Голямата изборна интрига: ще имат ли протестните партии мнозинство

Тошко Йорданов: Трябва да си строим държавата наново

Тошко Йорданов: Трябва да си строим държавата наново

Зам.-председателят на "Има такъв народ" за това дали ще има правителство след изборите и кой взема решенията в партията

Алексей Лазаров, Велина Господинова
14777 прочитания

© Надежда Чипева


Това е третото от серия интервюта с лидерите на трите партии, които в краткия живот на предишния парламент се очертаха като алтернатива на 12-годишната доминация на ГЕРБ и БСП. "Капитал" разговаря освен с Тошко Йорданов и с Христо Иванов от "Демократична България", както и с Мая Манолова от "Изправи се! Мутри вън!". В трите интервюта се очертаха няколко общи цели:

  • Тотална реформа в прокуратурата и съдебната система като цяло
  • Пълна промяна в службите, включително преназначаване на всички служители
  • Нов фокус за огромните парични потоци от ЕС, които ще влязат през идващите години


Всичко това обаче ще може да се случи само ако трите партии имат мнозинство в следващия парламент - нещо, което ще се реши на изборите в неделя.

Какво ще стане след изборите?

Не знам, но знам какво ми се иска да стане. Иска ми се да има достатъчно стабилно мнозинство на три от партиите. То е ясно кои. Махаме БСП, ДПС, ГЕРБ и онези там патриотични недоразумения и се надявам останалите да имат над 121 депутати, за да има по-спокойно и стабилно управление и да започнат реформите. Те всъщност не са реформи, а трябва да си строим държавата наново, толкова е забатачено. Трябва да се почне почти от нулата, като през 1989 г. Този служебен кабинет показа, че откъдето и да почнеш, няма да сбъркаш. И аз доскоро си мислех, че има някакви приоритети, които са по-важни от останалите, но се оказа че навсякъде е такъв батак, че откъдето и да почнеш, няма да е грешно. Със сигурност трябва да има спокойствие, трябва да има справедливост и възмездие, което означава съдебна реформа, стабилно правителство и конкретни мерки, които да водят до резултати.

Какво бихте сложили на масата за разговори с другите две партии?

Не ми се отговаря на този въпрос поради простата причина, че винаги звучи като някакви предварителни пазарлъци. Общо взето, ние сме си наясно - те с нас и ние с тях. В миналия парламент, колкото и да беше кратък, тези въпроси бяха изчистени и за тях, и за нас. Сега зависи от конфигурацията след изборите. Някои ще имат по-голяма тежест, други по-малка. Така или иначе има доста общи неща, които ще бъдат направени и там няма нужда да се водят разговори, защото те са ясни. Пак казвам, ако хората излязат, гласуват и делегират доверие на тези три партии, тогава може конкретно да се занимаваме с всеки един проблем.

А защо не започнахте тези разговори преди изборите? Христо Иванов например казва, че в "Демократична България" са притеснени от липсата на комуникация с "Има такъв народ".

Защото в момента няма никакъв смисъл. Ние с вас може да седнем и да си поговорим двамата какво трябва да направим в държавата, но това няма да е валидно, защото не са минали изборите. Докато хората не кажат кой какво и как, другото е просто приказване. А и пак ще повторя, че има някои основни неща, за които има консенсус в тази част на обществото, в която сме ние. От другата страна на чертата, където са онези от статуквото, също има консенсус, че някои неща не трябва да станат.

Кои са тези неща, около които бихте могли да се обедините с останалите две партии?

Не говоря за обединение. Има ужасна нужда в обществото от промяна в съдебната система. Има ужасна нужда от вкарване на прокуратурата в работещ вид. Неслучайно казвам "в работещ". Ето, ние с "Демократична България" имаме разминаване на тема главния прокурор. Ние смятаме, че той трябва да се избира пряко от хората, а те имат друга представя за избора му. Но и ние, и те сме наясно, че в този вид прокуратурата не е добре да остане, защото е вредно за страната. Това е важно, иначе другото е въпрос на конфигурация на силите, на разговори, на закони. Знаете, че един закон не се прави за два часа. Има две четения, има поправки, има консултации, парламентарни групи. Не може някой да се изпъне и да каже, че ще направи всичко сам. Можеш да го направиш, но, ако имаш необходимия брой депутати. Ако нямаш, тогава или предлагаш и другите се съгласяват, или има някакви конструктивни разговори. Та затова казвам, че общият казус е зададен още от протестите.

Казахте, че искате да разградите модела "Борисов", но за да бъде разграден, ще ви трябва по-широка политическа подкрепа от тази, която ще имате в парламента вие, "Демократична България" и "Изправи се! Мутри вън!". Категорично ли ще откажете подкрепа от някоя от формациите, които наричате партии на статуквото?

Ще видим какво ще стане, наистина не знам. Но тези избори са много интересни и важни. От друга страна пък нашето мнение е, че да се прави правителство на всяка цена също не е добра идея, защото то какво ще свърши, когато може да бъде свалено всеки един момент в парламента. Значи сега обективно служебният кабинет има комфорта да няма парламент. Ако имаше парламент в онази конфигурация, този кабинет можеше да е гътнат отдавна. Така че няма много практицизъм в това да има кабинет, който ще бъде държан за гърлото, защото може да бъде съборен от парламента. По добре е да се отиде на избори, което е нормален демократичен процес, и да има избори дотогава, докато хората наместят така съотношението, че може да има стабилен кабинет.

Тоест, вие не виждате например в лицето на БСП партия, която евентуално би могла да подкрепя някои неща? В предишния парламент те подкрепиха закриването на специалните съдилища например. Биха могли да подкрепят и други промени в Закона за съдебната власт.

В миналия парламент видях, че кой какво казва предварително няма никакво значение, докато не се гласува в пленарната зала. Говоря за всички партии, включително за "Демократична България" и "Изправи се! Мутри вън!", и за БСП и за ДПС. Отвън се говорят едни неща, правят се едни декларации и когато се влезе в залата, започваш да гледаш адски учудено как гласуват. Така че, когато се стигне, ако се стигне, т.е. приемаме, че има достатъчно голямо мнозинство за някакво правителство, и когато се стигне до тези закони, ще видим кой как ще реагира. В първия момент, в който някой гласува напреки, явно е, че нещата няма да вървят. Там ще се види. За един месец се наслушах на всякакви предварителни декларации "ние ще подкрепяме, ние това, ние онова" и видях как вътре в залата се прави обратното нещо.

Като казвате стабилно мнозинство, изключвате ли варианта правителство на малцинството?

Има всякакви варианти, но казвам, че това би бил по-добрият вариант. Вижте колко е странно. Ако приемем, че хората искат управление, спокойствие и правителство, не знам дали осъзнават, че ключът е в тях. Те, ако не излязат да гласуват и да не гласуват за онези трите партийки, после кой да им е виновен. Ние, ако нямаме делегирано доверие, за да направим нещо, как да го направим. Само с голо желание не става. Ключът наистина е във всеки един човек, дето си стои вкъщи.

Правилни ли са стъпките на служебното правителство и ако от вас зависи след изборите, как ще ги продължите?

Да, стъпките на служебното правителство са правилни. Но моето мнение е, че което и правителство да беше след Борисов, примерно 20 човека да хванем от улицата, щяха да се справят по-добре. Така че тази посока, която зададе служебното правителство, естествено че трябва да бъде продължена. Това е задължително. Този, който тръгне да прави обратното, е или зависим, или глупак, или самоубиец, като и трите неща не са готини.

Каква е оценката ви за работата на главния прокурор?

Главният прокурор имаше няколко високи топки, с които можеше да изтрие усещането, което се появи още преди да го изберат, че не е човек за този пост. Сега какво да ви кажа - ако утре отиде и арестува Бойко Борисов, вероятно ще се промени мнението за него до известна степен. Но не съм забелязал движение в тази посока въпреки всички възможности, които му предостави бившият премиер, който ходи и плаче и иска да го разследват за това и за онова.

А как може да бъде сменен?

Смяната на главния прокурор е дълга и тромава процедура. Тя не може да стане за един ден. Но това, което може практично да бъде направено, е да бъде променен Законът за съдебната власт и прокуратурата да бъде накарана да работи например през децентрализация. Защото в момента там е казарма. Каквото каже главният, всички се отчитат. Ако прокуратурата се децентрализира, както са съдилищата, има сума ти прокурори в тази страна, които едва ли умират от желание да им издават заповеди и да им пречат да си вършат работата. Това според нас е практичният подход. Другото изисква време.

Как сте си организирали работата вътре в самата партия? Как се разбирате какво да става, кои теми са ви важни?

Първо, при нас нещата се правят предварително. Ние например бяхме готови с всичко, преди изобщо да направим заявката, че ще правим партия. Така че това, което смятаме да правим, ние вече го знаем, просто не сме го обявили. Подготвяме решенията предварително и когато дойде моментът, ги обявяваме и започваме да ги реализираме. С партията беше така - когато стана ясно, че референдумът ще бъде заметен под килима, ние започнахме да си събираме хора, правихме си структури извън радарите и в момента, в който стана ясно, че за да се реализира, трябва да стане през парламента, ние започнахме да работим в тази посока, без да бием тъпани и да свирим фанфари. Съжалявам за всички партии, включително за "Демократична България", но референдумът не може да се замете под килима. Та на въпроса какво ще се случи след изборите: знаем какво ще се случи, знаем какво ще направим и когато дойде времето и ситуацията е такава, каквато е, съобразно нея ще кажем какво правим.

Казахте, че имате разминаване с "Демократична България" по въпроса как да се избира главният прокурор. Предложението да бъде избиран от хората, както и това за въвеждането на мажоритарен вот за депутати фигурира във вашата програма и дори сте посочили срокове за приемането им. В същото време тези две идеи не срещат подкрепа от потенциалните ви партньори. Готови ли сте да отстъпите от реализирането на тези идеи в името на това да има едно мнозинство, което все пак да започне да извършва реформите?

Нали сте наясно, че тук трябва да има разбиране от двете страни. След като имаме разбирането, че трябва да има реформи, също така сред нашите бъдещи, как да кажа, партии от тази страна на чертата също трябва да има разбирането, че има 2.5 млн. българи, които са си казали думата. Така че тук въпросът не е само ние да правим някакви отстъпки и пируети. Трябва да има здрав разум и от другата страна на партиите от тази страна на чертата.

Кои според вас могат да са трите най-непосредствени кризи, с които ще се сблъска следващото управление?

Отказвам да отговарям на въпроси занапред. Със сигурност планът за възстановяване и развитие трябва да бъде пооправен и приведен в действие. Тези пари са необходими на страната. Моето убеждение и на нашите икономисти е, че те не трябва да отиват за саниране, за да опаковаме блоковете със стиропор. По принцип пари трябва да се инвестират така, че да докарат още повече пари. Това е вариантът държавата да има икономика, така че това е нещо, което задължително трябва да се случи, и то да се случи умно. Трябва да имаме законност, колкото и общо да звучи, защото, когато няма закон, който се спазва и да е за всички, включително и за инвеститорите, никой не е луд да вкара тук 10-20 млн., които утре може да загуби, защото някоя гнила ябълка е решила да отсъди нещо друго.

През следващите 5-6 години от ЕС ще дойдат около 60 млрд. по различни фондове. Обсъждали ли сте как трябва тези средства да се раздават, така че те да не се крадат, но и да се избегне рискът цели сектори от икономиката да станат изключително зависими от тях, както в момента се получава със строителния сектор?

Водил съм подобен разговор с нашите икономисти, защото аз не съм икономист. Има различни инструменти. Тези средства трябва да бъдат използвани умно и наистина да не удавят различни сектори, защото заливането с пари не им помага, а само може да убие сектора. Така че това са инструменти, които трябва да се използват като инвестиция за развитие на икономиката, а не даване на пари в торба. А за краденето, то е повече от ясно. В крайна сметка тази корупция в България се получи, колкото и тъпо да звучи, заради европейските пари. Така че това трябва да спре, защото иначе ние просто ще се разпаднем напълно като общество.

Укриващият се в Дубай бизнесмен Васил Божков...

Оф, писна ми от този въпрос, честно.

Той казва, че партия "Има такъв народ" вече не е на Слави Трифонов.

А на кого е?

Казва, че е реплика на статуквото и пита кой взема решенията в партията.

Идете го питайте.

Питам ви, защото много хора си задават същите въпроси, понеже знаете, че вървят различни интерпретации и спекулации за това, че някой друг стои зад партията.

Аз разбирам, но съм изненадан, защото тези слухове вървяха ужасно много преди предишните избори. Даже казваха, че ние ще бъдем патерица на ГЕРБ, и това беше основното, което се говореше. Минаха изборите, мина парламентът и сега никой не пита дали ще бъдем патерица на ГЕРБ. Ако имаше нещо такова, ако зад нас стои някой, не знам кой в случая, защото то не останаха много, които могат да стоят зад нас, защото вече ги извъртяха всичките, каква е логиката в предишния парламент да нямаше правителство и да отидем на избори. Ако някой друг вземаше решенията, а не ние, т.е. не хората от "Има такъв народ" и Слави Трифонов, а някой друг, знаете, че нагласата на статуквото беше на всяка цена - живи или умрели, да има управление, Борисов да може да се скатае колкото може в онази конфигурация на парламента и това, което си го говорихме преди малко, да не мине по принцип. Ако това, дето ме питате, беше вярно, каква е логиката ние да отидем на нови избори. Глупости всякакви. За нас се говорят всякакви глупости и тъй като няма какво да кажат, започват да измислят слухове. Не остана човек, който да не ни е финансирал. Само Иво Прокопиев не ни е дал пари по слухове.

А как се финансирате?

Много простичко. Нашите членове дават 10 лв. членски внос на месец и дарения, разбира се, каквито там някой благоволи да даде.

А какво ще се случи с телевизията и шоуто на Слави - един от най-успешните шоубизнес проекти в България?

Ние сме разделили нещата. Политическият проект си е политически проект, телевизията, колкото и да се опитват да я олепят като партийна, просто не е партийна телевизия. Вътре си има и ентъртейнмънт и се надявам, когато след изборите се нормализира и рекламният пазар, има нов закон за радиото и телевизията, този монопол, който има върху електронните медии, да изчезне.

Как може да стане това?

О, много лесно. Първо трябва нов закон за радио и телевизия. Второ, трябва да се спрат парите от държавата на трите големи телевизии, за да излязат на пазара като всички останали. Ще ви дам пример с bTV, защото в тази телевизия сме били 19 години. Когато неин собственик беше Мърдок, тя работеше на пазарни условия, т.е. парите, които изкарваше, идваха само от реклама и имаше значение единствено дали това, което правиш, е гледаемо. Ако е гледаемо, цената на рекламата от съответния слот беше висока. Американците ги интересуваше само дали ни гледат и дали в телевизията влизат пари заради това. Нямаше никакво значение какво е съдържанието, важен беше крайният резултат. След това се смениха разни собственици и накрая стигнахме дотам, че нямаше никакво значение колко хора ни гледат. Имаше значение какво се казва в предаването. Назначиха двама души да ни гледат записа на шоуто, които казваха да махнем нещо, защото не им харесва. Ние сме външна продукция. Никога не сме били продукция на bTV. Когато това се случи два пъти, ни стана ясно, че ние ще си ходим. И ние това направихме. Махнахме се от bTV заради това, а не че те са ни прекратили договора. Така че, когато медиите бъдат оставени на свободния пазар, тогава ще има значение кой колко е качествен. Тогава телевизия " ⅞", която аз смея да твърдя, че има най-добрия телевизионен екип, ще си я развием като телевизия вече по-спокойно.

Интервюто взеха Алексей Лазаров и Велина Господинова

Това е третото от серия интервюта с лидерите на трите партии, които в краткия живот на предишния парламент се очертаха като алтернатива на 12-годишната доминация на ГЕРБ и БСП. "Капитал" разговаря освен с Тошко Йорданов и с Христо Иванов от "Демократична България", както и с Мая Манолова от "Изправи се! Мутри вън!". В трите интервюта се очертаха няколко общи цели:

  • Тотална реформа в прокуратурата и съдебната система като цяло
  • Пълна промяна в службите, включително преназначаване на всички служители
  • Нов фокус за огромните парични потоци от ЕС, които ще влязат през идващите години


Всичко това обаче ще може да се случи само ако трите партии имат мнозинство в следващия парламент - нещо, което ще се реши на изборите в неделя.

Какво ще стане след изборите?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    rdb41527334 avatar :-P
    rdb41527334

    Как ще строиш държава ако уменията и опита ти са само в плюенето на държавата ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход