Обясненията за аварията в метрото потънаха в плаващите пясъци

Ще трябва да се изгради ново решение на възела, който да свързва конструкциите между дъното и стената, която държи хидроизолацията

Обясненията за аварията в метрото потънаха в плаващите пясъци

Участъкът между "Театрална" и "Хаджи Димитър" бил "най-екстремен и дълбок", но въпреки това не е строен по открит способ

Анина Сантова
7233 прочитания

Ще трябва да се изгради ново решение на възела, който да свързва конструкциите между дъното и стената, която държи хидроизолацията

© Юлия Лазарова


Официалните причини за повдигането на релсите на метрото в участъка между станциите "Театрална" и "Хаджи Димитър" са две. Първо, Перловската река е преляла и това е довело до повече вода в зоната, през която минава метрото, и второ - нивото на подземните води се е повишило с шест метра, което в комбинация с "леща от плаващ пясък" е създало допълнително натоварване. Тази фактори, определени като "форсмажор", бяха посочени в сряда от изпълнителния директор на "Метрополитен" Стоян Братоев, който не се нае да прогнозира колко ще продължи ремонтът на повредения участък.

Загадка остава и защо не е използвана друга технология на строеж, въпреки че е било добре известно за подпочвените води в този участък на метрото. А и по-рано се говореше само, че проблеми с подпочвените води има предимно в станциите при "Попа" и НДК.

Край с тази технология

От изявлението на Братоев сега стана ясно, между "Театрална" и "Хаджи Димитър" е най-ниският участък, през който метрото минава, и още преди да започне строежът му се е мислело той да се строи открито, но "хората държаха да е подземно". Затова се е решило да се използва и технологията "Нов австрийски тунелен метод", която да отстранява водата.

Освен това геоложкият проект, по който впоследствие е правен този участък от фирмата "Трейс груп холд" с новата технология, не е могъл да "хване" особеността при промяната на подпочвените води. "Когато са слаби почвите, през 50 м се правят геоложки колони, които да показват какво е нивото на водите и какви са подпочвените пластове - така е и в случая. Но тази зона, (в която е станала аварията - бел. авт.) около 30 м, не е попаднала в проучванията, а е останала между колоните и затова се е увеличил водният натиск повече, отколкото необходимо", обясни инж. Братоев.

По технологията "Нов австрийски тунелен метод" (НАТМ) е направен метроучастък от 8 км.

За да не се допуска същата грешка, тази технология няма да се използва при строителството на новото метро, което трябва да продължи в тази посока. Затова "Метрополитен" ще нареди да се приложи вторият възможен вариант при изпълнението - по открит способ. "При бул. Владимир Вазов вече сме проучили възможностите и при тия води ще кажем там да забранят този нов австрийски метод", каза директорът на "Метрополитен".

Нов проект и още много работа

Именно защото между "Театрална" и "Хаджи Димитър" е единственият "екстремен и най-дълбок участък", който да минава най-ниско под земята, такива инциденти няма как да се повторят в други участъци на метрото, увери той. Другата добра новина е, че обектът е в гаранция - една година след пускането му независимо от причините и "Трейс груп холд" ще поемат разходите по отстраняването на проблема. "Метрополитен" ще иска и неустойка за последствията, но първо трябва да направи калкулация каква е загубата на дружеството заради промените при извозването на пътници, какви са разходите за заместващия транспорт - автобусите, които сега превозват хората от "Театрална" до "Хаджи Димитър", както и други сметки.

"Заради климатичните промени гаранциите трябва да не са 100, а 150%", добави кметът на София Йорданка Фандъкова.

За да се отстрани проблемът, вече е изготвен нов идеен проект пак от подизпълнителя на "Трейс груп холд" - "Свеко енергопроект". Предвижда се демонтаж на релсите и премахването на бетонната подложка, като вече е започнало демонтирането на бетона от вътрешната облицовка, която крепи изолацията. После ще трябва да се отстрани пълнежа от бетон в една ивица, пробно, за да се стигне до изолацията и да се разбере как може да се направи връзката между старата и новата изолация, да се възстанови дъното и да се оразмери възелът, така че вече да е на подходящо ниво и с взето предвид увеличено водно натоварване. Защо обаче това не е било направено по-рано - не се казва. Стана ясно обаче, че проектанта на въпрония участък бил починал през миналата година.

"Не смея на тоя етап да дам конкретен срок, но няма да е седмица. Надявам се да е скоро", каза Братоев по време на обсъждането на проблемите в комисията по транспорт към общинския съвет. Коментира се и проблема с възможността от повдигане на околни сгради.

Официалните причини за повдигането на релсите на метрото в участъка между станциите "Театрална" и "Хаджи Димитър" са две. Първо, Перловската река е преляла и това е довело до повече вода в зоната, през която минава метрото, и второ - нивото на подземните води се е повишило с шест метра, което в комбинация с "леща от плаващ пясък" е създало допълнително натоварване. Тази фактори, определени като "форсмажор", бяха посочени в сряда от изпълнителния директор на "Метрополитен" Стоян Братоев, който не се нае да прогнозира колко ще продължи ремонтът на повредения участък.

Загадка остава и защо не е използвана друга технология на строеж, въпреки че е било добре известно за подпочвените води в този участък на метрото. А и по-рано се говореше само, че проблеми с подпочвените води има предимно в станциите при "Попа" и НДК.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Хората строят тунели и магистрали под морета и океани. А ние под Перловската вада не можем един тунел да направим без да осерем работата!

  • 2
    aly02306991 avatar :-|
    aly02306991

    За съжаление на гражданите, които чакаха толкова много и търпяха всички неудобства, новото метро пак не е използваемо, а не е като да не са си платили за това. Все пак от данъкоплатците се строят публичните обекти. Другото повтарящо се в случая е и фирмата стройтел "Трейс". Тази фирма няма един публичен проект предаден на време и с качество, което да не изисква отново ремонт малко след пускането. Тук отново изниква логичния въпрос, който аз като гражданин данъкоплатец задавам. Защо фирми рецидивисти като "Трейс" доказали се като не надежден и вреден партньор отново и отново са допускани до публични проекти. Трябва да се въведе регистър на провинилите се фирми и изобщо да нямат достъп до обществен ресурс(парите събрани от всички нас работещи граждани).

  • 3
    silverman avatar :-|
    silverman

    Няма нужда от обясние! Нещата са ясни още преди да започне строителството!

  • 4
    orchis avatar :-|
    orchis

    Тази Перловска река ще излезе най-великата река в света. И от Нил по-опасна. То не беше ли че от Искъро по-дълбоко нема. Къде го неместихте тук Перловец.

  • 5
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Потъна и мълчанието на Братоев за:
    https://bird.bg/bratoev-hristov/
    Шефът на Метрополитена ортак с младоженеца от #КъщаВБарселона

  • 6
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    И главният архитект е замесен
    https://bird.bg/zdravko-zdravkov-barcelonagate/
    Астрологът на Борисов: “За бутика в Барселона питайте главния архитект на София Здравко Здравков”

  • 7
    sfasaf avatar :-P
    sfasaf

    Нали сме туристическа държава?

    Вместо да привличаме хора от цял свят с първото подскачащо метро в света, ние ще го ремонтираме!

    Ако се ориентираме към туристическото решение, нашите хора от трейс ще се разминат с допълнителни разходи даже.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход