Партийните идеи за реформи в образованието: повече общи приказки, малко конкретни планове

Повечето формации, от които се очаква да формират правителство, нямат плътни визии за училищното образование. Изключение до голяма степен е "Демократична България"

Когато бизнесът и инвеститорите говорят за трудностите си в България, най-често споменаваният проблем след несигурната правосъдна и законова среда е некачественото образование и все по-острият недостиг на квалифицирани кадри, което е пречка и за дългосрочното увеличение на БВП на страната. Застоят в образованието в България е много ясен и видим: от 2000 г. насам българските ученици почти не регистрират промяна в представянето си на международния тест PISA, който изследва функционалната им грамотност - дали могат да прилагат знанията си в реални житейски ситуации. Последните данни от него от 2018 г. показаха, че 46% от българските деветокласници са функционално неграмотни - стряскащо голям дял.

Въпреки че в последните години правителствата на ГЕРБ провеждаха реформи в посока развитие на т.нар. компетентности сред учениците (комплексни и допълващи се знания и умения, важни и приложими в реалния живот, включително социални, езикови, технологични, творчески, граждански и т.н.), училищното образование все още е насочено към усвояването на предметни знания, показва петият пореден мониторингов доклад на "Образование България 2030".


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове