Двойно повече са станали колите в София за 10 години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Двойно повече са станали колите в София за 10 години

Двойно повече са станали колите в София за 10 години

Общината изостава драматично с мерките за ограничаване трафика и замърсяването, както и с решаването на проблема с паркирането

Анина Сантова
7089 прочитания

© Надежда Чипева


Само регистрираните в София леки коли и други превозни средства са 833 хил., а по улиците на столицата се движат още хиляди от други градове или преминаващи транзитно. За сравнение, преди само 10 години е имало наполовина по-малко автомобили. А дори след този бум "профилът" на превозните средства остава "стари и замърсяващи".

През годините от 2011 до 2020 г. най-често са регистрирани автомобили с екологичен клас "Евро 1" и "Евро 2", а средната им възраст остава близо до 20 години.

Защо обаче се е стигнало дотук? Могат да се изброят няколко причини - неработеща данъчна политика, нередовен или неудобен (а понякога и липсващ) градски транспорт, неефективни мерки за справяне с мръсния въздух и липса на решение на проблема с паркирането.

Комбинацията от всички тези пропуски, допускани през последните десет години, в които управлява кметът Йорданка Фандъкова, водят до хаоса, който виждаме днес.

Данните за броя на регистрираните коли в София по принцип не са публични, а и често има разминаване между това, което казва КАТ и това, което отчита Столичната община. Тази седмица обаче общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев успя да ги получи подробна справка от кметството.

"Увеличението на колите е страшно и плашещо, още повече че в данните липсват стотиците хиляди коли, които циркулират в София, а не са регистрирани тук. От получения отговор само следват още въпроси - какво прави общината при покачващия се брой коли, прави ли обществени паркинги, как привлича повече хора в градския транспорт?", коментира пред "Капитал" Ставрев.

Милион коли, милиони проблеми

Стряскащият брой на регистрираните в последните 10 години автомобили в София може да се обясни с това, че в България и особено в София излиза доста евтино да притежаваш кола в сравнение с други европейски държави. Освен размера на данъците, застраховките и винетките корупцията при годишните прегледи позволява все още замърсяващи и неизправни автомобили, в които не е инвестирано нищо, да се движат по пътищата.

Паркирането е безплатно в по-голямата част на града, а там, където е платено, цените не са променяни от години. В началото на 2021 г. Столичният общински съвет имаше шанс да разшири значително "зелената" и "синя" зона в центъра, но мнозинството ГЕРБ-СДС в крайна сметка блокира тази реформа.

А там, където паркирането е безплатно, разбира се, безпорядъкът царства - колите спират върху пътното платно или тротоарите и пречат на движението на градския транспорт и на пешеходците. Паркирането в зелените площи пък е една от основните причини за запрашаването на града. През есента на миналата година общината направи стъпка, за да реши този проблем - възложи на Центъра за градска мобилност да налага глоби за неправилно паркиране дори в отсъствието на шофьора. От това обаче няма видим ефект засега.

Малка стъпка напред с глобите

От общинското дружество не разполагат с информация за броя на съставените актове от този вид, но за ноември и декември 2020 г. са наложили "неприсъствени глоби" в размер на респективно 14.8 хил. и 20.3 хил. лв. Впечатление прави, че ЦГМ е започнало да налага ударно глоби едва в началото на 2021 г. Само за 11 дни - от 4 до 13 януари, общата им стойност е 15.5 хил. лв. - повече от колкото за целия ноември. От дружеството обаче не могат да кажат каква част от глобите са платени - вместо исканата информация единствено за неприсъствените фишове в отговор на заявление по ЗДОИ, което "Капитал" изпрати, са приложени общата сума на глобите, която включва и тези от паяк.

Огромен проблем е, че в града просто няма място за толкова много коли - както в центъра, така и в кварталите паркирането е трудна задача. В този смисъл изглежда, че кметството избира "лесния вариант" - да "наказва", като глобява, вместо да предлага. Едно от решенията е да строи паркинги, но на този етап единствено "има планове" за това, като идеята ѝ е те да се строят от частни инвеститори на обществени терени.

И данъците не са "еко"

В началото на 2020 г. по предложение на кмета Йорданка Фандъкова данъците за по-мощни и замърсяващи коли се вдигнаха. От данните обаче се вижда, че това не е довело до нужната "промяна" - средният размер на данъка за МПС е била 84 лв. през 2011 г., а през 2020 г. е 96 лв. (виж графиката).

Проблемът е в основната формула за изчисляване на данъка, която е заложена в Закона за местните данъци и такси. При нея възрастта на превозните средства се слага на първо място и на практика обезсмисля екологичността им - колкото по-стара е колата, толкова по-малко плаща. Така че макар и новите данъчни идеи на София да се мотивираха със замърсяването на въздуха, реално нямат връзка с това.

Готови за нискоемисионни зони

От предоставените данни се вижда, че средната възраст на колите в София не се подобрява значително - през 2011 г. тя е била 24 години, а през 2020 г. е 19. Масово се купуват замърсяващи автомобили с нисък еко клас - дори през 2020 г. броят им е впечатляващите 290 хил. което реално е над ⅓ от всички леки коли (виж графиките)

По принцип София има идея да въведе нискоемисионни зони, каквито действат в редица други европейски (и не само) градове, и каквито от две години има в съседен Букурещ, но досега се бавеше под претекст, че чака нужните промени в Закона за въздуха. Сега те отново са на дневен ред, като се чака след одобрението на депутатите общините да могат да забраняват влизането на замърсяващи коли. Предвижда се в екостикера да има чип с информация за превозното средство, екологичната група и собственика.

Само регистрираните в София леки коли и други превозни средства са 833 хил., а по улиците на столицата се движат още хиляди от други градове или преминаващи транзитно. За сравнение, преди само 10 години е имало наполовина по-малко автомобили. А дори след този бум "профилът" на превозните средства остава "стари и замърсяващи".

През годините от 2011 до 2020 г. най-често са регистрирани автомобили с екологичен клас "Евро 1" и "Евро 2", а средната им възраст остава близо до 20 години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Проблемите са много защото не се решават, а се ьамират. На първо място трябва да има градски транспорт, който да е интегриран и да те кара на крайната точка за не повече от 25% време спрямо автомобила. Заедно с това да се строят истински паркинзи, а не само да се използват тези на метрото. Накрая да се глобяват нарушителите,като дори се овласъят гражданите. Не разбирам, толкова ли е трудно всеки с телефон да може да подава сигнал и при глоба да печели 5% от глобата, които пари да ползва за общински или административни услуги.

  • 2
    pjc50313869 avatar :-|
    pjc50313869

    До коментар [#1] от "Rational":
    Сългасен съм, без частта за паркингите - хората трябва да разберат, че ако правиш инфраструктура за автомобили (разширяваш булеварди + паркинги), нещата няма да се оправят!

    Щом има толкова много автомобили, значи хората могат да си ги позволят! В София сигурно има по 1.5-1.8 коли средно на домакинство. Тогава - да се вдигне още синя/зелена зона + драстично по-висок данък МПС. Нека колите станат по-недостъпни и градския транспорт да е не просто алтернатива, а съзнателен избор.

    В момента взимаш трошка за 3-4к и пърдиш из цяла София без катализатор, паркираш дето ти падне и т.н. Кой ще предпочете да чака транспорт и т.н. при такъв евтин вариант?

    Вижте в западните градове - високи данъци, скъпа такса за паркиране и вход в центъра и т.н. Правим сходна политика и след 5г. се обзалагам, че транспортът ще стане мн ефективен, просто защото ще бъде по-търсен и това ще доведе до натиск върху общината да оптимизира линии и инфраструктура. Да не говорим, че би развило и веломаршрутите.

  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Повечето коли стоят на паркирани.. и на месец я излязат 2-3 пъти я не.

    За съжаление - в София например, може да не си купуваш винетка.. може да не си купиш и гражданска отговорност ако не я караш колата .. остава един много евтин данък МПС.. и толкова - т.е. много е евтино да имаш кола в София особено стара.

    В същото време ако някой дядо живее на село, трябва задължително да си купи винетка и ГО - за да отиде където и да е извън селото, щото друг транспорт почти няма.

    В София тръгнаха да въвеждат навсякъде зелена зона - не мисля, че това е правилно. По-добре е да се намалят неизползваните коли, а не да се пречи на тези които ги използват. Т.е. - разходите по колите - данъци, винетки, ГО да се плащат винаги, а не както е сега - т.е. постоянните разходи трябва да са по-големи. Да няма право кола без технически преглед да паркира на общинска или държавна собственост. И да бъдат прибирани месец след като им изтече техническия преглед. А не както досега да се чака 2 години, поне.

    Проблем са не използваните коли, а тези които стоят и заемат място без да се използват.

  • 4
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Явно трябва хората да нямат коли. За да се обновят с нормални коли среден клас, инвестицията е 1 милион коли по 20к евро = 20 млрд. евро. Ако е с електромобили - става 40 млрд. евро. Това очевидно няма как да се случи и за 10 години. То повече от БВП-то на цялата държава, кажи-речи.
    Изводът е да се направи притежаването им толкова скъпо, че хората да ги дадат на скрап. Което е много непопулярна мярка, политически погледнато. Явно електоратът предпочита да прескача баракудите на комшиите по тротоарите и градинките, и да им диша пушека, отколкото да се лиши от своята.

  • 5
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#2] от "pjc50313869":

    "Нека колите станат по-недостъпни и градския транспорт да е не просто алтернатива, а съзнателен избор."

    Как няма човек да си кара колата в София, като това му излиза по-евтино от градския транспорт? Вместо да оптимизират градския транспорт и да го направят евтин, герберите се чудят как да тормозят хората!

  • 6
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#3] от "mickmick":

    "Повечето коли стоят на паркирани.. и на месец я излязат 2-3 пъти я не."

    Точно така: колата трябва да се ползва само при необходимост, а не всеки ден да си джиткаш нагоре-надолу! Ако повечето коли стояха паркирани, нямаше да е толкова натоварено и изнервящо движението и въздухът щеше да е много по-чист.

  • 7
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Проблемите основано са два:
    (1) градоустройствен - не биваше да се позволява толкова гъсто строителство, много блокове, близо разположени, без терени за паркиране.
    (2). общината не строи паркинги. как никой кмет не си постави за цел да строи паркинги и да ошрави кварталните улички, нищо друго.
    Всякакви еко напъни - не им е сега момента, да вкарваме забрани, данъците били ниски. Това не са решения на проблема. Решенията са т.1.и т.2 по горе.

  • 8
    ngd1612826081716895 avatar :-|
    Gownowoz Sedarov

    Има решение всеки проблем, дългосрочно.
    Проблем 1 е това че никой не става кмет, или какъвто и да е управляващ, за да свърши работа, еле пък да я свърши както трябва, решение няма, това е съзнание, образование, възпитание.
    Проблем 2 паркирането - строят се паркинзи платени достатъчно с визия за напред, събират се автомобилите от улицата принудително.
    Проблем 3 замърсяване - (а) сторят се улици, булеварди, естакади, тунели, инфраструктура която да довежда и отвежда автомобилите максимално бързо до място, от място, паркинг.
    (б) Технически прегледи, проверки и на терен за отговаряне на евро категорията. (разликите между евро 4 и 6 са търговски направете справка) Старите бензинови са на газ - данъчни преференции за екологичо гориво? Дизелите на бесилото, 90% са с избушени катализатори и махнати дпф - не минават преглед или стикер евро -1 - висока такса за ползване.
    (в) Градски транспорт - в епидемична обстановка не е за предпочитане, но ефективността му може да се подобри значително, приятен навременен транспорт - по-привлекателен.
    И много други.
    Тоягата с данъците и глобите, таксите, ще играе след моркова или заедно с него от гореописаното.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.