Ремонтите в София са поскъпнали заради грешни сметки

Ремонтите в София са поскъпнали заради грешни сметки

Общината е увеличила стойността на няколко обществени поръчки с общо 16 млн. лв след установени технически разминавания

Анина Сантова
6024 прочитания

© Цветелина Белутова


Как се случва така, че ремонтът на две улици в район "Илинден" поскъпва двойно? Защо цената на реконструкцията на бул. "Първа българска армия" скача от 3 млн. лв. през 2018 г. на близо 10 млн. лв. без ДДС през 2020 г.? От гражданската организация "Спаси София" обявиха, че ремонтите само на четири улици в капиталовите програми на общината са поскъпнали с общо 16.5 млн. лв. в рамките на една година.

Причината се оказват грешни сметки на кметството, заради които се налага повторно пускане на обществени поръчки, вече с по-висока прогнозна сума. Това поставя под въпрос експертността на хората в администрацията, чиято работа е да изчислят какви ще са и колко ще струват използваните материали и техника. От четирите примера се забелязва, че пропуските в документите са най-вече в частите за ВиК и електромрежа. Другият проблем е, че при спирането на стари и обявяването на нови процедури така или иначе дългоочаквани ремонтите се бавят с още години, защото при пускането на нова поръчка отново трябва да се извърви същия административен път.

От Столичната община обясниха за "Капитал" на какво се дължи разминаването между залаганите в капиталовата програма суми за ремонта на четирите улици, посочени от "Спаси София". Ето какви са причините:

1. Ремонт на ул. "Кукуш" и ул. "Йосиф Щросмайер" в район "Илинден"

Прогнозната стойност, обявена в обществената поръчка през 2019 г., е 4.6 млн. лв. Година по-късно, при започването на нова процедура, тя се увеличава до 7.2 млн. лв. От общината отбелязват, че в ремонта влиза и осигуряване на носимоспособност на настилките, съоръженията и отводняването, както и възстановяване на ВиК мрежите. Първоначално е преценено, че кандидатите трябва да посочат сами ВиК материалите и диаметъра им.

В резултат на това те са подали двойно по-високи оферти от обявената прогнозна стойност. Чак тогава кметството решава да изработи инвестиционен проект, в който да остойности конкретните строително-монтажни работи на пътни габарити и всички ВиК дейности и обявява процедурата наново. В момента предстои да бъде избран изпълнител между общо 12-те кандидата, които се явиха.

  • Кога ще е готово: Ако ремонтът започне тази година, по план ще продължи до 2022 г. По поръчката не е осигурено финансиране, но в проекта за бюджет за 2021 г. са отделени 1 млн. лв.

2. Ремонт на бул. "Първа българска армия" в район "Сердика"

Когато през 2018 г. е обявена за първи път поръчката, предвидените средства са 3 млн. лв. без ДДС. Впоследствие настъпват "съществени изменения в проектната документация, които водят до несъответствия в особено големи размери". Те засягат предимно електро и "ВиК" частта, като само за една от позициите в електронната част се налага добавянето на допълнителни 16 км. тръбна мрежа. "Съществени са и непредвидените количества в част "ВиК", казват от общината.

След прекратяването на процедурата е възложено на общинското "Софинвест" да извърши проверка и да остойности количествените сметки към проекта. Тогава то излиза с тройно по-висока стойност - 9.9 млн. лв., каквато е прогнозната за изпълнението на поръчката.

В момента е в ход процедурата за избор на изпълнител, като предстои отваряне на ценовите предложения на деветимата участници.

  • Кога ще е готово: Преасфалтирането на булеварда се обещава от 2018 г., но после кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че той фигурира в програмата за 2020 г. Тогава всъщност беше пусната обществената поръчка, като средствата за най-много 180 дни. В проектобюджета за 2021 г. са заложени 2 млн. лв. за започването му.

3. Реконструкция на бул. "Ген. М. Д. Скобелев" и транспортния тунел при НДК

"Цената вече е 16 млн. лв., като само година по-рано Столична община го оценяваше на

12 млн. - с една трета по-малко. "През 2018 г. пък, когато кметът Фандъкова ликвидира трамвай 6 до Лозенец, цената на този ремонт беше едва 7 млн. лв.", написаха в свое прессъобщение от гражданската организация "Спаси София".

От общината обаче уточняват, че преди три години в поръчката не е бил включен ремонта на тунела и затова не може да се направи съпоставка. Иначе причината за поскъпването се крие в лошото състояние и носимоспособността на съществуващата покривна плоча на тунела в участъка, където предстои да бъда изграден новия релсов път, както и на влошаващото се състояние на хидроизолацията. В момента е възложено обследване, за да се установят точните дейности, които ще трябва да се извършат.

"Очакванията на експертите са, че обследването ще покаже нужда от допълнителни дейности по носещата конструкция и хидроизолацията на съоръжението", казват от общината. След като получи резултатите от обследването и получи преработения идеен проект, общината ще обяви нова обществена поръчка.

  • Кога ще е готово зависи от това кога ще стартира процедурата. Възможно е това да се случи тази година, след като по предложение на кмета Йорданка Фандъкова е заложила 2.16 млн. лв. в проекта за бюджет за 2021 г

4. Ремонт на ул. "Николай Коперник" и ул. "Атанас Узунов" в район "Слатина"

Когато през 2018 г. общината обявява процедурата за основен ремонт на ул. "Николай Коперник", тя предвижда, че това ще струва около 2.8 млн. лв. с ДДС. Друга обаче е преценката на четиримата кандидати, които са предложили цени между 4.38 и 4.64 млн.

В крайна сметка, без да спира процедурата заради разминавания с прогнозната стойност, общината решава да сключи договор със строителната "Щрабаг", която е предложила цена от 4.4 млн. лв. Тъй като е нямало как средствата да се осигурят наведнъж, общината е заложила етапност на изпълнение и въвеждане на експлоатация по различно време.

  • Кога ще е готово: През 2020 г. беше извършен ремонт на първия етап, обхващащ ул. "Николай Коперник" от бул. "Цариградско шосе" до бул. "Шипченски проход". Предстои изпълнението на останалите два етапа: от бул. "Шипченски проход " до ул. "Гео Милев" и т ул. "Манастирска" до ул. "Калиманци". В проекта за бюджет за 2021 г. са предвидени 1.7 млн. лв., с които евентуално да бъде извършен ремонта на втория етап.

Как се случва така, че ремонтът на две улици в район "Илинден" поскъпва двойно? Защо цената на реконструкцията на бул. "Първа българска армия" скача от 3 млн. лв. през 2018 г. на близо 10 млн. лв. без ДДС през 2020 г.? От гражданската организация "Спаси София" обявиха, че ремонтите само на четири улици в капиталовите програми на общината са поскъпнали с общо 16.5 млн. лв. в рамките на една година.

Причината се оказват грешни сметки на кметството, заради които се налага повторно пускане на обществени поръчки, вече с по-висока прогнозна сума. Това поставя под въпрос експертността на хората в администрацията, чиято работа е да изчислят какви ще са и колко ще струват използваните материали и техника. От четирите примера се забелязва, че пропуските в документите са най-вече в частите за ВиК и електромрежа. Другият проблем е, че при спирането на стари и обявяването на нови процедури така или иначе дългоочаквани ремонтите се бавят с още години, защото при пускането на нова поръчка отново трябва да се извърви същия административен път.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател

    Е не ни стигаха ремонтите на ремонта на ремонта, ами сега и "ремонт" на сметките!
    #ОСТАВКА

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Само калинките оцеляват при ГЕРБ, затова и ремонтите на ремонтите нямат край.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход