И старите шефове на "Автомагистрали" не могат да бъдат сменени лесно

Стоян Беличев (в дясно) и бившият зам.-министър на регионалното развитие Николай Нанков.

И старите шефове на "Автомагистрали" не могат да бъдат сменени лесно

Те са обжалвали отстраняването си и съдът е спрял вписването на новите директори

Ивайло Станчев
6406 прочитания

Стоян Беличев (в дясно) и бившият зам.-министър на регионалното развитие Николай Нанков.

© Цветелина Белутова


Сагата с управлението на държавната компания "Автомагистрали", на която правителството на ГЕРБ даде над 4 млрд. лв., а служебният кабинет потвърди, че тези пари се преразпределят непрозрачно към частни фирми, продължава. След като на 18 юни служебният министър на регионалното развитие Виолета Комитова подаде заявление в Търговския регистър за освобождаването на директорите и назначаването на нови такива, на 22 юни Софийският градски съд е издал определение за спиране на смяната. Причината за това са жалби от досегашните директори на компанията Александър Филев, Иван Коларов и Стоян Беличев, който е и изпълнителен директор.

Така, вече цял месец държавата, която е едноличен собственик на "Автомагистрали", не може оперативно да поеме контрола върху компанията и съответно да провери как се харчат предоставените й милиарди публични средства.

Казусът е изключително важен защото съдебният спор може да се проточи месеци и дори години, а през това време старите директори да разпределят парите на когото решат и да подпишат каквито договори си поискат, без да има кой да ги спре. Същевременно обаче Законът за публичните предприятия въвежда по специален режим на защита на управителните органи на държавните компании в рамките на мандата им, в което също има логика за да се осигури по-голямата им независимост от политическо вмешателство.

Така се повдига въпросът за празноти в законодателната рамка и абсурдни тълкувания на дадени текстове. Или за продължаващ политически натиск от предишната власт на ГЕРБ и Бойко Борисов - този път през съдебната система.

Какво казва съдът

От определението на Софийски градски съд става ясно, че Беличев и колегите му са подали искането за спиране на регистърното производство на 22 юни. Приложена е и молба за прогласяване като нищожно решението на едноличния собственик - министър Комитова, с което те са освободени от постовете си. Основният аргумент е, че не е проведен конкурс за нови директори, както и че трябва да бъдат назначени 5 членове в Управителния съвет, а не трима (както е досега).

Тъй като става дума за охранително производство СГС излиза с определение същия ден, че вписването на промените в ръководството на "Автомагистрали" трябва да бъде спряно до приключване на образуваното вече търговско дело с влязъл в сила акт.

По тази причина, макар и назначени, новите управители - Валентин Вълков, който досега се е занимавал с инвеститорски контрол и строителен надзор, Десислава Христова, която беше член на борда от 2017 г. до началото на 2019 г., както и Иван Станчев, който е бил ръководител на отдел "Укрепване на свлачища" в държавната компания, няма как да встъпят в длъжност.

Държавата в капан

По казусите със спрените вписвания на нови шефове на държавни дружества зам.-министърът на правосъдието Иван Демерджиев заяви в интервю за "Капитал", че за да водиш такъв иск първо трябва да имаш правен интерес. "Тези дружества обаче са 100% държавна собственост и лицата, които атакуват решенията, не са нито съдружници, нито акционери, следователно нямат правен интерес да атакуват тези решения. Наред с това основанията за нищожност на решение на орган на търговско дружества са много малко и рядко може на практика да се реализира такава хипотеза, особено по отношение на дружество, на което едноличен собственик на капитала е държавата", твърди Демерджиев.

Представете си аналогичен пример, казва още зам.-министърът, но с частно дружество. Примерно имате дружество, на което сте 100% собственик на капитала. Слагате си управител и установявате, най-често случайно, че този управител злоупотребява и присвоява средства или по друг начин е загубил вашето доверите. Вземате решение да го смените, управителят сезира СГС с молба за спиране на вписването и съдът я удовлетворява автоматично. "Едно такова дело може да трае 2 години, дори и три. През тези три години вие, която сте изключителен собственик на капитала, сте безпомощна, търпите управителя, който ще продължи да ви краде и даже ще ви се усмихва, докато ви краде. Да, той ще загуби делото някой ден, вие ще впишете нов управител, но той няма какво да управлява, тъй като вече няма да имате имущество. И тук единственият, който може да се намеси, е прокуратурата, но тя, за съжаление, го прави избирателно", смята още Демерджиев.

Интересен и показателен в тази връзка е случаят с Александровска болница. Там един от старите членовете на борда предяви претенция за спиране на вписването, но съответният съдия от СГС се произнесе, че няма основание да се спре вписването, тъй като въпросната претенция е неотносима към него. След няколко дни сходен иск срещу заповедта подава друг член на борда, по повод на който друг съдия приема, че са налице всички предпоставки и спира вписването.

По този повод зам.-министърът на правосъдието Иван Демерджиев е изпратил в понеделник (21 юни) писма до ръководителите на Софийския градски съд и на Софийския апелативен съд с предложение да свикат общи събрания на съдиите за анализиране на създалата се противоречива практика по актуалния проблем с оспорването на министерските заповеди за смяната на бордовете на държавни дружества и спирането на регистърните производства от съдилищата.

Сагата с управлението на държавната компания "Автомагистрали", на която правителството на ГЕРБ даде над 4 млрд. лв., а служебният кабинет потвърди, че тези пари се преразпределят непрозрачно към частни фирми, продължава. След като на 18 юни служебният министър на регионалното развитие Виолета Комитова подаде заявление в Търговския регистър за освобождаването на директорите и назначаването на нови такива, на 22 юни Софийският градски съд е издал определение за спиране на смяната. Причината за това са жалби от досегашните директори на компанията Александър Филев, Иван Коларов и Стоян Беличев, който е и изпълнителен директор.

Така, вече цял месец държавата, която е едноличен собственик на "Автомагистрали", не може оперативно да поеме контрола върху компанията и съответно да провери как се харчат предоставените й милиарди публични средства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • evpetra

    По-добре е да дойде Тройната коалиция, те крадяха по-малко!

  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [1] от "evpetra":

    Единственото по-добре е да вървим напред, да се развиваме и да не храним бивши корумпета.

    Историята тича след нас с бясна скорост и ако я оставим да ни задмине, никога повече няма да я настигнем. Идните няколко правителства ще вземат решения, които ще определят бъдещето ни до края на 21 в.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход