Ключовите ремонти в София ще се забавят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ключовите ремонти в София ще се забавят

Ключовите ремонти в София ще се забавят

За повечето обекти в тазгодишната програма на общината има само проекти или се чакат отчуждителни процедури

Анина Сантова
9136 прочитания

© Цветелина Белутова


Предложеният от столичния кмет Йорданка Фандъкова бюджет за 2021 г. изненада с плана за ударни ремонти на главни булеварди и ключови за града пробиви. Всички те по принцип са важни и се обещават от години, ако не и десетилетия, но този път изпълнението им прозвуча по-реално, след като общината реши да изтегли заем от 120 млн. лв от Европейската инвестиционна банка, за да ги финансира.

Сега обаче се оказва, че повечето от тях дори няма да бъдат започнати скоро, защото няма проектна готовност за обявяване на процедури или все още текат отчуждения. Най-вероятно голяма част от ремонтите ще стартират през 2022 г., а някои и по-късно. А въпросът защо досега общината не е направила нужните проучвания, не е възложила изготвянето на всички проекти и няма готовност да обяви търгове за обектите, след като през последните години дежурно ги обещаваше, остава без отговор.

От справка на общината, поискана от общинския съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев, се вижда, че повечето обекти имат готов само идеен проект, но това не е финалната фаза, за да бъде обявена обществена поръчка. Ето и на какъв етап се намира всеки от обещаните проекти:

  • Разширение на бул. "Тодор Каблешков" от "Луи Айер" до "Черни връх" (прогнозна стойност: 41.3 млн. лв.)

Дейностите по разширението на кръстовището на бул. "Тодор Каблешков" и "Луи Айер" и асфалтирането на северното платно може да започнат скоро, но се чакат "добри метеорологични условия", пишат от общината. Участъкът от "Луи Айер" до бул. "Черни връх" (1410 м), който е ключов за изнасянето на трафика от центъра, обаче е едва във фазата на проектиране, заедно с трамвайния релсов път.

В ход са отчуждителни процедури. Проектът включва изцяло нов булевард с трамвайно трасе, което се свързва с ухото на трамвай №10 при "Хладилника", както и три ленти за движение, велоалеи и широки тротоари. "Надяваме се след няколко месеца да обявим процедура за избор", посочи зам.-кметът по строителството Джоргов през декември.

  • Изграждане на бул. "Рожен" от "Илиянци" до Северната скоростна тангента ( 2044 м) - прогнозна стойност 26.6 млн. лв.

Разработен е идеен инвестиционен проект и предстои обявяването на процедура за избор на изпълнител.

  • Източна тангента от бул. "Владимир Вазов" до Северна скоростна тангента и до Ботевградско шосе - 20 млн. лв.

Чака се избор на изпълнител, като процедурата беше обявена през юни. В надпреварата се включиха "Трейс груп холд", ГБС, "Джи Пи груп", "Щрабаг", "ПСТ груп" и други. Все още общината изкупува и отчуждава земя за реализацията на обекта. В предизборната програма на кмета иначе пише, че още през 2020 г. участъкът между "Владимир Вазов" и Северната скоростна тангента е трябвало да бъде изграден.

  • Разширение на бул. "Ломско шосе" от едноименната станция до околовръстното - 23.3 млн. лв.

Засега е изготвен инвестиционен проект за първия етап - от метростанцията до ж.п. надлеза на линията, като едновременно с това вървят процедури по придобиване на земя. Планът е през тази година да бъде обявена обществената поръчка за този участък от 1 км), като тепърва ще се изготвя работен инвестиционен проект за следващия с дължина 1.5 км.

  • Изграждане на бул. "Копенхаген"(от ул. "Самоковско шосе" до бул. "Ал. Малинов") - 22.5 млн. лв.

За бъдещия булевард "Копенхаген" в квартал "Младост" се говори от години. Въпреки това в момента се изготвя работния инвестиционен проект за предстоящото (неизвестно кога) изграждане. Предвижда се дължината му да е 1.4 км, по средата да има трамвайно трасе, отделено със зелени пояси, както и велоалея.

Обектите от 1 до 5 ще бъдат изграждани главно чрез средства от заема от ЕИБ и някои от тях са включени в проектобюджета за 2021 г., който предстои да бъде гласуван от общинския съвет.

  • Пробив на бул. "Данаил Николаев", който да свърже Централна със Сточна гара

Изготвен е инвестиционен проект, който обикновено позволява готовност за обявяването на търг, но все още текат отчуждителни процедури за имотите, попадащи в трасето.

  • Разширение на бул. "Филип Кутев"

В момента е направено разширение на северното платно на булеварда от "Черни връх" до "Димитър Бояджиев". За северното платно от ул. "Димитър Бояджиев" до ул. "Сребърна" има изготвен работен инвестиционен проект (той не е финален) и приключва съгласуването му. Съставя се и комплексен доклад, който да послужи за издаване на разрешение за строеж. Вървят и отчуждителни процедури за този участък от 550 м. Освен това за южното платно в участъка от бул. "Черни връх" до "Сребърна", както и за двете платна от "Сребърна" до "Симеоновско шосе" в момента се изготвя инвестиционен проект и текат отчуждения.

  • Пробив на бул. "Пенчо Славейков" при болница "Пирогов"

Засега общината разполага има одобрен единствено регулационен план. Предстои изграждане на технически инвестиционен проект и тепърва ще се провеждат процедури за придобиване на терени.

*След обявяването на процедура за избор на изпълнител пак са вероятни забавяния заради обжалвания или други обстоятелства. После колко дълго ще се работи по един обект зависи по определения за това срок от общината

Предложеният от столичния кмет Йорданка Фандъкова бюджет за 2021 г. изненада с плана за ударни ремонти на главни булеварди и ключови за града пробиви. Всички те по принцип са важни и се обещават от години, ако не и десетилетия, но този път изпълнението им прозвуча по-реално, след като общината реши да изтегли заем от 120 млн. лв от Европейската инвестиционна банка, за да ги финансира.

Сега обаче се оказва, че повечето от тях дори няма да бъдат започнати скоро, защото няма проектна готовност за обявяване на процедури или все още текат отчуждения. Най-вероятно голяма част от ремонтите ще стартират през 2022 г., а някои и по-късно. А въпросът защо досега общината не е направила нужните проучвания, не е възложила изготвянето на всички проекти и няма готовност да обяви търгове за обектите, след като през последните години дежурно ги обещаваше, остава без отговор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Не виждаме проект за пробив(със тунел под западен парк) от края на Бул Александър Стамболийски под Западен парк и да излезе на кръстовището на ул.Индира ганди + бул.Петър Дертлиев (кв.Люлин 6)

  • 2
    vog16176875151045817 avatar :-|
    Hristo Panov

    Нищо не се споменава за ремонта на бул.Първа българска армия


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.