Едва 4% от служителите в АПИ са пътни инженери, в някои региони нямат нито един
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Едва 4% от служителите в АПИ са пътни инженери, в някои региони нямат нито един

Едва 4% от служителите в АПИ са пътни инженери, в някои региони нямат нито един

Общият предвиден щат на Агенция "Пътна инфраструктура" е над 2400 служители, но инженерите са пренебрежимо малко

Мила Чернева
10969 прочитания

© Юлия Лазарова


*Статията е редактирана в 14:38.

Девет от 27 пътни управления - местните звена на пътната агенция, нямат нито един пътен инженер в състава си. Става въпрос за областните пътни управления във Видин, Силистра, Монтана, Кърджали, Шумен, Добрич, Ловеч, Разград и Търговище. Това става ясно от справка, която "Капитал" получи по реда на Закона за достъп до обществена информация, за броя на пътните инженери, работещи в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

След публикуването на статията получихме съобщение, че директор на ОПУ Видин, инж. Павел Драганов, също е пътен инженер, но е пропуснат в списъка на АПИ (виж прикачения най-долу).

На фона на това друг парадоксален момент е, че едва двама директори на дирекции в централната администрация са пътни инженери. Общо дирекциите са 13, като няколко от тях - например "Комуникация и информация", не са пряко свързани със строителството.

Общо предвиденият щат за АПИ е над 2400 служители, като това включва Националното тол управление (911 служители), Института по пътища и мостове (68 щатни бройки) и общо 1080 служители в 27 областни пътни управления. Въпреки това към февруари 2021г. в цялата агенция работят едва 99 пътни инженери. В официалния отговор на АПИ е посочено, че те са 101, но в таблицата двамата служители от отдел от дирекция "Инвестиционно проектиране и отчуждителни процедури" е посочен два пъти (виж файла най-долу). Това значи, че пътните експерти в момента са едва 4% от предвидения щат на агенцията.

Няколко източници на "Капитал" от строителния бранш посочват, че именно липсата на специалисти в пътната агенция е пречка за ефективната работа на ведомството и за липсата на адекватно планиране на поддържане на пътищата.

Милиарди без експерти

Според Интегрираната информационна система на държавната администрация в някои пътни управления - например в Добрич, са наети общо 32-ма души, но нито един не е пътен инженер. Във Видин има 36 щатни бройки и всички са запълнени просто нито един служител не е инженер отново.

Дирекция "Пътна безопасност и планиране на дейностите по републиканската пътна мрежа" в пътната агенция посвоему има ключова роля. Може би една от най-значимите й е да "планира дейностите по проектиране, строителство, експлоатация и поддръжка на републиканската пътна мрежа съгласно бюджета на агенцията". Според данни на самата Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) броят на щатния персонал в тази дирекция е 12 души. Към февруари обаче в нея има едва трима инженери, които трябва да следят проектите из цялата държава.

Дирекция "Управление на стратегически инфраструктурни проекти" пък отговаря за всички ремонти и за новото строителство - разработване, проследяване на прогреса, отчитане на изпълнението. Същата дирекция "дава становища и заключения относно физическото състояние на пътищата и степента на необходимост за включване в програмите за строителство, ремонт и рехабилитация", както гласи правилника на АПИ. В нея по план трябва да има 17 служители, към момента работят едва 7 инженери, които трябва да следят всички проекти на агенцията, които струват милиарди левове.

Най-много пътни инженери в конкретен отдел има в "Координация и изпълнение на проекти по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ), където са общо седем. Той е част от дирекцията, която се занимава с най-големият източник на европейски пари за АПИ и в нея има цели 11 инженери.

"През последните месеци поради епидемиологична обстановка от COVID-19 и спазване на противоепидемични мерки се наложи временно преустановяване провеждането на конкурси за назначаване на нови служители. При подновяване на конкурсните процедури агенцията дава приоритет за назначаване на служители със специалност инженер", пишат от агенцията. Според официалния сайт за държавната администрация незаетите щатни бройки в АПИ са 291.

Пандемията може да е спряла назначаването на нови служители, но пък не спря агенцията да възлага договори или да обявява поръчки за милиарди левове. Един от договорите й с "Автомагистрали" за 65 км от пътя Видин - Ботевград за над 1 млрд. лв. с ДДС бе сключен през август 2020г. Отделно през 2020 г. АПИ обяви поръчка за 75 км от магистрала Русе - Велико Търново за над 1 млрд. лв., за обход на Пловдив и на Бургас и през февруари 2012г. за западния обход на Пазарджик, като трите търга са за общо над 150 млн. лв. и др. Броят на ремонтите - предварително предвидени и аварийни, на година е десетки обекти, ако не и стотици.

Няма хора

Областните пътни управления, които са местни структури на АПИ, следящи за състоянието на пътната инфраструктура, също са бедни откъм експерти. В пътното управление на Хасково единственият служител, който е пътен инженер, е самият директор. В Бургас, Сливен и Габрово също има само един специалист в цялата местна структура.

"Следва да се направи уточнението, че в последните години на пазара на труда в България се наблюдава значителен дефицит на кадри, завършили висше образование със специалност инженер по "Транспортно строителство" със съответните специализации по "Пътно строителство", "Железопътно строителство" и "Строителство на транспортни съоръжения". Недостигът на кадри с тази специалност се отчита както от компаниите в строителния бранш, така и от администрацията. Въпреки че това е една от най-важните за икономиката дейности, недостатъчен брой млади хора избират да учат и да се реализират в областта на транспортното строителство, което създава трудности пред работодателите с намирането на квалифицирани кадри", пишат от АПИ в отговорите си до "Капитал".

От агенцията дават пример, че през 2019 г. и 2020 г. са провели по 22 конкурса, за които се изисква специалност инженер, но съответно четири и шест от тях са приключили без назначаване на служител.

Сред причините са липса на кандидати или пък на такива с нужната квалификация, както и неуспешно представяне на допуснатите участници.

"За преодоляването на създалата се негативна тенденция с ограничения брой студенти, които се обучават във висшите учебни заведения по специалността "Транспортно строителство", агенцията работи активно и в партньорство с Университета по архитектура, строителство и геодезия за привличането и мотивирането на студенти, които да се обучават в тази област. През миналата учебна година в резултат в голяма степен и на дейността на Агенция "Пътна инфраструктура" е постигнато значително увеличаване на приема на студенти в специалност "Транспортно строителство" в УАСГ. Докато през изминалите години приетите по тази специалност са средно около 30 студенти, за миналата учебна година по специалността са приети 54 студенти", казват от агенцията.

*Статията е редактирана в 14:38.

Девет от 27 пътни управления - местните звена на пътната агенция, нямат нито един пътен инженер в състава си. Става въпрос за областните пътни управления във Видин, Силистра, Монтана, Кърджали, Шумен, Добрич, Ловеч, Разград и Търговище. Това става ясно от справка, която "Капитал" получи по реда на Закона за достъп до обществена информация, за броя на пътните инженери, работещи в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    hgg21387465 avatar :-P
    hgg21387465

    Агенция "Пътна инфраструктура" или казано на кратко АПИ е структура с много голямо текучество на персонала. Ремонта и строителството преди да се осъществят трябва да бъдат идейно обосновани, а там не трябват строителни инженери, а по-скоро транспортни специалисти и маркетингови експерти. Ако оставим пътната инфраструктура на инженерите, тежко ни и горко. Госпожо Чернева, вие като си строите къща единствено строители ли викате, или преди това има архитекти, дизайнери и т.н. Не свършва и не започва светът със строителите. Те са крайното звено - изпълнението. Преди това трябва много. Ама явно не сте и чували за специалисти в областта на трафика и трафик прогнозите, АРП и т.н. Иначе как ще получи един път или магистрала финансиране, ако няма подобни нещо. Да не говорим за еколозите, които са също много важен елемент от идейната обосновка за изграждането на един път - магистрала.

  • evpetra

    Бравос! Дългата резервна скамейка на Борисов!

  • 3
    jbq23482877 avatar :-|
    jbq23482877

    Статията отразява действителността, но и спестява много подробности. Предлагам на г-жа Чернева да продължи темата в нови публикации. Ще бъде добре, ако авторът на първия коментар даде примери за някакви "транспортни специалисти и маркетингови експерти", които притежават необходимите компетентности. Не се ли казва точно това в статията, че с пътища се занимават всякакви калинки само не и професионалистите със съответната квалификация?

  • 4
    marsianka avatar :-|
    Marsianka

    Специалисти не са им нужни, тъй като ще им пречат на изпълнението на тъпоглавото строителство.И както във всяка друга дирекция назначаваме калинки, които немогат да мислят и за нищо не стават, но пък могат да си полагат подписите, където им кажат.

  • 5
    baza avatar :-P
    Божидар Здравков

    До коментар [#1] от "hgg21387465":

    Трябват, разбира се, И ДРУГИ специалисти, но милиардите отиват в строителство. Боклучавите изпълнения няма да се избегнат от маркетингови специалисти и еколози.

  • 6
    ivangabrovo avatar :-|
    ivangabrovo

    Преди около 10 години от Германия се завърна като дипломиран инженер по пътно строителство дъщерята на семейна позната. Момичето кандидадства за работа във всички известни и по-малко известни пътностроителни фирми в България, както и в някои държавни служби. Поканена беше на три интервюта, като на едното направо й казали, че е проформа, колкото да видят какви хора се връщат от Германия и че няма как да я вземат, защото ще вдигне много нивото.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.