To-do list на правителството
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новото управление

To-do list на правителството

Shutterstock

To-do list на правителството

Дузина бързи важни неща, които евентуалното служебно правителство може да направи за икономиката и бизнес средата

7917 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Има едно сигурно за следващото правителство - то няма да е с премиер Бойко Борисов и най-вероятно няма да е на ГЕРБ. Към момента изглежда най-вероятно следващият кабинет да е служебен, назначен от президента. Дори и да се осъществи другата, много по-малка, възможност за правителство около Слави Трифонов, при тази конфигурация в парламента то 1) няма да има много дълъг живот и 2) вероятно ще следва сходна политика със служебния кабинет - решаване на текущи кризи и демонтаж на ГЕРБ и ДПС от ключовите позиции за усвояване на публични средства.

1. Промени в ключови структури

  • Да се смени ръководството на АПИ - структурата, през която минават най-големите обществени поръчки и която подхранва мегакорупцията във властта. Това може да стане моментално, тъй като агенцията е на подчинение на регионалния министър. Да се започне моментален външен одит в агенцията за начина, по който са давани последните големи поръчки.
  • Да се смени ръководството на НАП. Приходната агенция има експертиза, но се ползва за много политически удари върху неудобни и амнистия за любимци. Освен топ ръководството бързи промени вероятно ще са нужни и в регионалните структури. Една от първите задачи на новото ръководство може да е въвеждане на електронно случайно разпределение на проверяваните фирми и екипите от данъчни.
  • Да се смени ръководството на ДФ "Земеделие" - това ще стане по-бавно, но е задължително. Фондът разпределя огромно количество пари - по над 2.5 млрд. лв. годишно, и е известен като удобното място за цял слой от партийни назначения. ДФЗ е една от трите институции, през които минават огромен поток от европейски пари, и е добре да се внесе повече прозрачност там. Дори преди напускането на Румен Порожанов ДФЗ не беше прозрачна, а оттогава насам фондът е потънал в мълчание. Принципно структурите, които са сертифицирани за разпределяне на европейски пари, каквато е ДФЗ, имат процедура за смяна на ръководство, която изисква координация с ЕК. Едноличните решения за премахване на ръководство без одобрение от Брюксел носят риск от забавяне на разплащания или дори замразяване в най-лошия вариант.
  • Ръководството на НКЖИ - третата голяма структура за разпределяне на европейски пари (над 2 млрд. лв. в сегашния период), не може да бъде сменено лесно, тъй като през март беше преназначено с конкурс. На първо време може да се назначи прокурист.
  • Ръководството на програма "Конкурентоспособност" е едно от най-слабите в системата на европейските средства. То също може да бъде сменено от ресорния министър на икономиката, но отново минава през преговори с ЕК. Проблемът е, че почти всички помощи за бизнеса, свързани с пандемията, минават през тази програма и тя вече крета, така че допълнителни забавяния може да се окажат експлозивни.

2. Прозрачност навсякъде

  • Назначенията на директори на държавни дружества да се правят при реално състезание. Да се промени правилникът към Закона за управление на публичните предприятия - в конкурсите за бордове да се публикуват CV-та, концепции и събеседванията да се излъчват на живо. Сега устният етап от конкурсите е буквално засекретен, а именно при него се случва отстраняването на неудобните кандидати.
  • Да се публикуват данни за всички кредити на държавната ББР над 5 млн. лв. Това е важно да стане с максимално много детайли (обезпечения, срокове, лихви, гратисни периоди, обслужване), без да се нарушава законодателството за банковата тайна. Особено внимание трябва да се отдели на най-големите експозиции, които са публично достояние чрез медийни разследвания и където може да се предполагат и интереси на политически лица. Като е важно анализът да стъпва и не само на законосъобразност, а и на целесъобразност на сделките.
  • Повече прозрачност при концесиите: Публикуване на всички договори, анекси, платени суми по години, подадени годишни отчети и евентуални неустойки за неизпълнение и протоколи от проверки. Да се задължат органите, предоставящи концесии, да излъчват онлайн подаването на оферти, да се публикуват офертите или ключови параметри от тях, да се публикува класирането от комисията, както и окончателният договор. Промяната да обхване не само обичайните процедури на министерства и общини, но и тези на Министерството на туризма за плажовете, които са по друг закон.
  • По-прозрачна КЗК. При положение че няма парламент и комисарите не могат да бъдат сменени, да се създаде повече прозрачност. Например да се излъчват онлайн т.нар. открити заседания по конкретните производства, като предварително се обяви кой казус кога ще се обсъжда.
  • Да се изнесат детайли по ключови договори, например с "Капш" за тол системата, с "Автомагистрали" и "Монтажи" и за големи проекти като строителството на "Турски поток" през България за близо 3 млрд. лв., за военните машини за сухопътните войски и изпълнението на споразуменията за модернизация на танковете и закупуване на машините за специалните сили, за правителствения мегакомплекс в "София тех парк" (инвестицията е в строеж на няколко сгради, включително 15-етажна, за вероятно 100 млн. лв. върху 25 декара), и ако е възможно, да се прекратят. Може също така да се направи преглед на изпълнението на договора за изтребителите F-16 и да се оповести какви преговори са водени за допълнителни доставки.
  • Продажбата на държавни имоти да стане по-прозрачна. В момента по-големите обекти се продават от бившата Агенция за приватизация (сега АППК) без никакъв маркетинг на обектите (като снимки и детайлна информация), както и от военното министерство.

3. Европейски средства

Планът за устойчивост и възстановяване

Вицепремиерът Томислав Дончев вече обяви, че ГЕРБ ще отложи подаването на плана за възстановяване от пандемията, по който България ще получи безвъзмездно 12 млрд. лв., в съответствие с новата политическа реалност. По регламент той трябва да стигне в Брюксел до 30 април. Зам.-председателят на ЕК Валдис Домбровскис обаче уточни пред БНР, че България може да се забави, тъй като и бездруго има още работа по сегашния документ.

Под въпрос е обаче колко дълго може да е това забавяне - служебен кабинет и нови избори могат да отложат чак за есента завършването на плана, което ще съвпадне със сроковете, в които ЕК иска да започне да плаща пари.

Ако приемем, че който и да е на власт иска да сложи нови приоритети и линии за финансиране, а не може да направи това еднолично, т.е. ще трябва процес на консултации, преговори с Брюксел и т.н., това ще значи още поне няколко месеца. Силно съмнително е, че ЕК ще допусне България да изпрати план чак в края на годината.

Това ни поставя пред две възможности:

  • служебен кабинет да организира консултации по плана и с всички политически партии да договори някаква рамка, която да бъде подадена преди есента (с условието, че комисията не обича да работи по дългосрочни планове със служебни кабинети);
  • който и да дойде на власт, да ползва за основа плана, изработен от сегашното правителство, с несъществени корекции.

Новите европейските програми

При тях процесът е малко по-разтеглен, но ситуацията е подобна. В момента програмите, по които България може да получи почти 24 млрд. евро в периода 2021 - 2027 г., се намират на ниво "работен драфт" и първа чернова, които предстои да бъдат финализирани с ЕК. Минали са част от консултациите, изчистена е рамката и е решено как да се разпредели финансирането.

Всяка промяна оттук нататък изисква следните стъпки: новото правителство да възложи преработка на програмите с ясни идеи какви корекции иска и след това те да се договорят с ЕК. Ако приемем, че това е ясно (т.е. няма да има нужда от месец-два консултации), промяна може да се случи сравнително бързо и нов кабинет да финализира програмите през есента, както беше първоначално планирано. Забавяне ще значи, че програмите ще се финализират по-късно и парите по тях също ще тръгнат по-късно.

4. Ковид кризата

Управлението на ковид кризата дотук бе белязано от куп грешки - лоша комуникация, непредвидими действия, закъснели и половинчати решения, които счупиха общественото доверие. За щастие с напредването на топлото време се очаква епидемията (поне временно) да поутихне, но сериозни усилия трябва да се вложат за ускорението на ваксинациите. България изостава притеснително много с имунизациите и това крие рискове от пълен провал на туристическия сезон, бавно икономическо възстановяване и нова вълна наесен. Няколко са основните посоки за спешни действия:

  • Ревизия на поръчаните количества ваксини от различните производители и търсене на възможности на завишаването им. След последните проблеми около препаратите AstraZeneca и Johnson&Johnson е ясно, че РНК ваксините ще бъдат основният продукт за имунизации, а България поръча изначално недостатъчно от тях.
  • По-добра организация при дистрибуцията на ваксините. Опашките от лични лекари, които чакат часове с хладилни чанти пред РЗИ-тата за по няколко флакона, са показателни.
  • Пренареждане на приоритетите в плана за ваксинациите. Имунизациите продължават да се случват "масово" хаотично - през "зелени коридори", електронен регистър и лични лекари, а с предимство във ваксинационните центрове са и организирани колективи от бизнеса. Най-уязвимите - възрастни и хронично болни хора, са изцяло на заден план, без предимство, въпреки че именно те пълнят болниците и стават жертви на COVID-19.
  • Информационна кампания, която да запознае хората с предимствата от ваксинациите срещу COVID-19 и да разсее страховете. Според проучванията близо половината население не желае имунизация, а още четвърт по-скоро се колебаят.

Има едно сигурно за следващото правителство - то няма да е с премиер Бойко Борисов и най-вероятно няма да е на ГЕРБ. Към момента изглежда най-вероятно следващият кабинет да е служебен, назначен от президента. Дори и да се осъществи другата, много по-малка, възможност за правителство около Слави Трифонов, при тази конфигурация в парламента то 1) няма да има много дълъг живот и 2) вероятно ще следва сходна политика със служебния кабинет - решаване на текущи кризи и демонтаж на ГЕРБ и ДПС от ключовите позиции за усвояване на публични средства.

1. Промени в ключови структури

  • Да се смени ръководството на АПИ - структурата, през която минават най-големите обществени поръчки и която подхранва мегакорупцията във властта. Това може да стане моментално, тъй като агенцията е на подчинение на регионалния министър. Да се започне моментален външен одит в агенцията за начина, по който са давани последните големи поръчки.
  • Да се смени ръководството на НАП. Приходната агенция има експертиза, но се ползва за много политически удари върху неудобни и амнистия за любимци. Освен топ ръководството бързи промени вероятно ще са нужни и в регионалните структури. Една от първите задачи на новото ръководство може да е въвеждане на електронно случайно разпределение на проверяваните фирми и екипите от данъчни.
  • Да се смени ръководството на ДФ "Земеделие" - това ще стане по-бавно, но е задължително. Фондът разпределя огромно количество пари - по над 2.5 млрд. лв. годишно, и е известен като удобното място за цял слой от партийни назначения. ДФЗ е една от трите институции, през които минават огромен поток от европейски пари, и е добре да се внесе повече прозрачност там. Дори преди напускането на Румен Порожанов ДФЗ не беше прозрачна, а оттогава насам фондът е потънал в мълчание. Принципно структурите, които са сертифицирани за разпределяне на европейски пари, каквато е ДФЗ, имат процедура за смяна на ръководство, която изисква координация с ЕК. Едноличните решения за премахване на ръководство без одобрение от Брюксел носят риск от забавяне на разплащания или дори замразяване в най-лошия вариант.
  • Ръководството на НКЖИ - третата голяма структура за разпределяне на европейски пари (над 2 млрд. лв. в сегашния период), не може да бъде сменено лесно, тъй като през март беше преназначено с конкурс. На първо време може да се назначи прокурист.
  • Ръководството на програма "Конкурентоспособност" е едно от най-слабите в системата на европейските средства. То също може да бъде сменено от ресорния министър на икономиката, но отново минава през преговори с ЕК. Проблемът е, че почти всички помощи за бизнеса, свързани с пандемията, минават през тази програма и тя вече крета, така че допълнителни забавяния може да се окажат експлозивни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    uys1511761111541407 avatar :-?
    Emil Dimov

    To-do list на правителството?!

    Дузина бързи важни неща, които евентуалното едно служебно правителство може да направи за икономиката и бизнес средата в държавата!

    Едно е сигурно, следващото правителство няма да е с премиер Бойко Борисов и най-вероятно няма да е на ГЕРБ! Към момента изглежда най-вероятно следващият кабинет да е служебен, но дори и да се осъществи другата много по-малка възможност за правителство около Слави Трифонов, при тази конфигурация в парламента то:
    1) няма да има много дълъг живот и
    2) вероятно ще следва сходна политика със служебния кабинет, а именно решаване на текущи кризи, задължително промяна на Изборния кодекс и подготовка за едни следващи да не надяваме много по-честни предсрочни избори, след които България може да бъде много по-различна в добрия смисъл на тази дума и демонтаж на ГЕРБ и ДПС от ключовите позиции за усвояване на публичните средства!

  • 2
    mockinbird avatar :-|
    Vladimir Lyubenov

    Бях предложил два изхода на БСП от една ситуация. Един истински и един фалшив. Те избраха истинския и отидоха на 14 %. Тези, които дърпат конците отгоре в червената клика, знаеха накъде отиват и останаха така. Стана ми ясно, че за тях и господарите им е по-важно никога да няма никакво разбирателство или поне по-нормален тон по отношение на ГЕРБ или десни сили. Това е дотолкова важно за тях, че сриването на самата им пария няма значение, стига да продължи линията на омраза и разделяне на червени и сини от началото на прехода и това е всъщност всичко, което прави Нинова и единственото, заради което е начело.
    Сега ще предложа два пътя на ДПС.
    ДПС, в новия парламент и на предстоящите нови избори ще ви дам два изхода: един фалшив и един истински.
    В нито един от тях ще загубите проценти. Процентите гласове не са ви важни, защото знаете колко са и знаете, че не могат да бъдат променени от който и да е. Обаче, в един от изходите ще загубите много повече.
    Фалшив изход за ДПС: ние, ДПС повече няма да подкрепяме малките нови политичеки партии в новото НС или в следващото НС, ако те влязат. Ние, ДПС, държим на отговорностите пред хората, сериозните политически ангажименти за подобряване на живота на хората в България и не смятаме, че можем да работим с аматьори, площадни негодници и откровени тролове от ниско ниво, които наводниха политическия живот и парламента на Република България. Парадоксално е, че ние от ДПС най-добре можем да работим с почтени, разумни и качествени хора с тежест като тези от ГЕРБ; но тук има силна разделителна пропагандна линия от години и това не може да бъде официална наша политика.
    Избирайки този фалшив изход, ДПС ще запази напълно своите икономически и отчасти своите политически и социално-обществени механизми за въздействие.
    Истински изход за ДПС: продължавате да подкрепяте каквото и да подкрепяте сега. Най-общо, подкрепяте явленията, които ще ви изтрият от картата на България. Популисти, лъжци и хора от ниските слоеве на населението не се поддават на въздействията, които можете да упражнявате. А те формират власт в момента. Накратко, ще се видите в чудо как ще печелите европейски и държавни пари, както и позиции по властовия вертикал.
    Еми това е. Избирайте.
    Още по-накратко: проблемът на БПС е, че не могат да съществуват в нормално общество със здрави правосъдна и административна система. Проблемът на ДПС е, че не може да съществуват при болни системи. Тълпата бармани, фризьори, системни майки и хора с шалчета ще ви залее. Просто няма да можете да се договаряте, защото няма да има с кого.
    Избирайте мъдро. Е, или недейте.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    На ББР беше възложено да наследи КТБ в облсужването на олигархрията и престъпния свят. Задължително отваряне на ББР файлс!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.