Спортните "Автомагистрали"

Комплекс "Червено знаме" се руши от десетилетие в очакване на по-добро бъдеще

Спортните "Автомагистрали"

Спортният министър иска държавна фирма без сайт и с имейл в abv да строи басейни и зали за над 240 млн. лв.

Георги Филипов
9003 прочитания

Комплекс "Червено знаме" се руши от десетилетие в очакване на по-добро бъдеще

© Lap.bg


Когато правителството реши да възнагради държавната фирма "Автомагистрали" с първия от поредица милиарди за строителството на магистрала "Хемус", в активите й поне можеха да се намерят няколко багера и камиони, както и известен опит в поддръжката на пътища.

Но ако идеите на управляващите строителство на нов спортен мегакомплекс в района на комплекс "Червено знаме" в София се изпълнят, ще бъдат излети стотици милиони левове в държавна фирма с вероятно няколко бюра и офис консумативи. И то на фона на предизборни обещания, които нямат нищо общо с подобно мащабно строителство.

Дали или ако

Най-новият спортен мегапроект излезе наяве в резултат на поредното напомняне, че комплекс "Червено знаме", в непосредствена близост до зала "Арена Армеец", тъне в разруха. Темата беше възродена от общинския съветник Борис Бонев, който поиска комплексът да мине на общинско разпореждане. А репортажи от бившите състезателни басейни показваха как не само се саморазрушават, но и зле охраняват и дори разграбват.

Спортният министър Красен Кралев отхвърли възможността да се раздели с обекта и обяви намерението си за "четвъртия мандат": "На "Червено знаме" ще изградим многофункционална зала с капацитет 3000 души, допълнително три тренировъчни зали за различни видове спорт, открит и закрит плувен басейн, център за художествена гимнастика, зала за зимни спортове на закрито." Той цитира прогнозна стойност над 120 млн. евро, като вече са били извършени и предпроектни проучвания. Ако се случи, това ще бъде най-мащабната еднократна инвестиция в спортна инфраструктура в последните 30 години. И както винаги - без преценка за възвращаемост и нужда от мегасъоръжението.

До момента рекордът в спортното строителство при управлението на ГЕРБ се държи от струващата 90 млн. лв. зала "Арена Армеец", следвана по петите от все още недовършената зала "Арена Бургас". Стойността на бургаската зала нарасна от 35 милиона до почти 75 млн. лв., най-вече заради непредвидени подпочвени води и необходимостта от допълнително укрепване заради намиращия се в близост булевард.

Зали или салони

На предизборния план на Кралев трябва да се гледа с огромна доза несигурност, защото поне на книга драстично се разминава с обещанията на ГЕРБ в навечерието на изборите. В програмата си управляващите обявяват намерение да построят поне 100 физкултурни салона и не споменават за нови големи зали или стадиони. Кралев не отговори на запитване на "Капитал" дали мегакомплексът "Червено знаме" остава като приоритет. Но най-скорошната история показва, че големите инфраструктурни проекти получават приоритетно отношение.

Комплексът "Червено знаме" включва открит и закрит басейн с олимпийски размери; открит и закрит басейн с кула за скокове; трибуни с капацитет за по 2000 зрители както във външната, така и във вътрешната част; волейболната зала "Васил Симов"; зали за баскетбол, борба и стрелба; хотелска част на 15 етажа. През 2011 г., по времето на министър Свилен Нейков, имотът беше прехвърлен от активите на Министерството на отбраната към спортното министерство. Дотогава откритият басейн и хотелът функционираха, като дори домакинстваха на световно военно първенство по плувни спортове. Закритият басейн, изграден за европейското първенство по плуване в София през 1985 г., е занемарен по-отдавна. В последните девет години комплексът е затворен, като само отделни зали се ползват по предназначение.

След последните трансформации на държавните спортни имоти обектът попадна в активите на "Сердика спортни имоти", чийто собственик е Министерството на спорта. Това е същата фирма, която управлява и стадиона на футболния ЦСКА "Българска армия". От създаването му през 2017 г. единствената публична дейност на дружеството е свързана именно с отдаването на настоящия стадион под наем заедно с базата в Панчарево и проекта за съвместно дружество с "ЦСКА-София" за изграждането на чисто нов стадион. Статутът на тази процедура е "пред завършване" от поне година. С решение на правителството от октомври 2019 г. се дава разрешение за учредяването на съвместно дружество с фирма на Гриша Ганчев - "Спортни имоти Българска армия", но активността замря след местните избори и такова съдружие няма.

Дълбоко прикрити в планове

"Сердика спортни имоти" е не просто поредната държавна мегакомпания за управление на спортни имоти, но е най-потайната и най-бездействащата. От последния видим отчет на фирмата (за 2019 г.) става ясно, че осъществява съвсем скромна дейност - отчита приходи от наем 147 хил. лева и разходи 3.5 милиона лева. Приходите почти покриват заплатите и осигуровките на служителите, а останалите разходи идват от амортизация, външни услуги (675 хил. лв.). В резултат на това загубата за втората й пълна година на съществуване е 3.3 милиона лева.

Одиторите отчитат, че приходите за 2019 г. са значително по-малки от предходната година (613 хиляди лева) и че в отчета не са отразени приходите в пълен размер от отдадените под наем недвижими имоти. "Ние не бяхме в състояние да направим нищо чрез прилагането на одиторски процедури за пълния размер на приходите от наеми", се казва в доклада на одитора. Все пак дружеството има към края на 2019 г. вземания за 828 хил. лева, от които 703 хил. от ПФК "ЦСКА-София". В същото време има и задължения пак към футболния клуб за 433 хил. лева. По договор ЦСКА трябва да плаща месечно по 62 хиляди лева без ДДС наем.

Държавната фирма, освен че няма почти никаква дейност, няма и видимо капацитет и опит да построи каквото и да било за четвърт милиард лева. "Сердика спортни имоти" не разполага дори със собствена интернет страница. Единствената публична обява е на страницата на Министерството на икономиката за конкурса за "Българска армия" и базата "Панчарево". Не е ясно дали някога въобще е провела и една обществена поръчка, тъй като би трябвало те да бъдат обявени на въпросната интернет страница. В портала за обществени поръчки на АОП такива не се откриват. Но това не е всичко - фирмата няма дори собствен домейн, а ползва като служебен имейл адрес в abv.bg. И то е отскоро. В Търговския регистър все още като официален стои електронният адрес на един от членовете на съвета на директорите от самото учредяване преди четири години, Людмил Лазаров ([email protected]). Самият Лазаров има дългогодишна връзка с варненската група "Химимпорт" покрай ЦКС. Кралев исторически също има такива отношения по времето, когато управляваше футболния "Черно море" (Варна). Лазаров е бил в управлението на "Консорциум ЦКС-Химимпорт", а за кратко до 2008 г. е и в ръководството на свързания с Алексей Петров застраховател "Лев инс".

Капацитетът на държавното дружество да се справя с предизвикателство като строежа на огромен спортен комплекс е спорен, тъй като средно то разполага със седем служители (без жените по майчинство). Това обаче не пречи Кралев често напоследък да включва компанията в сметките си за мащабни проекти. Само преди два месеца той поиска Столичната община да му преотстъпи терен 7.5 декара в "Красна поляна", които да прибави към други 100 и да учреди съвместно дружество с бизнесмена Румен Чандъров за строежа на нов стадион "Септември". Мотивацията на министерството е в едно изречение и се изчерпва с необходимостта от "изграждане на модерно съоръжение за организиране на големи спортни събития, които биха спомогнали за развитието на спорта, туризма и икономиката на страната".

"Капитал" изпрати на имейла на "Сердика спортни имоти" запитване за информация за проектното проучване и финансовата обосновка за новия спортен комплекс на "Червено знаме", но не получи отговор. От другата държавна фирма в същите офиси - НСБ ЕАД, с които "Сердика" ползват общо деловодство, препратиха за информация към спортното министерство. Оттам отказват разговори с "Капитал".

Когато правителството реши да възнагради държавната фирма "Автомагистрали" с първия от поредица милиарди за строителството на магистрала "Хемус", в активите й поне можеха да се намерят няколко багера и камиони, както и известен опит в поддръжката на пътища.

Но ако идеите на управляващите строителство на нов спортен мегакомплекс в района на комплекс "Червено знаме" в София се изпълнят, ще бъдат излети стотици милиони левове в държавна фирма с вероятно няколко бюра и офис консумативи. И то на фона на предизборни обещания, които нямат нищо общо с подобно мащабно строителство.

Дали или ако


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    vrv011011197 avatar :-|
    vrv011011197

    Някои е надраскал нещо си без да има някаква представа за какво иде реч.

  • 2
    vrv011011197 avatar :-|
    vrv011011197

    Кралев прехвърля топката за пореден път.Когато клубът подпише документите трябва да внесе и паричната вноска-22 млн лв.Само че тези пари ще се управляват от принципала на съвместното дружество-ММС,ерго-Кралев.Как,къде и кога ще се харчат той решава.Което е по-малкият проблем.Същественият е,че за да има строеж трябва да бъде гласуван и разрешен от Общинския съвет.Който за момента отказва подобно нещо.Макар,че по принцип проектът е съгласуван с главния архитект и той не е против. Но след като общинарите не дават-няма да стане.Да обобщя-подписва се договора.ГГ и сие внасят 22 милки в съвместното дружество,но вече не могат да ги управляват както намерят за целесъобразно.Същевременно Общсъвет не дава разрешение и това дружество на практика няма да функционира за задачата,която е най-важна,а 22 млн ще са замразени за неопредлено време. А тези пари не са само на Г и И,а и на чуждестранен инвеститор.Е,кой е луд за такава сделка?Дебеловратият спортен деятел да не се прави на ощипан.Ако бе гарантирал досега,че проектът ,който е одобрен, ще бъде съгласуван и всички разрешения за строежа са осигурени-е,тогава вероятно всичко щеше да е леге артис.Да,но не.А и в светлината на Ковидлокдаунбизнеспадението никой не е луд за загроби за кефа на Дебеловратия 22 милки..Без гаранции,че ще може да си ги върне или използва.По-скоро принципалът може да реши друго нещо с тях и да каже-няма да се строи,ще се купят кенефи и ще се озелени.пак е за стадиона така,че ГГ не може да каже не..казусът е много заплетен и опростяването му от Кралев(по-скоро опростачаването му) цели да ни настрои срещу ръководството.Поредната мръснишка атака срещу нас.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход