Кой кой е от по-известните социологически агенции
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Изследването е по поръчка на...

Кой кой е от по-известните социологически агенции

Кой кой е от по-известните социологически агенции

Кои са собствениците и какви са оборотите на агенциите

12745 прочитания

"Алфа рисърч" е създадена през 1997 г. от Боряна Димитрова и Станислав Стоянов, а в момента управители и съсобственици са Боряна Димитрова (с мажоритарен дял) и Геновева Петрова. Компанията реализира годишни приходи средно между 1 и 1.5 млн. лв., като за последната декларирана финансова година - 2019 г., оборотът на "Алфа рисърч" е 1.44 млн. лв., а печалбата е 167 хил. лв.

"Галъп интернешънъл" е създадена през 1991 г. от социолозите Андрей Райчев и Кънчо Стойчев. Тя няма общо с едноименна американска агенция на "бащата на социологията" Джордж Галъп, но членството в международната асоциация Gallup International дава право на Райчев и Стойчев да използват името. По случая са водени и дела, като в крайна сметка те го запазват.

С "Галъп" се свързват няколко компании. Учредената в началото през 1991 г. "Болкан бритиш соушъл сървейс" отчита оборот от 4.9 млн. лв. и печалба от 1.2 млн. лв. за 2019 г. Това дружество е собственост на две други - ББСС с приходи от 5 млн. лв. и печалба от 1.2 млн. лв. за същата година и ББСС-БГ, която е с по-скромни показатели - 770 хил. лв. оборот и 70 хил. лв. печалба. И трите дружества се управляват от Мария Желева.

През 2014 г. е регистрирана и "Галъп интернешънъл Болкан" с управители Кънчо Стойчев и Първан Симеонов, който в последните години е публичното лице на социологическата агенция. Според финансовия отчет на компанията за 2019 г. оборотът е 573 хил. лв., а печалбата - 77 хил. лв. Всички тези дружества са регистрирани с основна дейност "социални, политичеcки и икономически проучвания, маркетингови и други проучвания".

"Екзакта рисърч груп" бе създадена в края на 2013 г. от Лидия Йорданова, бивш директор на държавната социологическа агенция НЦИОМ. Тя бе уволнена от тогавашния председател на парламента Михаил Миков, след като НЦИОМ обяви, че 60% от българите искат оставката на кабинета "Орешарски". "Екзакта" има приходи от порядъка между 120 и 290 хил. лв. в последните години, като за 2019 г декларираният оборот е 165 хил. лв., а печалбата - 3 хил. лв.

"Тренд" е една от най-младите социологически агенции, създадена през 2016 г. от социолога Евелина Славкова, политолога Димитър Ганев и политолога Анастас Стефанов. Тримата са управляващи съдружници в агенцията. Славкова има предишен опит в Института за модерна политика на Борислав Цеков, Ганев пък е работил в "Галъп интернешънъл". За 2019 г. агенцията декларира приходи от 794 хил. лв. и печалба от 55 хил. лв.

"Маркет линкс" е създадена през 2001 г. от Румяна Бъчварова и Цветелина Стоянова. През 2009 г. обаче Бъчварова продаде дяловете си и напусна агенцията, тъй като бе назначена за началник на политическия кабинет на премиера Борисов. В момента съдружници с равни дялове в агенцията са Красияна Стоянова, Добромир Живков, Станислава Чипова и Галя Гогова. Приходите на агенцията варират между 900 хил. и 1.2 млн. лв. годишно, като за 2019 г. те са 1.035 млн. лв., а печалбата е 6 хил. лв.

"Медиана" е създадена в далечната 1994 г. от социолога от НЦИОМ Кольо Колев, който и досега е мажоритарен собственик и управител на агенцията. Оборотите на компанията в последните пет години са по-скоро скромни - между 30 и 90 хил. лв., а от 2014 г. насам агенцията отчита и загуби. През последната декларирана финансова година - 2019 г., агенцията отчита приход от 39 хил. лв. и 12 хил. лв. загуба.

"Сова Харис" е регистрирана през 1990 г. с името "Сова 5". Със социологически проучвания тя започва да се занимава през 1993 г., когато я оглавява Васил Тончев. През години съсобственик в агенцията е бил и Красимир Гергов, а сега съдружник на Тончев е Ваня Мамарова. Приходите на дружеството в последните години варират от 70 до 300 хил. лв., като то е по-често на загуба. През 2019 г. отчита оборот от 249 хил. лв. и 13 хил. лв. печалба.

"Афис" е основана като агенция за социални и пазарни изследвания през 1999 г. от Юри Асланов, който и досега е член на Националния съвет на БСП. До 2009 г. включително агенцията отчита обороти от порядъка на 1 млн. лв., но идването на власт на ГЕРБ се отразява рязко на постъпленията й и още на следващата година те спадат четворно. Покачват се отново до над половин милион през двете календарни години на кабинета "Орешарски" (2013 и 2014), след което отново се свиват. За 2019 г. агенцията отчита приход от 162 хил. лв. и печалба от 30 хил. лв.

"Барометър България" е регистрирана през 2010 г. с предмет на дейност "провеждане на социологически, маркетингови, статистически, рекламни проучвания", но първите й приходи от дейност са декларирани едва за 2017 г. Те са повече от скромни - 2 хил. лв. За последната отчетна година - 2019, агенцията декларира 10 хил. лв. оборот и хиляда лева печалба. Според Търговския регистър мажоритарен собственик е Николай Николов, а съдружник с малък дял е Елена Иванова. Николов е съсобственик на дружеството "Никар имоти", където равноправен съдружник му е общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера.

Център за анализи и маркетинг е създадена през 2004 г от Юлий Павлов, брат на бившия политик, банкер и медиен собственик Любомир Павлов. Дейността на агенцията е непостоянна, като има години, в които дори отчита нулеви приходи - такива са например 2010, 2016, 2018 г., както и доста сериозни спрямо оборотите загуби от порядъка на 40-50 хил. лв. Последната отчетена година - 2019, обаче е била добра за агенцията - 191 хил. лв. приходи и 136 хил. лв. печалба. В агенцията работят четирима души. Центърът няма собствен сайт. От миналата година проучванията за политическите нагласи на центъра се правят по поръчка на сайта ПИК.

"Алфа рисърч" е създадена през 1997 г. от Боряна Димитрова и Станислав Стоянов, а в момента управители и съсобственици са Боряна Димитрова (с мажоритарен дял) и Геновева Петрова. Компанията реализира годишни приходи средно между 1 и 1.5 млн. лв., като за последната декларирана финансова година - 2019 г., оборотът на "Алфа рисърч" е 1.44 млн. лв., а печалбата е 167 хил. лв.

"Галъп интернешънъл" е създадена през 1991 г. от социолозите Андрей Райчев и Кънчо Стойчев. Тя няма общо с едноименна американска агенция на "бащата на социологията" Джордж Галъп, но членството в международната асоциация Gallup International дава право на Райчев и Стойчев да използват името. По случая са водени и дела, като в крайна сметка те го запазват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    uby1432959576432134 avatar :-|
    Svetla Encheva

    Предполагам, че в описанието за „Алфа рисърч“ хилядите са объркани с милиони: „ а печалбата е 167 млн. лв.“ Ако е вярно, ще излезе, че „Алфа“ е супербогата агенция. А и изглежда странно оборотът да е 1,44 милиона, а печалбата – 167 милиона.

  • 2
    deconsult avatar :-|
    Filip Filipov

    До коментар [#1] от "Svetla Encheva":

    Напротив-възможно е печалбата да е и нула, без значение колко са големи приходите.Първо погледнете ОПР на дружеството. Статията не е нищо повече от копи-пейст от публичните регистри.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.