Операция "Социология"

Партиите около властта се опитват да използват социологически проучвания за пропаганда

Темата накратко
  • Партиите около властта се опитват да използват социологически проучвания за пропаганда.
  • Опитите за манипулация минават през фалшиви агенции, но и през познати имена.
  • Как да се ориентираме кои изследвания са достоверни.

ГЕРБ печели категорично изборите с огромна преднина пред БСП, а ВМРО е трета политическа сила в следващия парламент. Така ще изглежда резултатът от вота след три седмици, ако се вярва на публикациите от т.нар. агенция "Барометър". Но не - на нея не трябва да се вярва. Това е в буквалния смисъл на думата фалшива агенция без клиенти и хора, които работят в нея. Тя дава на медиите някакви числа само преди изборите и те винаги надуват резултата на ВМРО. Обяснението е просто - формалният собственик на "Барометър" е съдружник с функционера на националистическата партия Карлос Контрера във фирма за недвижими имоти. На почти всички избори ВМРО е някъде около границата за влизане в парламента и там основният проблем е да не би хората да се разколебаят да гласуват за тях, за да не се загуби гласът им. "Изследвания" като това на "Барометър" ги подвежда, че това е невъзможно да се случи. Историята с фалшивите изследвания е най-видимият пример за проблем, който от избори на избори през последните години става по-голям.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове