"Маркет линкс": Разликата в подкрепата за ГЕРБ и "Има такъв народ" е вече под един процент

"Маркет линкс": Разликата в подкрепата за ГЕРБ и "Има такъв народ" е вече под един процент

"Демократична България" има потенциал да се бори с БСП за третото място, смятат от социологическата агенция

Ани Коджаиванова
9379 прочитания

© Велко Ангелов


Изследването е финансирано и реализирано от bTV и "Маркет линкс" и е проведено в периода сред 1075 пълнолетни българи в периода 18-25 юни по методите на прякото-лично интервю и онлайн анкета.

Дни преди предсрочните избори на 11 юли подкрепата за първите две политически сили е почти еднаква, като ГЕРБ (19.7%) все още води, но с под процент пред "Има такъв народ" (18.8%), според данните от последното проучване на "Маркет линкс" по поръчка на bTV. По думите на социолога Добромир Живков пред телевизията при подобна разлика не може да се прогнозира точно коя политическа сила би била първа на изборите. Той допусна, че в оставащите дни преди вота нещата могат да се обърнат и дори има тенденции, които дават малко по-висока тежест на сценария ИТН да бъде първа политическа сила. "През последния месец отчитаме известен спад в подкрепата за ГЕРБ-СДС, която поставя границата под въпрос", коментира социологът пред bTV.

Третото и четвъртото място според прогнозата са за БСП (16.9%) и "Демократична България" (12.5%), пета е ДПС, а формацията "Изправи се! Мутри вън!" минава границата за парламента. Под нея обаче остава новообединените "Български патриоти". Така конфигурацията в следващия парламент според агенцията ще повтори тази на предходния, но т.нар. партии на промяната - ИТН, "Демократична България" и "Изправи се! Мутри вън!", ще са по-добре представени, макар че едва ли ще успеят да достигат мнозинство от 121 мандата.

В момента данните от социологическите изследвания все пак трябва да се разглеждат с едно наум и да се допусне възможност за съществени неточности, тъй като - както и самите социолози признават, прогнозирането на резултатите от тези избори ще е по-трудно от всякога поради редица фактори. Сред тях са близките позиции на водещите партии, "разджурканата" и динамична политическа ситуация в страната в последните месеци, спонтанно взимащият решения електорат на партията на Слави Трифонов, трудно предсказуемият вот в чужбина и неяснотите около избирателната активност (за нея виж по-долу).

Така задачата на социолозите сега е още по-трудна и в сравнение с предходния вот през април, когато разминаванията между прогнозите и реалните резултати бяха сериозни. Така например почти всички агенции надцениха ГЕРБ, ДПС и БСП и силно подцениха "Има такъв народ" и "Демократична България".

"Маркет линкс" е първата от по-големите социологически агенции с втора прогноза преди вота на 11 юли, което позволява да се видят някои тендеции от последния месец. Освен спадът от около процент в подкрепата за ГЕРБ и ръста от също толкова за партията на Слави Трифонов видимо е още, че расте подкрепата за "Демократична България", докато резултатите на ДПС и БСП са, общо взето, без промяна. Според Добромир Живков демократичното обединение има шанс дори за битка за третото място. "При "Демократична България" има периферия, която в момента се опитват активно да привлекат. Доколко този процес ще бъде успешен, ще предопредели и третото място", коментира той пред bTV, макар че разликата между БСП и ДБ според причуването е над 4% и стопяването й в рамките за седмица е значително предизвикателство.

БСП се срина до 15% на последните избори, а в последните две прогнози на "Маркет линкс" събира около 17 % подкрепа. Този лек ръст социолозите на агенцията обясняваха с изчезването на фактора "ковид", който е спирал част от избирателите на левицата на предния вот. В конкуренцията на нови радикални леви формации като тази на Жан Виденов обаче подкрепата за водената от Корнелия Нинова партия също е трудно да се прогнозира точно.

Националистическите партии не успяват да минат 4-процентната бариера според данните на "Маркет линкс", като Добромир Живков уточни, че резултатът в действителност може да бъде и по-близо до бариерата или дори отвъд нея.

Очертаните тенденции като цяло са са близки с тези от изследванията и на другите по-големи агенции от последните седмици, които също сочеха топяща се разлика между водещите две партии ("Галъп" дори прогнозира почти равен с 0.2% преднина на ГЕРБ) и застой на БСП.

Около 12-те процента е прогнозната подкрепата за "Демократична България" според различните агенции, като най-ниска е тя при "Тренд" (11.2%), а най-висока - при настоящата проучване на "Маркет линкс" (12.5%).

Предпазливи са прогнозите на повечето агенции и за "Български патриоти", като при нито една те не минават чертата за парламента (най-близо са в прогнозата на "Тренд"- 3.9%), но има фактори, които биха могли да вкарат националистите отново в парламента, сред които е и избирателната активност.

Колко хора ще идат до урните този път също е сред особено трудните за прогнозиране фактори поради няколко причини: датата на изборите сега е дълбоко в активния летен сезон, предизборната кампания въпреки високия залог беше по-скоро вяла, неизвестни носи и машинното гласуване, което за първи път няма да има алтернатива в повечето секции, а това има потенциал да отблъсне избиратели, притесняващи се от нововъведението. Спад в избирателната активност е възможен и по линия на купения вот, за чието ограничаване в момента служебното правителство полага усилия.

"Маркет линкс" заедно с "Галъп" са агенциите, които все пак прогнозират висока декларирана готовност за гласуване - около 58%, докато според "Алфа Рисърч" изборателната активност ще е около 53%, а според "Тренд" дори ще падне до 48%. За сравнение, на изборите на 4 април тя бе 50.6%, въпреки че вотът се проведе в разгара на силната пролетна вълна от ковид.

От "Маркет линкс" са проучили и нагласите по отношение на санкциите "Магнитски" - според 57% от анкетираните те са основателни, а на обратното мнение са 17%. Поляризирани са мненията дали тези санкции са намеса във вътрешните работи на страната, като според 39% от българите те не са намеса, а 37% са на противоположното мнение.

Изследването е финансирано и реализирано от bTV и "Маркет линкс" и е проведено в периода сред 1075 пълнолетни българи в периода 18-25 юни по методите на прякото-лично интервю и онлайн анкета.

Дни преди предсрочните избори на 11 юли подкрепата за първите две политически сили е почти еднаква, като ГЕРБ (19.7%) все още води, но с под процент пред "Има такъв народ" (18.8%), според данните от последното проучване на "Маркет линкс" по поръчка на bTV. По думите на социолога Добромир Живков пред телевизията при подобна разлика не може да се прогнозира точно коя политическа сила би била първа на изборите. Той допусна, че в оставащите дни преди вота нещата могат да се обърнат и дори има тенденции, които дават малко по-висока тежест на сценария ИТН да бъде първа политическа сила. "През последния месец отчитаме известен спад в подкрепата за ГЕРБ-СДС, която поставя границата под въпрос", коментира социологът пред bTV.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Пилците се броят след седмица ...

  • 2
    sfasaf avatar :-?
    sfasaf

    Доктора да дойде да обясни още веднъж как ДБ са отвратителна ретроградна партия, а БСП са истинската алтернатива.

    Явно народа нещо не се е вразумил от неговите дълги и обстоятелствени коментари по темата.

  • 3
    cgf16532284 avatar :-|
    cgf16532284

    ИТН печели изборите с 30-32% от гласовете. ГЕРБ са с около 15%.
    Благодарение на гласуването с машини, резултатите от изборите в чужбина през Април ще си повторят на 11 Юли и в България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал