Двойно повече са станали колите в София за 10 години
Общината изостава драматично с мерките за ограничаване трафика и замърсяването, както и с решаването на проблема с паркирането
Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Само регистрираните в София леки коли и други превозни средства са 833 хил., а по улиците на столицата се движат още хиляди от други градове или преминаващи транзитно. За сравнение, преди само 10 години е имало наполовина по-малко автомобили. А дори след този бум "профилът" на превозните средства остава "стари и замърсяващи".
През годините от 2011 до 2020 г. най-често са регистрирани автомобили с екологичен клас "Евро 1" и "Евро 2", а средната им възраст остава близо до 20 години.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
8 коментара
Проблемите са много защото не се решават, а се ьамират. На първо място трябва да има градски транспорт, който да е интегриран и да те кара на крайната точка за не повече от 25% време спрямо автомобила. Заедно с това да се строят истински паркинзи, а не само да се използват тези на метрото. Накрая да се глобяват нарушителите,като дори се овласъят гражданите. Не разбирам, толкова ли е трудно всеки с телефон да може да подава сигнал и при глоба да печели 5% от глобата, които пари да ползва за общински или административни услуги.
До коментар [#1] от "Rational":
Сългасен съм, без частта за паркингите - хората трябва да разберат, че ако правиш инфраструктура за автомобили (разширяваш булеварди + паркинги), нещата няма да се оправят!
Щом има толкова много автомобили, значи хората могат да си ги позволят! В София сигурно има по 1.5-1.8 коли средно на домакинство. Тогава - да се вдигне още синя/зелена зона + драстично по-висок данък МПС. Нека колите станат по-недостъпни и градския транспорт да е не просто алтернатива, а съзнателен избор.
В момента взимаш трошка за 3-4к и пърдиш из цяла София без катализатор, паркираш дето ти падне и т.н. Кой ще предпочете да чака транспорт и т.н. при такъв евтин вариант?
Вижте в западните градове - високи данъци, скъпа такса за паркиране и вход в центъра и т.н. Правим сходна политика и след 5г. се обзалагам, че транспортът ще стане мн ефективен, просто защото ще бъде по-търсен и това ще доведе до натиск върху общината да оптимизира линии и инфраструктура. Да не говорим, че би развило и веломаршрутите.
Повечето коли стоят на паркирани.. и на месец я излязат 2-3 пъти я не.
За съжаление - в София например, може да не си купуваш винетка.. може да не си купиш и гражданска отговорност ако не я караш колата .. остава един много евтин данък МПС.. и толкова - т.е. много е евтино да имаш кола в София особено стара.
В същото време ако някой дядо живее на село, трябва задължително да си купи винетка и ГО - за да отиде където и да е извън селото, щото друг транспорт почти няма.
В София тръгнаха да въвеждат навсякъде зелена зона - не мисля, че това е правилно. По-добре е да се намалят неизползваните коли, а не да се пречи на тези които ги използват. Т.е. - разходите по колите - данъци, винетки, ГО да се плащат винаги, а не както е сега - т.е. постоянните разходи трябва да са по-големи. Да няма право кола без технически преглед да паркира на общинска или държавна собственост. И да бъдат прибирани месец след като им изтече техническия преглед. А не както досега да се чака 2 години, поне.
Проблем са не използваните коли, а тези които стоят и заемат място без да се използват.
Явно трябва хората да нямат коли. За да се обновят с нормални коли среден клас, инвестицията е 1 милион коли по 20к евро = 20 млрд. евро. Ако е с електромобили - става 40 млрд. евро. Това очевидно няма как да се случи и за 10 години. То повече от БВП-то на цялата държава, кажи-речи.
Изводът е да се направи притежаването им толкова скъпо, че хората да ги дадат на скрап. Което е много непопулярна мярка, политически погледнато. Явно електоратът предпочита да прескача баракудите на комшиите по тротоарите и градинките, и да им диша пушека, отколкото да се лиши от своята.
До коментар [#2] от "pjc50313869":
"Нека колите станат по-недостъпни и градския транспорт да е не просто алтернатива, а съзнателен избор."
Как няма човек да си кара колата в София, като това му излиза по-евтино от градския транспорт? Вместо да оптимизират градския транспорт и да го направят евтин, герберите се чудят как да тормозят хората!
До коментар [#3] от "mickmick":
"Повечето коли стоят на паркирани.. и на месец я излязат 2-3 пъти я не."
Точно така: колата трябва да се ползва само при необходимост, а не всеки ден да си джиткаш нагоре-надолу! Ако повечето коли стояха паркирани, нямаше да е толкова натоварено и изнервящо движението и въздухът щеше да е много по-чист.
Проблемите основано са два:
(1) градоустройствен - не биваше да се позволява толкова гъсто строителство, много блокове, близо разположени, без терени за паркиране.
(2). общината не строи паркинги. как никой кмет не си постави за цел да строи паркинги и да ошрави кварталните улички, нищо друго.
Всякакви еко напъни - не им е сега момента, да вкарваме забрани, данъците били ниски. Това не са решения на проблема. Решенията са т.1.и т.2 по горе.
Има решение всеки проблем, дългосрочно.
Проблем 1 е това че никой не става кмет, или какъвто и да е управляващ, за да свърши работа, еле пък да я свърши както трябва, решение няма, това е съзнание, образование, възпитание.
Проблем 2 паркирането - строят се паркинзи платени достатъчно с визия за напред, събират се автомобилите от улицата принудително.
Проблем 3 замърсяване - (а) сторят се улици, булеварди, естакади, тунели, инфраструктура която да довежда и отвежда автомобилите максимално бързо до място, от място, паркинг.
(б) Технически прегледи, проверки и на терен за отговаряне на евро категорията. (разликите между евро 4 и 6 са търговски направете справка) Старите бензинови са на газ - данъчни преференции за екологичо гориво? Дизелите на бесилото, 90% са с избушени катализатори и махнати дпф - не минават преглед или стикер евро -1 - висока такса за ползване.
(в) Градски транспорт - в епидемична обстановка не е за предпочитане, но ефективността му може да се подобри значително, приятен навременен транспорт - по-привлекателен.
И много други.
Тоягата с данъците и глобите, таксите, ще играе след моркова или заедно с него от гореописаното.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.