април 2021 г. Следим внимателно темата и няма да позволим одитният доклад да остане само архивен номер в деловодството на Народното събрание, каквато е безхаберната практика от последните години. Ще предизвикаме дебат по констатациите, както и за въвеждане на необходимите законови промени и съответно търсене на конкретна политическа и юридическа отговорност на виновните.

Също така ще настояваме за оповестяване на всички договори, технически спецификации и разплащания между "Автомагистрали" ЕАД и подизпълнителите ѝ.

Ако след изборите Вашата партия дойде на власт, ще промените ли този механизъм на финансиране на строежа на пътища и ако да, по какъв начин?

Разбира се - изсипването на пари по субективната хрумка на някого, в последния момент, без адекватни план и преценка, ще бъде преустановено. Няма да има повече "картички" за милиони, които да ни падат на главите, подобно на скалата на пътя за Рилския манастир. Укрепен, между другото, от същото това дружество и - каква изненада - без обществена поръчка.

Ще направим пълен преглед на действащите договори и при констатирани нарушения ще ги прекратим. Ще възстановим и прилагането на състезателните процедури по Закона за обществените поръчки при възлагане на дейностите по проектиране, строителство и ремонти на пътища. Също така ще наложим предвидимост и адекватно прогнозиране на необходимите строителни и ремонтни дейности по българските магистрали и пътища.

Kак ще гарантирате прозрачност и отчетност за изразходването на държавни пари за изграждането на Хемус, пътя Видин - Ботевград и изобщо работата на Автомагистрали?

В следващия парламент ще работим за законодателни промени, за да се осигури публикуване на пълната информация по договори, сключени след пряко възлагане. Ще прекратим използването на "търговската тайна" за прикриване на корупционни практики.

Трябва да се ограничи до минимум прилагането на хипотезата за "вътрешно възлагане на договори" и то да е допустимо по изключение. Ще работим и за ефективно прилагане на механизмите за управление и контрол на държавните предприятия. Въпреки че такива механизми са въведени със Закона за публичните предприятия, те все още не сработват на практика.

Наред с това прозрачността е най-ефективна, когато е "по подразбиране". И затова имаме конкретни предложения. Необходимо е към системата за електронни обществени поръчки да бъде разработен и модул за проследяване на вътрешното възлагане, където да бъдат публикувани включително договорите с подизпълнители.

Нещо повече, неслучилата се национална система за анализ на корупционния риск трябва да получава автоматично данни за всички вътрешни възлагания и за избраните при тях подизпълнители и да идентифицира автоматично свързаните лица, както е случаят с фирмата "Джамбо 33", свързано с бившия депутат от ДПС Камен Костадинов.

Инстинктът на властта при такива схеми е дори задължителните по закон документи да бъдат максимално неразбираеми и трудни за откриване. Правилното прилагане на електронното управление може да противодейства ефективно на този инстинкт.
Фотограф: Георги Кожухаров


Мая Манолова, председател на гражданската платформа "Изправи се.БГ"

Според Вас този начин (чрез "Ин хаус") на финансиране на строежа на пътища защитава ли интересите на данъкоплатците?

"Ин хаус" методът за възлагане на пътни проекти се прилага изключително порочно от правителството на ГЕРБ. Превърна се в схема за насочване на големи парични потоци към избрани фирми от приятелския кръг на Борисов чрез заобикаляне на Закона за обществените поръчки. Вече се прилага не само чрез "Автомагистрали" за пътните проекти, но и чрез Държавната консолидационна компания и държавните "Монтажи" и предприятието за стопанисване и управление на язовирите за проекти в други сфери - язовири, ВиК инфраструктура, големи ремонти и др., в които да се обслужат мащабни частни икономически интереси, а не интересът на данъкоплатците.

Защо според Вас строежът на "Хемус" и други инфраструктурни проекти минава през държавни фирми?

За да се заобикалят законът и правилата за конкурентност в обществените поръчки. Това бе превърнато от правителството в официална мафиотска схема за източване на парите на данъкоплатците и за пълнене на касите на приятелски фирми. Те пък връщат част от парите към партийните каси. Започна се с "Хемус", но октоподът вече пълзи и към други пътни и непътни проекти. Пример е държавният ВиК холдинг, в който се наля 1 млрд. лева, а за първите 5 месеца от живота си вече е на загуба от 300 хиляди лева.

Какви са съществуващите политически и институционални инструменти за изсветляване на процесите в "Автомагистрали"?

От "Изправи се.БГ" отдавна сме обявили, че ще ревизираме тази мафиотска верига до дъното й - и тези, които дават, и на тези, които взимат и то с ясното съзнание, че участват в схема. Промени в закона и сега могат да се направят - има работещ парламент. Но те биха спрели "кранчето" и на властта, и на опозицията, и на задкулисните коалиционни партньори на ГЕРБ - ДПС, да се "хранят" от тази схема. И в пътищата, и в язовирите, и в магистралите. Иначе, с промени в закона могат да се ограничат безконтролните възможности за "ин хаус" и само общините или дейностите, свързани с националната сигурност или с присъщите функции на държавата, да могат да се възлагат така.

Ако след изборите Вашата партия дойде на власт, ще промените ли този механизъм на финансиране на строежа на пътища и ако да, по какъв начин?

Методът "ин хаус" ще бъде основно преосмислен в този си вид. Не може да е така безконтролен. Всички проекти, направени по този метод, ще бъдат щателно ревизирани. А всички участвали, при доказана вина - наказани. На базата на този анализ ще се прецизира кога и как ще е допустимо и кога ще е недопустимо да се прилага, с оглед на публичния интерес.

Kак ще гарантирате прозрачност и отчетност за изразходването на държавни пари за изграждането на "Хемус", пътя Видин - Ботевград и изобщо работата на "Автомагистрали"?

Цялото съществуване на "Автомагистрали" в този му безконтролен и непазарен вид ще бъде трансформирано. Но преди това ще има ревизия и ще се търси отговорност за съзнателното нарушаване на правилата за конкуренция в ЕС, които правителството заобикаля с такава охота.

Огромни суми за строителството на магистрала "Хемус" и други приоритетни проекти се раздават без никакъв публичен контрол през държавната фирма "Автомагистрали" на частни компании. Тази практика води до почти двоен ръст на разходите за строеж и неясни критерии за качество. Това са накратко изводите от разследване на "Капитал", публикувано миналата седмица, което показа, че "Автомагистрали" незаконно използват подизпълнители (няма право при "ин хаус" процедури), а e изплатила досега внушителни суми - понякога достигащи над 200 млн. лв., на строителни компании, без да е ясно как са избрани и какво вършат.

Традицията да се отклоняват публични средства за пътно строителство и поддръжка е от много преди ГЕРБ. Още през 2008 г. разследването на "Капитал" "120 милиона от Батко" показа една подобна практика. Сегашните мащаби обаче се несравними с тогавашния "Батко" - към "Автомагистрали" до момента са насочени 4.6 млрд. лева.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Те заобикалят, но Брюксел пак ги пита ...
    Евродепутати пак питат Гешев докъде стигна #Барселонагейт, а кръгът на заподозрените се разшири с главния архитект на София Здравко Здравков, чиято любовница придобила бутика на "Мис Бикини"...
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10159650435871189
    Астрологът на Борисов: “За бутика в Барселона питайте главния архитект на София Здравко Здравков”

  • 2
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Тези трите са готови да работят заедно, но засега не събират мнозинство, за да управляват те.

  • 3
    hza07702383 avatar :-|
    hza07702383

    Pretty! This was an extremely wonderful post. Thanks for providing these details.
    https://www.expresscouriercars.co.uk/

  • 4
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon

    "Батко и бpатко" тpябва да бъдe изпиcанo над наpoднomo cъбpaниe. Toва ни e пpoкoбama. Батковци и бpатковци винаги щe намepяm начин да cмучam кpъвmа ни. Бpaвo на Капитал зa paзкpиванemo на cxeмиme им.

  • 5
    gbh1611322916701579 avatar :-|
    Илиян Казаков

    Май някой се е изприщил от яд, че не може да спъва всяка правилна крачка на правителството. Няма как подставени таксиджии и фризьорки да обжалват всяка обществена поръчка. Как прокопиеви щяха трупат пачки, ако не бяка под крилото на Костов...?

  • pi4a

    ОТКРАДНАТИТЕ ПАРИ ОТ МАГИСТРАЛИ, ВиК СТРУКТУРА И ДРУГИ ОБЕКТИ РЕАЛИЗИРАНИ ПО ТОЗИ НАЧИН НЕ ОТИВАТ САМО В ПАРТИЙНИТЕ КАСИ НО И В ЧЕКМЕДЖЕТАТА НА ББ, АД, ДП, КОЕТО СЕ ДОКАЗВА С ДЕКЛАРАЦИЯТА НА ПРЕСТЪПНИКА ЧЕРЕП, КОЙТО Е ДАЛ ЛИЧНО НА ГОРАНОВ 67млн.лв. КЕШ- ЗА БОЙКО ! ПО ТОЗИ НАЧИН В БЪЛГАРИЯ СЕ ПОЯВИХА ТРИМА МИЛИАРДЕРИ ОТ КОИТО И ЕДИН ПОЛИТИК...ББ !!!

  • 7
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Най-после опозицията ще влезе в Народното събрание.

  • 8
    qvu1606978750695191 avatar :-|
    Alison Hale

    I truly appreciate your content. Your article has truly peaked my interest. I will take a note of your blog and keep checking for new information about once a week.
    https://www.adeenaskitchen.co.uk

  • 9
    ipj1583745810641290 avatar :-|
    Stanislav Conev

    на един въпрос само трябваше да отговорят: кога ще я свършат ако вземат властта. бих гласувал за всеки който каже , че ще я свърши преди 2024. а парите нямат чак такова значение, те ще се избият от подема в региона за няколко години. колкото и да открадне Бойко, завърши ли я е бог. тия просто ще лапнат заделените милиарди без да оставят нищо зад себе си. още помним едни милиарди излишък от бюджета с който пенсионерите ходиха на море. колко от тях го видяха помним ли?

  • 10
    qvu1606978750695191 avatar :-|
    Alison Hale

    You have a real ability for writing unique content. I like how you think and the way you represent your views in this article. I agree with your way of thinking. Thank you for sharing.
    https://www.adeenaskitchen.co.uk


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK