Големите телевизии и ГЕРБ: Три в едно - нека да съм ти седло...*

Когато държавата има механизми да притиска рекламодатели, няма нуждаот формална цензура.

Големите телевизии и ГЕРБ: Три в едно - нека да съм ти седло...*

Впечатлението за "една и съща телевизия" се засили след смяната на собствеността в двете частни медии

16584 прочитания

Когато държавата има механизми да притиска рекламодатели, няма нуждаот формална цензура.

© Цветелина Белутова


Изборите на 4 април върнаха рязко политиката в живота на обществото. Свидетелство за това е изненадалата анализаторите висока изборна активност в пика на третата вълна на епидемията. А ако се съди по кипежа в социалните мрежи, прякото излъчване на първото заседание на 45-ото Народно събрание трябва да е събрало рекордна гледаемост.

Заедно с това обаче вниманието се фокусира и върху поведението на трите национални телевизии в дните след изборите. И най-вече върху липсата на промяна в наложената много преди вота доминираща гледна точка на властта в тях въпреки фактическата промяна в политическата ситуация и наличието на нова и силна опозиция в парламента.

Във фейсбук масово се споделят различни зрителски наблюдения - като това, че поясът в 8 часа в сутрешните предавания и на държавната БНТ, и на частните bTV и "Нова телевизия" е отдаден на абонаментен принцип на министри от правителството в оставка на ГЕРБ. В понеделник на 19 април например изборът в този час е бил между външния министър в оставка Екатерина Захариева, социалния Деница Сачева и на транспорта Росен Желязков. Коментира се активно и постоянното присъствие в публицистичните предавания, което са оформили няколко близки до ГЕРБ анализатори на процесите в страната. "4 април още не е настъпил в медиите. Продължават да дефилират кадрите Му, които оплакват, жалят, проклинат, предричат, тъжат, прокобсват, предупреждават, дори заплашват колко ще е съдбовно тежко след Него", гласи един от статусите във фейсбук. "Предполагам, че всички имате усещането, че гледате една и съща телевизия", казва друг потребител на социалната мрежа, а мненията в тази посока са много.

"Капитал" направи бърз и непретендиращ за пълна изчерпателност преглед на гостувалите политици в сутрешните програми и публицистичните предавания на трите големи телевизии в първите две седмици след изборите. И резултатът се оказа еднозначен (виж таблицата).

Впечатлението за монопол на информацията и интерпретацията на събитията в телевизиите се засили след смяната на собствеността в двете частни медии. През октомври bТV стана собственост на загиналия впоследствие чешки милиардер Петр Келнер в търсената от него комбинация с придобития телеком "Теленор". В началото на тази година новите собственици на БТК - United Group, влязоха във владение на най-голямата българска медийна група - около "Нова телевизия".

Непосредствено преди сделките двете медии силно се различаваха в професионален план. Като част от американската СМЕ bTV демонстрираше следване на журналистическите стандарти, което я превърна и в мишена за атаките на властта. На другия полюс беше "Нова телевизия", която официално беше собственост на братята Домусчиеви, но се управляваше основно от медийни кадри на бившия депутат от ДПС Делян Пеевски. С идването на Домусчиев телевизията се раздели със знакови с професионализма си журналисти. В bTV пък при смяната на собствеността беше отстранен тъкмо шефът на новините и публицистиката Венелин Петков, като мястото му зае водещият на сутрешното предаване Антон Хекимян.

Интересен детайл от последните дни е, че новото ръководство на bTV е прекратило съдебните дела, заведени от предишния екип срещу хазартния бизнесмен Цветомир Найденов и сайта "Блиц", както съобщи "Медиапул". Повод за тях бяха многократните му публични изявления, че медиата обслужва атакувания от прокуратурата и укриващ се в Дубай хазартен бос Васил Божков. Като в съгласувана акция и премиерът Борисов два пъти нападна репортери на телевизията заради зададени му въпроси с коментар, че работят за "Божков тв". Пред "Медиапул" от сегашното ръководство са заявили: "Да, bTV прекрати съдебните дела във връзка с миналогодишната клеветническа кампания "Божков тв". bTV продължава да вярва в професионализма и почтеността на бившите си и настоящи служители и ръководство от този период, но няма нужда от дългогодишни дела, за да се увери в това. Това е изцяло бизнес решение." Пред "Капитал" от медията уточниха: "Не вярваме, че съдебната система реагира достатъчно бързо на щетите, които нанасят клеветническите кампании."

Не колко, а как

Бившият директор на "Новини и актуални предавания" в "Нова телевизия" Дарина Сарелска, която сега преподава в Университета в Тенеси в САЩ, смята, че по-важният въпрос от количественото надмощие на ГЕРБ в големите телевизии е качественият - как се водят интервютата и защо тезите на управляващите се претворяват в журналистически въпроси от типа на "как ще оправдаете спекулациите по ваш адрес" или "кому е нужно това противопоставяне" по повод летните протести например. "Когато въпросът дава на събеседника лесен изход и прибавим и численото превъзходство, пропагандата от телевизионния екран става видима. Притеснително е също, че това, което Борисов пуска във Facebook Live, много лесно се превръща и в журналистическа теза, в метафакт, без никакъв скепсис и проверка", коментира Сарелска пред "Капитал".

Опитът й от "кухнята" я е убедил, че освен прозрачността на собствеността другият важен елемент е бизнес моделът. Когато държавата има механизъм да притиска рекламодатели чрез контролиращи органи-бухалки, а от друга страна икономическо-политическото задкулисие има пряк контрол над вече единствената пийпълметрия на пазара, няма нужда от формална цензура. Властта държи и хляба, и ножа. Не съм сигурна доколко това е възможно, но за мен оздравителният процес трябва да започне от рекламната индустрия, която да заяви, че не иска повече да работи така - всички знаят, че това, което ни се предлага като рейтинги, не е адекватно на реалността. Рекламната индустрия може просто да откаже да налива пари в едни черни дупки", смята бившата директорка на новините на "Нова".

А иначе cancel културата към професионалистите и самото предозиране на медийното удобство рано или късно ще доведе до момента да не може да се продължава така.

112 за свободата на медиите

В годишния индекс за свободата на медиите на международната организация "Репортери без граници" (RSF), огласен през седмицата, България падна с още една позиция - до не само последното, но и все по далечно място 112-о място в Европейския съюз. На практика това се отнася и за цяла Европа, тъй като само Турция е с по-лоша медийна ситуация, заемайки още по-незавидното 153-о място.

В Източна Европа и на други места с авторитарни или популистки правителства много медии се притежават от олигарси, които използват контрола си, за да подпомагат собствените си кариери или да заглушават алтернативни източници на информация.

Франсис Фукуяма
Франсис Фукуяма

американски политолог, на форум на "Репортери без граници"

В България медийната свобода е хваната в капан, заключават експертите на RSF. "Малкото критични журналисти са подлагани не само на очернящи кампании и тормоз от държавата, но и на сплашване и насилие. Журналистите често са призовавани и разпитвани от полицията за своята работа, докато политиците и олигарсите поддържат отношения, белязани от корупция и конфликти на интереси. Ключов проблем според RSF са финансовият и съдебният натиск над журналисти и медии", пише в доклада в частта за България.

"Свободата на медиите не е някакво изолирано човешко право. А България има лоши показатели и в други сфери - като в индекса на "Трансперънси интернешънъл" за корупцията например. Икономическото развитие също е пряко свързано с темата, защото без независими медии няма и съдържателна дискусия по икономическите приоритети, а също и за пандемията и икономическите последствия от нея", коментира пред "Дойче веле" Кристиян Мир, изпълнителен директор на "Репортери без граници" - Германия.

На конференция, организирана от RSF по повод новото проучване за свободата на медиите в света, бразилската журналистка Патрисия Кампос Мело описа процесите, с които Бразилия от 107-о място в предишния индекс е заела досегашното 111-о място на България. Нищо от разказа й не прозвуча непознато - зачестяват онлайн кампаниите срещу журналисти, използват се закони за националната сигурност срещу огласяването на информация, прилагат се механизми за финансово отслабване на критичните медии, президентът Болсонаро и много политици в Бразилия действат като суперразпространители на дезинформация...

"В Източна Европа и на други места с авторитарни или популистки правителства много медии се притежават от олигарси, които използват контрола си, за да подпомагат собствените си кариери и да заглушават алтернативни източници на информация", каза на форума известният американски политолог Франсис Фукуяма, преподавател в университета в Станфорд,

* От песен на "Ъпсурт"

P.S. В петък сутринта и трите национални телевизии прекъснаха едновременно предаванията си и разговорите с гостите в студиото, за да предадат изявление на премиера Борисов в оставка във фейсбук под формата на монолог, съдържащ само коментари за политическите му опоненти в парламента, и без реакция на твърденията му.

Изборите на 4 април върнаха рязко политиката в живота на обществото. Свидетелство за това е изненадалата анализаторите висока изборна активност в пика на третата вълна на епидемията. А ако се съди по кипежа в социалните мрежи, прякото излъчване на първото заседание на 45-ото Народно събрание трябва да е събрало рекордна гледаемост.

Заедно с това обаче вниманието се фокусира и върху поведението на трите национални телевизии в дните след изборите. И най-вече върху липсата на промяна в наложената много преди вота доминираща гледна точка на властта в тях въпреки фактическата промяна в политическата ситуация и наличието на нова и силна опозиция в парламента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


12 коментара
  • 1
    scuby avatar :-|
    scuby

    Ама телевизиите няма да водят политиката на кръга Капитал - удряй по бившите управляващите ГЕРБ с всички възможни средстава и манипулрай полезните идиоти. Барем докопаме властта и си сложим пак шеф на ВКС и ако може Главен прокурор. Да продадем пак някой държавен дял в нещо и да приватизираме нещо на безценица. Г-н Прокопиев така лесно 230 милиона не е направил, които били запорирани сега. Тези телевизии носят отговорност пред зрителя си. Утре ако този зрител хляб не може да си купи защото е бил манипулиран нали пред техните врати ще потропа. Докато г-н Прокопиев пак в Сингапур може да избяга!

  • 2
    event_horizon avatar :-|
    event_horizon

    Илиян Василев: Върнахме се във времената на генералните секретари на ЦК - излъчват пряко от хола на Първия, всички телевизии, до една плуралистични и независими. Голям дебат и плурализъм показаха камерите на БНТ, bTV и Нова, като в Северна Корея. Вождът говори - всички мълчат и кимат в одобрение.

  • 3
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Дарина Сарелска и Люба Ризова бяха шефки на новините в двете частни национални телевизии, когато медийния образ на Човека-Слънце услужливо се градеше под тяхно ръководство. Сега, и двете мисирки уволнени, те вече пеят друга песен. А що се отнася до новите гръцко-сръбски собственици на NOVA, те още имат нужда от мутрата Борисов, защото продължават да купуват компании в България на килограм. КЗК пуска всичките им сделки, а те се отблагодаряват на Тикво-мутрата с медиен комфорт и support. Плюс пачките в шкафчето, разбира се.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Само потвърждава думите ми, че ако 4-те партии от сигнатурата ми не се обединят, ще минат една след друга през машината и от тях ще останат само предатели и жертви на кълбета, хвърляйки си взаимни обвинения кой е виновен за насипното им състояние.

  • 5
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#4] от "cinik":

    Eдна от партиите от сигнатурата ти показва, че няма никакъв проблем да си колаборира с ГЕРБ, когато трябва да се пази Гешев, което е ясен знак, че такава коалиция дори и възможна няма нищо да промени.

  • 6
    pavelan avatar :-?
    Павел Антонов

    Много точни наблюдения на заболяването. Просто журналистиката е почти умъртвена, и заменена от политически и корпоративен пиар. На този фон, препоръката промяната да започне от... рекламната индустрия, е просто смехотворна. На рекламодателите им е все тая дали има журналистика или не, стига хората да купуват рекламираните продукти и бизнесът им "да върви". Ако не беше така, "Капитал" би бил залят от реклама, нали?

  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#] от "":

    Че журналистиката в БГ е умъртвена не ще съмнение.
    Но, да ми въздигате Капитал като Джомолунгма на професионализма, защото нямали били реклами е гранична наивност. И не че нямат банери, просто джобни пари от реклами не им трябват, защото си имат осигурени милиони от грантове.
    За тия грантове Прокопиев и Со си продадоха душата през 2014 г,, за да спасят кръга Капитал (и го спасиха) с протекцията и парите на ЮЕс Демократическата партия.
    И станаха неин неофициален говорител за БГ.
    Това, което четем тук, е диктувано отвъд океана.
    И като се говори, че БГ е вече чак на 112-то място по свобода на медиите, винаги трябва да се има пред вид и доброволното грантаджийско робство на Икономедия.
    Тя ни дърпа все по-надолу.

  • 8
    bajhuj avatar :-|
    Николай Колев

    До коментар [#] от "":

    Дъра-бъра. Ако си направиш труда, ще видиш, че рекламният отдел на Икономедия обслужва и Медияпул. Има го на сайта. Икономедия генерира рекламни приходи не само от "банери". Те имат рекламни събития, флаери, рекламни кампании...Сигурно имат най-големите приходи от реклама.

  • 9
    iys1465692204499158 avatar :-|
    Plamen Dunchev

    Отдавна, много отдавна не бях чел нищо от Капитал.
    Тази статия ми хареса. Има си подписани автори и т.н.
    Надявам се всичко това да е за общо добро, а не PR.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход