Дълбоката държава

От София, през Варна до ул. "Портовая" в Калининград

От София, през Варна до ул. "Портовая" в Калининград

Парите за Варненското езеро: българската "ЕС билд" е известна предимно като компанията, строила проекти на братя Домусчиеви

Спас Спасов
13350 прочитания

© Надежда Чипева


В продължение на близо година и половина, независимо от няколкото съдебни решения за предоставяне на информация и въпреки заявената прозрачност на служебния кабинет, начинът, по който са сключвани договорите за удълбочаването на каналите във варненското пристанище, продължава да е тайна на тайните. В най-тъмната й част до неотдавна оставаше и пътят на парите - от бюджета на държавата до ул. "Портовая" №30 в Калининград.

На този адрес е регистрирана руската компания "Гидрострой" - фактическият собственик и оператор на четирите дълбачки, които в средата на миналата година получиха разрешение от тогавашния Министерски съвет да работят във вътрешните териториални води на България.

В средата на юли т.г. Варненският административен съд отмени мълчаливия отказ на вече бившия директор на "Пристанищна инфраструктура" Ангел Забуртов да предостави по Закона за достъп да обществена информация подробни данни по сделките с "Гидрострой". Друга жалба предстои да бъде разгледана от Варненския Административен съд в началото на септември. Тя е срещу отказа за предоставяне на поисканата информация и от Божидар Джелебов, изпълнителен директор на едноличното държавно дружество "Транспортно строителство и възстановяване". Междувременно обаче цялата конспирация внезапно се оказа "пробита" не от друг, а от служебния министър на финансите Асен Василев.

Матрьошката

На 8 юли т.г. Василев официално представи пред членовете на обществения съвет към министерството, което оглавява, доклад за капиталовите разходи на държавата в мандата на последния кабинет на Бойко Борисов. По-късно докладът бе публикуван и в сайта на финансовото министерство, а съдържанието му направи публична голяма част от информацията, която държавата с всички усилия държи далече от медиите.

"Матрьошката", усвоила около 435 млн. лв. от държавния бюджет, изглежда така в презентацията, която може да бъде свалена от сайта на финансовото министерство:

Веднага след като получава парите от държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", "Транспортно строителство и възстановяване" договаря без търг 393 млн. лв. на дружеството по задълженията и договорите "ЕС билд". ДППИ превежда авансово 174 млн. лв., от които 163.5 млн. лв. са директно ретранслирани към въпросния консорциум. Къде са отишли останалите 43 млн. лв. от държавното финансиране все още не е ясно. Според източници от Министерството на транспорта, пожелали анонимност, в този случай Законът за обществените поръчки най-вероятно е бил заобиколен с договор за доставка на машини, съоръжения или материали вместо за извършване на услуга.

По-важно обаче е кой се оказва скрит в "ЕС билд"?

Справка в Търговския регистър показва, че това са две дружества - "ЕИС строителна компания" и варненската "СЕМ ремонт". Първата е регистрирана е основана 2004 г. и е притежание на братята Евгени и Веселин Огнянови. Втората пък е създадена от жп-инженери през 2007 г. и видимо от поръчките й през годината се занимава с такава дейност, но през 2019 г. има смяна на контрола, като през дружеството "Алтоман" едноличен собственик става Васил Янакиев Василев, който преди това няма други участия, освен в едно сдружение на етажни съсобственици в столичния кв. "Княжево".

През 2018 г. и 2019 г. тя отчита сравнително скромни приходи от съответно 0.7 и 1.1 хил. лв. като и за двете години реализира загуби. Скокът при активите ѝ е огромен: през 2019 г. скачат от 1.2 на 125 млн. лв., явно заради аванса.

Подобно е и при "ЕИС строителна компания", където има покачване на активите, но по-умерено - от 19.4 на 46.7 млн. лв. Тя е и компания с чувствително по голям бизнес, като в последните години оборотите ѝ обичайно са около 20-30 млн. лв., а в някои достигат и над 50 млн. лв.

Нищо лично, просто бизнес

В историята на "ЕИС строителна компания" са записани две прехвърляния на дялове. Те са между Евгени Огнянов и дружеството "БМФ Порт Бургас", собственост на братята Кирил и Георги Домусчиеви през компанията им "Адванс пропъртис". През 2013 г. дял от 300 лв. е прехвърлен от Огнянов на "БМФ Порт Бургас". Три години по-късно, през 2016 г., той е върнат обратно.

През 2014 г. "ЕИС строителна компания" е била изпълнител на част от ремонтните работи по стадиона на "Лудогорец" в Разград. А според портфолиото й тя е участвала и в строителство и довършителни работи на други обекти, свързани с братята Георги и Кирил Домусчиеви, сред които завода "Биовет" в Пещера и комплекс "Есте" в София. Сред клиентите ѝ е посочена дори и "БМФ Порт Бургас".

Не по-малко любопитна обаче е друга справка в регистрите на Булстат. Тя показва, че "ЕИС Строителна компания" е регистрирана като акредитиран представител у нас на руската "Гидрострой". Така част от тайната, пазена от "Пристанищна инфраструктура" и "ТСВ" повече от година, стана явна. В зоната на дълбокия здрач обаче все още остават начинът, по който е бил заобиколен Законът за обществените поръчки, условията на сключените договори с частните дружества и крайният размер на сумата, платена през "ЕИС строителна компания" на "Гидрострой".

Обновена в 17:10 на 20.08

В пост във Фейсбук след излизането на броя на "Капитал", Кирил Домусчиев отхвърля твърденията, че е свързан с "ЕС Билд". "Всеки, който ни познава, знае, че нашата група е индустриална и не се занимава със строителство, пътища, дълбачки ... Ние ежегодно инвестираме стотици милиони в заводи и техните разширения. Ние не участваме в обществени поръчки за строителство, нямаме строителни фирми и удълбаването на канала във Варна ще повлияе негативно на Пристанище Бургас, защото част от големите кораби ще отидат в частните и държавни терминали във Варна."

Според Домусчиев, той не може да носи отговорност за "всяка от стотиците големи и малки фирми, работещи по нашите заводи, стадиони, спортни бази и пристанището в Бургас".

В продължение на близо година и половина, независимо от няколкото съдебни решения за предоставяне на информация и въпреки заявената прозрачност на служебния кабинет, начинът, по който са сключвани договорите за удълбочаването на каналите във варненското пристанище, продължава да е тайна на тайните. В най-тъмната й част до неотдавна оставаше и пътят на парите - от бюджета на държавата до ул. "Портовая" №30 в Калининград.

На този адрес е регистрирана руската компания "Гидрострой" - фактическият собственик и оператор на четирите дълбачки, които в средата на миналата година получиха разрешение от тогавашния Министерски съвет да работят във вътрешните териториални води на България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход