Джипове с нисък праг на корупция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Джипове с нисък праг на корупция

Пресцентър на МВР

Джипове с нисък праг на корупция

Защо поръчката за 290 високопроходими коли за МВР предизвика вниманието на европейската служба за борба с измамите OLAF

Димитър Пеев
9811 прочитания

Пресцентър на МВР

© Пресцентър на МВР


Нагласянето на обществени поръчки за автомобили така, чe да бъде доставен конкретен модел на конкретен производител, вероятно е сред най-изтърканите примери за заобикаляне на Закона за обществените поръчки. То става лесно - определени сантиметри тук, определени екстри там и се оказва, че само даден модел на пазара отговаря на условията.

Всички в "заверата" мълчат. Първо, защото подобни "състезания" с предварително избран изпълнител през последните 15 години вероятно са стотици - от Министерството на извънредните ситуации, Народното събрание през ДАНС, Висшия съдебен съвет и т.н. И, второ, защото всеки вносител на автомобили знае, че следващия път може да дойде и неговият ред.

Една такава "бомба" обаче избухна от най-неочаквана посока. Този понеделник Европейската служба за борба с измамите, известна повече с абревиатурата OLAF (редактирано на 8 февруари 2021 г. 13:43), съобщи, че е приключила разследване от 2018 г., като е установила "възможна злоупотреба с власт" в българското МВР при организирането на обществена поръчка за доставката на високопроходими автомобили. OLAF препоръча България да възстанови на европейския бюджет 6 млн. евро, а материалите за проверката са изпратени на прокуратурата.

341 автомобила, които са купени със спешните средства, отпуснати от ЕК за борба с бежанския натиск в деня на осветяването им в Гараж №10 на МВР във Враня.
Източник: Пресцентър на МВР

Още същия ден докладът беше преразказан от явно запознати с него и близки до властта медии, а като основен обект на разследването беше посочен бившият служебен вътрешен министър и секретар на президента Румен Радев Пламен Узунов. Прокуратурата също се включи, като съобщи, че докладът на OLAF е изпратен на Специализирана прокуратура, където е присъединен към разследване за престъпен сговор за търговия с влияние, по което има двама обвиняеми.

Макар и да не бяха споменати имена, беше ясно, че това са Пламен Узунов и бизнесменът Пламен Бобоков. И двамата са мишени на прокуратурата и управляващите от миналото лято. Пламен Узунов - защото вероятно е едно от най-уязвимите места на президента Радев, а Бобоков - заради показното разследване срещу него и брат му, с което Иван Гешев искаше да докаже, че "няма ненаказуеми", и да продължи виртуалната серия след атаката срещу изпадналия в немилост Васил Божков.

Малко предистория

Февруари 2012 г. Откриване на завод Литекс Моторс в Ловеч - Бойко Борисов, Гриша Ганчев, Владислав Горанов и Иван Искров
Фотограф: Юлия Лазарова

През 2012 - 2014 г., когато КТБ още не беше мръсна дума за властта, финансираната от банката "Литекс моторс" и нейните автомобили "Грейт уол" бързо станаха фаворити на министерства, държавни и общински фирми, агенции. После за завода дойдоха трудни години, а продукцията му започна да залежава.

В края на 2016 г. Европейската комисия отпуска на България спешна помощ по фондовете "Вътрешна сигурност" и "Убежище, миграция и интеграция" за справяне с миграционния натиск в размер на 160 млн. евро. "Парите ни трябват, за да може да отпочнем да купуваме джипки, термокамери, да осигурим нормален живот на служителите, които сега охраняват границата", обясни тогава премиерът Борисов.

Идеята е със средствата да се купят софтуер, ИТ оборудване, автомобили, радиостанции и ТЕТРА (мобилната мрежа, използвана от службите за сигурност) телефони, системи за регистрация на отпечатъци и т.н. Предвижда се още закупуване на контейнери и оборудване за подслоняване на бежанци.

За МВР споразумението представлявало уникална възможност, защото отпуснатите 160 млн. евро на практика се равняват на 10-годишния бюджет за капиталови разходи на министерството. Срокът за усвояването на средствата е 12 месеца, а условието, което ЕК поставя, е да бъдат проведени процедури за обществени поръчки.

Конкретно за автомобилите са заложени високи прогнозни стойности с идеята, че ще бъдат купени наистина добри автомобили, коментира източник на "Капитал", запознат с цялата процедура по поръчката. Идеята е с част от автомобилите да бъдат оборудвани областните дирекции на МВР, които се намират в райони по външната граница на ЕС (Турция, Македония и Сърбия).

Високопроходим и малко високопроходим

Когато през 2017 г., по време на служебното правителство на Огнян Герджиков, МВР (тогава ръководено от бившия шеф на пловдивската полиция Пламен Узунов) промени в движение обществената поръчка за закупуването на 290 нови високопроходими автомобила и тя по-късно съвсем очаквано беше спечелена от наследника на "Литекс моторс", никой не обърна особено внимание.

Според подмярка 12 от споразумението с ЕК от 2016 г. България получава 17.5 млн. евро, за да закупи общо 350 SUV патрулни автомобила - от тях 290 трябва да са с "увеличен офроуд капацитет" (250 от тях били за граничните областни дирекции, а 40 - за жандармерията), 51 трябва да са офроуд, а останалите 9 трябва да са мобилни работни станции (които после да се екипират с мобилни термокамери).

Източник на "Капитал", запознат с процедурата, коментира, че в началото на 2017 г. е било взето решение да бъдат заложени такива критерии за "голямата" поръчка (на 290 автомобила), които да допуснат участието на коли с по-нисък пътен просвет (клийрънс) - каквито са Great Wall (18 cm), но и много други SUV-та. Те обаче вече не отговаряли на записаното в споразумението изискване за "увеличен офроуд капацитет" (което е с клийрънс от поне 24 см).

Пламен Узунов като служебен вътрешен министър, заедно с началника на кабинета си - близкият до Цветлин Йовчев Николай Крушков
Фотограф: Велко Ангелов

От протоколите на поръчката се вижда, че работната група по голямата поръчка е ръководена от съветничката на Пламен Узунов Вера Митрева. Пред "24 часа" тя заяви през седмицата, че поръчката е била "разработена преди мандата на служебния кабинет" и когато той е дошъл на власт, тя е била прегледана: "Беше отворено участие на повече кандидати, а не така, както беше направена - само за двама, и беше пусната. Имаше много голямо участие. Ако помня правилно, 16 дружества. Голяма комисия, в която влизаха различни експерти от всички поделения на МВР, избра едно от тях."

Колко е трудно да нагласиш поръчка

Още в самото начало процедурите за избор на изпълнител зациклят. Причините са две - липса на капацитет в звената, които организират обществените поръчки във вътрешното министерство, и очевидните опити за "нагласяване". Заради опасност от загубване на средствата споразумението е удължавано пет пъти, като последно срокът е до юли тази година.

Наследникът на "Литекс моторс" - "Българска автомобилна индустрия", който предлага автомобили Great Wall, получава най-ниска техническа оценка, но най-висока за ценова оферта и е класирана на първо място, тъй като финансовата компонента има по-голяма тежест. Поръчката е обжалвана от единия от участниците, "Киа моторс България", пред Комисията за защита на конкуренцията. Жалбата срещу класирането обаче не засяга техническите параметри на колите, а тези на вървящите с тях таблети и значително по-ниската цена, дадена от "Българска автомобилна индустрия", която се нуждаела от обосновка.

И КЗК, и Върховният административен съд отхвърлят жалбата и така през февруари 2018 г., при третото правителство на ГЕРБ се стига до подписването на договора.

Идва нов проблем: в него е записан краен срок за изпълнение (25 септември 2017 г.) , който предшества датата на подписването на договора. Следва спешна комуникация с ЕК, при която е установено, че това е системен проблем, засягащ поръчки за общо 7.5 млн. Комисията дава зелена светлина "по изключение", като отчита, че това е системен проблем на МВР.

През октомври 2018 г. автомобилите са осветени на официална церемония (заедно с още 40), на която присъстват премиерът Борисов, ръководството на МВР, ДАНС и прокуратурата (тогава в лицето на Сотир Цацаров и заместниците му Иван Гешев и Борислав Сарафов).

Източник: Пресцентър на МВР

Защо OLAF и защо Узунов

Поръчката попада в полезрението на OLAF в средата на 2018 г. Това вероятно е станало по две линии - от една страна, поръчките за полицейски автомобили в Централна и Източна Европа, финансирани с европейски средства, са червен флаг за ЕК, тъй като от комисията са наясно, че автопаркът в тези държави е стар и има риск целевите средства да бъдат използвани за подмяна на редови полицейски автомобил, които не са в обхвата (бил той охрана на граници или противодействие на трафик). По-вероятната хипотеза обаче е това да е станало по инициатива на управляващите, които са видели в сътрудничеството с OLAF по този казус възможност да "ударят" по лагера на врага - а именно вече президентския съветник Пламен Узунов.

В прессъобщението на OLAF се казва, че при поръчката за доставка на 290 автомобила вместо нови джипове с "увеличен офроуд капацитет" са били купени SUV, налични на "стар склад", като по този начин е увреден европейският бюджет. Източник на "Капитал" запознат с поръчката, разказа, че е било изключително трудно да се намерят толкова автомобили с "увеличен офроуд капацитет", които да бъдат доставени в толкова кратки срокове.

Липсата на ясна дефиниция на заложеното в споразумението с ЕК "увеличен офроуд капацитет" дава възможност за тълкуване. Проблемът е, че купените джипове са били с най-ниския клийрънс, т.е. очевидно са били най-далеч от концепцията за "увеличен офроуд капацитет", който бил заложен от експертите от "Гранична полиция". При всички положения България има полезен ход пред комисията, за да "отговори" на предложението на OLAF за възстановяване на 12 млн. лв., с които са купени 290 aвтомобила Great wall. Страната ни може например да твърди, че заради липсата на ясна дефиниция на "високопроходим" все пак е изпълнила указанията.

През 2019 г. "Гранична полиция" купува, отново със средства от ЕС, 70 Land Rover-а Discovery, които също са с нисък клийрънс (21 cm). Два от тях се ползват от висшето ръководство на министерството.

8 март 2019 г. Вътрешният министър Младен Маринов при освещаването на 70 нови джипа на гранична полиция.
Източник: Пресцентър на МВР

Остава отворен въпросът защо при "незаконната поръчка" вътрешният министър от кабинета "Борисов" Валентин Радев е подписал договор, а не я прекратил. Или защо това не е направила лесно контролираната от ГЕРБ КЗК. Обяснението е просто - тогава България със сигурност щеше да загуби средствата и МВР нямаше да има каквито и да е било нови автомобили. И нямаше да има ход да атакува президента Радев.

Прокуратурата вече веднъж се опита да превърне разследванията срещу Пламен Узунов и Пламен Бобоков в риалити. Пламен Бобоков беше задържан два пъти - веднъж през май 2020 г. заедно с брат си Атанас по делото за организирана престъпна група за незаконни дейности с отпадъци. За да подсили драматургията прокуратурата започна да публикува съобщения, извлечени от телефоните на Узунов и Бобоков. На 9 юли 2020 г. Пламен Узунов и Пламен Бобоков бяха задържани в показна акция с друг президентски секретар Илия Милушев (обвинен по друго разследване). Същия ден прокурори, следователи и служители на Бюрото за защита и ДАТО направиха рейд на президентството. Акцията дойде ден след като президентът Румен Радев поиска НСО да свали охраната на Ахмед Доган и Делян Пеевски във връзка с "десанта" на Христо Иванов край сарая на Доган край Росенец. Отделно около Узунов има поне още две разследвания - едното за финансирането на кампанията на президента, а другото заради предполагаем нерегламентиран достъп до информационната система на Летище София.

В този контекст усърдието, с което обикновено мудните по отношение на евроизмами български власти сътрудничат на разследване на поръчка в МВР, не е изненада. То беше проявено и в друг подаден от OLAF случай - измами със земеделски фондове, когато пък беше ударен друг паднал герой на прехода - Миньо Стайков. Подобно усърдие обаче не присъства в разследването на нито една друга обществена поръчка за автомобили или например за пътища. В съобщението на ОLAF, с което беше обявено за разследването на поръчката за джиповете, беше подчертано изрично, че българските власти са сътрудничили.

Случаят вероятно ще бъде блестящо представен в годишния доклад на OLAF, за да докаже ефективността ѝ. Ще бъде даван за пример от самия Борисов за "борбата с измамите" в изборната година, както и от прокуратурата - за да демонстрира непримиримост към корупцията. А най-тъжният извод е, че, уви, европейската служба и новият ѝ надзорник - европейската прокуратура, вероятно ще продължат да поддържат цялата тази привидност на системата. Зад която всичко ще продължава постарому.

Нагласянето на обществени поръчки за автомобили така, чe да бъде доставен конкретен модел на конкретен производител, вероятно е сред най-изтърканите примери за заобикаляне на Закона за обществените поръчки. То става лесно - определени сантиметри тук, определени екстри там и се оказва, че само даден модел на пазара отговаря на условията.

Всички в "заверата" мълчат. Първо, защото подобни "състезания" с предварително избран изпълнител през последните 15 години вероятно са стотици - от Министерството на извънредните ситуации, Народното събрание през ДАНС, Висшия съдебен съвет и т.н. И, второ, защото всеки вносител на автомобили знае, че следващия път може да дойде и неговият ред.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kikosss avatar :-|
    zokik

    Много интересна и добре написана статия. Само една забележка съкращението OLAF не идва от английски, а от френски (Office européen de lutte antifraude).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK