ГЕРБ закова свои кадри и в столичните транспортни дружества
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ГЕРБ закова свои кадри и в столичните транспортни дружества

ГЕРБ закова свои кадри и в столичните транспортни дружества

Директорите на ЦГМ, електро- и автотранспорта остават непроменени за още три години. Бордовете се допълват от неуспели районни кметове от партията на Борисов

Анина Сантова
5690 прочитания

© Цветелина Белутова


Старите познати директори на столичните транспортни дружества остават за още три години, а бордовете се "подсилват" с неуспели районни кметове от ГЕРБ. Това е накратко резултатът от първите конкурси за директори в трите общински дружества в София - Център за градска мобилност, Столичен електротранспорт и Столичен автотранспорт. "Нови" мениджърски попълнения всъщност няма - почти всички по някакъв начин са свързани с местното и държавното управление в предишните няколко години.

Назначенията идват, след като заради присъединявате към чакалнята на еврозоната България прие нов Закон за публичните предприятия. Той задължи държавните и общинските фирми да направят конкурси за мениджъри. Резултатът дотук е, че в транспорта и в енергетиката управляващите нареждат бордове от свои назначения за следващите три години.

Сега псевдоконкурсите напредват и в общината, за въпросните три дружества процедурата е започнала в началото на декември и сега е на финала.

"Като член на комисията по избор мога да кажа, че качеството на предложените кандидати за бордове можеше да бъде и по-добро. Опитах се да убедя доста качествени експерти в транспорта да се явят на конкурса, но почти всички отказаха по различни причини. Основната е, че имиджът на общината и нейните компании е на доста ниско ниво. Трябва да поработим сериозно над него, за да можем да привличаме сериозните експерти. Иначе конкуренцията ще бъде все такава, каквато беше и на трите конкурса, и наред с добрите кандидати ще избираме и посредствени", каза пред "Капитал" общинският съветник от "Демократична България" и съпредседател на "Зелено движение" Владислав Панев, който е гласувал "въздържал се" за назначенията.

ЦГМ - още от същото

В борда на Центъра за градска мобилност, който управлява целия публичен транспорт и паркирането в София, остава бившият районен кмет на "Студентски" Димитър Дилчев, който не успя да спечели втори мандат през 2019 г. и загуби от съперника си от "Демократична България" Петко Горанов. С доклад от общинските съветници от ГЕРБ Николай Стойнев и Георги Георгиев той беше назначен "временно" в дружеството малко след местните избори без конкретна причина. Тогава за временен изпълнителен директор беше сложена Румяна Милова, която дълги години отговаря за дирекция "Паркиране и гаражи". Впоследствие тя отстъпи поста си на Дилчев, който и сега най-вероятно отново ще бъде избран за изпълнителен директор. Милова отново влиза в съвета на директорите заедно с Никола Рогачев, който и преди беше негов член.

Новите попълнения в борда са Розалина Георгиева и Иван Антов. Справка в сайта на ЦГМ показва, че Георгиева е ръководила сектор "Обществени поръчки" в дружеството. Иван Антов пък е юрист, който е бил началник-отдел в Комисията за финансов надзор (КФН), както и член на борда на "Топлофикация Пловдив". Работи в адвокатското дружество "Токушев и партньори". Негов съдружник във фирмата е синът на бившия конституционен съдия Димитър Токушев - Виктор Токушев. Той е и основател на кантората. До лятото на 2018 г. адв. Виктор Токушев и Антов са били в борда на "Принц фон Пройсен кепитъл лимитед", която през 2016 г излезе на борсата след одобрението на КФН и въпреки съмнителните петна в биографията на швейцарския й основател.

Още партийци в автобуса

В Столичния автотранспорт мястото си запазва сегашният изпълнителен директор Слав Монов, както и Илия Гътовски, който е д-р по икономика на транспорта и преподавател в УНСС. Нови попълнения са Любомир Ковачев - загубилият кандидат за кмет на ГЕРБ-СДС в район "Средец", както и Николай Найденов - бившият председател на борда на директорите на "БДЖ холдинг".

Найденов зае поста в държавната фирма през 2013 г., след като тогавашният министър на транспорта Кристиян Кръстев заяви, че не е доволен от начина, по който тя се управлява. От 2020 г. Кръстев е зам.-кмет по транспорта в Столичната община.

Друг нов кадър е Йовелина Тихова, която е представена от общината като "мениджър в IT компания". Вероятно става въпрос за "Стемо", която се управлява от Георги Тихов - нейният съпруг. Двамата са съдружници и управители на консултантската "Лагарто Верде".

Електро връзки

В "Столичен електротранспорт", който отговаря за тролеи и трамваи и последните седем години е на загуба, поста си запазва Евгений Ганчев. Той е ръководител на дружеството от над 20 години и сегашен изпълнителен директор. В новото ръководство е предложен и Кирил Георгиев, който през 2019 г. беше "временно" назначен заедно с Димитър Дилчев. Странното тук е, че Георгиев е бил директор в другото общинско транспортно дружество - "Столичен автотранспорт", на поделение "Малашевци". Още през 2019 г. обаче не стана ясно защо се е наложил този "трансфер".

В управлението на Столичния електротранспорт влиза и доц. д-р Елена Симеонова. Тя е завършила международни отношения и финанси в УНСС и към момента доцент д-р и преподавател в университета от катедра "Политология". През 2016 г. е работила по изготвянето на секторен анализ за нуждите на Съюза на транспортните синдикати в България на тема "Разлики в заплащането на мъжете и жените в транспортния сектор в България".

Нов член на борда е Веселин Порязов, който по описанието на общината е "с икономическо образование, завършено в Германия, и с опит в различни международни компании". От профила му в мрежата Linkedin става ясно, че от девет години Порязов е експерт по доставки и поръчки във веригата Kaufland, като преди това една година е работил с клиенти в технологичната група Sitel. Завършил е образованието си в германския университет в Улм.

Още един мандат в "Столичен електротранспорт" ще изкара юристката Десислава Пачева-Чомпалова. От данъчната ѝ декларация в края на миналата година става ясно, че през 2003 г. е купила апартамент на бул. "Евлоги Георгиев" само със средства от заплатата си. Женена е за Николай Чомпалов, който пък притежава четири апартамента на централни улици в столицата.

Старите познати директори на столичните транспортни дружества остават за още три години, а бордовете се "подсилват" с неуспели районни кметове от ГЕРБ. Това е накратко резултатът от първите конкурси за директори в трите общински дружества в София - Център за градска мобилност, Столичен електротранспорт и Столичен автотранспорт. "Нови" мениджърски попълнения всъщност няма - почти всички по някакъв начин са свързани с местното и държавното управление в предишните няколко години.

Назначенията идват, след като заради присъединявате към чакалнята на еврозоната България прие нов Закон за публичните предприятия. Той задължи държавните и общинските фирми да направят конкурси за мениджъри. Резултатът дотук е, че в транспорта и в енергетиката управляващите нареждат бордове от свои назначения за следващите три години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.